Błędni Ludzie - samarzysta
A A A
Od autora: The GazettE - Error People

Tak łatwo zbłądzić w gąszczu słów i natłoku myśli, mknąć ulicami wspomnień, zawiłych w teraźniejszości. Ciężko odróżnić sen od jawy w morzu kolorów, odseparować dobro od zła. W mentalności codziennej pełno gniewu, agresji, w czterech ścianach smutek i żal. Zamknięci w ciasnych klatkach, zdławieni strachem, zagonieni w róg niepewności, boimy się myśleć. A gdzieś za oknem, za drzwiami, nieśmiało zagląda nadzieja. Zagłuszamy ją tak zwanym sumieniem, byle tylko nic nie zmieniać. Schematy, szablony, to co nas określa, tak sztywne, nienaruszalne. Boimy się kochać, boimy tracić. W wyścigu szczurów, zaprzęgnięci do pracy w machinie globalizacji. Jak śmieci wrzucani do odpowiednich koszy recyklingu. Tu szklani ludzie - niestabilni, tam plastik - do przerobienia, makulatura - zemniemy, zrobimy jeszcze raz, a tam organiczne - tanie paliwo. I tak cały czas, dzień za dniem pędzi, szybciej i szybciej, by dobiec do końca, do mety, do zmierzchu, gdzie znów w czterech ścianach cicho uronimy łzę. A jutro od nowa, ten sam brud i ulice - pełne wspomnień kolorów, dobra i zła, w nierównych proporcjach i przegranej walce.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
samarzysta · dnia 20.09.2013 08:25 · Czytań: 757 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 16
Komentarze
Almari dnia 20.09.2013 10:25
Cytat:
Cięż­ko od­róż­nić jest sen od jawy w morzu ko­lo­rów

Hmm, nad tym "jest" bym się zastanowiła. Subiektywnie wydaje mi się, że bez niego brzmi lepiej, aczkolwiek jest to zabieg zamierzony, wiadomo. Więc może zmienić szyk? Ciężko jest odróżnić... Zachowasz rytm.

No ładna miniaturka o wyścigu szczurów, życiu, za którym chcemy nadążyć, gubiąc po drodze siebie samych, ale czegoś mi tutaj zabrakło. W sensie przeczytałam, zgadzam się ze wszystkim, ale nic nie pozostało we mnie na dłużej. Jest to bardziej dla mnie ćwiczenie formy.

Pozdrawiam
Miladora dnia 20.09.2013 15:12
Myślę, że po małym dopracowaniu będzie niezła migawka, Samarzysto. :)

No to jedziemy? ;)

Cytat:
Tak łatwo jest zbłą­dzić, w gąsz­czu słów i na­tło­ku myśli, mknąć uli­ca­mi wspo­mnień, za­wi­łych w te­raź­niej­szo­ści. Cięż­ko od­róż­nić jest sen od jawy w morzu ko­lo­rów,

Oba "jest" zbędne.
Przy okazji przecinek po "zbłądzić" również.
Wspomnień zawiłych w teraźniejszości? Do rozjaśnienia stylistycznego.

Cytat:
W men­tal­no­ści glo­bal­nej/w ma­chi­nie glo­ba­li­za­cji.

Tę mentalność inaczej bym ujęła. W mentalności ogółu?

Cytat:
boimy się sami my­śleć.

Po co to "sami"?

Cytat:
A gdzieś za oknem, za drzwia­mi, nie­śmia­ło puka na­dzie­ja.

W co puka, skoro jest za oknem, za drzwiami?
Może - nieśmiało przystaje nadzieja?

Cytat:
by tylko nic nie zmie­niać.

Byle tylko nic nie zmieniać.

Cytat:
Boimy sie ko­chać, boimy się stra­cić.

Literówka poza tym.
Boimy się kochać, boimy tracić.

Cytat:
W wy­ści­gu szczu­rów, za­przę­gnię­ci do pracy w ma­chi­nie glo­ba­li­za­cji.

W wyścigu szczurów/w machinie globalizacji.
I przypadkowy rym - pracy/globalizacji.
Nie upychaj za dużo do jednego zdania.

Cytat:
takie pa­li­wo. I tak bez końca,


Cytat:
za dniem dzień po­ga­nia,

Dzień za dniem pogania.

Cytat:
i szyb­ciej(,) i szyb­ciej,


Cytat:
po­ga­nia/w czte­rech ścia­nach

Rym.


Dobrego wszystkim błędnym ludziom.
Fakt, że wciąż się gubimy. Ale to nie znaczy, że nie można się odnajdywać. ;)
Usunięty dnia 20.09.2013 17:05
Za dużo wszędzie tego płakania. A najwięcej o tym kwękają ci, którzy wszystko napędzają, bo w tym uczestniczą.

Najpierw wypadałoby zebrać się do kupy i wykonać krok poza temat (przynajmniej na czas mądrowania się), aby spojrzeć na niego z perspektywy dającej szansę zobaczenia go inaczej, chociażby nie będąc przez niego przygniecionym. W przeciwnym razie, żalisz się żabim głosem, który jest przykry sam w sobie.
Wasinka dnia 20.09.2013 17:27
I oto cala prawda o ludziach błądzących.
Ładny tytuł.
Żal i gorycz epatują na czytelnika. I rozczarowanie. Ludzie w odwiecznym kołowrotku - u Ciebie zebrani w jeden schemat. Taki natłok niezadowolenia i krytyki może drażnić, jednakowoż - z drugiej strony - warto pisać o tym, co boli, co idzie w nietęgim kierunku, bo może ktoś przystanie i sprawę przemyśli. Tylko czy akurat ten, o którym jest tekst? Ale to już inna broszka. Niestety, często bywa tak, że nie widzimy w sobie tego, co złe, nawet jak ktoś nam poda na tacy. Przed nos.
Tutaj nie podajesz rozwiązań - może ich nie ma...?
Ładnie napisany szkic, choć mocno wytarzany w pesymizmie. I ogólnie jakoś się nim zbytnio nie przejęłam.
Zręczne porównanie do recyklingu, chociaż nazwanie ludzi śmieciami to mocne skojarzenie.
I tak w ogóle to mi się pomyślało, że końcówka mogłaby przynieść jakiś zwrot, iskrę jakowąś, które gdzieś odskoczy, by zapalić inną ściółkę na drodze. Pewnie, ze wyszłoby z konwencji i założenie dla całości, ale byłby to jakiś punkt wyjścia do klepnięcia czytelnika, by z marazmu wypełzł, w jaki wpadł, czytając miniaturkę.

Cytat:
I tak bez końca, za dniem dzień po­ga­nia, i szyb­ciej i szyb­ciej, by do­biec do końca
- to tak celowo bez końca do końca?

Pozdrawiam zmierzchającym niebem.
Dobra Cobra dnia 20.09.2013 17:45
No, jest tak jak piszesz. Oczywiście piszesz ku przestrodze i zasumaniu się. Masz na myśli dobro, które możemy spotkać, jak sami zaczniemy myśleć. Tylko... czy aby jeszcze to potrafimy?

Czy cywilizacji nie uczepiliśmy się z całych sił?

Wyścig szczurów - łatwo o nim gadać, jak się nie ma kredytu na całe życie i dziecków do wykarmienia. Niby jesteś za a jednak też przeciw.

Ale dające do myślenia.

Ukłony
shinobi dnia 20.09.2013 18:51 Ocena: Bardzo dobre
Ładna - bardzo miniaturowa - miniatura. Obserwacje chyba trafne, a rozważania tego typu są mi czasem bliskie.
Jest fajne tło muzyczne dla Twojej miniatury:
Radiohead "Fitter Happier"
http://www.youtube.com/watch?v=8EoukRWQ-ec
Figiel dnia 21.09.2013 19:10
Bardzo smutne słowa, smutne, bo prawdziwe. I jak tu dla odmiany w życiu barw nie szukać?
Króciutko, ale celnie.
Pozdrawiam:)
green dnia 21.09.2013 20:45
Nie mówi do mnie ten tekst, , od takie narzekanie dla narzekanie. W tak krótkim tekście słowa i emocje powinny być podane tak, żeby uderzały obuchem w łeb. A tu przeczytałam i nic we mnie nie zostało.

Pozdrawiam:)
Elwira dnia 22.09.2013 14:23
Cytat:
A gdzieś za oknem, za drzwia­mi, nie­śmia­ło za­glą­da na­dzie­ja.

zaglądać można przez okno/drzwi, a nia za, za oknem może spacerować, siedzieć, płakać...

Cytat:
ten sam brud i ulice - pełne wspo­mnień

bez myślnka

Smutne to jest, ale prawdziwe. Prawdy temu tekstowi odmówić nie można. Zastanawiam się tylko, co miał on przekazać? Po co powstał? Myślę, że jojczenia na świecie jest dużo, aż za dużo i niekoniecznie musi ono być wszechobecne w literaturze. Przenajmniej nie w takiej formie. Nie ma tu emocji, złości, buntu, są jedynie pretensje. Ale nie o to chodzi w literaturze. Tak może sobie narzekać jedna pani do drugiej pani w kolejce w sklepie albo w przychodni. Tekst literacki powinien nieść ze sobą coś jeszcze. Ten do mnie nie przemówił.
Pozdrawiam.
zajacanka dnia 22.09.2013 19:04
Mini - miniaturka. Może i prawdziwa, nie wiem, wyrwałam się (mam nadzieję już na zawsze) z wyścigu szczurów i nie mam powodów do narzekania. Szeroko otwieram okno i żyję pełną piersią, a na koniec dnia uśmiecham się do swoich myśli. To lepsze niż ciągłe narzekanie. Ale podoba mi się klasyfikacja "odpadów". Pomysł zaiste interesujący.
Wiktor Orzel dnia 22.09.2013 21:31
Brakuje mi tu konkretu. To się nadaje na podsumowanie jakiejś sytuacji z życia wziętej, na ostatni akapit. W tej postaci mamy tylko zwykłe moralizatorstwo niepodparte żadnym konkretnym przykładem. Naprawdę trzeba się wysilić, żeby z takiego tematu coś innowacyjnego wyciągnąć. U Ciebie nie błyszczy ani forma, ani treść.
Grzegorz Panek dnia 25.09.2013 00:28
Razi dosłowność. Ludzie, tacy zupełnie szarzy, mają więcej wymiarów, niż ci się wydaje.

Patrz raczej na ludzi, nie na wielkie słowa i ogólniki.
Izolda dnia 25.09.2013 18:02
Troszkę to jak kazanie, troszkę jak lament przy bolącej wątrobie i jeszcze przypomina mi filozofa na wygnaniu. Bez ikry. Skoro tak krótko, to mogłoby walić po oczach czymś mocniejszym, co wwierci się w umysł i zostanie. A ja po następnej miniaturze już zapomnę o co tu tyle marudzenia, zapamiętam tylko, że komuś źle bardzo. Plus: dobrze, że takie krótkie i dobrze, że krótkie zdania, zrozumiale napisane. Minus: liczba mnoga, z którą się nie identyfikuję. Zagłuszamy, boimy – a właśnie, że wcale nie; zagłuszają i boją, nie każdy tak ma.
al-szamanka dnia 27.09.2013 20:09
Eeeetam, marudzenie, trzeba ciągle podnosić uszy do góry, a jak opadają, to należy je porządnie podpierać i zaraz będzie lepiej :)
A moje to w sumie nie chcą opadać :)

Pozdrawiam :)
zawsze dnia 28.09.2013 20:01
Cytat:
Tak łatwo zbłą­dzić w gąsz­czu słów i na­tło­ku myśli, mknąć uli­ca­mi wspo­mnień, za­wi­łych w te­raź­niej­szo­ści.

wspomnień zawiłych czy zawiłych myśli? bo to trochę nieczytelne...

Cytat:
Cięż­ko od­róż­nić sen od jawy w morzu ko­lo­rów, od­se­pa­ro­wać dobro od zła. W men­tal­no­ści co­dzien­nej pełno gnie­wu, agre­sji, w czte­rech ścia­nach smu­tek i żal.

zła/żal - jakoś się rymuje


I mnie bardzo podoba się tytuł, ale już to, co pod nim... trochę przypomina bełkot. Przepraszam za tak mocne określenie, ale nie umiem wyszukać w tej chwili w głowie innego równie odpowiadającego moim myślom. Zdania są zbyt długie, jak na taką mini, za dużo równoważników, za dużo przestawnego szyku, niestety nie znajduję tu nic dla siebie.
Usunięty dnia 04.10.2013 08:42 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
ma­ku­la­tu­ra - ze­mnie­my
- jakiś poprawny wyraz poproszę -:)

Nic dodać, nic ująć, tak bywa, ale nie musi, to raczej kwestia podejścia do życia. Tekst mi się podoba, chociaż, szczęśliwie, odnajduję w nim nie własne odbicie.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty