mijając samotnością - romantyczna
Poezja » Wiersze » mijając samotnością
A A A

dojrzawszy na wpół, przychodziłeś tylko w czwartki,

bo teraz żyje się na dobre, złe wyszło z użycia.

niejedna miłość ma dwie za sobą, gdy trzecia jeszcze

stoi w kolejce. kochaj i czyń co chcesz.

 

przyjdzie czas, kiedy starość będzie musiała

sama zaparzyć herbatę. okryć kocem wstyd dawnej

przysięgi i zasnąć niepokojem. tymczasem

jarzębina kołysze głosem zapomnianego lata,

 

uśmierza ból wołania cichym i spokojnym

jestem przy tobie

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
romantyczna · dnia 18.10.2013 15:24 · Czytań: 370 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
mike17 dnia 18.10.2013 16:24 Ocena: Świetne!
Ileż prawdy uniwersalnej, tej gorzkiej, niechcianej, bolesnej tu zawarłaś, tego, że życie wcale nie musi i często nie jest pasmem sukcesów, nie jest usłane różami - jest drogą donikąd, kiedy nie piękną aleją, a błotnistym traktem dane nam iść...
Uderza mi w tych wersach wołanie za miłością, za tym, by była i nigdy nie odeszła.
Bo bez tego nic nie ma sensu: żyjesz tylko wtedy, kiedy kochasz i jesteś kochana.
Cytat:
nie­jed­na mi­łość dwie ma za sobą, gdy trze­cia jesz­cze

stoi w ko­lej­ce

tak, dziś wielu woli "luźne związki", które często są tylko zorientowane na sex, gdzie nikt nikomu nie obiecuje "miłości po czasu kres", a kiedy się coś pieprzy, odchodzi jakby nigdy nic.
Cytat:
przyj­dzie czas, kiedy sta­rość bę­dzie mu­sia­ła

sama za­pa­rzyć her­ba­tę.

ślicznie i jakże boleśnie ujęłaś samotność w wieku podeszłym.
To prawdziwa tragedia.
Życie samemu dla nich jest istną katorgą - znikąd pomocy, znikąd bodaj tej herbaty.

I tylko czasem pies lub kot jest za jedynego przyjaciela...
Lub jarzębina za oknem.

Piękny i głęboki wiersz.
Ponadczasowy o tym, czego nigdy nie chciałoby się przeżywać.
Pełen liryzmu i daleki od dosłowności.
romantyczna dnia 18.10.2013 17:01
Mike,
Jak ja lubię Twoje wizyty :) słowa zapadają mi głęboko w serducho i cieszą, po prostu. Obyś nie przestawał mnie odwiedzać i interpretować wierszy strzałami w dziesiątkę.

Pozdrawiam i dziękuję
mede_a dnia 18.10.2013 18:13 Ocena: Świetne!
Mike strzelił w 10- bo trudno o pudło przy tak pięknym, klarownym wierszu. Dla mnie też wszystko jasne jak słońce. I... To lubię :) - rzekłam- To lubię!:) Trawestując E. Brylla "Wolę prostotę- jest bliżej krwiobiegu". Lubię, gdy od razu wiersz odsłania mi się w całości. Nie po wielogodzinym striptizie, bo na to zwyczajnie nie mam ochoty, i do takich strof już zazwyczaj nie wracam. Dla mnie poezja- to nie łamigłówka. Wolę czucie- niż rozum i rozbieranie na czynniki pierwsze. Jestem przeciętnym czytelnikiem, nie teoretykiem literatury. A tak na marginesie: brawo, romantyczna, za dojrzałość przynajmniej.... pięćdziesięciolatki:) Piękne to u dwudziestoletniej:) Pozdrawiam.
SunDropLady dnia 18.10.2013 19:05
Ukazanie samotności starszych ludzi to delikatny i trudny temat, ale Ty poruszyłaś go w sposób tak subtelny i piękny, że nie sposób nie zachwycić się Twoim wierszem. Klarowny i czytelny przekaz pomógł Ci nadać swojemu utworowi cechę uniwersalności i głębi. Motyw miłości i uczuć w tym wykonaniu nie jest banalny, a mocno cierpki, dotykający w sposób szczególny odbiorców Twojego wiersza. Bije z niego dojrzałość i prostota, widać, że nie od dziś kształtujesz swój warsztat. Pozdrawiam serdecznie.
romantyczna dnia 18.10.2013 20:11
mede_a - różnie to bywa z odbiorcami, jedni wolą prostotę, inni są bardziej wymagający. Ty jesteś z tych, których najbardziej lubię ;) bo czasem lepiej napisać coś prostym językiem, niż zastanawiać się "co autor miał na myśli". Rozbawiłaś mnie porównaniem do striptizu :D Dziękuję za pozytywne przyjęcie.
SunDropLady - Tobie również dziękuję, zwłaszcza, że gościsz u mnie chyba po raz pierwszy ;) zresztą podobnie jak mede_a. Miło, że zauważyłaś fakt, że nie pracuję nad warsztatem od wczoraj, ale od jakiegoś czasu. Tym bardziej mnie to cieszy, że wiersz jest właściwie (jak to zresztą ujął prawie każdy z Was) dość prosty.

Pozdrawiam
kamyczek dnia 18.10.2013 20:35
Samotność boli w każdej warstwie. I nie ma nią skutecznego lekarstwa, chyba, że mamy to szczęście słyszeć spokojne, uśmierzające ból...
Cytat:
je­stem przy tobie


Trudny temat na wiersz, ale poradziłaś sobie świetnie.

Serdeczności. :)
mede_a dnia 18.10.2013 21:02 Ocena: Świetne!
„Niektórzy lubią poezję
Niektórzy-
czyli nie wszyscy.
Nawet nie większość wszystkich ale mniejszość. Nie licząc szkół, gdzie się musi,
i samych poetów,
będzie tych osób chyba dwie na tysiąc”.


Na taką konstatację W. Szymborskiej chciałoby się zapytać: Dlaczego tak mało? Dlaczego DZIS jeszcze mniej niż gdy powstawał wiersz. Dlaczego w księgarniach tomiki najbardziej współczesnej poezji obrastają kurzem i gdyby nie biblioteki - zmurszałyby na półkach? Czyż nie dlatego, ze większość poetów pisze dziś wyłącznie dla poetów i teoretyków literatury, skupiając się przede wszystkim na oryginalnej formie, poszukiwaniu nowych, coraz bardziej wyszukanych metafor i epitetów, zaskakujących rymów, oryginalnej wersyfikacji? I gdzieś w tym technicyzmie gubi się dla zwykłego zjadacza chleba zwykłe piękno poezji. Twój wiersz, romantyczna, jest prosty. Ale- moim zdaniem- ta prostota go nobilituje. Nobilituje go- pospolitując, czyli czyni pięknym dla większości, ( ale i mniejszość nie może się nań obruszyć, bo jest zwyczajnie dobry wg mnie- nawet świetny! ). Moi ukochani poeci: ks. Twardowski, Herbert, Szymborska, Różewicz- zawsze od pierwszego słowa porywali mnie za sobą w otchłań wiersza. Do zatracenia. Jakbym to ja je napisała- nie Oni. I podobne odczucie miałam w przypadku Twych strof . Że to mój wiersz- nie Twój ;) Chyba nie gniewasz się za tę mentalną kradzież ? 
Wiolin dnia 19.10.2013 08:36
Witaj Romantyczna. Po komentarzu Mike, trudno cokolwiek dopowiedzieć....Posilę się jedynie skromnym: bardzo dobry wiersz....Pozdrawiam.

Mede _a. Trudno jednobrzmiącym stwierdzeniem odpowiedzieć na Twoje pytanie. Czynników na pewno jest wiele. Moim zdaniem kluczową rolę można przypisać internetowi. Przecież to kopalnia wszelkiej wiedzy. Bez wychodzenia z domu mamy podane pod nos w zasadzie WSZYSTKO. Ma to swoje dobre, ale i też złe strony.... W konsumpcyjnym społeczeństwie jest łaknienie na to co szybkie, tanie, łatwe - podane bez całej reszty otoczek. Większości nie chce się wydawać pieniędzy na kupno tomiku. Internet otworzył niesamowicie ogromne wrota. W niektórych dziedzinach podobnych do tej - niestety in minus.

Co do zarzutu o komplikowaniu liryzmu w wierszach poprzez poszukiwanie NOWEGO BRZMIENIA...Uważam że życie to wieczne poszukiwanie nowego. Poezja powinna być taka sama. Dlaczego zarzucamy niektórym twórcom wierszy przebrzmiałe formy, wytarte, zużyte metafory, wymięte powtarzalnością rymy? Moim skromnym zdaniem trzeba sięgać po nowe. Przekręcać, wykręcać rozszarpywać słowa na wiele sposobów - zadziwiać nimi......Cała reszta i tak należy do czytającego - on sam wybierze to co jemu najlepiej smakuje - ubrane w stare czy w nowe smaki. Całe szczęście że jesteśmy tacy wielobarwni. Taka też powinna być poezja.....Pozdrawiam.
julanda dnia 19.10.2013 09:10
Tekst jest ciekawy, wciąż uważam, że to co piszemy nie zawsze ma rangę wiersza, a tym bardziej poezji. Tu kilka zdań na lirycznej nici, efekt to fragment koralików sytuacji, punkty od do.
Co do treści, mocno klarowna. Szkoda, że człowiek jest tak schematyczny od a do z, narodzin i śmierci, nawet zestaw przypraw ten sam. Przez chwilę po tej lekturze się zastanawiałam, czy warto jeszcze męczyć słowa, może tylko realizować procedury. Test, jak się uważnie przyjrzeć, też nie jest niczym innym, tylko procedurą.:( Pozdrawiam Autorkę zapisu. ;)
romantyczna dnia 19.10.2013 10:35
Kamyczku - miło mi to słyszeć i gościć Cię tutaj znowu, dziękuję ;)
mede-a - zgadzam się z Tobą, ale zgadzam się też z Wiolinem. Prostota jest piękna, ale odbiorcy dziś w większości są wymagający. Nic dziwnego, bo żyjemy w takich czasach, gdzie już mało co człowieka może zaskoczyć. Wymieniłaś i moich ulubionych autorów ;) A mentalną kradzież oczywiście mogę Ci wybaczyć ;) Dziękuję Wam obydwu za odwiedziny.
Julando - Ciebie też miło tutaj widzieć, choć wymagająca jesteś, oj wymagająca :) ale to na plus.

Pozdrawiam wszystkich cieplutko
Margareta dnia 19.10.2013 11:54
Bardzo mądry wiersz,gorzko-mądry. Przemyca wiele prawd, które czują osoby, które jakiś kawał życia, doświadczeń mają już za sobą. Ja też lubię ostrość wyrazu, ale tu się ona miesza z poetyckim obrazowaniem np. "zasnąc niepokojem", przejście do jarzębiny itp. bardzo powiedziałabym nawet melodyjny wiersz "wołanie", "kołysze" - to się widzi i słyszy.:) To nie jest dla mnie ostry wiersz, on jest w wyrazie łagodny, ostre są za to emocje, które się za formą kryją. POzostawia ślad... to bardzo wiele.:)

Pozdrawiam:)
Miladora dnia 19.10.2013 13:03
Ładnie opadający wiersz do kadencji, Romantyczna. :)
I przemawiający prostotą użytych środków.

Nie będę zabierać głosu na temat poezji, bo poezją może być wszystko. Albo też nic.
Zależy jak na to patrzymy i czego oczekujemy od konfiguracji słów.
Ja zawsze szukam klucza, który coś we mnie otworzy, szukam także wrażeń estetycznych, klarowności, klimatu, sensu - obrazów.
A skoro je otrzymuję, przestaje być ważne pytanie, w jakim stopniu coś jest poezją, bo to przecież tylko pewna definicja.

Ale przy okazji:
- nie­jed­na mi­łość dwie ma za sobą, - nie byłoby lepiej bez inwersji:
- niejedna miłość ma dwie za sobą?

Zastanawiam się jeszcze nad tym "bólem wołania" - dla mnie to zbyt dosłowna metafora.
Zrezygnowałabym z "wołania", zostawiając - uśmierza ból cichym i spokojnym".


Miłej soboty :)
romantyczna dnia 19.10.2013 13:44
Margareto - cieszę się, że mój wiersz pozostawił w Tobie ślad :)
Milu - jak zwykle poprawiasz moje niedociągnięcia, dziękuję, bo to bardzo przydatne ;) też zastanawiałam się nad tym wołaniem czy go nie wyrzucić i chyba utwierdziłaś mnie w tym przekonaniu.

Pozdrawiam słonecznie
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:60
Najnowszy:wrodinam