nic więcej - bohma
Poezja » Pogranicze » nic więcej
A A A

 

 

Boję się, że ciszy swej

nie sprostam Tobie,

i wielkich wód zwątpienia płynięcie

będzie mi złem i niczem.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
bohma · dnia 27.10.2013 09:16 · Czytań: 394 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 15
Komentarze
Wiolin dnia 27.10.2013 09:42
Witaj Bohma. Czy na pewno wiersz w takiej formie chciałaś (łeś) przekazać czytelnikowi?
Ułożył się Tobie jeden wielki niestylist....Nie ogarniam tego tekstu. Pozdrowię zrozumiale.
Miladora dnia 27.10.2013 10:41
Bohma - a przeczytałaś dokładnie swój tekst?
Chyba nie, bo wtedy pewnie byś się zorientowała, że to bełkot.

Miłego :)
ajw dnia 27.10.2013 20:34
Hmmm.. zamilknę lepiej.
darek i mania dnia 27.10.2013 21:55
a to wiersz-zagadka. wielich wód = ? mi mizłem = ?
bohma dnia 28.10.2013 00:02
Fakt, był błąd. TERAZ TEN BEŁKOT JEST JUŻ DOBRY.
Wiolin dnia 28.10.2013 00:13
Bohmo - jeszcze nie....to totalnie nie tak. Wytłumacz co to ten ta wielich i mizłem? Bez tego ani rusz....czy to jakaś gwara, zapożyczenie? Początek powinien brzmieć tak:

boję się że nie sprostam twojej ciszy

Reszta to już wyższa matematyka....

Zadajesz dziwne pytania odpowiadając na nie sama dziwnie:
bełkot jest bełkotem - w swoim zabarwieniu jest już negacją, zatem ten sam bełkot nie może być dobrym bełkotem. Pozdrawiam.
Silvus dnia 28.10.2013 01:58
A ja na przykład tak sobie myślę... jeśli naprawdę nie ma tu błędu, bo nawet dla mnie dość trudna to retoryka zwrotów ;), to bardzo ładnie to wypisałaś...

Monolog do Boga, tak wychodzi z moich rozważań, ale czemu do Boga? Po co podmiot do Niego mówi? Pierwsze słowa, "boję się", są mi bliskie... cisza też. Cóż może znaczyć "ciszy swej nie sprostam tobie" - być może rzeczywiście można by napisać "ciszy swej nie sprostam" bądź "w ciszy swej" - ale jeśli tak ma być, jak jest - na co bardzo liczę (naprawdę), bohmo - to ciszy podmiot liryczny nie sprosta, innymi słowy - wielkość tej ciszy, jej głębokość nie sprosta oczekiwaniom Boga (przynajmniej tym, które podmiot liryczny mu przypisuje). Tak ja to widzę. Dalej.... zwątpienie... też bliskie mi. Niczem będzie zwątpienie... też o to się boję. Co się stanie, gdy zwątpienie pójdzie na marne? Podmiot nie zna odpowiedzi. Nie wiem wszak, czy zwątpienie to jest zwątpieniem w Boga, czy w konkretną jego cechę... ale właśnie czy tak, czy tak, ma sens strach. Wierzę, jako podmiot liryczny i jako sam z siebie, że Bóg uczyni z mojego zwątpienia w różnych sprawach siłę. Lęk pozostawiam Mu.

Wiersz naprawdę jest głęboki. Ja bym go widział wszak tylko na jednej płaszczyźnie - Bóg-podmiot liryczny - ale tu bardziej wolałbym czuć (i czuć mi) głębię zwrotów, a nie ich piękno czy wieloznaczność.

Tak ja to widzę. Lubię czasem tworzyć nowe słowa i wyrażenia, a także (rzadziej) kondensować znaczenia ;), być może dlatego spodobały mi się te zwroty, których nie znam.

:)
Miladora dnia 28.10.2013 03:15
bohma napisała:
TERAZ TEN BEŁKOT JEST JUŻ DOBRY.

Mówisz? ;)
To przemyśl go jeszcze od strony gramatycznej i użycia słowa "wielich".

Silvusie - ideologię można dopisać do wszystkiego.
Już to kiedyś zrobiono chociażby z dadaizmem.
Nie mówiąc o tym, co Engels uczynił z bełkotem Marksa. ;)
bohma dnia 29.10.2013 09:41
Tak... Proszę wybaczyć mi niestaranność gramatyczną podyktowaną jakimś niebywałym rozkojarzeniem. Nie powinno mieć tu miejsca.
Jeśli chodzi o sens to zostawiam wszystko tak jak jest w obecnej formię, a bunt wobec oporu do mnie nie należy. Myślę, że tłumaczenie się z własnych myśli i gry słów, które mogą z tych myśli powstawać nie są domeną literatów, jakkolwiek to słowo nie zniesmaczy powyższych komentatorów.
Silvusie, jestem ucieszona interpretacją, opinią, a nawet zadziwiona nadinterpretacją. O niej można by układać powieści i historie fantasy, kiedy myśl interpretacyjna wyprzedza myśl samego autora. To niesamowite. Więc ile jest prawdy w lirykach spisanych, których interpretacje już SĄ jakby od zawsze i nijak nie idzie inaczej.
Błąd faktycznie istniał w wyrazie "wielkich" jednak cała stylistyka pozostaje. Cały sens i głównego adresata sprowadziłabym na ziemię, ale sza... Pozdrawiam.
Usunięty dnia 31.10.2013 10:08
bohma - po tym utworze wiem, co zresztą było mi wiadome od dawna, że nic nie wiem.
bohma napisała:
Myślę, że tłumaczenie się z własnych myśli i gry słów, które mogą z tych myśli powstawać nie są domeną literatów
- a potem dzieci w szkołach dostają pałę za złą odpowiedź, co autor miał na myśli.
Ucieszyłam się z wyjaśnień Silvusa, coś mi rozjaśnił, a jednak po Twojej odpowiedzi - znowu ciemność zapadła w moim rozumie, tunel ze światełkiem ktoś zasypał.
Jeśli coś piszesz i ujawniasz to publiczności, to chyba z zamiarem, by pojęła myśl, która Ci przeświecała. Czy popełniam kardynalny błąd tym przypuszczeniem? Jeśli tak, moja dusza pragnienie oświecenia, o czym mówisz, zdradź mi.

Pozdrawiam
bohma dnia 31.10.2013 12:13
Zgadza się Amsa. Zamierzeniem jest pojmowanie myśli, owszem, jednak tutaj możemy dyskutować już o dosłowności tekstów i ich prostocie. Wszak gdyby powstał z mojej ręki tekst celowo prosty językowo najpewniej zostałby skrytykowany i uznany jako prostacki, ale to już inna sprawa. Idąc dalej, również cieszę się z próby interpretacji Silvusa jednak jak wyżej nadmieniałam tylko, że jest ona błędna. Jeśli sens tekstu od razu sprowadza się do sfer metafizycznych i boskich według Silvusa oraz chyba według Ciebie Amsa to nie sposób mi ukryć, że jest on nie prawdą. Sama nie rozumiem takiego pomysłu ponieważ nie ma słowa, które dawałoby to do zrozumienia, aczkolwiek próby interpretacyjne moją być różne.
Więc tekst odnosi się do sprawy jak już pisałam cokolwiek ziemskiej, to znaczy adresatem jest na pewno człowiek, konkretnie mężczyzna. (jestem kobietą co faktycznie może nie wynikać z niku) Moja cisza występuję tu jako swoiste zamknięcie się na wszystko, także na niego. Cisza słów, cisza myśli, cisza emocji i stąd obawa o nie moc sprostania jego potrzeb, oczekiwań. Ów zwątpienie jest zwątpieniem w nas, relacje, siebie, które paradoksalnie bo z całą świadomością da tragiczny skutek dla mnie samej.
Pozdrawiam.
Miladora dnia 31.10.2013 12:26
bohma napisała:
tekst celowo prosty językowo najpewniej zostałby skrytykowany i uznany jako prostacki,

Prostota z prostactwem nie ma nic wspólnego. :)
A brak poprawności gramatycznej nie może być usprawiedliwiony żadnym zamysłem autora, gdyż świadczy on wyłącznie o braku wyczucia języka i jego prawidłowych form.

Miłego :)
Usunięty dnia 31.10.2013 12:52
bohma napisała:
Jeśli sens tekstu od razu sprowadza się do sfer metafizycznych i boskich według Silvusa oraz chyba według Ciebie Amsa to nie sposób mi ukryć, że jest on nie prawdą.

otóż interpretacją, o której wspominasz, po prostu nadawała kształt, a że błędny? To wynik próby dotarcia do dna, a jak wiadomo ono ma wiele pokładów. Jeśli zostawiać czytelnikowi pole do domysłów, a nie ma być prowadzony na manowce, trzeba mu dać nieco więcej. Nie siedzimy w emocjach i głowie, a może być i tak, że np. ja jestem piorunująco ciężko kapująca i nie łapię takich niuansów, zapewne ze stratą dla mnie.

Ale dziękuję za wyjaśnienie, że rzecz dotyczy sfer ziemskich, choć równie istotnych dla nas, jak niebieskie.

Pozdrawiam

B)
Bartek dnia 31.10.2013 12:56
Na wielkich wodach zwątpienia można postawić tamę. Trzeba ino chcieć. Chinczycy potrafią stawiać tamy w miejscach niemożliwych...

Ale trudno się nie zgodzić, że jak już kogoś te wody zaleją, to przechlapane.
bohma dnia 31.10.2013 15:06
Miladora, rozumiem nie podoba Ci się, nie akceptujesz, nie rozumiesz. Amen. Koniec tematu. Pas. Sza.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty