najwidoczniej - Michal Szulczewski
Poezja » Wiersze » najwidoczniej
A A A
Od autora: Dla K.

na obiad jadasz kanapki z miodem jesteś młoda
i za chuda na dietę. ciastka które przyniosłem
okrasiłaś prostym wezmę tylko jedno
wzięłaś tylko mnie

raz za razem poprawiałem twoje włosy
nie żeby tego wymagały potrzebowałem tylko mantry
by spokojnie przepompować przez serce monosylaby
jakie wypluwałaś przez krzywe usta

byłaś i jesteś daleko nawet gdy spaliśmy i ręce
leżały sztywne na sobie. to była moja inicjatywa
przewidzenie i przesłuch, na szczęście - nie pomyłka
widzę cię teraz w każdym kocie

który ucieka przecina drogi i znajomości
czekając na autobus sprawdzam rozkład kilka razy
w nim jak w tobie - mogą zdarzyć się zmiany
o kórych sama nie powiesz ani słowa ani skargi

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Michal Szulczewski · dnia 12.11.2013 07:28 · Czytań: 843 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
mede_a dnia 12.11.2013 15:16 Ocena: Świetne!
Bardzo mi się podoba ten wiersz. Taki wydawałoby się "potoczny", ale toczy się nader interesująco z zaskakującymi puentami po zupełnie prozaicznych frazach: "wezmę tylko jedno ( ciastko) - wzięłaś mnie", "sprawdzam rozkład jazdy kilka razy- w nim jak w tobie mogą zajść zmiany", zaskakującymi zwrotami: "ani słowa ani skargi", "widzę cię w każdym kocie". To inny sposób budowania wiersza niż w większości świetnych wierszy portalowych- bardzo zmetaforyzowanych. Dla niektórych czytelników pewnie mało poezji w poezji. Dla mnie- w sam raz na szóstkę.
ajw dnia 12.11.2013 15:24
I mnie trafił w gust ten poetycki wywód. Przeczytałam z przyjemnoscią :)
mike17 dnia 12.11.2013 15:31
Fajny wiersz, a jego zaletą jest zwyczajność wersów i niesilenie się na karkołomne metafory, bo w kontekście tematu, mogłyby one rozmydlić obraz i przesłanie.
Cytat:
okra­si­łaś pro­stym wezmę tylko jedno
wzię­łaś tylko mnie

ileż tu prawdy o starcie miłości, wyjątkowo ciekawa gra słów.
Spokojnie poprowadzona historia, ujmująca swą naturalnością, jak szczery monolog do swojej kobiety.
Takie texty się czuje, bo poprzez bark udziwnień, trafiają w punkt :)
Michal Szulczewski dnia 12.11.2013 18:50
prawdę mówiąc sam lubię czytać teksty przepełnione metaforami, ale tutaj musiałem się ograniczać z przynajmniej 2 powodów - 1. to osoba do której jest ten utwór kierowany, 2. opisywanie banalnego chwilowego zauroczenia jakimiś hiperbolami i metaforami "z rękawa" mija się jak dla mnie z celem, zwłaszcza, że wszystko samo w sobie było... nie, nie poetyckie, urocze po prostu.

Dziękuję wszystkim za zajrzenie i opinie :)
mede_a dnia 12.11.2013 19:11 Ocena: Świetne!
Też lubię metafory, ale tylko te, które jestem w stanie rozgryźć. Czasem i sławetny "trójkąt metaforyczny" nie jest w stanie mi w tym pomóc ( a należę do bardziej niż przeciętnie wyrobionych czytelników poezji:) ) - i przenośnia pozostaje w moim odbiorze zupełnie głucha:) Twój wiersz jest absolutnie na mój gust "akuratny":)

Zapomniałam jeszcze o odniesieniu się do adresata. To takie ważne. Bo cóż ze strof, które działają tylko na innych poetów, a dla zwykłego zjadacza wierszy są zwyczajnie niestrawne, bo niezrozumiałe ;) Twoja K. na pewno wszystko odczytała należycie :)
romantyczna dnia 13.11.2013 08:10
Cytat:
widzę cię teraz w każ­dym kocie

tak się jakoś uśmiechnęłam do tego wersu. A wiersz ogólnie bardzo mi się podoba, zwłaszcza pierwsza zwrotka.
Cytat:
wzię­łaś tylko mnie

słodkie :) kojarzy mi się to z nastoletnią miłością :)

Pozdrawiam
alleluja con dnia 13.11.2013 13:52
Ciekawa jestem czy to nowy tekst? Jeśli tak, to mam wrażenie, że jesteś w poetyckiej formie :)
Najbardziej uczepiła się mnie pierwsza cząstka, choć całość też jest bardzo ok. Pewnie można pobawić się wersyfikacją (ja czytam tekst według własnego układu), ale nie chcę nic narzucać. Z drobiazgów - trochę rażą mnie "krzywe usta", nie bardzo to rozumiem, może lepiej brzmiałoby "skrzywione"? I wydaje mi się, że można zakończyć na "ani słowa".
Pozdrawiam!
ajw dnia 13.11.2013 13:58
I ja mam takie wrażenie, że 'ani słowa' i koniec, bez skargi. Pozdrawiam. Wróciłam, bo jednak musiałam to napisać :)
Michal Szulczewski dnia 13.11.2013 15:52
Przyznam się szczerze, że sam nie wiem czy czasem nie uraziłem niechcący tym tekstem osoby do której jest skierowany.

romantyczna, nawet nie wiesz jak jesteś z tą "nastoletnią miłością", chociaż pesel swoje, serce swoje ;)

alleluja con, tak to nowy tekst, tak samo jeden poprzedni, ale daleki jestem od poetyckiej formy, fakt - jakoś tak chwilowo trochę weny przyszło, ale to tylko kwestia radzenia sobie z pewnymi okolicznościami okołosercowymi ;)

"krzywe usta", może faktycznie brzmi to mało subtelnie, pomyślę nad jakimś substytutem.

Co do końcówki, "ani skargi" dopisałem po pewnym czasie kiedy uświadomiłem sobie, że kobiety głównie nie skarżą się (na cokolwiek) w sposób niewerbalny. Pomijając już to, że ona nie powie, że potrzebuje pomocy, to na dodatek nie da się tego wyczytać z jej twarzy/gestów.

Ot taka marna męska próba rozszyfrowania płci przeciwnej :p
Esy Floresy dnia 13.11.2013 20:28
Hej Tycieńki :)

Kurczę, dawno nie widziałam Cię w tak dobrej formie. Niby wiem, że z wierszami - jak ze zdjęciami - jeden na sto. Niektórym (Tym bardziej utalentowanym) zdarza się częściej. Od dawna czekałam na smakołyk od Ciebie i dziś go dostałam. :) No dobra, to dość tych głasków teraz trochę ponarzekam. Zgrzytnęły mi "krzywe usta", wiem już wcześniej wskazane, ale dodaję tylko głos za jakimś substytutem, bo one mi strasznie psują klimat. Wracam do chwalenia :) Pierwsza zwrotka cała cudna i to co w ostatniej z tymi zmianami i rozkładem autobusu - ładne obrazowanie, proste a do mnie trafiło z mega mocą. Kurczę, no co mam więcej powiedzieć... Lubię, po prostu lubię takie pisanie.

Do następnego!

K. ;)
Michal Szulczewski dnia 14.11.2013 15:53
hej Esko :)

ok, pomyślę nad tymi "krzywymi ustami", "wadliwe" może jako nawiązanie do wady wymowy np., coś się wykombinuje :)

Ja tam zdecydowanie ten utalentowany nie jestem, raz na rok coś w ogóle udaje mi się napisać, ale to już taki urok monotonii życia, że niewiele w niej poezji.

Najbardziej cieszy mnie, że nikt tytułu nie krytykuje, czego się spodziewałem :D

Dziękuję za opinię, pozdrawiam :)
Zola111 dnia 14.11.2013 18:07 Ocena: Świetne!
Ojej,

Cytat:
jakie wy­plu­wa­łaś przez krzy­we usta


może:

jakie wyrzucałaś grymasem ust?

Nie dość, że wypluwałaś, to jeszcze krzywe usta :(

Ale poza tym - bardzo dobry tekst. Potwierdzam opinie poprzedników.

I pisz. Masz wiele do powiedzenia i to w doskonałej formie. Gratuluję.
Nie wyróżniam żadnej frazy. Wiersz (prócz krzywych ust) calutki z pointą włącznie
trafia, celnie nazywa uczucia, sytuacje, maluje portret.

Poza tym znaczy, że nie wszystko diabli wzięli. A to jest piękne.
julanda dnia 14.11.2013 20:32 Ocena: Świetne!
Podoba mi się absolutnie, a "krzywe usta", ludzie nie są symetryczni, zależy też, jak patrzymy. Całość obrazowa, w dodatku ma się wrażenie akcji, chociaż pozornie Autor zachowuje statykę.
A za widzenie w każdym kocie, należy się nagroda, przymniej od kociego gatunku, szacunek, a i tak tajemniczość się zachowuje, ech te koty! ;)
Pozdrawiam!
Wasinka dnia 15.11.2013 09:12
Ładnie się dotarłam z wierszem przez sposób spojrzenia i wyklucia go się na zewnątrz.
wezmę tylko jedno
wzięłaś tylko mnie - jakże do prosto, a zręcznie ujęte. Tak, że trafia.
I nie tylko to, oczywiście.
Opisałeś relacje dwojga tak, że się czuje i odbiera bohaterów scenki oraz to, co rozegrało się/rozgrywa wciąż między nimi. Widać charaktery, widać międzywersowość, która wypełnia mikroświat, intymność i zetknięte wewnętrza.
Z przyjemnością.

Pozdrawiam z listopadem ogołoconym z liści.
Michal Szulczewski dnia 30.12.2013 01:13
Zolu, julando i Wasinko, dziękuję za zajrzenie, póki co zostają te krzywe usta, brak pomysłu i weny na zmianę tego wersu.

Cytat:
Poza tym znaczy, że nie wszystko diabli wzięli. A to jest piękne.

jednak wszystko diabli wzięli, ale to też ma swoje plusy :)

Cytat:
Opisałeś relacje dwojga tak, że się czuje i odbiera bohaterów scenki oraz to, co rozegrało się/rozgrywa wciąż między nimi.

zdecydowanie czas przeszły. Chociaż wiem, że nie widać tego w tym tekście, będę musiał i nad tym popracować, albo wrócić do tematu za kilka lat.
pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:60
Najnowszy:pica-pioa