Nowy (przes)twór - Jestem
Poezja » Wiersze » Nowy (przes)twór
A A A
Od autora: Żeby nigdy nie zastukał w wasze nagie okna.

odgryzłam resztki paznokci

patrząc przez wizjer jak ręka grubieje

węzły (chłonne) puchną

słoniowatość dłoni przysłania spokój nagich powiek

 

nie mogłam słuchać jak zjadał ci płuca

 

jedno

po drugim

jak gruszkę miękką i słodką

wiesz tę znad hamaku

 

***

 

tak brodziliśmy w bezgłośni

mimo dwóch miesięcy wiszących nad głowami

 

ja mierzyłam mierzyłam żyłam

drogą

(wyszło osiem tysięcy i sto zdrowasiek)

 

niewiele tego

za twoją wieczność

 

zostało mi tylko wypatrywać przez komin

jak na piórach sójek spóźnionych wrócisz

nieboraku

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jestem · dnia 18.11.2013 21:54 · Czytań: 737 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 16
Komentarze
alleluja con dnia 18.11.2013 23:15
Poruszające teksty (słowa "od autora" też robią swoje!). Według mnie forma idealnie pasuje do tematu - oszczędnie, prosto, bez zbędnych udziwnień. Uwiera mnie tylko jeden wers:

"słoniowatość dłoni przysłania spokój nagich powiek" - jakieś to niezgrabne, myślę, że warto pokombinować w tym miejscu (w stronę prostoty)

Zostałam zachęcona na tyle, by przejrzeć inne teksty autorki :)
Pozdrawiam!
Esy Floresy dnia 19.11.2013 00:43
Mocny obraz i kolejny dobry wiersz w Twoim wykonaniu. Tytuł sprytny, naprawdę doceniam. Treść poruszająca do granic. Doskonale ujęte oswajanie śmierci. Bez zbędnej ckliwości i darcia szat, a w każdym słowie czuje się emocje - mną szarpią.

Pozdrawiam.

ps. cieszę się, że spełniłaś moją prośbę ;) i do następnego!
Jestem dnia 19.11.2013 17:40
alleluja con Dziękuję za sugestię, przegryzę się przez ten tekst jeszcze raz i spróbuję odniekształcić zawiłości. Bardzo się cieszę, że poruszył. To dla mnie ważne.
I jest mi najzwyczajniej miło :)

Esy Floresy Również dziękuję i jestem szczęśliwa, że tak odbierasz ten tekst, tym bardziej, że często jestem posądzana o zbytnie koloryzowanie. Miałam okazję ostatnio trochę Ciebie poczytać. Bez koloryzowania - byłam poruszona i ... zachwycona.

Pozdrawiam serdecznie ! :)
Borek707 dnia 20.11.2013 18:20 Ocena: Świetne!
Cytat:
nie mo­głam słu­chać jak zja­dał ci płuca

Rzeź, to żre, szczypie i szamocze czytelnikiem na wszystkie strony, uwielbiam. Bardzo dobre momenty poetyckiego napięcia w wierszu, środki dobierane oszczędnie i z rozmysłem. Miejscami gorzko, ale tak powinno być, tak też lubię. Dużo przestrzeni dla czytelnika, udana metaforyka i warstwa obrazowa. Sytuacja liryczna bardzo ciekawie przedstawiona jasna i klarowna. Doskonały utwór. Przeczytałem z wielką przyjemnością i czekam na następne.
Jestem dnia 21.11.2013 16:14
Dziękuję, cieszę się, że wiersz pokąsał i poszczypał. Chyba nie ma nic gorszego od poezji statycznej. Jest mi niezmiernie miło.
Pozdrawiam serdecznie :)
mede_a dnia 21.11.2013 17:28 Ocena: Świetne!
Niezwykłe!!!! Od bardzo dawna nie przeczytałam niczego, co by mną tak wstrząsnęło i wzruszyło. I jestem zła na siebie, że nie umiem słowem oddać autorce hołdu takiego, na jaki zasługuje. Powtórzę zatem tylko: niezwykłe!
n i e z w y k ł e ! ! !
mike17 dnia 21.11.2013 17:33 Ocena: Świetne!
Jakby zderzenie się z przykrą, tragiczną rzeczywistością.
Chorobą, gaśnięciem?
Może strzelam na oślep, ale ujrzałem tu odchodzenie człowieka w śmierć.
I nadzieję bliskich, i wołanie do Boga, który...
Strasznie intensywnie intymne.
Nie ma możliwości, by koło tego textu przejść, to tak, i nie popaść w zadumę.
Bo zbyt dużo tu bólu i pustki, by nie poczuć jej gdzieś, na własnej skórze...
Jestem dnia 21.11.2013 18:06
mede_a, mike17 serdecznie dziękuję. Tylko tyle jestem w stanie napisać.
Może intymnie, może poruszająco , ale tak po prostu jest w życiu.
Już się nie rozckliwiam, tylko życzę miłego wieczoru i pozdrawiam serdecznie!
ajw dnia 21.11.2013 18:11 Ocena: Świetne!
Świetna forma ( w przeciwieństwie do tego, o którym wiersz). Napisane prosto o żegnaniu sie z człowiekiem, bez histerii, złorzeczeń, handlowaniu ze śmiercią. A jednak na skórze mam dreszcze. Działa! Pozdrawiam serdecznie.
Jestem dnia 21.11.2013 18:21
ajw, dziękuję i cieszę się, że działa.
Pozdrawiam ciepło :)
ajw dnia 21.11.2013 18:22 Ocena: Świetne!
I to jak działa! :)
mede_a dnia 21.11.2013 18:47 Ocena: Świetne!
Musiałam wrócić... Najtrudniej pisać o umieraniu. Zwłaszcza o odchodzeniu kogoś, kogo się kocha. Mnie osobiście takie teksty i wierszem, i prozą rzadko poruszają. Z różnych względów. Często jest zbyt tkliwie bądź zbyt naturalistycznie, za dużo patosu, środki poetyckie z wyraźnym azymutem na wywoływanie wzruszenia, zbyt nachalne. Często całość okraszona mało odkrywczymi filozoficznymi przemyśleniami odnośnie przemijania, życia po śmierci. Mam często wrażenie sztuczności, grania na efekt. Twój wiersz, Jestem, mną zatrząsł. Wydał mi się taki niezwykły poprzez bijącą z niego szczerość. Pewnie warsztatowo można by się czepić do tego i owego. Ale ja nic nie widzę poza głębokim uczuciem, które wyziera z każdego słowa. Piękny pomnik dla tego, który odszedł, ten Twój wiersz.
akacjowa agnes dnia 21.11.2013 18:58 Ocena: Świetne!
Zaglądałam tu parę razy i zawsze chciałam coś po sobie zostawić... nie mogłam. Nic sensownego nie umiałam napisać. I, cholera, nadal nie umiem.

Pozostaję poruszona, ogłuszona Twoim wierszem i zakłopotana swoją niegramotnością.

Pozdrawiam i dziękuję za przywalenie mi obuchem w potylicę.
Jestem dnia 21.11.2013 19:21
mede_a, akacjowa agnes Dziękuję po raz kolejny. Dziękuję za spojrzenie na kruchość i słabość. I prostotę, bo umieranie wcale nie jest złożone.
Nie chciałam przywalić obuchem, nie chciałam spiżowego pomnika. Chciałam pokazać najważniejszego dla mnie człowieka.
To ja Wam dziękuję za wzruszenie. Pozdrawiam serdecznie.
Wiolin dnia 23.11.2013 15:25
Witaj Jestem. Rzeczywiście trudny wiersz, bo o ludzkiej tragedii. Kolejny ktoś komu się nie udało. Porusza.
Technicznie jednak ma kilka inwersji. Zwracam na nie uwagę, dlatego że sam dostaje za nie po łapach. Wiem że są bardziej śpiewne, czytają się płynnie, ale jednak są błędem. Ponadto wkradł się rym, mierzyłam - żyłam......To "wypatrywanie przez komin" brzmi także niestylistycznie.

zostało mi tylko wypatrywać jak kominem.....



od­gry­złam reszt­ki pa­znok­ci

pa­trząc przez wi­zjer jak gru­bie­je ręka
puchną węzły (chłon­ne)
sło­nio­wa­tość dłoni przy­sła­nia spo­kój na­gich po­wiek

nie mo­głam słu­chać jak zja­dał ci płuca

jedno
po dru­gim
jak grusz­kę mięk­ką i słod­ką
wiesz tę znad ha­ma­ku

***

bro­dzi­li­śmy tak w bez­gło­śni
mimo dwóch mie­się­cy wi­szą­cych nad gło­wa­mi

ja mie­rzy­łam
drogę
(wy­szło osiem ty­się­cy i sto zdro­wa­siek)

nie­wie­le tego
za twoją wiecz­ność

zo­sta­ło mi tylko wy­pa­try­wać jak kominem
wrócisz nieboraku na pió­rach spóźnionych sójek


Pozdrawiam.
Jestem dnia 25.11.2013 18:08
Dziękuję za konstruktywną krytykę. Rady wzięłam sobie do serca. I będę prcować.
A co do mierzyłam - żyłam
to zabieg jak najbardziej celowy. Kładłam tutaj nacisk na warstwę brzmieniową.
Pozdrawiam serdecznie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty