kaszrut - ks-hp
Poezja » Wiersze » kaszrut
A A A

Rozwzbudzam pyły, niosą historie; na językach, wciąż
mówisz, że za sucho. Odpływają niedopowiedziane, aż
utyka mowa. Gardło niczym martwa studnia, a wpadam

w przestwór pod żebrami. Na ścianach mnie znajdziesz.
Rozkład zapowietrzonych słów, obojczyki porozbijane
na obozowiskach. Koczujemy tu, od kiedy postanowiłeś

nie przestępować mórz - wyzionęły wodę. Dziewiczę
pustynie, a pusty głos tkwi w szczegółach, piasku,
który nigdy nie został zadeptany. Niebo ciemnieje,

oczodół traszki. Zabrakło miejsca w twojej karawanie.

 

 

____________________

cykl: bliźnięta babilońskie

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ks-hp · dnia 25.11.2013 09:52 · Czytań: 598 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 10
Komentarze
mede_a dnia 25.11.2013 14:32
To z pewnością Poezja wysokich lotów. To się po prostu czuje, nawet jeśli tekst się tylko przeleci, nie zatrzymując na dłużej. Nawet wtedy, jeśli sporo obcowało się z dobrą poezją, intuicyjnie czuje się: TO JEST COŚ. Moja dusza estetki też doznała błyskawicznej rozkoszy, ale to taka jeszcze nieuświadomiona przyjemność, kiedy nie wiadomo, skąd idzie.

A ja lubię wiedzieć, więc się zatrzymam na chwilę. Gdybym miała w szkolnym stylu w jednym zdaniu napisać, o czym jest wiersz, odpowiedź byłaby taka: o męce tworzenia, taka Krystianczarnia, na wzór „Mironczarni” Białoszewskiego. Do takiej interpretacji skłania mnie tytuł „karszut”, czyli zasady przygotowania koszernego, a więc możliwego do zjedzenia dla wyznawcy judaizmu ( zjadliwego) pokarmu. Produktem kulinarnym poety- jest wiersz, a jego składnikami - słowa. Lektura wiersza potwierdza ten kierunek: „pyły niosą historię”, na językach za sucho, „niedopowiedziane”, „utyka mowa”, „zapowietrzone słowa”, „pusty głos”. Ale przecież możliwa jest i inna interpretacja, tę nawet bardziej obstawiam- o braku porozumienia między ludźmi, dwojgiem ludzi: „zabrakło miejsca w Twojej karawanie”. „Mowa jest źródłem nieporozumień”- mówił Lis z „Małego Księcia”. I tę ułomność procesu komunikowania się też wiersz oddaje. Jak? Pięknie. „Dziewiczę pustynie”- w pierwszej chwili pomyślałam, że ogonek przy ”e” przypadkowy, a „z” nie zauważyłam. Ale tylko przez sekundę. Piękne: przywracam dziewictwo pustyni. Nie do końca rozumiem, co ta metafora znaczy, ale mnie zachwyca. Pustynia= język? Dziewiczona- a więc przywracanie pierwotnej, nieskażonej siły słowu, by stworzyć nowy kod bez bariery niezrozumienia? Nie wszystko pojmuję. Więcej pewnie czuję, niż wiem, ale trwam urzeczona.
Jest jedno „ale”… Zawsze oceniam wiersz w kategorii: odbiorca; dla kogo jest pisany. W tym przypadku nie będzie szerokiego kręgu czytelniczego, bo to niełatwe strofy, zbyt intelektualne. A ja lubię, gdy wiersz trafia pod strzechy, co nie znaczy, że przedkładam teksty pisane pod gusta nie bardzo wymagającego czytelnika. Miłosz wielkim poetą był, ale kto dziś nie z musu czyta Miłosza? Szymborska wielką poetką była- i nawet dość prości ludzie zachwycają się „Kotem w pustym mieszkaniu” i „Wszelkim przypadkiem”. Wolę, jako osoba zainteresowana tym, by ludzie sięgali po poezję, ten drugi przypadek.
ajw dnia 25.11.2013 15:42 Ocena: Świetne!
Niewątpliwie nie jest to poezja dla mas, raczej dla wybranych - tych, którzy podążają tym samym tokiem myślenia i rozumieją tropy. Warto się wysilić i wczytać w treść, bo ten wiersz jest zagadką, a ułożenie wszystkiego w zrozumiałą całość wymaga wysiłku intelektualnego. Musiałam przeczytać kilka razy, by znaleźć własne tropy. Warto było :)

Pozdrawiam
iw
naiwna w poezji dnia 25.11.2013 20:56
Utwór niesamowicie...trudny. Zastanawiam się czy nie za trudny.Poezja dla wybranych? Jestem zwykłym czytelnikiem, który kocha poezję, trochę pisze i stara się ją czuć.Tu jednak kłopot mam i trochę się załamałam, bo jeśli to jest własnie poezja najwyższych lotów to ja aktualnie jestem baaardzo niziutko.
pozdrawiam :)
Zola111 dnia 25.11.2013 23:59 Ocena: Świetne!
Hapku,

to jeden z piękniejszych Twoich tekstów. Nie komentuję każdego, wybacz. Odzywam się, kiedy znajduję relacje między Autorem, tekstem i sobą. Ten wiersz jest właśnie taki: Wpuszczasz mnie w jego przestrzeń, goszczę się, bez wrażenia, że jestem barbarzyńskim intruzem.
Bardzo poruszający, bez skazy.

Serdeczności.

z.
Esy Floresy dnia 26.11.2013 22:26
I, doczekałam się, Krystianie :)

Strofoicznie to leży, językowo wyśmienite, treść nie wypływa na mielizny. Dobrze mi tu, więc raczej zamilknę, pobędę z wierszem.

Pozdrowienia.

ps. dobrze czasem wziąć Cię pod włos. ;)
ks-hp dnia 28.11.2013 00:56
Mede_o,
Jestem wręcz urzeczony, a zarazem zawstydzony Twoimi słowami. I w wielu kwestiach - naprawdę! - masz rację, trafnie odczytujesz to, co próbowałem przekazać.
Zdaję sobie sprawę, że piszę dla niewielu i 'zwykły zjadacz chleba' raczej nie pocieszy się moimi ciężkostrawnościami. W każdym razie jestem ukontentowany, iż taka osoba jak Ty zjawiła się pod moim tekstem i słowo w słowo, litera w literę opowiedziała, 'co Autor miał na myśli'. Bardzo dziękuję i pozdrawiam!

Ajw,
Dziękuję pięknie. Miło mi Cię tu gościć i wiedzieć, że wiersz skłania do ponownych czytań. Pozdrawiam!

Naiwna,
Nie jesteś niziutko; rozumienie poezji zależy TYLKO od czytającego, nikogo więcej! Każdy może znaleźć swoje znaczenia, każdy może odebrać symbolikę na swój sposób, taki, który cokolwiek mówi. Nie tym razem, to może innym; wiem o tym, że to, jak piszę, i to, co piszę, nie jest dla szerokiego grona czytających. Pozdrawiam!

Zolu,
Pięknie dziękuję. Nie musisz komentować; dla mnie najważniejsze, że po prostu jesteś. Pozdrawiam!

Esy,
Rozumiem, że to strofoiczne leżenie to bardziej negatyw niż pozytyw? ;) Dzięki piękne za to branie pod włos, nie Ty jedna, a działa, działa.
Pozdrawiam!
darek i mania dnia 28.11.2013 01:08
Wiersz czyta się chcąc smakować każdy wers jak najdłużej, "Gar­dło ni­czym mar­twa stud­nia, a wpa­dam w prze­stwór pod że­bra­mi." , bardzo ciekawa przenośnia (od gardła po żebra ).

"Dziewiczę
pustynie, a pusty głos tkwi w szczegółach, piasku,
który nigdy nie został zadeptany" = doszukiwałem się literówki -dziewicze - a znalazłem bardzo ciekawą myśl .

" Niebo ciemnieje,

oczodół traszki. Zabrakło miejsca w twojej karawanie." = puenta dająca wolną przestrzeń dla czytelnika . Pod wrażeniem .
Esy Floresy dnia 28.11.2013 01:35
Teraz Ty mnie pod włos? ;)

leżenie=układanie się, miękko zresztą.

No dobrze, zatem słowo interpretacji mojej, choć nieodkrywczej, bo już powyżej. Widzę tu dogasającą relację, a właściwie taką jej retrospekcję, próbę zrozumienia/nazwania dlaczego jesteśmy czy też tkwimy tu gdzie tkwimy. Nie bez znaczenia też nazwa cyklu, w którym znalazł się wiersz. Kiedyś być może w relacji; jak bliźnięta syjamskie przyrośnięci do siebie duszą, ciałem, dziś Babilon, podupadły w wyniku licznych wojen.

Pozdrowienia okołonocne.
Usunięty dnia 28.11.2013 01:41 Ocena: Bardzo dobre
lubię poznawać nowe słowa, co z pewnością zapewniasz;), choć pod innym wierszem czekam wciąż na wyjaśnienie;).

Przepiękny ten wiersz, człowiek się w nim zapada, czuje jak ziarenko piasku, w morzu pustyni, a przecież jednostkowe, w kręgu zapisanych, przynależnych jemu praw. Cokolwiek by zrobił, na nic nie ma wpływu, bo rzeczy dzieją się według ustalonych z dawna reguł. Zawsze samotność, z prochu powstałeś... karawana jedzie dalej...

Pozdrawiam

B)
ks-hp dnia 29.11.2013 00:54
darku i maniu,
Cieszy mnie, a zwłaszcza to, że nie Ty pierwszy/a wpadłeś/aś w sidła pułapki literówkowej. Dziękuję bardzo i pozdrawiam.

Esko,
Zgrywam się. :D Brawo z tymi bliźniakami i Babilonem. Tam coś jeszcze kryje się pod tymi pierwszymi. ;)

amso,
Bardzo Ci dziękuję. Też lubię poznawać nowe słowa, stąd moje ich użycie. Piękna jest Twoja interpretacja. Pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty