Cześć jesieni! - Silvus
Poezja » Wiersze » Cześć jesieni!
A A A
Od autora: 23.11.2013 — Wyszedłem do pracy, liście podsunęły mi ostatni wers. Dalej poszło gładko, bo przecież… czemu się nie cieszyć? :) — EDYCJA 07-08.02.2018: zamieniłem łączniki na półpauzy. Przeniosłem datę zza wiersza do pola "Od autora" i poprawiłem jej format. Dodałem kropkę po "M".

Tak się składa, jak wyjdę, rześki chłód mnie wita,
i mówi: witaj, M., znów! – dzień w dzień odpowiadam,
a on dzień w dzień mnie stara coraz więcej szczypać,
ja mu też dzień w dzień kłaniam i życzenia składam.

Witam drzewa, co liście zgubiły przypadkiem,
gdy w nie wiatr powiał nazbyt, bezmyślnie i zniknął;
witam liście, te zmięte, zmarzłe, co pod czapkę
ze śniegu, znać, by chciały czym prędzej już czmychnąć.

Witam wrony i kruki, wróble – brązki biedne,
żółtki-puszki sikorki, jesiennie zmarznięte;
witam psy ras wśród-miejskich, te małe, powszednie,
merdające, szczerzące, wyszczekane, smętne.

Witam przecież – wciąż w drodze – kierowcę, co jesień
wita kursem; i ludzi, pospołu jadących,
co zazwyczaj w milczeniu i z twarzą w zły deseń
chcą kolejną bez słońca podróż ciepło skończyć.

Gdy dojadę – co dzień mi przyniesie ów pracą?
Co studiami? Co końcem? A do rana czekać,
bo chmury pewnie znów mnie gdzieś w drodze zobaczą,
te biało-szare puchy szarego człowieka.

Więc może: cześć jesieni! – z rana, w rześkim chłodzie,
cześć jesieni! – obrośli już w brązy i złoto,
cześć jesieni! – gdyś w jesień nieczęsty przechodzień,
cześć jesieni! – dziś z naszą tu pluchą i słotą.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Silvus · dnia 28.11.2013 08:57 · Czytań: 1192 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
shinobi dnia 28.11.2013 09:32
Uroczy oldskul, no... jakbyś to ze dwieście lat w najgłębszej szufladzie biurka przetrzymał. :)
Podoba się, myślę, że dopracowałeś całość.
Jest lekko, całkiem płynnie.

Ostatnie wersy urzekające jak wspomnienie socrealizmu znanego z książek "Ruskij jazyk w kartinkakch."

Reasumując: już na poważnie, naprawdę mi się podobało.
mike17 dnia 28.11.2013 10:06
No masz Ty, Silvus, wyobraźnię, czapki z głów, panowie, panie :)
Z rozmachem sypnąłeś wersami, o tyle sympatycznie, że zwyczajnymi i o zwyczajnym, naszym życiu mówiącymi, a to sztuka dać wiersz, gdzie w sposób naturalny, bez barokowej ornamentyki opisać barwnie i soczyście to, co chce się opisać.
A jesień wdzięcznym tematem jest.
I widać ją u Ciebie z całym, człowieczym i przyrodniczym kolorytem, rozlewnie podanym, okraszonym rozmyślaniami o tym i owym, a wszystko swojskie i "nasze", więc tym bardziej dociera do mnie, bo cenię w życiu małe przyjemności i potrafię, jak Ty w tym kawałku, dostrzec piękno w pozornie niepięknych rzeczach :)
WholeTruth dnia 28.11.2013 16:25
no i chodzę tu sobie, i zaglądam. czekam na pomysł, jak skomentować Twoje wierszowanie.
nie lubuję się w takim lekkim pisaniu. wolę ciężkie myśli w skomplikowanym obrazowaniu. u Ciebie - przyjemniutko, nie? ;) to nic złego! nawet to urocze. ale nie dla mnie :p

masz talencik z tą stylizacją... dobrze sobie radzisz ze słowem. i wiem, że miewasz różne wątpliwości, ale nie musisz się nimi przejmować. wykonujesz świetną robotę. tak myślę :p

nie próbuj zastępować delikatnych tematów jakimiś problematycznymi wątkami. za dużo byłoby smutasów ;)

pozdrawiam. Whole - Wholuś - Wholeczek :)
marukja dnia 28.11.2013 19:39
Jesteś, Silvue! :)
Cytat:
dzień w dzień

wdzięcznie wybrzmiewa w pierwszej zwrotce, powtórzenie, a niesie dużo treści, wers za wersem, urzekło mnie.
Poza tym
Cytat:
żółt­ki-pusz­ki si­kor­ki, je­sien­nie zmar­z­nię­te;

Cytat:
z twa­rzą w zły deseń

Cytat:
te bia­ło-sza­re puchy sza­re­go czło­wie­ka

przykuwają szczególnie moją uwagę. I szukam, i czytam, i mijam psy ras wśród-miej­skich, i kierowcę, i nie widać żadnego zmarzniętego kociaka, co by polował na ptaszynę. ;)

Wiersz w Twoim stylu, silvuiczny na wskroś. Poza tym, gdzieś zza przerzutni widać Ciebie, M, jak jesiennie w codzienność wyruszasz.

Patrząc na ostatnią zwrotkę, gdzie cześć się potroiła, wracam do tytułu - i jeszcze jeden i jeszcze raz. ;) Widzę w tym wypadku wtórność, więc czytam Cześć, jesienio! ;)
I sama, pozdrawiając marucznie, również mówię
cześć!
Silvus dnia 28.11.2013 22:14
Dzięki, dzięki wam, nawet nie wiecie, jak mi się miło zrobiło czytając te komentarze (bo chyba dawno mnie nie było pod swoim _nowym_ utworem).

Kasiu, a te trzy formy na końcu twojego, to szczególnie obdarzyłem sympatią. ;)

shinobi, uzyskać od ciebie uśmiech, to wyzwanie, tak sobie myślę, więc tym bardziej się cieszę. :) Co do trzymania... w głowie, tak - w głowie trzymam takie rzeczy już od... chyba od początku romantyzmu...
Tak, ostanie wersy jakoś tak mi się udały trochę z innej formy wziąć chyba. ;) Ale tego ruskiego w kartinkach to nie znam, ale z tego co widzę, to dla dzieci, może rzeczywiście trochę się kojarzy. ;)

mike, jaką znów wyobraźnię? ;)
Pięknie to napisałeś, naprawdę, a przede wszystkim - sedno, sedno tego, co chciałem wyrazić. :) Zgodzę się z każdym zdaniem twojego komentarza.

Kasiu, nie próbować? No to nie będę. Masz rację. Dzięki za otuchę, postaram się coraz lepiej, coraz lepiej. :)

Marue, kociaków nie ma, rzeczywiście, ale zastanawiam się, czy napisałaś to, bo dla ciebie powinny być, czy dlatego, że właśnie nie, i ich nie ma? ;)
I cieszę się, bo właśnie wyruszam...
Cześć, ale nie takie na 'bye', tylko na 'hi', prawda?...
Silvuicznie.
marukja dnia 29.11.2013 20:11
Silvus napisał:
zastanawiam się, czy napisałaś to, bo dla ciebie powinny być, czy dlatego, że właśnie nie, i ich nie ma? ;)

Dla mnie oczywiście mogłyby być, wiersz byłby wtedy jeszcze bardziej uroczo rozmruczany, pamiętasz - Okoceni i te sprawy.;) Tak, tak, to nie żadne tschüs... a więc do następnego, może cześć złożysz niebawem też zimie? :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty