grand cru* - ajw
Poezja » Wiersze » grand cru*
A A A


myśli o smaku szampana
i kandyzowanych owoców
uderzają do głowy
palony cukier zagęszcza powietrze

duszę się w skórze
wyobraźnia musuje
naturalny proces dojrzewania
klaruje zachcianki o piątej nad ranem

schłodzona
owinięta w bibułkę
czekam na dłonie rozpraszające ciszę

wypełnisz powoli

 

________

* kategoria szampana

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 10.12.2013 20:34 · Czytań: 446 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 22
Komentarze
mike17 dnia 10.12.2013 20:47 Ocena: Świetne!
Jako zdeklarowany piwosz czasem muszę Ci się przyznać, że za namową żony pijemy szampana, tak bez okazji, bo tak nam się chce i tyle :)
U Ciebie tradycyjnie wszystko ma swoje, ważne, intymne znaczenie, i nawet ów szampan to preludium do kochania, wierny towarzysz upojnych chwil, nieodzowny dodatek i wartość sama w sobie - ujęłaś to ulotnie i bardzo z wdziękiem - czuć wyraźnie, że Amor jest w pobliżu i strzela swymi strzałami, a Wy, sącząc szampana, bliscy sobie jak nigdy...
Znów urzeka prostota i umiejętność jasnego wyrażenia myśli, nastroju i tego, co między wierszami.
Masz swój styl i ja bardzo się w nim animuję :)
W poezji szukam tego jasnego wierszowania, okraszonego prostotą wyrazu i słowa, i zawsze mi to dajesz, Iwonko, dzięki wielkie :)
ajw dnia 10.12.2013 21:44
mike - nie wiem co odpowiedzieć. Dziekuję, ze jesteś :)
mike17 dnia 10.12.2013 21:49 Ocena: Świetne!
Pisz jak dotąd, a ja zawsze wrócę :)
Wiersz super, jakoś gdzieś się w nim odnalazłem za sprawą okazjonalnej konsumpcji szampana, tylko że ja kupuję te najtańsze he he :)
Usunięty dnia 10.12.2013 21:51 Ocena: Świetne!
ajw - niestety muszę pozwolić sobie na dygresję, mam nadzieję, że mi wybaczysz i moje słowa coś wniosą do wiersza. Otóż uwielbiam szampana, jego uwalniane perełki, pieniące się i cichutko szumiące obietnicą, smaku, przyjemności, podniebnej (od podniebienia, nie myśl sobie), rozkoszy. I o tym jest Twój wiersz, wracając do meritum, a chociaż dostrzegam, że szampan jest tu raczej pewną metaforą, wszystko inne się zgadza. Piękna puenta. Ale u Ciebie tak zawsze.

Cytat:
bez zbęd­nych kro­pel


Pozdrawiam

B)
al-szamanka dnia 10.12.2013 22:03 Ocena: Świetne!
W tym wierszu wszystko musuje.
Pulsuje, wibruje, tętni życiem.
A powietrze aż skrzy.
Klimat, który wręcz czuje się na skórze.
Podoba się szampańsko, Ajw :)
ajw dnia 10.12.2013 22:09
mike - tani, czy drogi - jakie to ma znaczenie? Bąbelki najważniejsze :)

amso - rzeczywiscie szampan jest tylko metafora, ale czy miłość nie uderza do głowy jak szampan? :)

al - cieszy mnie, ze to czujesz :)
kresowiak dnia 11.12.2013 00:18
Cytat:
Od au­to­ra: grand cru - ka­te­go­ria szam­pa­na

"Szam­pan jest je­dy­nym winem, po wy­pi­ciu któ­re­go ko­bie­ta po­zo­sta­je pięk­ną
"Ma­da­me de Pom­pa­do­ur

myśli o smaku szam­pa­na


Pozbyłbym się trochę tego szampana, skoro i tak został inspiracją wiersza i to o nim tekst traktuje. Na plus powiem, że to dość ciekawy motyw, można z niego wykreować wiele ciekawych historii i znaczeń, samo słowo szampan czy champagne ma w sobie moc przywoływania lub wyobrażania wspomnień. Dzięki temu tekstowi zajrzałem na wikipedię by poczytać co nieco w temacie.

Sam cytat ma według mnie wątpliwą wartość, ale to już niech spadnie na bary Madame Popmadour. Tytuł zaciekawił, jak większość obcojęzycznych, chociaż ja bym wolał, żeby autor nie wyjaśniał co oznacza, żeby można było dojść do tego samemu - ale to taka moja rzecz.

Moim zdaniem za dużo tu metafor i usiłowań doprowadzenia do wieloznaczności, praktycznie w każdym wersie kryje się dla czytelnika jakiś szyfr do rozwiązania, do którego w większości
dochodzi jednak całkowicie.


czekam na dłonie rozpraszające ciszę

wypełnisz powoli
bez zbędnych kropel


Przerzutnia - dla mnie ciężka do zrozumienia - musiałem się chwilę przyglądać zanim ją zauważyłem. Może to wina wersyfikacji, może po prostu nie dopatrzyłem. Cały tekst jest jednak w moim mniemaniu dobrym polem do fascynującego rozbierania wiersza, szczególnie takiego zmysłowego, będącego pragnieniami pl-a, które wypłynęły na powierzchnię.
ajw dnia 11.12.2013 10:11
kresowiaku - moze i masz rację, że za duzo tego szampana na wstępie. W komentarzu odautorskim starałam się wyjaśnić tytuł, bo wyczytałam w regulaminie, ze należy to robić. Zwykle nie wyjasniam, ale chciałam być w porzadku, a tu redaktor niezadowolony :)
Co do cytatu, to miało być dowcipnie i z dystansem do własnej osoby, jako ze autor jest tu peelem, ale zgodzę się, ze cytat mozna wyciachać i wiersz za nim nie zapłacze.

Dużo metafor powiadasz .. No, rzeczywiście, ale są konsekwentne i dotyczą jednego tematu. Zwykle faceci patrzą całościowo i widzą jedną wielką metaforę, ale Ty zacząłeś 'rozbierać' wiersz, wiec fajnie, że wszedłeś w klimat ;)
Przerzutnia jest niezamierzona, ale cieszę się, że mi ją pokazałeś. Całkiem mi się podoba. Pozdrawiam i bardzo dziekuję za wizytę i analizę wiesza. Miło było Cię poczytać :)
coca_monka dnia 11.12.2013 12:37
Witaj. mam parę podpowiedzi zanim skreślę słowo o odczuciach.
proponuję tytuł oznaczyć gwiazdką a objaśnienie ze "słów od autora" przenieść dużo poniżej wiersza i opatrzyć tym poleceniem: small. zniknie powtórzenie (które co prawda nie wierszu, ale sprawia/powiela wrażenie wpadania na się.

no i podzielam zdanie kresowiaka, że cytat z Madame P. jest przyciężkawy i gada za wiersz. bez cytatu słowa obronią się same. tak jak jest teraz, cytat stanowi integralną część wiersza i powiela, a niepotrzebnie.
chciałabym przeczytać o Twoich szampańskich odczuciach, a nie Madame :)

i tak sobie myślę, że gdybyś znalazła zastępstwo dla szampana z pierwszego wersu, wiersz stałby się tajemnicą. a tak od początku wiadomo o co idzie.

podrzucę Ci słówko do wykorzystania.
myśli o płynności

a tutaj musisz poprawić, bo odmieniasz źle.

myśli (o kim? o czym?) o szampanie, płynności i - myśli o kandyzowanych owocach
u Ciebie jest owoców

i na koniec puenta. msz, nie zaszkodzi wierszowi a nada dwuznaczności i rozszerzy spectrum jeśli utniesz ostatni wers, serio serio.
samo wypełnianie powoli pozwala sądzić, że będzie dokładne, bardzo dokładne.

i jak utniesz, to przerzutnia:

czekam na dłonie rozpraszające ciszę

wypełnisz powoli


będzie klarowna i w sam raz.

nauczona doświadczeniem, wiem, że przerzutnia musi być zwięzła, by otwierała pole do interpretacji.

usunięcie ostatniego wersu spowoduje choćby, że wypełnianie nie będzie się kojarzyło tylko z nalewaniem, ale właśnie pozwoli podążyć w stronę, którą zasugerowałaś cytatem. a tenże stanie się zbędny i zniknie wrażenie przegadania.

Francuzi lubują się w kandyzowanych owocach, teraz przed wigilią jest ich pełno wszędzie, w różnych zestawach, aż oczy się nie mogą napatrzeć. z szampanem - próbowałam - smakują wyśmienicie. mnie niestety po szampanie okropnie boli głowa (:

kończąc. wymyśliłam, że jeśli przyjąć owoce, za symbol przemijania i jesieni, takoż i szampan mógłby nim być, wiersz staje się symbolem zatrzymania czasu i piękna, (w butelce, czy w cukrze) również kobiecego. i w takim kontekście podoba mi się. niemniej uwiera mnie to co wyżej.

pozostawiam paryżewski uśmiech i pozdrawiam.
al-szamanka dnia 11.12.2013 13:16 Ocena: Świetne!
coca_monka napisała:
myśli (o kim? o czym?) o szampanie, płynności i - myśli o kandyzowanych owocach
u Ciebie jest owoców

Zastanawiam się, czy zamierzeniem Ajw było
Cytat:

myśli o smaku szam­pa­na
i kan­dy­zo­wa­nych owo­ców

... i wtedy czegoś mi brakuje.
Hej :)
coca_monka dnia 11.12.2013 13:24
aa szamanko,
gdyby napisać (żeby odmiana była prawidłowa):

o smaku szampana i kształcie kandyzowanych owoców jednak słowo myśli, msz, warunkuje odmianę.
lub inne rozwiązanie. wstawić dwukropek po smaku

ale mogę się mylić :)
al-szamanka dnia 11.12.2013 13:29 Ocena: Świetne!
coca_monka napisała:
ale mogę się mylić

Raczej nie, bo jak napisałam powyżej
al-szamanka napisał/a:

... i wtedy czegoś mi brakuje.

Kandyzowane owoce są lepkie... i do tematu takie określenie chyba pasuje :)
ajw dnia 11.12.2013 14:18
witam coca, co do spornej kwestii to w moim zamyśle były myśli o smaku (czego?) szampana i (czego?) kandyzowanych owoców.

Przypis wyjasniajacy dałam na dole, wiec moze już nie razi powtarzalność słowa 'szampan'.

Z cytatu zrezygnowałam tak jak zasugerowaliście obydwoje z kresowiakiem.

Jesli chodzi o te mysli o smaku itd - zastanowię się, co pasowałoby najlepiej. Być moze rzeczywiscie niepotrzebne jest tu dopowiedzenie.

Skrócona puenta pasuje, wiec skorzystam z Twojej pomocy. Dzięki. Do następnego (mam nadzieję) :)
Usunięty dnia 11.12.2013 15:07 Ocena: Świetne!
Bardzo mi się podoba, szczególnie "musująca wyobraźnia" :) - wiele w tym stwierdzeniu subtelności i słodyczy, w ogóle w całym utworze świetnie wykorzystałaś tę właśnie dużą poetycką nośność słodkości. Mnie osobiście Twój utwór przypomniał, jak kiedyś z moim chłopakiem rozmawialiśmy na zajęciach o jedzeniu czekolady, mając na myśli coś zgoła innego ;) Coś mi mówi, że i u Ciebie w palonym cukrze wiele się kryje :)

Oszołomiona szampanem, pozdrawiam serdecznie :)
romantyczna dnia 11.12.2013 16:42 Ocena: Świetne!
ajw - pięknie użyłaś słów. W ogóle to ja uwielbiam szampana i tutaj poczułam klimat, aż chyba pójdę sobie kupić, choć to jeszcze nie Sylwester :p pięknie, po prostu.

Pozdrawiam
ajw dnia 11.12.2013 17:07
gwiazdo i romantyczna - cieszę się, że Wasze wyobraźnie zamusowały ;) Zapraszam do kolejnego poczytania :)
Esy Floresy dnia 17.12.2013 22:30
Nie wiem już ile razy zbierałam się do komentarza, ale ciągle coś mi stawało na przeszkodzie. Dziś się uparłam, że choćby nie wiem co, skomentuję.

Trochę się przeobraził już, widzę, od mojego pierwszego czytania, zwłaszcza w poincie - w moim odczuciu na plus, bo w poprzednim rozwiązaniu nasuwał mi się taki obrazek, że już dziś o nim nie opowiem, bo wyjdę na zboczoną do kwadratu. ;)

Tak sobie myślę, że czwarty wers pierwszej cząstki można by odbić i np. skursywić lub wziąć w nawias, bo w moim poczuciu wygląda raczej jak didaskalia niż tworzy treść. Nie to, żeby mi się nei podobał, bo wręcz przeciwnie, tworzy fajny klimat i jest tu bardzo konieczny, ale jednak nie stanowi treści jako takiej a jest właśnie takim zbudowaniem tła, jeśli wiesz co chcę powiedzieć...

I jeszcze doczepię się jednej rzeczy, bo ona mi strasznie psuje wiersz, ale to strasznie, strasznie, strasznie, o to:

Cytat:
na dłonie rozpraszające ciszę


Wolałabym bez tego fragmentu, bo mi psuje całą metaforę okołoszampanową i wprowadza element ludzki, co spłaszcza mi pointę. Bo już tylko jedno erotyczne skojarzenie mi zostało a chciałabym, żeby można było sobie iść inną ścieżką skojarzeń i pozostać przy samym szampanie, że to on i jego bąbelki wypełnią, rozweselą głowę. No, ale to ja. Ja marudna jestem. ;)

Swoją drogą, kilka lat temu napisałam miniaturkę z winną metaforą z erotycznym podszeptem, stąd widać, że wędrujemy podobnymi ścieżkami skojarzeń.

Niezależnie od moich grymasów, podoba mi się ten szampański erotyk. :)

Pozdrowienia.
ajw dnia 17.12.2013 22:44
Właściwie to niewiele zrobiłam w samym wierszu, bo wyrzuciłam jedynie z puenty "bez zbędnych kropel" - z czego się cieszę, bo rzeczywiście było zbedne, tak jak cytat na początku.

Cytat:
I jeszcze doczepię się jednej rzeczy, bo ona mi strasznie psuje wiersz, ale to strasznie, strasznie, strasznie, o to:

Cytat:
na dłonie rozpraszające ciszę


Nie wiem dlaczego ta fraza tak bardzo psuje Ci obraz? Przecież ktoś musi otworzyć tego szampana ;)
Dzieki za wizytę :)
Esy Floresy dnia 17.12.2013 22:53
Wolałabym sobie myśleć, że w jednej ścieżce skojarzeń Peelka jest sam na sam z szampanem, więc sama otwiera a w drugiej ścieżce podstawić sobie za szampana np. Mietka lub jakiekolwiek inne imię męskie i czyta mi się erotycznie, jak tralala. No, ale już nie grymaszę.

Do miłego!
ajw dnia 17.12.2013 23:02
Peelka sama jest szampanem, który ma zaszumieć w głowie temu, na którego czeka owinięta w bibułkę :)
Esy Floresy dnia 17.12.2013 23:05
O psia kostka! W tę stronę nie powędrowałam. Muszę się oswoić zatem z nowym spojrzeniem, trzecim dla odmiany. :)
ajw dnia 17.12.2013 23:13
Każdy ma prawo do własnej interpretacji. I o to przecież chodzi :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty