(U)gruntowanie. Podobrazie - kamyczek
A A A
Od autora: III miejsce w konkursie poetyckim Słowa pod werniksem. Ekfrazy – 2013 (Inspiracja Nr 1 - Jacek Yerka - "Epitafium") http://www.portal-pisarski.pl/news/2014/02/02/wyniki-konkursu-poetyckiego-portalu-pisarskiego-slowa-pod-werniksem-ekfrazy-2013


na prawicy strzechy pełna mobilizacja. korony wyszły na
wolność i puszą się dumnie pośród złocisto-pszennych
łanów. niżej - ich pnie: wysokie, smukłe, wydają się być
niewzruszone, odporne na zmiany wilgotności gruntu,

zupełnie inaczej niż drwa ze stosu obok, pełne pokory
czekające na (k)olej.

w centrum - otwarte na roścież wrota zapraszają na klepisko.
za stodołą, uspokajająca zieleń ogrodu, do którego
chciałoby się wejść już, zaraz, gdyby nie strach – budzą go
dziwaczne maszyny stłoczone jedna przy drugiej, w sąsiekach.

a tutaj, po lewej, zza małych drzwiczek wylewa się kosmos.
czarny pies może być zapowiedzią kolejnej rekonstrukcji
myśli, obsesyjnie szukających dojścia do drabiny na strzesze
albo całkiem czegoś innego, nie jestem pewna na sto...

doły.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
kamyczek · dnia 11.12.2013 14:53 · Czytań: 1361 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
amsa dnia 02.02.2014 15:38
Kamyczku - bardzo mi się podoba użycie niektórych wyrazów, bo nieczęsto obecnie sięga się po nie w poezji. Pierwsza strofa jest genialna, ale jakby inna od pozostałych, może się mylę oczywiście. Dzięki Tobie ujrzałam obraz, nie patrząc na niego. I bardzo intrygujące zakończenie :).

Pozdrawiam

B)
Esy Floresy dnia 02.02.2014 15:45
Witaj Kamyczku,

bardzo sprawnie poprowadzony tekst. Urzeka w nim bogactwo języka, choćby tytuł - ładna parafraza do tytułu konkursu. To co jednak przeszkadza mi najbardziej, to zbyt opisowe podejście do tematu. Właściwie to opis obrazu a mniej samego podobrazia, jak dla mnie oczywiście. Niemniej, w pełni zasłużył sobie na podium, więc gratuluję! :)

Dziękuję za udział w konkursie i mam nadzieję do następnego!

Pozdrowienia.
kamyczek dnia 02.02.2014 21:17
Witam, miło Was widzieć, Amso, Esy Floresy. To moja pierwsza próba zmierzenia się z ekfrazą literacką. O ekfrazie wiedziałam dużo za mało, żeby odmalować słowem odpowiednie obrazy, a że lubię wyzwania, to i tym razem postanowiłam wziąć byka za rogi… Początkowo wydawało mi się, że podmiot liryczny nie powie mi nic nad to, co sama mogłam zobaczyć na obrazie Yerki. Zaczęłam, więc nerwowo zamalowywać obraz, ocknęłam się przy strzępach: na prawicy, w centrum, po lewej, doły (to pewnie najniższe warstwy społeczne, chociaż…) i zobaczyłam zgoła inny obraz (nie, nie zdradzę jaki). Kompletna destrukcja... Na szczęście udało się na nowo zrekonstruować myśli i wrócić do pierwowzoru, uff.
A tak na serio – strasznie się cieszę, że wiersz stanął na podium.

Amso, dziękuję za ciepły odbiór i za poświęcony czas wierszowi.
Serdeczności.

Esko, dziękuję za tyle miłych słów, miód na moje serce. I do następnego, też mam taką nadzieję.
Pozdrawiam.
Zola111 dnia 02.02.2014 22:32 Ocena: Świetne!
Kamyczko,

brawo za sąsiek, za sto... doły - cudne pomysły!

Dodałabym jedną kropkę po sto..

W tych miejscach przecinki zastąpiłabym myślnikami:

Cytat:
niżej, ich pnie


Cytat:
w cen­trum, otwar­te


Bo to elipsy. Opuszczasz w nich orzeczenia, a do tego najbardziej przydatny jest myślnik.

Poza tym - świetny tekst. Uśmiechnął mnie pies, który w moim wierszu zawyglądał mi bardziej na kota ;)

Serdeczne gratulacje i buziaki,

z.
kamyczek dnia 02.02.2014 22:53
Zolu,

dziękuję i kłaniam się pięknie. :)
Julka dnia 03.02.2014 09:18
Według mnie w moich stronach, sąsiekiem była skrzynia na zboże, stojaca w komorze, czyli pomieszczeniu do tego przystosowanym.

I jak widać i dziś takie spełnia zadanie:

za sjp - miejsce na zboże w stodole; zasiek; zapole

Choc sąsieku tam nie widzę tylko kupę gratów, to i tak gratuluję miejsca na podium :)
Wasinka dnia 03.02.2014 09:59
Puenta bez wątpienia mnie do siebie przekonała. W smak mi odczuciowy.
Cały obraz ładnie skrojony, wyłania się - jak dla mnie - nie tylko widok zewnętrzny, ale sposób, w jaki oddałaś ów świat, prowadzi do wnętrza; w końcu wrota otwarte na roścież. ;) Atmosfera mówi bardzo wiele, między słowami kryją się okna przepuszczające przez świszczące szczeliny wrażenia. No i puenta - wspomniana już przeze mnie - sporo wnosi emocji.
Co do przecinków i zastąpienia ich myślnikami - podobnie myślę do Zoli.
I wybacz mi czepialstwo - ale bardzo subiektywnie wpadło mi na siebie "na" (na roścież/na klepisko).

Pozdrawiam słonecznym trelem ptaków. W lutym. ;)
kamyczek dnia 05.02.2014 17:52
Julko, a u nas sąsiekami nazywano części stodoły znajdujące się po obu stronach bojewicy (w innych regionach bojewica znaczyła to samo, co klepisko), i stąd pewnie mój peel na obrazie Yerki zobaczył maszyny nie gdzie indziej, a w sąsiekach. W czasach nie tak znowu odległych, w sąsiekach składowano nie tylko ziarno, ale też siano i zboże. Kiedy nie było jeszcze kombajnów, zboże żęto kosiarką, snopki układano w mendle, a następnie przewożono do stodoły, do sąsieków. Zboże młócono przeważnie dopiero zimą. Jeżeli stodoła była w miarę obszerna, młockarnię ustawiano na bojewicy, no i zaczynała się młocka. Worki z ziarnem ustawiano w sąsieku. Słomę wykorzystywano na ściółkę do inwentarza.

Dzięki, że wpadłaś z dobrym słowem pod wiersz.

Buziaki.

Wasinko, dzięki, ale na wpadające na siebie „na” nie mam pomysłu. Jakby to zmienić, żeby zachować to samo obrazowanie, naprawdę nic mi w tej chwili nie przychodzi do głowy. Cieszę się, że znalazłaś odrobinkę czasu dla mojego skromnego tekstu.

Serdeczności.

:)
Szczepan Gender dnia 04.03.2014 21:58
Podoba mi się ten wiersz. Jest bardzo taki kulturalny co rzekłbym stoi nieco w kontraście do rzeczywistości z mojego dzieciństwa jeśli chodzi o słownictwo i kulturę, choć kosmos to mi się od zawsze wylewał. Te dziwaczne maszyny w sąsieku to mogą być lada (sieczkarnia), wialnia (młynek), maszyna (młocarnia), wiązałka (snopowiązałka). W sąsieku zwykle składowano siano. Czasem ludzi. Zależy jaka stodoła i gdzie. Fajne to, szczególnie, że zaczyna się od prawicy, a ja mam jakąś dewiację na tym tle. Zrazu przeczytałem szybko i po swojemu zinterpretowałem wyobraziwszy sobie tę dziwaczną maszynę stojącą w zasieku, która produkuje snopki. Cóż... jestem tym przesiąknięty. Zatrzymałem się dopiero na czarnym psie heh. Przeczytałem drugi raz i się ogarnąłem. Fajne to. Pozdrawiam.
kamyczek dnia 19.03.2014 18:26
Dziękuję Szczepanie.

Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty