umieranie idei na skutek zbytniej troski o klatkę (piersiową) - Jestem
Poezja » Wiersze » umieranie idei na skutek zbytniej troski o klatkę (piersiową)
A A A

nie wiedziałam że dostanę słowika na dobranoc

rósł w brzuchu przez palce wystawiał pióra

cichł gdy przestawałeś oddychać

 

nie odchyliłam żeber by zobaczył bezkresne świty

stworzone do lotek i sterówek

 

jak sny

 

nieustannie napełniał mnie dźwiękiem

rozchylałam wargi a pieśń nieprzerwana światłem

burzyła domy i gwiazdy spadały na miasto

 

***

 

wtedy wkroczyliśmy w bezgłośnię

a świat rozpadł się na słowo 

i kilogram pierza

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jestem · dnia 12.12.2013 17:27 · Czytań: 652 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 14
Komentarze
ks-hp dnia 12.12.2013 17:49
Witaj,
Ten wiersz jest po prostu piękny - zachwycam się i odnajduję mnóstwo znaczeń, a każde podane nie do końca otwarcie, owiane mgiełką tajemnicy, subtelne, delikatne. Wspaniale poprowadzony motyw słowika i terminologii okołoornitologicznej - pióra, lotki, sterówki, pierze. W przedostatniej strofie znajduję wieloznaczności, a puenta nie mogłaby być lepsza. Utwór dotyka mnie bardzo głęboko i pozostanie chyba na długo w sercu.
Chciałbym odczytywać ten tekst pozytywnie; o ile pierwsza część tak wygląda, o tyle ta po gwiazdkach budzi we mnie mieszane uczucia - mogłaby być prawdziwym wybuchem tego szczęścia bądź niezwykle okropną tragedią. Skłaniam się ku temu pierwszemu, choć wiem, jak okrutne potrafi być życie. W każdym razie nawet nie zwracam uwagi na formalną stronę (notabene, nie mam zastrzeżeń), bo treść mówi, oddycha, jest prawdziwie ludzka, prosta, a ubrana w piękne słowa. Gratuluję i pozdrawiam.
akacjowa agnes dnia 12.12.2013 17:54
Istotnie jest ciekawie i wciągająco. Jedno co bym poprawiła to powtórzenie:
Cytat:
nie­prze­rwa­nie na­peł­niał mnie dźwię­kiem

roz­chy­la­łam wargi a pieśń nie­prze­rwa­na świa­tłem


Może lepiej: pieśń niezmącona światłem?

Tak mi się nasunęło, ale decyzja Twoja.
Pozdrawiam
Jestem dnia 12.12.2013 18:31
ks-hp Dziękuję za komentarz. I za wiadomość. Naprawdę cieszę się, że Ci się podoba. Po tylu ciepłych słowach tylko pisać i pisać, aż pióro wpadnie z palców. Co do Twojej interpretacji, to część po gwiazdce dotyczy refleksji nad ideą . Wtedy złożoność świata staje się jasna, przejrzysta. Ale to tylko moje znaczenie tych słów. Dobrze, że znajdujesz swoje, to chyba najprzyjemniejsze w poezji - to zdziwienie nad duszą i wrażliwością Czytelnika. Pozdrawiam serdecznie! (dyga z gracją)

akacjowa agnes Dziękuję, że pochyliłaś się nad moim utworem. Powtórzenie jest tutaj zamierzone. Wyobrażałam sobie jak opowiadając z przejęciem próbuję złapać oddech. Jestem rozgorączkowana, głowa puchnie od myśli, powtarzam słowa, zdania... Poza tym zabieg ten miał na celu podkreślenie nieprzerwalności, wieczności pieśni słowika. Oraz tego nierozerwalnego związku między samym dźwiękiem a jego twórcą. Niemniej dziękuję za sugestię bardzo przyjemną dla warstwy brzmieniowej wiersza.
Pozdrawiam ciepło!
ajw dnia 12.12.2013 18:55 Ocena: Świetne!
Lubię kiedy autor nie biega po tematach tylko trzyma sie jednej głównej metafory. W Twoim wypadku jest to słowik. Metafora niby mało odkrywcza, a jednak jestem zachwycona tym, w jaki sposób jej uzyłaś. Piękny wiersz napisany jakoś tak wzruszająco, ze chce się wracać do tych słów. Gdzieś w środku zaśpiewał i jest to jego wielki atut. Myslę, że jesteś świadoma swojego poetyckiego warsztatu, wiec nie bedę się zachwycać. Jest po prostu świetnie! Brawo. Pozdrawiam serdecznie :)
Usunięty dnia 12.12.2013 19:26
Będę z tych co nie ćwierkają. Podzielę się z Tobą wrażeniem po przeczytaniu i może dzięki temu wniosę coś konstruktywnego do tej nietuzinkowej treści.
Najpierw musisz mi wybaczyć, że oddam to słowem tak, jak się pojawiło po pierwszym czytaniu. Później nie było lepiej i czar prysł.
A było tak:
Łoł... ale byczy był ten słowik! :D:D:D:D:D
"Kilogram" do rozważenia na drobniejsze moim zdaniem. Skojarzenia nie są czymś złym, ale wtedy gdy ich nie zachęcamy.

Poczytałem i yestem prawie usatysfakcjonowany.
Jestem dnia 12.12.2013 19:50
ajw Miło Cię widzieć ponownie. Twoja opinia jest dla mnie bardzo ważna. Dobrze, że wiersz śpiewa. Ogromnie się z tego cieszę :)
Pozdrawiam serdecznie!

Dyduchu Dziękuję za Twoją sugestię. A gdyby wczytać się w słowa i spojrzeć tak:
Łoł... ale ten świat mały! Pierze nie musi dotyczyć wyłącznie słowika.
Pozdrawiam :)
al-szamanka dnia 12.12.2013 20:06 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
nie­prze­rwa­nie na­peł­niał mnie dźwię­kiem
roz­chy­la­łam wargi a pieśń nie­prze­rwa­na świa­tłem

Pomimo zapewnienia, że powtórzenie zamierzone, to jednak potykam się na nim już kilkakrotnie.
Zamiast pierwszego nieprzerwanie wolałabym nieustannie, ale Autor jest królem.
Całość jednak zmyślnie napisana, końcówka super.

Pozdrawiam :)
Jestem dnia 12.12.2013 21:24
al-szamanko Po dłuższym zastanowieniu wzięłam pod uwagę Twoją sugestię oraz podpowiedź akacjowej agnes. I macie rację - jest lepiej.
Kłaniam się nisko i pozdrawiam serdecznie dziękując za konstruktywną krytykę :)
ajw dnia 12.12.2013 21:47 Ocena: Świetne!
Tak jest lepiej :)
mike17 dnia 14.12.2013 21:04
Piękna liryka, która wciąga i każe wysilać wyobraźnię, bo wiersz jest w pewnym sensie symboliczny i jako taki go postrzegam: motyw słowika to nie tylko ptak w wierszu, to coś, co tkwi w człowieku i śpiewa, kiedy świat uśmiecha się przychylnie, coś, co jest tą siłą naturalną, która żyje w człowieku, i jest jego mocą i radością.
Spełnianiem marzeń.
Dopełnieniem.
Ale czy marzenia zawsze się spełniają?
I tym razem LOS dał prztyczka w nos.
Człowiek jest tylko człowiekiem, i w tym wydaniu jego słowik raz zaśpiewa, innym razem zamilknie, a jeszcze kiedyś w ogóle się nie pojawi...
Ewa L dnia 14.12.2013 21:09
Cytat:
wtedy wkro­czy­li­śmy w bez­gło­śnięa świat roz­padł się na słowo i ki­lo­gram pie­rza


Piękny wiersz :)

No a ten fragment - wspaniały :)
mede_a dnia 14.12.2013 21:16
Już dawno chciałam się wpisać. Ale co tu dodać do tylu pochwał przedmówców. Jest cudnie! Liryka u szczytów. gratuluję.
Jestem dnia 16.12.2013 22:39
Mike, Ewo, Mede_o pozwolę sobie odpowiedzieć za jednym razem na Wasze komentarze :)

Każdy sprawił mi wielką przyjemność i bylam mile zaskoczona. Aż chce się pisać! :)

Z serdecznościami, pozdrowieniami i wdzięcznością za czytanie,
Jestem
Olowiany Zolnierzyk dnia 21.12.2013 16:16
Szału nie ma, ale warto wejść w ten niedopracowany tekst. Warto, bo ma w sobie " kilogram duszy" autora. Szkoda tylko , że taki to ciężar.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty