w ciepłej poświacie - ajw
Poezja » Wiersze » w ciepłej poświacie
A A A

ażurowym cieniem noc ścieli się na ścianach. w uszach
rytm Afryki kołysze chybotliwe łóżko z dziurawą moskitierą.

myśli w cętki opanowały ruchy łowcy. mam cię na końcu
języka. we krwi szum wodospadu nad skalistym urwiskiem.

a my w przepaść goniąc wiatr zdmuchujący świece.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 14.12.2013 10:03 · Czytań: 538 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 14
Komentarze
Bozena B dnia 14.12.2013 12:32
Jest naprawdę fajnie. Jedynie w dwóch miejscach mam ochotę się przyczepić i zrobię to ;)

Cytat:
ję­zy­ka. we krwi szum wo­do­spa­du
- tutaj pokusiłabym się o poszukanie jakiegoś płynniejszego przejścia z jednego obrazu w kolejny. Ale to jest na dłuższe pochylenie się nad tekstem, bo chodzi o to, żeby nieco wygładzić, a nie zepsuć. Bo może wystarczyłoby pozbyć się słowa "języka", a być może trzeba to jednak inaczej ugryźć ;)

Cytat:
a my le­ci­my w prze­paść
- nie wystarczyłoby samo lecimy w przepaść bez "a my"?

Tyle czepiania. To drobiazgi, bo całość całkiem zgrabna. Jest tutaj znacznie lepiej niż w poprzednim tekście, który czytałam.

Pozdrowienia
al-szamanka dnia 14.12.2013 12:49 Ocena: Świetne!
Potrafisz stworzyć ciekawą i jednoznaczną atmosferę w swoich wierszach.
Tym razem upalnie-afrykańską... cętki, dziurawa moskitiera, ach, już mi jest gorąco.

I jak to się widzi i czuje w poezji.
Bożenie nie pasuje a my, mnie natomiast jak najbardziej... odczuwam to jako wzmocnienie sytuacji namiętnego bycia razem.
Uff...

Pozdrawiam :)
mike17 dnia 14.12.2013 14:43 Ocena: Świetne!
Iwonko, wchodząc w twoje progi wiem, że dostanę dobry erotyk, okraszony niezwykłą scenerią i klimatem, którego trudno ująć w słowa, bo bardziej się go czuje, niż można go zdefiniować.
Jak tu, w tym wierszu, gdzie w paru wersach dałaś mi obraz, którego punktem centralnym jest miłość, obok Afryka i cały jej przepych piękna, lecz nie to najważniejsze, liczy się bliskość i to ją poczułem natychmiast, kobietę i mężczyznę w wieczornej godzinie...
Ostatni wers, zdmuchiwanie świec jednoznacznie mówi o rozkoszach, które są udziałem tej pary.
Poczułem twój wiersz, jest gorący i kipi ukrytą namiętnością, którą się wyraźnie czuje, i to czyni go kolejnym dobrym erotykiem w twoim wydaniu :)
ajw dnia 14.12.2013 15:59
Bożeno - jestem otwarta na zmiany, jednak nie bardzo wiem jak 'zorganizować' słownie to przejście od języka do krwi (ale pomyślę). Dziękuję za wizytę i uwagi :)

Al-sza - dokładnie tak, właśnie po to wzmocniłam tym my :) Fajnie, że czujesz podobnie :)

Mike - a ja wiedząc, że napisałeś komentarz wiem, że bedzie nietuzinkowy, dogłębny i taki "mikowy" (co bardzo lubię) :)
mede_a dnia 14.12.2013 16:06 Ocena: Świetne!
Czasem wiersz mnie zachwyca, ale nic nie wpisuję, bo ponad to, co powiedzieli inni komentujący, niewiele mogę dodać. Biorę sobie wiersz po całości. Wszystko mi gra bez jednego fałszywego akordu.
mike17 dnia 14.12.2013 16:07 Ocena: Świetne!
Po prostu mam swój ulubiony rodzaj poezji, oparty na prostocie, a Ty piszesz właśnie w ten sposób, więc, chcąc nie chcąc, muszę wracać :)
coca_monka dnia 14.12.2013 17:09
a wiesz co?:)
może by tak, skoro my jest dla Cię ważne:

a my w przepaść - już do domysłu, czy skaczemy, czy lecimy, czy rzucamy się.

a poza tym. przyjemnie, zaszumiało sawanną. niemniej troszkę mnie uwiera wyliczanka na początku, która zawęża możliwość interpretacji. zaprezentuję/zaproponuję coś, choć boję się, że odbiorę pomysły, ale niech tam. spójrz:

ażur przesącza światło. noc ścieli się na ścianach w uszach
rytm Afryki - chybotliwe łóżko z dziurawą moskitierą.


celowo pozbyłam się cieni, bo wydaje mi się, że ażur, w kontekście nocy, zbyt mocno kojarzy się z cieniem, co stwarza wrażenie przegadania. kołysze zastąpiłam dywizem. chybotliwe też zbyt blisko z kołysze.

na język pomysłu nie mam :)


serdecznie.
romantyczna dnia 14.12.2013 21:08 Ocena: Świetne!
Jak dla mnie rewelacja :) Poczułam na sobie te cętki, wiatr i szum wodospadu. Twoje wiersze bardzo pobudzają moją wyobraźnię, co naprawdę lubię :) mimo że krótkie, wyciskają z siebie max.

Pozdrawiam
ajw dnia 14.12.2013 21:22
coca - skorzystałam z podpowiedzi, by wyciąć 'lecimy'. Dzięki :) Co do reszty celowo napisałam np:
Cytat:
ażu­ro­wym cie­niem noc ście­li się na ścia­nach

żeby była wieloznaczeniowość: ścielenie łózka i ścielenie się nocy na ścianach. To zabieg, by wprowadzić w klimat.
mede_o - zawsze chetnie przeczytam Twoją opinię :)
romantyczna - myślę, ze wiele spraw podobnie czujemy :)
mike - wracaj, zawracaj, wiarę przywracaj :)
Usunięty dnia 15.12.2013 23:19 Ocena: Świetne!
ajw - lubię Twoje wiersze, zwiedzam dzięki nim świat i to w sposób mało turystyczny;). W Afryce jak widzę pulsują zmysły, rozpalone nie tylko równikiem. Zastanawiają mnie owe cętki, sugerują drapieżność. Hm... Kto jest łowcą a kto zdobyczą? Chyba wiem.

Cytat:
a my w prze­paść go­niąc wiatr zdmu­chu­ją­cy świe­ce.
- tutaj bym dała
my w przepaść goniąc wiatr i zdmuchnięte świece

Ale to Twój wiersz.

Bardzo mi się jednakowoż podoba całość. Słyszę tam-tamy;)

B)
ajw dnia 15.12.2013 23:29
amso - a ja lubię Twoje komentarze :) Kto ma cętki? Raz ona, raz on - to warunek, by nie było nudno :)
darek i mania dnia 15.12.2013 23:50
całość ładnie brzmi.
rekwizyty ograne ale umiejętnie podane dają pozornie proste obrazy o różnym zabarwieniu.
wprowadzają skojarzenia i domysły:
Cytat:
myśli w cętki opa­no­wa­ły ruchy łowcy
= pięknie, ale
opanowały ruchy łowcy = y y y wpadają na siebie

Cytat:
ko­ły­sze chy­bo­tli­we łóżko
= moim zdaniem to masło maślane, chybotliwie samo z siebie niestabilne - chwiejące się = kołyszące, logicznie to - kołysze chwiejące się łóżko a idąc dalej kojarzy - kołysze kołyszące się łóżko . a może ja inaczej odbieram i nie mam racji. Pozdrawiam.
Usunięty dnia 18.12.2013 12:50
na gorąco,ja się nie czepiam,zawsze coś można ale mi pasuje :)
ricehorsing dnia 19.12.2013 10:35 Ocena: Dobre
trochę jak lot u boku supermana w kierunku ziemi. motyw z Afryką dodaje pikanterii i nostalgii. kochanka E. Hemingway'a musi być męska. ostatnia linijka nadaję pędu i jednocześnie wyhamowuje wiersz. brakuje mi jednak czegoś... powrócę ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty