Autobiograficzny list gończy - labedz
Poezja » Wiersze » Autobiograficzny list gończy
A A A

 

Zło dzieje się
wszędzie
 
nie, inaczej:
 
Złodzieję się
wszędzie
 
W nocy zakradłem
na śmierć
Czekała na mnie
i pode mną też
 
Sens?
Poszukiwany w kilkunastu stanach
odmiennej świadomości
 
Co lubię?
Ironię:
szkockie kraty w brytyjskich
więzieniach

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
labedz · dnia 18.12.2013 21:07 · Czytań: 587 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 20
Komentarze
mede_a dnia 18.12.2013 21:38 Ocena: Świetne!
Znakomicie;-) Jak cudnie bawisz się słowem, ba, (i)grasz z nim w kotka i myszkę i nie Tyś w tej konfiguracji tą przysłowiową spod miotły, mimo że przeciwnik to uzbrojone w arsenał najpotężniejszych oręży wszechświata- "zło" i jego dzieci ;-) Nie chciałabym się z Tobą tłuc na słowa ;-) Więc na wszelki przypadek ;-) nawet nie spróbuję schylić się po bodaj kamuszek ;-) Powrócę tu, by rozebrać Cię i obejrzeć z każdej strony przy dziennym świetle ;-) "Do widzenia. Do jutra".
labedz dnia 19.12.2013 11:12
Retoryka wojny.:) Lubię takie spojrzenie. Ale w moim wypadku, potyczki ze słowem chyba mają raczej bardziej znamiona gry, niż konfliktu. W każdym razie - miłego rozbierania i oglądania w świetle dziennym! :)
mede_a dnia 19.12.2013 12:42 Ocena: Świetne!
Przecież pisałam o zabawie i grze - (i)graniu- i o tym, jak Ci to po mistrzowsku wyszło.
Rzecz pierwsza: zachwycająca przyczynowo-skutkowa konsekwencja łańcucha słów, którymi się bawisz: złodziej->kraść->kraty. Po drugie- przypominasz o pierwotnym znaczeniu słowa złodziej, jako tego co czyni zło. Po trzecie-szczególnie podoba mi się:

<<zakradłem się na śmierć
czekała na mnie
i pode mną też>>

Nie miałam na co dzień świadomości ze źródła słowa "zakraść się" i jego związku z "kraść":) W Twoim wersie czasownik zrobił się wieloznaczny: 1. polowałem na śmierć 2. nakradłem tyle, że więcej się nie da; a nawet 3. polowałem na tę, która czekała na mnie a nawet pode mną niemal do usranej (sorki) śmierci ;-), w dodatku rozprawiasz się z ” na mnie” uwypuklając wieloznaczność wyrażenia. << Szkocka krata w angielskim więzieniu>> doskonale puentuje Twoje igraszki słowne i dodatkowo (realnie) igranie ze złem. Podobnie jak celny w kontekście wiersza tytuł. Pytanie o sens i taka a nie inna odpowiedź sytuuje-moim zdaniem- wiersz w kategorii zabawowej i nie należy się doszukiwać szczególnych sensów, zatem nie będę próbować, choć pewnie coś bym znalazła ;-)
labedz dnia 19.12.2013 13:34
Jak zwykle zaskakujesz mnie przenikliwością analizy.:) Dokładnie, tak jak mówisz.
Ale opowiem jeszcze tylko o jednej rzeczy. Szkocka krata (tak ta krata ze stali, ale i jak również szczególnie istotna z punktu widzenia tożsamości narodowej krata na spódniczkach - kiltach - szkockim stroju narodowym) będąca w angielskich więzieniach to nie tylko igraszka słowna, ale też, a nawet bardziej, smutna refleksja nad imperialistycznym ustrojem i złością na ciemiężenie jednego narodu przez drugi. A fakt, że niepodległa jest już Szkocja, a w brytyjskich więzieniach ciągle można zobaczyć jeszcze szkocką stal - no cóż, ironia.

"Zakradać się" - tak, kocham wieloznaczność słów. I ich pierwotne, zapomniane znaczenia. W tym temacie najbardziej uwielbiam chyba słowo stolica, które pochodzi od... stolca. Stolica bowiem, to miasto, gdzie znajduje się stolec. :) (Stolec - pradawna nazwa na tron królewski, miałaś SCS, to pewnie pamiętasz).

Tak czy siak, dziękuję za dogłębne pochylenie się nad tekstem.:)
mede_a dnia 19.12.2013 13:59 Ocena: Świetne!
Tuszę, iż tuszem spłynie TU jeszcze niejeden Twój wiersz, na co niecierpliwie czekam. Serdeczności ;-)
marukja dnia 21.12.2013 13:35
Cytat:
Co lubię?

- chyba niepotrzebne, za bardzo wprost, zmieniłabym na coś innego, ale to tylko sugestia :)

Wiersz bardzo lekki, zaskoczył mnie w tym miejscu:
Cytat:
Zło dzie­je się

Cytat:
Zło­dzie­ję się

- bardzo na plus.
Ciekawa gra słów, i tytuł też wiele wnosi. Szkockie kraty na tle więzienia wybrzmiały jak ostatnia nadzieja. ;)
Pozdrowienia!
labedz dnia 21.12.2013 14:32
Hm, to ciekawe z tą nadzieją. Ta podobno umiera ostatnia, więc wszystko możliwe.:)
Usunięty dnia 25.12.2013 21:16 Ocena: Świetne!
Fantastyczna zabawa słowem. Wieloznaczności, prztyczki w nos, ślepe zaułki.

Ja mam z jednej strony potężny niedosyt, bo tak krótko, ale za chwilę łapię się na tym, że coś przeoczyłam. I już czytam inaczej, nie pamiętając, co znalazłam za czytaniem pierwszym. A, co najważniejsze, nie mam o to żalu do autora, bo wiem, że za kolejnym podejściem wydłubię coś nowego.
Każdy wyraz to osobny byt, który może być przymierzany do tych co przed, po nim, ale i tych, co spadły na drugi koniec. Wersu, strofy, wiersza, whatever.

Jestem w pełni zaspokojona tym wierszem. A to mi się rzadko zdarza.

Tylko ja bym chyba bez dużych liter i interpunkcji. Ale to ja.
labedz dnia 26.12.2013 22:28
Dzięki, morfino, za uwagę i wrażenia.:) Pomyślę nad wielkościami liter.
Jimmy Jordan dnia 03.02.2014 14:47
były kiedyś takie zeszyty "złote myśli", w których odpowiadało się na pytania właściciela. Ten wiersz właśnie przez te pytania zatrzymujące na chwilę czytelnika wydał mi się właśnie takim wpisem do złotych myśli. Pozdrawiam, JJ.
labedz dnia 03.02.2014 14:50
W sumie interesujące skojarzenie.:)
Wiolin dnia 03.02.2014 15:01
Witaj Łabędziu.

"Złodzieję się wszędzie"- świetne. Wiersz ciekawy. Pozdrawiam.
labedz dnia 03.02.2014 21:53
Dzięki, Wiolin.:)
Miladora dnia 03.02.2014 22:10
Tak już krążę od pewnego czasu koło Ciebie, Łabądku, no i wreszcie odważyłam się zjawić. :)

Uwaga pierwsza - jeżeli nie chcesz mieć tasiemca, tylko wiersz, to wejdź w "edytuj", zaciemnij i kliknij "usuń zbędne akapity". Wtedy znikną te ogromne entery. ;)

Dobry tytuł, dobra gra słów, dobre zakończenie. Fakt - ironia.
No i delikatne rymy - świadome?

A co mi się nie podoba, to:
- zło dziej się/złodzieję się/zakradłem się - czyli "sięjoza". ;)
Proponuje ostatnie "się" wywalić:
- W nocy za­kra­dłem
na śmierć - "się" powyżej doskonale rozciąga swoje znaczenie także i na ten wers.

Ten wiersz można smakować na różne sposoby, co dla osób lubiących uczty słów jest frajdą.

Miłego :)
labedz dnia 03.02.2014 22:21
Dzięki, Miladoro.
Przeedytowane, nadmiar enterów cudnie zniknął, że też sam wcześniej nie dostrzegłem tej opcji! Dziękuję.
Rymów nie szukałem, jeśli wyszły, to trochę przy okazji. Bardziej zależało mi na rytmie, a właściwie rytmice. No i grze słów, oczywiście.
Co do "sięjozy", oczywiście, masz rację. Trochę tego jest. Nie jestem natomiast pewien, czy usunięcie się po "zakradłem" nie będzie jednak zbyt zaciemniające, ale zgoda, spróbujmy. Zaufam Twojemu doświadczeniu.:)
Dzięki za odwiedziny, pozdrawiam!
Miladora dnia 03.02.2014 22:33
labedz napisał:
czy usunięcie się po "zakradłem" nie będzie jednak zbyt zaciemniające,

Moim zdaniem nie jest, bo zaimek zwrotny potrafi swoje znaczenie rozciągać także na następne wyrazy - pisząc prozę, na pewno to już stosowałeś. :)
labedz dnia 03.02.2014 22:35
No właśnie w prozie nie wydaje mi się to jakieś dziwne czy nieswoje, tutaj trochę napawa mnie to obawami.:) Ale im dłużej o tym myślę, tym bardziej mam wrażenie, że masz rację.
Miladora dnia 03.02.2014 22:38
Wiersz wolny to przecież nic innego jak proza, tylko pisana w innej wersyfikacji i za pomocą trochę innych środków. ;)
szarada1 dnia 07.02.2014 14:54 Ocena: Bardzo dobre
Byłam prawie pewna, że homonimów będzie więcej: choćby: i ronię. Ciekawie i niebanalnie.
labedz dnia 07.02.2014 16:10
Dzięki.:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty