traktat o rzucaniu pracy. poza, albo jeszcze dalej. - coca_monka
Poezja » Wiersze » traktat o rzucaniu pracy. poza, albo jeszcze dalej.
A A A
Od autora: musiałam. voila.

latarnie światło się snuły, a kamienne kładki zgarbione
rzucały pod pociągi: półmrok i znużenie
w najkrótszy dzień roku. ciągle się ściemnia – jesteśmy
od oczekiwania do odjazdu: perony, persefony, liczybuty.

po wieczornym zasypianiu gruszek w popiele, ranek
grzebał się i tonął w budyniu. szast – prast. tabliczka mnożenia
przyśpieszyła; zmieniła stałe. na rue cino del duca pachniało struganymi ołówkami - zima
przechodziła okres odjesienny i kałuże atramentu. powątpiewania
przyczepiały się jak piasek do nogawek. od kloszardów dzieliło nas:

centralne ogrzewanie i arbeit macht frei. stras ma drewniane oczy
i niedowielokrotnione nic. uczucie zaprzeszłe. w podłożu asertywnym
brakowało mi gałęzi stałozielonych i opadłoigłych. zamiast
- brążyły się torowiska i bluszczyło na murach. czas mierzyły kobiety:
me-dam ustawicznie zasuszone. pergaminy. zielniki.

kiedy odeszłam od murzynki – miała odkurzacz pełen włosów.





_________
18.12.2013










rue Cino del Duca – ulica w Neuilly-sur-Seine. miasto, tworzące z Paryżem jednolitą aglomerację. Jedno z najbogatszych i najdroższych miast w regionie Ile-de-France, administracyjnie podlega jednak nie pod Paryż a pod departament Hauts-de-Seine.

me-dam: w oryginalnej pisowni - mesdames(fr.) – (moje panie) – s (przede wszystkim) jest wyznacznikiem liczby mnogiej, wycięłam. Dawniej pisało się mes dames – moje panie. potem powstało jedno słowo. owoż bawię się słowem.


stras - a tu zgadujcie.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
coca_monka · dnia 26.12.2013 01:48 · Czytań: 693 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 16
Komentarze
Usunięty dnia 26.12.2013 10:01
Może jestem zagubionym we wszechświecie facetem, który własnie się obudził w drugi dzień świąt, wiersz Twój budzi ukryte gdzieś wspomnienia, migawki życia.
Cytat:
od klo­szar­dów dzie­li­ło nas
właśnie co?
Cytat:
brą­ży­ły się to­ro­wi­ska i blusz­czy­ło na mu­rach

a to mistrzostwem świata. Tak to miałem w pamięci, tylko brakowało mi słów. A od autora "musiałam" - też musiałem to napisać.

Pozdrawiam :)
coca_monka dnia 26.12.2013 13:59
absyncie,
witaj na jawie ;)

absynt napisał:
właśnie co?
no właśnie? gdzie jest granica?

niezmiernie dziękuję za "musiałem" i poczytanie.

pozdrawiam świątecznie! :)
al-szamanka dnia 26.12.2013 15:51 Ocena: Świetne!
Alors, je pense, je pense et c'est pas possible - je n'ai aucune idée que-ce que c'est stras.
Plus me convient - znużenie, zobojętnienie, ale nie jestem pewna, to chyba jakieś nowo powstałe... argot?
Wytłumaczysz zagadkę?:)

Taaaak, to prawda, niekiedy tabliczka mnożenia potrafi świetnie zastąpić budzik;)
I doskonale uchwyciłaś różnicę między kloszardami a... nami.
Murzynka musiała rozpaczać.
No i co, rzucasz pergaminy i zielniki? I co dalej?

Nie wiem jak inni to wyczują, ale jak dla mnie, doskonale oddana atmosfera. Świetnie.

Pozdrawiam, trzymając kciuki... za dobre rzucanie i jeszcze lepsze znalezienie :)
gitesik dnia 26.12.2013 17:53
I mnie się poczytało świątecznie, jakoś mi brakowało czegoś. Wszystkich tekstów nie zdołam przeczytać, ale tytuł przyciągnął moją uwagę no i co dalej wraz się nie dowiedziałem.
mede_a dnia 26.12.2013 18:05
Jak niezwykle można zaadoptować i zaadaptować potoczny frazeologizm o rwaniu włosów z głowy i jak subtelnie dodać sytuacji lirycznej jeszcze więcej dramatyzmu:

<<kiedy odeszłam od murzynki – miała odkurzacz pełen włosów>>.

Tylko za to choćby- celujący!

PS. "Stras"- nieodczarowany.
coca_monka dnia 26.12.2013 20:52
Szamanko,
je ne peux pas te dire pour ce moment-là :) być może komuś się uda zgadnąć :)

rzucam, w rozumieniu zmieniam :) i wszystko wskazuje, że zamiana się uda . paryżewo uczy mówić nie. ale przyprawia też o siwy włos (to mała podpowiedź do stras).

dziękuję i dziękuję!

gitesik,
nie bardzo rozumiem "co dalej wraz" ale dziękuję za poczytanie. klimat świąteczny może przez ołówki?

mede,
na coś się afropani przydała :) i to celująco, cieszy bardzo. dziękuję!

póki co zagadkę pozostawiam nierozwiązaną :)

pozdrawiam Was świątecznie!
kolbertyna dnia 26.12.2013 23:58 Ocena: Świetne!
Stras jak stres gdy chce się być star. Coś w ten deseń? Wiersz świetny, wciąga styl, forma i treść.
starysta dnia 27.12.2013 10:22
Bonjour, je suis également sans abri.
coca_monka dnia 27.12.2013 12:06
kolbertyno,
odgadłaś pół, lecz dementuję, peelka nie chce być star :)
dziękuję i dziękuję.

starysto,
mam nadzieję, że piszesz li tylko o schronieniu duchowym. wróć i rozwiń myśl. koniecznie, bo ciekawa jestem co obudziłam. wtedy podziękuję :)

świątecznie dla Was!

pozostała do odgadnięcia druga składowa zagadki :)
alleluja con dnia 27.12.2013 18:21 Ocena: Świetne!
Witaj! Robisz ze słowami co chcesz, a tworzysz tak naturalnie, że mnie wydaje się np., jakbym zwrot "brążyły się" znała od dawna :) Niepokoi ten tekst, jako osoba pełna fobii, drgań i "strasów" wszelakich odbieram go bardzo osobiście. Zaskakuje mnie jedno - mimo ogólnego odczucia zniechęcenia na granicy rozpaczy i przyprawiającego o gęsią skórkę zakończenia, gdzieś pod warstwami mroku widoczne jest dla mnie światełko, to zielone, nie z tunelu ;) Dlatego chyba tak garnę się do Twojego pisania.

Pozdrawiam :)
kamyczek dnia 28.12.2013 17:47 Ocena: Świetne!
Witaj, coca-monco.
latarnie światło się snuły, a kamienne kładki zgarbione rzucały pod pociągi tak sugestywnie, że aż poczułam ten półmrok i znużenie ogarniające peela w najkrótszy dzień roku.
stras ma drewniane oczy i niedowielokrotnione nic, peel ma pretensje do losu, że rzucił go na obczyznę, czuje się wykorzystywany przez... system, pracodawcę? Ale nie zamierza się poddać, nie chce być strasem – szkiełkiem Swarovskiego, to uczucie zaprzeszłe – przekonuje. Chce błyszczeć jak prawdziwy diament, przecież potrafi. w podłożu asertywnym brakowało mi gałęzi stałozielonych i opadłoigłych, jakiegoś bodźca. arbeit macht frei - praca czyni nas wolnym, potrafi liczyć, liczy na siebie - tabliczka mnożenia skutecznie zmienia stałe współrzędne.

To takie moje subiektywne spojrzenie na wiersz, interesujący wiersz. Przeczytałam z przyjemnością.

Pozdrawiam serdecznie.
coca_monka dnia 28.12.2013 23:29
allelujko,
dla Ciebie mogę nawet zieloną latarnię śródlądową :) dobrze, że dostrzegasz optymizm, tam gdzie ja tracę wiarę. niezmiernie dziękuję!
i orzekam, że należą Ci się laury za prawidłowe umiejscowienie strasów, wśród fobii i drgań. Twoja intuicja nie zasypia gruszek w popiele ;)

kamyczku,
wspomniany przez Cię stras w zasadzie pisany winien być przez dwa s. i nie o niego mi chodzi :) niemniej dzięki Twojej interpretacji wiersz zyskał nowe oblicze.
praca czyni nas wolnym ale nie do końca. tabliczka mnożenia właśnie tak! żeby rozwiać mrok latarni wysyłam trochę słońca :) bardo dziękuję!

a stras - to ni mniej ni więcej połączenie stresu i strachu. stąd drewniane i inne towarzyszące.

pozdrawiam Was świateczno-noworocznie!
kamyczek dnia 29.12.2013 18:43 Ocena: Świetne!
coca_monka napisała:
dzięki Twojej interpretacji wiersz zyskał nowe oblicze.

Miło mi to czytać, coca. Zdradzę, że wszystkiemu winien jest niepoprawny optymista, który gdzieś tam głęboko we mnie siedzi ;) napisałam stras zamiast strass - mogę zwalić winę na wujka google? http://pl.wikipedia.org/wiki/Stras

Za słońce bardzo dziękuję, przyda się jego ciepełko.

A żeby nie było offtopowo, dodam: wiersz wart poczytania, takoż i czytam z przyjemnością.

Serdeczności.
coca_monka dnia 29.12.2013 22:42
kamyczku,
i niech siedzi, dbaj i dokarmiaj ;)

a wiesz, może i wujek google ma rację :) niemniej coś tam niemieckiego mi się obiło po zeszytach i litera ß (zapis w gotyku) odpowiada podwójnemu s. mniejsza jednak o to. jak wspomniałam, wiersz zyskał nowe oblicze, tym cenniejsze, że optymistyczne i zadziorne.
choć zgryzam paznokcie, bo chciałam błysnąć twórczosłownie ;)

dziękuję raz jeszcze :)

serdecznie!
julanda dnia 04.01.2014 09:40
Rozumiem jedynie smugą mgły, ale budzi się we mnie widzenie lat 60, bo tam gdzieś jest kolorowy świat, nieważne, że z kurzem, stresem. Tu nie da się żyć. Tekst daje poczucie, że jako czytelnik przegrałam tu życie. I tego jestem już pewna, a Twój wiersz to dopełnił.
Pozdrawiam, nie tęsknij za tu, tak myślę, rzucać przeszłość, to odwaga i niekończąca historia w historii człowieka.
Pozdrawiam.
starysta dnia 20.01.2014 08:08
Cytat:
półmrok i znużenie
... (i) jest zbyteczne. jeszcze dopatrzyłem :)

...no właśnie co? Czy coś się kończy? Ależ oczywiście że kończy, jak wszystko tak i życie. To one tańczy we mgle i balansuje na torowiskach zdarzeń. To ono powoduje że raz skłania nas do ziemi a potem z nitką nadziei pozwala na uśmiech.
Robisz to słowem tak pięknie.

Cytat:
brakowało mi gałęzi stałozielonych i opadłoigłych


Tu jest prośba do Boga o to właśnie coś.

Pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty