Hypatia wpada w pętlę czasoprzestrzenną - Emily
Poezja » Wiersze » Hypatia wpada w pętlę czasoprzestrzenną
A A A
Od autora: Zachęcam do poczytania w Internetach o Hypatii z Aleksandrii, cudowna i - niestety - tragiczna postać.

 

kazałam ludziom myśleć, a wiadomo – opór komórek
wzmaga żądzę mordu. bracie Sokratesie,
utrata skóry to ciekawe doznanie – cięta ostrakami
(krew wpisana w litery) odrywa się bandażem od ran.
narodzie, soli tej ziemi, masz tysiąc silnych,
ceramicznych skorup.


powietrze otwiera się nagle – najdoskonalsze
rozwiera szczęki, by mnie wchłonąć. płynę na plecach
przez gardło długie niczym tunel.
zmieniają się twarze oprawców i przedmioty w dłoniach
– tyle nowych materii – woskowa tabliczka
wbita klinem pod żebro, serce pchnięte ołowianym zwojem,
gardło poderżnięte welinem i papierem zeszytowym,
czaszka rozbita iPadem

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Emily · dnia 09.01.2014 13:27 · Czytań: 1050 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 8
Komentarze
introwerka dnia 09.01.2014 13:45 Ocena: Świetne!
Uwielbiam tę postać, a szczególnie film "Agora"! :) Podoba mi się bardzo Twój "anatomiczny nerw" i - w drugiej - uwspółcześnienie tragedii osoby, która ma czelność z czymś się nie zgadzać, myśleć po swojemu. Porażający tekst!

Pozdrawiam :)
mede_a dnia 09.01.2014 14:25
NIEZWYKŁY wiersz. końcówka genialna:

<<zmieniają się twarze oprawców i przedmioty w dłoniach
– tyle nowych materii – woskowa tabliczka
wbita klinem pod żebro, serce pchnięte ołowianym zwojem,
gardło poderżnięte welinem i papierem zeszytowym,
czaszka rozbita iPadem>>

Hypatie wciąż umierają co dzień. Nowe narzędzia śmierci w Twoim wierszu kierują myśli czytelnika nie tylko na zgon dosłowny. To narzędzia słowa, które potrafi zabijać równie celnie jak ostrze, szczególnie w dobie anonimowego internetu, iPad bywa bronią skuteczną jak miecz, wiem coś o tym. Przejmująca metafora :"płynę na plecach przez gardło długie niczym tunel" jeszcze mnie bardziej utwierdza w tym dodatkowym kierunku interpretacji. Zazdroszczę, ze to nie mój wiersz.
Usunięty dnia 09.01.2014 15:21 Ocena: Bardzo dobre
Sam koncept jest świetny. Mówię tu o skonfrontowaniu dwóch światów, które w Twoim wykonaniu bardzo ładnie się zazębiają.
I gdyby nie zakończenie:
Cytat:
wbita kli­nem pod żebro, serce pchnię­te oło­wia­nym zwo­jem,gar­dło po­de­rżnię­te we­li­nem i pa­pie­rem ze­szy­to­wym,czasz­ka roz­bi­ta iPa­dem

które moim zdaniem ma mały problem techniczny, uznałabym wiersz za skrojony idealnie.
Na początku myślałam, że coś nie gra mi w treści, że to uwspółcześnienie na mnie nie działa, ale kiedy sobie to rozrysowałam i wytłuściłam, stało się dla mnie jasne, dlaczego wypadłam z toru.

Niemniej jednak, do wspomnianego fragmentu przygniatał mnie każdy wers. A ja lubię silne bodźce.
Emily dnia 09.01.2014 20:43
Cześć wszystkim.

introwerko, "Agorę" od dawna mam w planach, ale jakoś mi ciągle nie po drodze. Fajnie, że się anatomiczny nerw podoba, wciskam teraz takie akcenty we wszystkie teksty i jeszcze długo nie przestanę tego robić.

mede, dziękuję bardzo. Są różne wersje tego, jak Hypatia zginęła, trafiałam w opisach głównie na muszle albo bliżej nieokreślone gliniane skorupy jako narzędzia zbrodni, ale przyjaciółka opowiadała mi o konkretnie o ostrakach, uderzyło mnie to bardzo, później znalazłam potwierdzenie tej wersji w jakimś starożytnym tekście o filozofach (autora ni tytułu nie pomnę, a nie wiem, gdzie posiałam PDF) i ostatecznie postanowiłam, że będzie wiersz.

morfino, nie powiem, kombinowałam z tą końcówką, bo staram się zwracać dużą uwagę na powtarzające się konstrukcje. Ale czego bym nie robiła, wychodziło nie teges i w końcu zostawiłam tak prosto/prostacko, jak jest. Zresztą, np. przymiotniki są ledwie dwa (acz fakt, kumulują się z imiesłowami biernymi), przedtem było więcej.

Dzięki Wam za słówko pod wierszykiem. Puzdro.
kresowiak dnia 10.01.2014 02:54
Wiersz jest bardzo płynny, szczególnie druga zwrotka, nie ma nachalnych przerzutni zrobionych na siłę, dużo treści i zamiast przegadania jakie mogłoby się pojawić - plastyczne obrazy, muzyka (i to nie ta z ipada). Nie rozumiem tylko takiej interpunkcji zdań półotwartych bo moim zdaniem niczemu to nie służy i jest właśnie bardziej na siłę żeby było nowocześnie i awangardowo ale może po prostu nie nadążam za nową modą. Z tego co podoba mi się najbardziej:

Cytat:
a wia­do­mo

Tak, samo a wiadomo, ciekawe zacięcie, trochę gawędziarskie, trochę zaczepne.
Cytat:
masz ty­siąc sil­nych

Cytat:
tyle no­wych ma­te­rii


Ogólnie bardzo mi się podoba, nad interpretacją nie będę się rozpisywać bo nie o to chodzi. Czyta się zgrabnie, chociaż mi ipad nie podszedł, ale ja ogólnie nie lubię takiego mieszania czasów i pretensji do konsumpcjonizmu więc być może to tylko moja fanaberia.

Inspirujący. Pozdrawiam!
Emily dnia 10.01.2014 19:04
Hej.
Jeśli chodzi o przerzutnie, to nie jestem hojna, bo niespecjalnie je lubię i rzadko przychodzą mi do głowy takie, które są warte wklejenia do wiersza. Plus mam wrażenie, że współczesna poezja przesadza z przerzutniami.
Jeśli chodzi o interpunkcję, to nie wiem, jak wygląda modna i nowoczesna interpunkcja, konstruuję zdania i opatruję je znakami przestankowymi na wyczucie, a sympatia do myślników została mi po głębokiej fascynacji Haliną Poświatowską, ona szczodrze sypała myślnikami, zwłaszcza w listach.
Zamiast iPada miał być tablet, ale tablet tak nie brzmi jak iPad, no i jestem fanką konkretów, a iPad to zawsze precyzyjniej niż tablet. A całkiem bez tabletu się nie da, jeśli już wepchnęłam Hypatię do tej pętli czasoprzestrzennej, to chciałam, żeby konsekwentnie przepłynęła przez wszystkie wieki aż do chwili obecnej.

Ogromne dzięki za opinię, puzdro!
Kameadore dnia 11.01.2014 00:09 Ocena: Bardzo dobre
Pierwsza zwrotka zupełnie dla mnie niepojęta, wcale mi się nie czyta, jakoś się zawieszam, wybacz.
Za to druga mnie zachwyca ładunkiem emocji, takich... bolesnych, "wydartych", prawie szorstkich.

Kurcze, pięknie piszesz Emily!
Zazdroszczę.

K.
Emily dnia 11.01.2014 16:20
Cześć.
Spoko, bywa.
Fajnie, że druga zachwyca.
E tam, raz na ruski rok mi się zdarzy.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:37
Najnowszy:pica-pioa