Opatrunek z piasku - introwerka
Publicystyka » Recenzje » Opatrunek z piasku
A A A
Od autora: Recenzja pierwotnie ukazała się w 2012 r. na portalu Puls miast.
  • Autor książki: Dorota Bachmann "Opatrunek z piasku"
  • Gatunek książki: zbiór wierszy
  • Tytuł: literatura piękna
  • Kategoria: poezja
  • Forma książki: Kwadratura

Wydanemu w 2009 r. debiutanckiemu tomikowi Doroty Bachmann Opatrunek z piasku przyświeca duch buddyzmu zen. Myliłby się jednak ktoś, mniemając, że jej wiersze są zbyt hermetyczne dla czytelnika wychowanego w odmiennej kulturze. Przeciwnie: to dzięki „zenowskiemu” podejściu poezja ta zaskakuje niezwykle wnikliwą introspekcją w rzeczywistość będącą udziałem ludzi Zachodu.

Kluczem do przeniknięcia okcydentalnej rzeczywistości może być tytuł wprowadzającego wiersza: Przytomność (tak mógłby się z powodzeniem nazywać cały tomik.) Wiersz nieprzypadkowo inicjuje zbiór, dotyczy bowiem pierwszego ludzkiego, przeżytego indywidualnie doświadczenia: narodzin. Tyle że „od drugiej strony”: podmiotem lirycznym jest kobieta rodząca dziecko w nieprzyjaznym, konserwatywnym, prawdopodobnie szpitalnym otoczeniu. Treść utworu pozwala rozpoznać bohaterkę jako uwikłaną w płeć, w nakazujące jej, m.in. nieskazitelny wygląd, stereotypowe oczekiwania społeczne. I tylko od naszej czytelniczej percepcji zależy, czy zobaczymy w tak zmanipulowanej matce osobę w głębi swojej istoty martwą  (co może symbolizować motyw najdłuższych w świecie paznokci – wiadomo, że te ostatnie rosną także zmarłym.)

Podobnie "wszechogarniająca" metaforyka pojawia się i w pozostałych trzydziestu kilku utworach poetki. Mówią one o sprawach tak różnych, jak istota Boga, śmierci, sztuki, miłości, zmiany sposobów spędzania czasu i postrzegania świata na skutek postępu technologicznego, czy nasz stosunek do zwierząt. Zaglądamy do rodzinnego domu wariatów, na plan filmu Larsa von Triera, do sypialni kobiety współczesnej, między karty powieści Mistrz i Małgorzata, w zakamarki umysłu połączonego z cierpiącym, schorowanym ciałem. Czytając, wierzymy, że czarodziejska górka jest za siedmioma krokami, i choć ostatni utwór (Padanie) może symbolizować śmierć, to po tak głębokiej, bogatej w sensy i wzruszenia podróży przez życie – że zacytuję innego świetnego współczesnego poetę Mirosława Mrozka: aż chce się umierać!

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 03.02.2014 11:34 · Czytań: 882 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 7
Komentarze
Miladora dnia 03.02.2014 13:06
Recenzja krótka, ale treściwa.
Może zachęcić do sięgnięcia po tomik autorki. :)

Przy okazji kilka małych sugestii, introWerko:
Niepotrzebny ten pogrubiony druk w tekście. Jest jakby zbyt nachalny.

Cytat:
de­biu­tanc­kie­mu to­mo­wi

Dałabym "tomikowi", a nie "tomowi"
Cytat:
bud­dy­zmu zen. My­lił­by się jed­nak ten,

Może - ktoś, kto by sądził?
Cytat:
w, bę­dą­cą udzia­łem ludzi Za­cho­du, rze­czy­wi­stość.

Zastanawiam się nad tymi przecinkami, bo szarpią zdanie.
Cytat:
oka­zu­je się tytuł pierw­sze­go wier­sza: „Przy­tom­ność” (tak mógł­by się z

Może - jest już tytuł pierwszego wiersza? I dałabym kursywę, a nie cudzysłów i pogrubienie.
I ponownie "tomik".

- pierwszego wiersza/pierwszego ludzkiego - może wprowadzającego wiersza?

Cytat:
w na­ka­zu­ją­ce jej (m.​in. nie­ska­zi­tel­ny wy­gląd) ste­reo­ty­po­we ocze­ki­wa­nia spo­łecz­ne.

Oddzieliłabym to wtrącenie nawiasami.

Cytat:
czy­tel­ni­czej przy­tom­no­ści za­le­ży, czy zo­ba­czy­my w tak zma­ni­pu­lo­wa­nej matce osobę w głębi swo­jej isto­ty mar­twą (co może sym­bo­li­zo­wać motyw „naj­dłuż­szych w świe­cie pa­znok­ci”

Mimo oddalenia słychać ten rym.
Cytat:
Po­dob­nie to­tal­na me­ta­fo­ry­ka

Nie pasuje mi tu określenie "totalna", chociaż wiem, co masz na myśli.

W sumie jednak zdania układają się płynnie, konsekwentnie prowadząc od "narodzin" do "śmierci", która w takim ujęciu nie jest zjawiskiem przerażającym, lecz jakby nagrodą za pełne przeżyć i bogate życie.

Miłego :)
introwerka dnia 04.02.2014 09:14
Dziękuję Milu, bardzo, za wszystkie uwagi i pochylenie się nad tekstem. Zastosuję je wszystkie z wyjątkiem przecinków w

Cytat:
w, bę­dą­cą udzia­łem ludzi Za­cho­du, rze­czy­wi­stość

które w moim zamierzeniu miały niejako wytrącać czytelnika z oczywistości naszej zastanej rzeczywistości
oraz rymów w:

Cytat:
czy­tel­ni­czej przy­tom­no­ści za­le­ży, czy zo­ba­czy­my w tak zma­ni­pu­lo­wa­nej matce osobę w głębi swo­jej isto­ty mar­twą (co może sym­bo­li­zo­wać motyw „naj­dłuż­szych w świe­cie pa­znok­ci

na które chwilowo nie mam pomysłu.

Dziękuję ogromnie, pozdrawiam serdecznie :)
Miladora dnia 04.02.2014 12:51
introwerka napisała:
czy­tel­ni­czej przy­tom­no­ści

Jeżeli to nie jest cytat, to dałabym - od naszej czytelniczej percepcji. :)

Buziak :)
introwerka dnia 04.02.2014 12:56
Dzięki ogromne, buziaki :)
Usunięty dnia 05.02.2014 20:40
Jeśli miałabym oceniać pod kątem stylu, to momentami przydałoby się dopieścić. Ale to drobiazgi i mam wrażenie, że tylko w początkowej części. Od drugiego akapitu robi się cudownie. Głównie za sprawą Twojej umiejętności widzenia świata w szerszej perspektywie.
Jest tutaj bardzo dużo treści w niewielu słowach. Czyli podobnie jak w Twoich wierszach.

Pięknie i kusząco. Zatem rzucenie przynęty jak najbardziej udane.

I fantastyczne zakończenie.

Cytat:
My­lił­by się jed­nak ktoś, kto by ­dził, że jej wier­sze

Wiem, że to było przerabiane, żeby nie właziło na "zen" (i słusznie), ale jakoś teraz nie płynie. I "sądził" wpada za chwilę na "są". Może pomyśl jeszcze nad jakimś innym rozwiązaniem.
Wasinka dnia 05.02.2014 22:22
I mnie się recenzja podoba. Lubię Twoje patrzenie na słowa i to, co w nich. Lubię właśnie ową szerszą perspektywę, o której wspomniała już Morfina.
Bez wątpienia - zachęcasz.

Można by tutaj na przykład pokombinować:
Cytat:
Prze­ciw­nie: to dzię­ki „ze­now­skie­mu” po­dej­ściu po­ezja ta za­ska­ku­je nie­zwy­kle wni­kli­wym wglą­dem w, bę­dą­cą udzia­łem ludzi Za­cho­du, rze­czy­wi­stość.
Klu­czem do prze­nik­nię­cia tej rze­czy­wi­sto­ści może być tytuł wpro­wa­dza­ją­ce­go wier­sza: Przy­tom­ność (tak mógł­by się z po­wo­dze­niem na­zy­wać cały tomik.) Wiersz ten nie­przy­pad­ko­wo ini­cju­je zbiór
- masz sporo zaimków wskazujących, może by się tak niektórych pozbyć? Wyrzuciłabym "to" (to dzięki) i "ten" (ten wiersz), warto też podziałać z "tej" (tej rzeczywistości - może pomyśleć o jakimś przymiotniku ładnie określającym?).
I jeszcze pozbyłabym się podkreślonych przecinków, nazbyt tną zdanie, i to w kiepskim miejscu. Można też szyk ewentualnie przestawić: w rzeczywistość będącą udziałem ludzi Zachodu.
No i przemyślałabym słowo "wglądem", bo się nadto spina z "wnikliwym" (i w sumie też z "niezwykle" ) brzmieniowo.

I wyrzucić przecinek też można:
Cytat:
Tyle, że


Aha, jeśli chodzi o "sądzić", to można "mniemać" chociażby. A nawet "uważać".

I pomyślałam, że dobrze by było tekst ujednolicić, czyli skoro piszesz tytuły wierszy kursywą, to już wszystkie tak by można.


Pozdrawiam księżycowo i z uśmiechem.
introwerka dnia 06.02.2014 01:23
Morfino, Wasinko,

dziękuję Wam serdecznie za poczytania i wszystkie uwagi, pozmieniałam co umiałam, zostawiając chyba tylko "to" w:

Cytat:
to dzię­ki „ze­now­skie­mu” po­dej­ściu

które wydało mi się, jednak, ważnym podkreśleniem.

Cieszę się bardzo z Waszych odwiedzin i zapraszam do kolejnych recenzji i esejów :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:51
Najnowszy:pica-pioa