cybernautyka - introwerka
Poezja » Wiersze » cybernautyka
A A A

 

budzisz się i widzisz swój werkschmerz*
przez cień na ścianie, ścianę i niebo -

nie, bo nie da się przecież
utonąć w Morzu Podczerwonym,
chyba że
 
huba sztucznego umysłu rozpadła się
na hu(e)**
i ba -
 
jeśli zleciały się muchy dokuczliwych dźwięków,
nie musi to znaczyć, że jesteś Martwy.
 

równie dobrze możesz być bardzo gorący

 

 

 

 

 

* Werkschmerz (niem.) - ból mechanizmu

** hue (ang.) - barwa

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 04.02.2014 20:25 · Czytań: 2104 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 11
Komentarze
Bozena B dnia 04.02.2014 22:49
Bardzo fajny. Przypomina stare dobre czasy i wiersze pewnego znajomego poety, który uwielbiał gierki słowne, rozbicia, pisał generalnie dość krótkie teksty, ale tak dosadne i tak treściwe, z podtekstami, a czasem nawet podprogowym przekazem, że aż miło było do niego zaglądać, czytać, wczytywać się, doszukiwać. (do dziś mu tak zostało, ale już w nieco innym stylu)
U Ciebie też czasem znajduję takie smaczki, jak tutaj z morzem w co najmniej dwóch kontekstach z wieloobrazowością i wielopłaszczyznowością. I rozbicia, nadające kolejnych obrazów i podobrazów, a może nawet i tworzących podobrazie ;)

Mnie się też w niektórych Twoich tekstach podoba spojrzenie wielowymiarowe, jakbyś potrafiła przenikać przez ściany, ludzkie umysły, jak gdybyś widziała/dostrzegała znacznie więcej niż inni, takie swoiste jasnowidzenie. Ten akurat wiersz nasuwa mi różne myśli i skojarzenia. Bardzo się wpasowuje w moje nastroje różnorakie, z przewagą jednak w te niekoniecznie sympatyczne, jednak równie potrzebne/przydatne, a czasem wręcz niezbędne, jeśli wiesz, co chcę powiedzieć.

W kontekście tytułu, w moim (do)wolnym tłumaczeniu dochodzi jeszcze pierwiastek czysto kosmiczny ;)

Świetny tekst. Zachwycam się.

Pozdrowienia i do (po)czytania zaś
Miladora dnia 04.02.2014 23:14
Ładna gra słów, Weruś. :)
Weltschmerz przemianowany na werkschmerz, niebo na nie bo, huba na hue ba - doceniam.
I jak zwykle przeplątanie znaczeńi.
Łatwiej o odczucie niż zwerbalizowanie tej treści.

Tak się tylko zastanawiam, czy "bardzo" w ostatnim wersie jest potrzebne.

Jak mi jeszcze przyjdzie coś do głowy, to wrócę. Na razie przegryzam kornikiem. :)
julanda dnia 04.02.2014 23:24 Ocena: Świetne!
Miałam napisać komentarz, zapomniałabym, coś zawsze rozproszy, a chcę napisać, że to jest świetne, nie tylko przez grę słów i subtelności języka, ale też na płaszczyźnie podprogowej, gdzie rolę grają czynniki do końca nierozpoznane. To sztuka, która stanowi o umiejętności i talencie. Uporczywie powtarzam, że wiersz pisany jak dziergany i pruty szalik, może być ostatecznie piękny, ale zostaje zmęczona nić.
I jest tu fizyka, która dla mnie uczyniła ten tekst potrawą dla zmysłów! :)
Pozdrawiam pięknie!
introwerka dnia 05.02.2014 11:01
Bożeno,

bardzo, bardzo ogromnie mi miło, nie spodziewałam się tak ciepłego przyjęcia wiersza, który w moim odczuciu był bardziej luźnym zapisem myśli :) Pozdrawiam serdecznie i zapraszam :)


Milu,

cieszę się bardzo z Twojego odbioru, "bardzo" w ostatnim wersie miało na celu wydłużenie go / zmianę rytmu; pomyślę nad tym jeszcze. Serdeczności :)


Julando,

sprawiłaś mi ogromną radość, choć odczuwam też lekki niepokój, czy sprostam Twojej pięknej definicji :) Pozdrawiam ciepło :)
ajw dnia 05.02.2014 14:58 Ocena: Świetne!
Zaskoczyłaś mnie tym wierszem, choć nie powinnaś, bo wiem, że jesteś z poszukujących. Wypełniłaś myśli czymś więcej niż słowem, jakimiś niedopowiedzeniami i cieniami, z których odgaduje się treść. Myslę, że na początku jest trochę ciemno, ale na końcu jest już światło. Może nie na full, ale delikatnie oświetlajace cienie. Bardzo ciekawy zabieg. Podoba mi się, bo jest oryginalny. Fajnie operujesz skojarzeniami.
Pozdrawiam serdecznie :)
kamyczek dnia 05.02.2014 20:38 Ocena: Świetne!
Introwerko,
Cytat:
nie da się prze­cież
uto­nąć w Morzu Pod­czer­wo­nym,
- zdecydowanie nie da się - zwłaszcza wtedy, kiedy zaufamy swojemu Mojżeszowi.
Powtórzę za innymi czytelnikami, że i mnie urzekła ciekawa gra słów.
Serdeczności.
introwerka dnia 06.02.2014 01:36
Ajw - tak, cieni tu zdecydowanie najwięcej, tym bardziej się cieszę, że zobaczyłaś światełko w tunelu :)

Kamysiu - pewnie masz rację, choć czasem dobrze zobaczyć taki werkschmerz - pozwala zdiagnozować "punkty tarcia".

Cieszę się bardzo z Waszych poczytań, pozdrawiam serdecznie :)
shinobi dnia 06.02.2014 09:16
Interesująca zabawa słowami. Przekonuje mnie treściowo, wykonawczo, ale "hue-ba" nieco przegięte chyba.
introwerka dnia 06.02.2014 12:12
Miło mi bardzo, Shinobi :) ; tak już mam, że lubię angielskie wstawki, zgadzam się, że trochę przekombinowane, ale to chyba niewytrzebialny nałóg :rol:

Pozdrawiam serdecznie :)
Zola111 dnia 15.02.2014 15:40 Ocena: Świetne!
Jakim cudem nie skomentowałam dotąd tego wiersza? Wybacz, Intro!
Gratuluję wyróżnienia w Polecanych.
Nie dziwi mnie wybór ni poziom wiersza. Norma! :)
introwerka dnia 15.02.2014 16:12
Norma się, Zolu, wkrótce zachwieje, właśnie bowiem napisałam wierszyk złożony z 10 słów ;)
Co nie zmienia faktu, że cieszę się bardzo z Twojego poczytania, jak i z Krystianowego wyróżnienia :)

Serdeczności :)

Jak tylko uporam się z rozwinięciem pewnej recenzji, zajrzę i do Ciebie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty