Herbatka o dwunastej z minutami - shinobi
Poezja » Wiersze » Herbatka o dwunastej z minutami
A A A
Klasyfikacja wiekowa: +18

Już tylko mięso mechanicznie oddzielone od kości
na języku chemicznie oddzielonym od uczuć
bipolarnym chaosem szaleństwa wplatanego w sznur.

Za ścianą jakiś utalentowany Józek, co mu śmierdzi
z gęby – bije starą, co jej śmierdzi z ryby,
bo nie po to czytał Prousta, żeby teraz ruchać
brzydką babę.

Czajnik śpiewa nutki znad jeziora Titicaca,
a ja myślę o zwierzętach, którym dla protein
wydłubano oczy. Piętnaście dziewięćdziesiąt
dziewięć. W promocji posmak rosy, płatki róż.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
shinobi · dnia 08.02.2014 08:24 · Czytań: 698 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 18
Komentarze
introwerka dnia 08.02.2014 10:28 Ocena: Świetne!
Już czytając tytuł, spodziewałam się skontrastowanej z jego niefrasobliwością treści (z niefrasobliwością pozorną, skoro samo określenie czasu jest alarmujące, a i w warstwie dosłownej tytuł można odebrać jako pewne przełamanie konwencji, bo kto pija herbatę o dwunastej z minutami? W południe pewnie statystyczna większość kawę / soczek, a o północy czyżby bezsenni wywoływacze widm współczesności?) I faktycznie, dalej jest kawa na ławę, przejechałeś się po całej rzeczywistości, którą tzw. postęp stopniowo zamienia w piekło łamane przez sztuczne niebo. Podoba mi się bardzo bezkompromisowość i dobitność tekstu. Pozdrawiam serdecznie :)
Wasinka dnia 08.02.2014 11:08
Rzeczywiście jest dosadnie i na wskroś - że tak powiem. Wszelkie cuchnącości obrazów można ubrać w szatki bawełny, ale Ty tego nie robisz. Taki to już Twój dobitny styl. Warstwa dosłowności brzydoty przytłacza. Różnie mi z tym sposobem na fakty, wydarzenia, opinie (mówi Radio Wolna Europa), ale nie o tym chciałam, bo o tym już wiesz (chociaż w tym przypadku akurat przesytu - jak dla mnie nie ma, i to dobrze). Chciałam o tym, że podoba mi się bardzo, jak przekroiłeś owe śmierdząco-brzydotliwe warstwy czymś delikatnym. I jaki to dało efekt. Siła rażenia herbatki czy posmaku rosy z płatkami róż jest naprawdę mocna. Przekaz zyskuje.

Pozdrawiam słonecznie.
Miladora dnia 08.02.2014 14:32
No, no, Shinobi - jestem pod wrażeniem. ;)

Ostry obraz zderzony sarkastycznie z końcową rosą i płatkami róż. W promocji.
No i tytuł w sam raz.

Ale mam jedną uwagę:
Cytat:
Już tylko mięso me­cha­nicz­nie od­dzie­lo­ne od kości
na ję­zy­ku che­micz­nie od­dzie­lo­nym od uczuć

Może to celowe, ale wpada na siebie niezbyt korzystnie.
Można dać - na języku chemią oddzielonym od uczuć.

Miłego :)
mede_a dnia 08.02.2014 14:48 Ocena: Świetne!
Niesamowicie turpistyczny klimat! Jak widać "wolisz brzydotę". "Jest bliżej krwiobiegu?" (Stanisław Grochowiak). Ohyda w służbie poezji. Z przesłaniem. Super.

Jedna tylko uwaga ortograficzna. W nazwach geograficznych dwuwyrazowych, gdy drugi człon jest rzeczownikiem w mianowniku lub rzeczownikiem nieodmiennym, nazwę pospolitą piszemy małą literą, zatem winno być: jezioro Titicaca, podobnie jak morze Marmara, pustynia Gobi. Tylko gdy drugi człon jest przymiotnikiem lub rzeczownikiem w dopełniaczu, oba piszemy wielką literą, np. Morze Czerwone, Morze Barentsa.
ajw dnia 08.02.2014 15:21 Ocena: Świetne!
Nie jestem na tyle delikutaśna, by nie docenić Twojego wiersza. Wiadomo, życie to nie tylko kwiatki i motylki, ale czasem też brzydota (a nawet często). Świetnie skontrastowałeś ją z puentą. Przy brzydkim ładne wygląda ładniej, a przy ładnym brzydkie brzydziej. Dlatego wiersz jest jeszcze bardziej wyrazisty.
Jestem pod wrazeniem! Pozdrawiam serdecznie :)
mike17 dnia 08.02.2014 16:02 Ocena: Świetne!
Szok estetyczny wywołałeś na bank, zaiste turpizm pełną gębą, całość mocno odrażająca, a więc świetnie mieszcząca się w owej konwencji, sposób opisania tejże uwiarygodnia jakiś totalny marazm i pustkę życiową, jakiś bezsens byle jakiej egzystencji-wegetacji.
Cytat:
bi­po­lar­nym cha­osem sza­leń­stwa wpla­ta­ne­go w sznur.

a może w tle tych przemyśleń i odczuć majaczy choroba dwubiegunowa?
Często ludzie w fazie depresyjnej podobnie widzą świat, innych i siebie.
Totalna kicha...
Dałeś do pieca, efekt jak wąchanie starego śmietnika, którego nikt nie sprzątał od 1962.
Dobrze oddać oblechę to sztuka, ale Ty to czujesz, więc pozostaje mi tylko powiedzieć, że kolejny dobry kawałek, miał dać po czapie i dał, zabełtał i zapaszek pozostał.

A tu masz coś, co kiedyś napisał Bukowski, tak mi się nasunęło na kanwie tego wiersza:

Jeśli żywisz do kobiety jakieś uczucia, powściągnij swoją naturalną chęć, by ją natychmiast zerżnąć. Nie obawiaj się, zdążysz. Jeśli jej nie znosisz od samego początku, spróbuj od razu ją wydymać. Jeśli zaś tego nie zrobiłeś, to lepiej jest odczekać, przy sposobności zerżnąć ją przykładnie, a znienawidzić później.
shinobi dnia 08.02.2014 16:18
Introwerko - dziękuję bardzo za wizytę. Cieszę się, że czujesz przekaz, że Ci się podoba i czytasz ten syf tak, jak chciałem go pokazać.

Wasinko - zawsze miło mi Ciebie widzieć pod moim tekstem. Dzięki za ciekawy komentarz i za to, że chyba się podobało. :)

Miladoro - zrobić na Tobie pozytywne wrażenia to zaszczyt. Zabieg z "machanicznie - chemicznie" celowy, na razie zostawiam.

Mede_a - cieszy, że doceniasz mój turpizm, kontrasty, że podoba się całość. Dzięki za wypunktowanie błędu, poprawiłem.

Ajw - też docaniłaś siłę rażenie kontrastów i nie zostałaś zniesmaczona, choć nie wiem, czy to ostatnie dobrze świadczy o moim wierszyku. ;) Dzięki za poczytanie.

Mike - miło, że wpadłeś z odjechanym - jak zawsze - komentarzem. :) Na Bukowskiego polowałem alem jeszcze nie ustrzelił żadnej jego książki, kiedyś obadam, przyczaję po niedzieli, czy mają w bibliotece.
Wasinka dnia 08.02.2014 22:59
shinobi napisał:
Dzięki za ciekawy komentarz i za to, że chyba się podobało.

"Chyba" możesz wykreślić. :)
Miladora dnia 09.02.2014 01:09
shinobi napisał:
Zabieg z "machanicznie - chemicznie" celowy, na razie zostawiam.

A daj "chemią", a nie "chemicznie", a potem przeczytaj na głos obie wersje. ;)
Która jest bardziej płynna?
Przypadkowy czy jednostkowy rym w wolnych wierszach jest dysonansem, gdyż wiersz to nie tylko treść i forma, ale i właściwy dobór brzmień.
Ale tak tylko rozmawiam, więc nie musisz się czuć zobligowany do zmian. :)
shinobi dnia 09.02.2014 10:04
Wasinko, wykreślam. ;)

Miladoro, nie może być "chemią", bo to by zaburzyło dalszą część wywodu: "bipolarnym chaosem szaleństwa wplatanego w sznur"
Miladora dnia 09.02.2014 12:30
shinobi napisał:
bo to by zaburzyło dalszą część wywodu

Wtedy robią się po prostu dwa zdania z domyślnym "i" w środku. :)
Do licha - masz jeszcze podwójne "oddzielone" - mechanicznie oddzielone/chemicznie oddzielonym.
Ja bym pokombinowała... Jakie są synonimy oddzielenia?
Może mechanicznie oderwanym od kości?
shinobi dnia 09.02.2014 12:51
Ale z Ciebie uparciuch Miladoro. ;)
Nie mogę na razie zmienić, choć jestem i byłem świadom istnienia tych słów na małym obszarze. Po prostu mi to brzmi, z tego też względu, że jakoś ładnie nawiązują obie nazwy do MOMu, mięsa odddzielonego mechanicznie, które tak lubię pod postacią parówki zalanej keczupem. :)

Mniej więcej na podobnej zasadzie powtórzenia występują w drugiej części tekstu.

Nie wykluczam, że Twoje rady są cenne, po prostu muszę być do czegoś bardzo przekonany, żeby zmienić, a tu nie jestem.
Miladora dnia 09.02.2014 18:14
Shinobi, ja tylko rozmawiam. :)
A dlatego, że zawsze ciekawi mnie, jak dalece świadomy jest utwór i jak go widzi sam autor.
Taka wiedza wzmaga rozumienie także innych tekstów. :)
shinobi dnia 09.02.2014 20:40
A ja tylko żartowałem. :)

Staram się, na miarę swoich skromnych możliwości, aby moje teksty były tak świadome, jak tylko się da. :D ;)
Tjereszkowa dnia 10.02.2014 18:34
Ogłusza. Mocne, ale nie czuje się przesady, przeciwnie - tekst jest wyważony, wszystko na swoim miejscu. Robi wrażenie, pozazdrościć :).
shinobi dnia 11.02.2014 20:00
Tjereszkowa, dziękuję za przychylny komentarz, pozdrowienia. :)
Arras35 dnia 11.02.2014 20:23 Ocena: Świetne!
Witam!
Sporo komentarzy. Utwór porusza skrajnościami, wytonowany, ambitny. Mam wrażenie, że jest Twoim wewnętrznym krzykiem na niesprawiedliwość i na to co dzieje się wokół. Porusza wiele tematów. Pokazujesz w nim ludzi lepszych i gorszych, inteligentnych i głupich, ekologów i obrońców zwierząt. Ci wszyscy są wymieszani w szarości życia, żyjąc obok siebie i tylko dla siebie nie dbając o innych.
Podoba się. Zastanawia nad tym co się dzieje wokół. To ważne.
Pozdrawiam
Arras
shinobi dnia 13.02.2014 10:42
Arras, bardzo dziękuję za komentarz. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty