modlitwa - shinobi
Poezja » Wiersze » modlitwa
A A A

żyletką drążę czerwień z wiśni
aż po grób i ciszę
a w niej wszystkie Eli Eli lama sabachthani
spadają jak łzy w popiół Sodomy

panie
nie jesteś godzien lizać ropy
spod hiobowych wrzodów
ale powiedz tylko słowo
a przybiję cię do krzyża

splunę w twarz

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
shinobi · dnia 14.02.2014 12:59 · Czytań: 986 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 32
Komentarze
spawngamer dnia 14.02.2014 13:21
Przypomina mi to koncepcje teatralne Artaud'a. Opluwał publikę z widowni. Ci oburzeni wychodzili z teatru złorzecząc. A on stał smutny, bo żaden z mieszczan nie zadał sobie pytania dlaczego to zrobił? Może zasłużyliśmy?
mede_a dnia 14.02.2014 13:32
Mocne! Bardzo. Na granicy. Część uzna, ze przekroczyłeś cienką, czerwoną linię. Ja nie. Miłość i miłosierdzie Boże kłóci się z Sodomą i Gormorą, z Hiobem również. Bo w pierwszym przypadku jest odwetem, w drugim okrutną próbą lojalności, jak prowokacja tajnych służb - pęknie czy nie. To budzi niezrozumienie, niemoc, która przechodzi czasem w bunt. "Powiedz tylko słowo" - to zdanie tonuje moc bluźnierstwa. Nic bez Ciebie.
Miladora dnia 14.02.2014 14:15
Ludzie, wierząc, wierzyli również, że są otaczani opieką bóstw czy Boga, i że te relacje są wzajemne, czyli zadając pytanie, mogą oczekiwać odpowiedzi.
Niestety – mimo wszystko bóstwa są milczące, obojętne, nieobecne.
Więc jak się nie buntować, zwłaszcza że bunt leży w naturze ludzkiej.
Chociaż odnoszę wrażenie, że buntujemy się jedynie przeciwko własnym konfabulacjom.

Bardzo mocny wiersz, Shinobi.

Miłego :)
spawngamer dnia 14.02.2014 19:12
Mila - cytat z zachowawczego Pascala - Jeżeli wie­rzysz, możesz zys­kać wiele: zba­wienie i życie pośmier­tne, a gdy­by Bo­ga na­wet nie było - nic nie tracisz. Jeśli zaś nie wie­rzysz - wiele ry­zyku­jesz, bo­wiem jeżeli Bóg is­tnieje - tra­cisz wszystko.
Miladora dnia 14.02.2014 19:25
Znam tzw. „zakład Pascala”. Tyle że on zawsze trącił mi hipokryzją. Albo cynizmem, bo wiary nie można zyskać na zawołanie. A więc jest to oszustwo.
Wobec Boga, jeżeli istnieje, lub wobec siebie, jeżeli nie istnieje.
A jakie może być usprawiedliwienie oszustwa? Machiavellowskie „cel uświęca środki”?
Ja osobiście wolę uczciwość niezależnie od istnienia Boga.
Arras35 dnia 14.02.2014 19:26
Witam!
Tekst napisany mocnym językiem. Dla wierzących ciężki orzech do zgryzienia. Zauważyłem, że Twoje utwory są wewnętrzym buntem wobec obecnego porządku świata. Jednostka niewiele może, ale od jednostki wszystko się zaczyna. Więc nadal będę czytał to co napiszesz.
Dzięki nim bardziej poznaje się drugiego człowieka, jego charakter i sposób myślenia oraz poglądy. :)
Pozdrawiam
Arras
shinobi dnia 14.02.2014 20:20
spawngamer, mede_a, Miladora, Arras35 - bardzo dziękuję Wam za komentarze.

Dowiedziałem się z nich nowych rzeczy, np. nie byłem świadom istnienia Artaud'a.

Tekst miał być intensywny i cieszę się, że to widać.
Usunięty dnia 14.02.2014 21:11
Według mnie to pierwszy Twój wiersz, którym, mimo kontrowersyjnych części składowych, nie przekraczasz granicy. No, może poza ostatnim wersem. Ale udam, że go nie widzę, bo:

Cytat:
a przy­bi­ję cię do krzy­ża

puentuje mi wszystko pięknie i już więcej nie potrzebuję.

Podajesz w wątpliwość to, co wielu wydaje się jedyną słuszną prawdą. I słusznie.
spawngamer dnia 14.02.2014 21:11
Antonin Artaud to znacząca postać - przełamanie np. bariery scena - widownia. Był mistrzem Grotowskiego.
@ Mila a czy my nie jesteśmy zestawem cynicznych hipokryzji? Całe nasze życie jest oszustwem. Rodzimy się w konwenansach narzuconych przez dany świat i w nich umieramy.
pablovsky dnia 15.02.2014 00:18 Ocena: Świetne!
shinobi, portal aż huczy na temat Twojego dzieła! Więc z ciekawością zajrzałem, choć wiesz przecież czym jest dla mnie poezja.
Nie żałuję, że wpadłem, czarnej magii tu na szczęście nie uświadczysz, jest czarno na białym, dosadnie i prosto z mostu, czyli tak jak lubię!

morfina napisała:
Według mnie to pierwszy Twój wiersz, którym, mimo kontrowersyjnych części składowych, nie przekraczasz granicy.


Ależ przekraczasz! I to nad wyraz dosadnie. Niejeden święty marszczy brwi czytając, tego jestem pewien! Ale czy nie o to właśnie chodzi?

excellent production, mr shinobi.
amsa dnia 15.02.2014 08:26
Shinobi - przyszłam za pablovsky'm, któremu huczało na portalu :). Jestem osobą wierzącą, i powiem Ci - mocne, może zbyt mocne. Nie, nie dla mnie. Powiem nawet, że się uśmiechnęłam, z sarkazmem, smutno. Przekaz jasny, ale inny być nie powinien. Odnajduję w nim pewne doświadczenia, nie swoje, chociaż może w pewnym sensie, jak się tak dobrze zastanowić, przełożyć je nieco metaforycznie? Hm...

Pozdrawiam, zapewniając - doceniam pewną brutalność Twojego stylu.

B)
Usunięty dnia 15.02.2014 12:07 Ocena: Świetne!
Dałbym tytuł "Ecce Homo". No taki jest człowiek.
shinobi dnia 15.02.2014 12:32
spawngamer, dzięki za info, poczytam sobie o nim na wiki.

morfino, miło Ciebie tu widzieć. :) Zostawiam jak jest, chociaż przed publikacją rozważałem opuszczenie ostatniego wersu.

pablovsky, z tym huczeniem grubo przesadziłeś, a mnie ogarnia wielkie zdziwienie, że widzę Ciebie komentującego poezję. Dzięki. :)

amso, dzięki za wizytę, rozumiem, że treść może się nie podobać. Pozdrowienia. :)

Ekszyn, dzięki za poczytanie i ocenę. Tytuł zostawiam, ale Twój pomysł ciekawy.
Wiolin dnia 15.02.2014 15:16
Witaj Shinobi.

Ja też się nie położę plackiem pod tym wierszem, choć jako sama, czysta forma wiersz jest ok. Ilu nas, tyle osądów i rozdarć. Jestem na etapie bliskości z Bogiem, i to tak blisko jak nigdy dotąd....dlatego nie odważył bym się na takie wyznanie. Pozdrawiam.
ajw dnia 15.02.2014 17:13 Ocena: Świetne!
Krótko, dosadnie, ale tak, że dreszcz spaceruje po plecach. Stuprocentowa trafność myśli. Wiersz, którego się nie zapomina. Dla mnie jest jak spacer po cienkim lodzie, ale nie utopiłeś żadnego słowa. Chapeau bas!
shinobi dnia 15.02.2014 17:28
Wiolin, ajw, miło Was widzieć. Wiolinie, rozumiem, że może się nie podobać, ale cieszę się ze szczerego komentarza. Ajw, skomentowałaś krótko, treściwie, doceniłaś wagę prostych słów. Dzięki.
ajw dnia 15.02.2014 17:34 Ocena: Świetne!
Ja jestem wierząca, ale mimo to nie jest dla mnie obrazoburczy. Moze dlatego, ze każdy interpretuje po swojemu. Pozdrawiam :)
shinobi dnia 15.02.2014 17:37
To ciekaw jestem, jak interpretujesz. :)
Wierszybajka dnia 15.02.2014 19:56
Coś mnie kuje w serce, może ta żyletka. Zwróciłam uwagę na sprzeczne zachowanie, powiedzmy "wiernych". Rzeczywiście Nowym Testamencie, Pan Jezus jednocześnie jest uznawany za zbawiciela, króla i wieszany jak zbrodniarz. Mam nadzieję, że dobrze to odczytałam: Z wiersza, jak dla mnie wynika, że nikt nie posiada jednoznacznej natury, albo, jak Kuba bogu tak Bóg Kubie.

Pozdrawiam :)
shinobi dnia 15.02.2014 21:07
Wierszybajka napisała:
Zwróciłam uwagę na sprzeczne zachowanie, powiedzmy "wiernych". Rzeczywiście Nowym Testamencie, Pan Jezus jednocześnie jest uznawany za zbawiciela, króla i wieszany jak zbrodniarz.


Gdy człowiek, J.CH., umierał raczej mało kto to zauważył. Ot, zdarzenie bez echa, a echo powstało potem, jak i "królowanie", zapewne stąd ten rozdźwięk.

Dzięki za wizytę, komentarz Wierszybajko.
Wierszybajka dnia 15.02.2014 21:15
:rip: Prawda, największy rozdźwięk i sławę przynosi, nie sam człowiek a legenda po człowieku.
blaszka dnia 15.02.2014 21:22
Bardzo mocny wiersz.

A ten fragment:

Cytat:
a przy­bi­ję cię do krzy­ża

splu­nę w twarz


aktualny każdego dnia...
ajw dnia 15.02.2014 21:28 Ocena: Świetne!
Dla mnie jest o przewrotności 'wiernych'.
introwerka dnia 16.02.2014 00:25 Ocena: Świetne!
A mnie się przypomniała teoria z Borgesa, że prawdziwym Mesjaszem był... Judasz ;) To oczywiście trywializacja, ale - podobnie jak Twój świetny, dobitny wiersz - każe się zastanowić nad sensem wiary w to, co zasadniczo sprzeczne z rozumem, ale też z elementarnymi emocjami i poczuciem etycznym wielu ludzi. A przy okazji podaje nam lustro, pokazując, że nie ma takiej świętości, której byśmy z przyjemnością nie zszargali. Ostry, świetny tekst.
ajw dnia 16.02.2014 11:21 Ocena: Świetne!
Podpiszę się pod przedostatnim zdaniem introwerki:
introwerka napisała:
A przy okazji podaje nam lustro, pokazując, że nie ma takiej świętości, której byśmy z przyjemnością nie zszargali
shinobi dnia 16.02.2014 13:32
Introwerko, dzięki za wizytę i komentarz. Znam wspomniane opowiadanie Borgesa, świetne, jak to Borges. :)
mike17 dnia 16.02.2014 15:23 Ocena: Świetne!
Widzisz, stary, choć mówi Ci to człowiek wierzący od zawsze, który z Bogiem żyje za pan brat, nie żaden tam nawrócony oszołom, czy wojujący katol, lub też fanatyczny bigot, dałeś całkiem udany poetycko kawałek, dobrze skonstruowany, moim zdaniem granicy żeś nie przekroczył, tylko rzuciłeś garść "co by było, gdyby", a to insza inszość.
Szczery jest głos idący z tego wiersza i może dlatego się mu wierzy.
Każdy ma prawo do siebie, i do siebie w kontekście Boga/braku Boga.

W swoim czasie, a byłem jeszcze młokosem, leciał kultowy "Zły porucznik" z rewelacyjną rolą Harvey'a Keitela.
Tam jest obrazoburstwo i coś, czego w sztuce, która ma być antyboska, nie toleruję - wystarczy posłuchać, co wygaduje ów zdegenerowany glina.

Ty dałeś pewien wyrazisty przekaz, bez przegięcia, bez kubełka pomyj.
Dlatego daje Ci maxa, choć treść... hm, kontrowersyjna :)
shinobi dnia 16.02.2014 18:35
Mike, dzięki za wizytę i poczytanie. Trochę się nawet obawiałem tej wizyty, bo znając podejście Twoje do spraw wiary mogło się to skończyć jakimś prawym prostym na mojej gębie. ;)
"Złego porucznika" z H.K. widziałem kilka razy, mocny film, bardzo mocna scena, o której wspominasz.
henryk kotas dnia 22.03.2014 16:57 Ocena: Świetne!
shinobi, bardzo Ci dziękuję za ten wiersz.
W portalu jestem dopiero niecałe dwa tygodnie.
To wiersz tak mocny i odważny, że mnie powaliłeś.
Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości.
Dziesięć wersów, a jaka moc! :yes:
shinobi dnia 22.03.2014 19:08
Henryk, cieszę się, że się podoba, bo lubię ten wiersz. Myślę, że się udał.
Wasinka dnia 27.03.2014 10:38
Przyłożyłeś mi kamieniem w okolicy klatki piersiowej, ale tak od środka. A może zwyczajnie go położyłeś, bo jęknęło pod ciężarem. Nie, to nie moje uczucia religijne zostały urażone. Po prostu owa brutalna przewrotność pobawiła się ze mną w odczucia i ich barwy. Bogoburczy shinobi mnie nie zniesmaczył ani sens, który tu przysiadł, a któremu za cholerę nie można odebrać logiki, czy raczej prawdy. I to jest takie dojmujące. Jest we mnie jakaś tam wiara, ale chyba przez to dosadniej wali po głowie zło, które miało być dobrem. Bo w co uwierzyć, skoro niesprawiedliwym i okrutnym wydaje się działanie samego boga/Boga? W wyższy cel, w wyższy sens, w wyższe założenie i nieskończenie wspaniały zamysł Stwórcy? Phi - że tak powiem.
Uderzyłeś mnie osobiście, bo historia Hioba i rola w tym Boga zawsze wywoływała we mnie dość skrajne emocje.
W dziwny sposób rozłącza mi się postać Jezusa od całości poczynań boskich. Dlatego inaczej odbieram może pewne założenia.
Ładnie, choć mocno grasz słowami i skojarzeniami, które ciągną za sobą, by je "sprzeniewierzyć", by pokazać spojrzenie od smętnej strony.
I pierwsza, i druga strofa zręcznie pokazują sytuacje człowieka i człowieczeństwa, którego bazą powinno być dobro, a jest... no każdy wie. Różnie bywa.
Przewrotność sprzyja takim obrazom. A gdy się doda również, hm, szczyptę złośliwości (wynikającej z innych jeszcze uczuć), mamy całkiem potężny upadek z piedestału.

Ostatni wers wydaje mi się zupełnie zbędny. Zbyt dociska. Myślę sobie, że nie jest tutaj już potrzebny. Ale to moje odczucie.

Oj, alem się rozpisała. Olaboga.

Pozdrawiam ze słońcem.
shinobi dnia 27.03.2014 18:57
Wasinko, Ty to potrafisz snuć ciekawe, lietarackie refleksje, jak mało kto. Miła dla ucha i gibka w słowach analiza. Bardzo dziękuję.
Pozdrowienia. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty