otwórz dłonie - ajw
Poezja » Wiersze » otwórz dłonie
A A A

nie próbuj w dłoni
zamknąć motyla
karmić łyżeczką
słodkim nektarem
trzymać go
w małym ciasnym pudełku
i nie pozwalać fruwać
za karę


co dzień wstrzykiwać
dawkę trucizny
żeby osłabić
chęć do latania
stanie się wtedy tylko okazem

nie do kochania

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 20.02.2014 12:07 · Czytań: 725 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 27
Komentarze
Wiolin dnia 20.02.2014 14:30
Witaj Ajw.

Wiersz super. Mam jednak dwa rodzaje ale;

Tytuł jest metaforą dopełniaczową.
W zdaniu:

wstrzy­ki­wać co dzień
dawkę tru­ci­zny


Dla mnie to dalsza część myśli (z nie próbuj), a więc na moje to zdanie powinno brzmieć( plus inwersja):

co dzień wstrzykiwać
dawki trucizny

Żeby nie było Ajw - walczymy z poprawnością. Mogę się mylić, choć mój chłopski rozum podpowiedział mi takie właśnie rozwiązanie. :) .Pozdrawiam.
spawngamer dnia 20.02.2014 14:34
O rodzicu, który z gniazda nie chce wypuścić w szeroki świat swego potomstwa. Ku przestrodze.
ajw dnia 20.02.2014 14:35
Już poprawiam "inwersyję" :) A tytuł zmieniam.
blaszka dnia 20.02.2014 14:39
Witaj ajw,

ja chyba będę się powtarzać, ale nieodmiennie fascynuje mnie w Twoich wierszach prostota i celność wyrazu. A dzisiaj dodam, że również dojrzała mądrość.
Ładnie wyciągasz z zakamarków duszy rzeczy trudne do nazwania i mówisz o nich z taką łatwością. Szacun.
ajw dnia 20.02.2014 14:43
blaszko - bo ja prosta dzioucha z Puław jestem. Poza tym uważam, że uczucia są proste. To tylko my je tak strasznie komplikujemy :)

spawngamer - tym kimś może być rodzic, a może być też partner. Dzięki za odwiedziny :)
blaszka dnia 20.02.2014 14:47
spawngamer
stoi teraz nad przepaścią rodzicielstwa, stąd takie skojarzenia ;)))
ajw dnia 20.02.2014 15:35
A to rozumiem :)
mede_a dnia 20.02.2014 17:53
Ajw, czy wiesz, ze napisałaś wiersz sylabiczny? ;-) Mimo że w wersach rozłożony jak nieregularny? Ułożę Ci, by było równiutko:

"nie pró­buj w dłoni
za­mknąć mo­ty­la
kar­mić ły­żecz­ką
słod­kim nek­ta­rem
trzy­mać go w małym
cia­snym pu­deł­ku
i nie po­zwa­lać
fru­wać za karę
co dzień wstrzy­ki­wać
dawkę tru­ci­zny
żeby osła­bić
chęć do la­ta­nia
sta­nie się wtedy
tylko oka­zem
nie do ko­cha­nia".

Można i inaczej:

"nie pró­buj w dłoni za­mknąć mo­ty­la
kar­mić ły­żecz­ką słod­kim nek­ta­rem
trzy­mać go w małym cia­snym pu­deł­ku
i nie po­zwa­lać fru­wać za karę
co dzień wstrzy­ki­wać dawkę tru­ci­zny
żeby osła­bić chęć do la­ta­nia
sta­nie się wtedy tylko oka­zem
nie do ko­cha­nia".
W pierwszym przykładzie masz po 5 zgłosek w wersie, w drugim po 10, a krótszy ostatni wers (5) doskonale podkreśli puentę.

Zatem można i tak, i tak. Ale czy trzeba? Nie przepadam za wierszem sylabicznym, bo mnie nudzi jego monotonia, toporny, bez finezji rytm. Zatem moje wersje wyłącznie PRZYKŁADOWE. Twoja mi się podoba.
ajw dnia 20.02.2014 18:27
Napisałam najpierw tak, jak w twojej drugiej wersji, ale i mnie nudziło, wiec zrobiłam taki zapis jak jest :)
wienczyslaw dnia 20.02.2014 18:43 Ocena: Bardzo dobre
fajnie się płynie przez ten wiersz.
ajw dnia 20.02.2014 18:54
miło wienczysławie,ze zajrzałeś by popłynąć :)
Miladora dnia 20.02.2014 20:58
Widzę, że coraz bardziej zmierzasz w kierunku wierszy rymowanych, Ajw. :)
Bardzo ładny pierwszy rym "nektarem/za karę", szkoda, że następny gramatyczny "latania/kochania".
Gdyby był mniej dokładny, druga zwrotka brzmiałaby bardziej finezyjnie.
Forma zapisu też jest ciekawsza, niż gdyby wiersz ułożony został z pięciosylabowych wersów.
Treść dobrze wpasowała się w tę formę.
Właśnie się zastanawiam, czy można kochać motyla nabitego na szpilkę...

Serdeczności :)
Wierszybajka dnia 20.02.2014 21:01 Ocena: Świetne!
Zagradzam się z przesłaniem, jest pięknie. (Przepraszam jutro, czy następnym razem napiszę więcej :) )
amsa dnia 20.02.2014 21:13
ajw - cała Ty i kwintesencja prostoty zawartej w skomplikowanych zależnościach. Nie wiem, czy jesteś prosta, jeśli jednak oznacza to jasność myśli, giętkość języka, szczerość wypowiedzi, to sobie bądź i dziewuchą :).

Pozdrawiam

B)
spawngamer dnia 20.02.2014 21:36
@ wierszybajka - zagradzam się przesłaniem - świetne, nie wiem czy wiesz ale na swojej dyslekcji możesz budować wspaniałe teksty poetyckie - nieświadomie mylisz wyrazy i wychodzą z tego niesamowite zbitki. Ja na serio - uwierz.
@ blaszka - ależ skąd zamysł, że mi po głowie robienie przyszłych płatników ZUS chodzi? Ja nie piszę bo mnie jakiś temat dusi tylko tak sobie obserwuję ludzi w konfesjonale.
Co do interpretacji wiersza - każda jest dobra. Może w takim razie taka - odezwa do nauczycieli aby nie tłamsili w szkołach młodych umysłów i wypuszczali ich jako bezproduktywne truchła.
ajw dnia 20.02.2014 22:01
Milu - to nie jest świeżyzna. Odgrzebałam ten wiersz, zeby zobaczyć co sądzicie o moim rymowaniu. Rzeczywiście ten rym gramatyczny taki sobie :)

wierszybajka - miło, ze zajrzałaś :) Dzięki.

amsiu - zapytam ślubnego, czy mam giętki ;)

spawngamer - alez trudny nick :) Rzeczywiście, może być i dla nauczyciela, byleby nie za bardzo kochał te dzieci ;)
spawngamer dnia 20.02.2014 22:19
@ ajw - mój nick jest trudny aby się wyróżnić z masy ryśków, zdziśków, miśków. A co do "za bardzo" to przypomina mi się "ciężki dowcip", że jedynie pedofil naprawdę kocha dzieci. Za co przepraszam. Za dowcip. Znaczy dzieci też kocham. Znaczy nie w tym sensie... Hmm te moje żarciki...
ajw dnia 21.02.2014 09:45
spawngamer - z pewności wśród ryśków i miśków Twój się wyróznia ;)
Prostaczek dnia 21.02.2014 09:54
Może się mylę , ale to wszystko przecież właśnie z miłości ? Kurczę , niepokojąco mnie zaswędziało sumienie po przeczytaniu. Dzięki.Pozdrawiam.
ajw dnia 21.02.2014 10:01
Prostaczku - to nie jest miłość. To jest chęć posiadania, traktowanie drugiego człowieka przedmiotowo - jak własność, a przecież wszyscy jesteśmy wolni. Motyle najładniej wygladają na kwiatach, a nie w gablotach - piękne, ale martwe ..
azikuder dnia 21.02.2014 10:29
Szczególnie przemówiła do mnie codzienna dawka trucizny wstrzykiwana w celu osłabienia chęci latania. No cóż, ci co nie mogą latać potrafią skutecznie ograniczać czyjąś wolność. Celne spostrzeżenia wyrażone w przejrzystej formię. Pozdrawiam:)
ajw dnia 21.02.2014 10:51
azi - niektórzy starają się zmienić partnera na własne podobieństwo :)
Prostaczek dnia 21.02.2014 13:16
Wiem , że to niedobre , ale czy kiedyś kochałaś kogoś tak , że wolałabyś go zabić niż stracić ?
Jedni władają miłością i zamieniają ją w manipulacje drugą osobą a innymi włada miłość i są bezrozumnie gotowi na wszystko. Nie wiem co jest gorsze. Zresztą mam wielki problem ze zdefiniowaniem miłości. Jeśli to w ogóle możliwe.Pozdrawiam.
Usunięty dnia 21.02.2014 13:21
piękny, mądry wiersz - do mnie trafia w takiej formie w jakiej jest (uwielbiam krótkie wersy co oczopląsu nie czynią i wzroku nie pogarszają;) ), co do przesłania z niego płynącego - cóż... któż z nas choć raz nie miał takiego motyla?
ajw dnia 21.02.2014 13:35
prostaczek - nie, tak nigdy nie kochałam, bo to o czym piszesz nie jest miłością. Jest toksyczną relacją, która zatruwa umysł. Wkleję tu niedługo wiersz, w jaki sposób ja rozumiem miłość. Będzie tu jeszcze jeden przedtem. Zapraszam. A wracając do tego, co napisałeś: strata jest wtedy, gdy ten ktoś odchodzi do innej osoby, ale to znaczy, ze nigdy nie był 'mój' :) I druga strata gdy umiera - wtedy tę stratę trzeba przeżyć jak żałobę.. Tej drugiej boję się bardziej.

zrekapitulowana - pewnie, ze miałam w dłoni motyla, ale nie wyrywałam mu nóżek, nie obrywałam skrzydełek, nie zdmuchiwałam pyłku, tylko pozwoliłam odlecieć :)
Usunięty dnia 21.02.2014 14:04
pozwolić odlecieć - właśnie; obserwując ten lot na nieznane łąki, odganiając wiatr, złowieszcze ptaki, ooo - czy tu już się zaczyna gniecenie skrzydełek? ciekawy temat poruszyłaś, tylko zazwyczaj ci co wyrywają, strzepują i dokarmiają na siłę nektarem (w ich mniemanie) robią to dla dobra tegoż motyla i tak mocno walczą z wiatrem co (też mógłby) pylek ze skrzydełek strzepać... temat morze, fajnie:)
ajw dnia 21.02.2014 14:52
tak, czytający uświadamiają mi jak szeroki to temat :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty