wszechmogąca - mede_a
Poezja » Wiersze » wszechmogąca
A A A
Od autora: Mamie tam na obłoku...

 

 

w dłoniach zamykała wszechświat
i wszystkie co do jednej baby - jagi.
regiment nocnych strachów wysyłała
na lachy władczym ruchem ręki
miękko opadającym na moją.
czmychały w popłochu,
nie odważywszy się wystawić nosa
spod skrzypiącej szafy.
zmory jadły jej z ręki, tracąc apetyt
na pulchności małej dziewczynki.
z przerażenia kulił się pan dusiołek.
oswajała cień na ścianie i żarłoczne
kruki za oknem z zasłonką w groszki.
w kojącej kolebce jej ramion spały
ze mną tylko wróżki i dobry Pan Bóg.


 
mamo, mamusiu, mamuniu,
zaśpiewaj znów kołysankę
moim dziecinnym lękom.
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 23.02.2014 12:09 · Czytań: 482 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 28
Komentarze
spawngamer dnia 23.02.2014 13:01 Ocena: Świetne!
W każdym z nas tkwi dziecko, czasem nadchodzą chwile ludzkiej bezradności i poczucie tęsknoty za radą, pomocą Tych, którzy już tylko w naszych myślach... A miłość do Matki i jej do nas jest ponadczasowa. Wzruszające.
mede_a dnia 23.02.2014 13:49
Dziękuję, spawngamerze.
Hallam dnia 23.02.2014 15:24
puenta mnie piekielnie wzruszyła, pięknie, też kiedyś się bałem zjaw, baby-jagi ( : Pozdrawiam
bosski_diabel dnia 23.02.2014 15:42
Tak ...matka to wyraz odmieniany przez nas wielowarstwowo ale najczęściej z miłością i wspomnieniami, pięknie:) pozdrawiam serdecznie.
ajw dnia 23.02.2014 17:14 Ocena: Świetne!
Cholernie wzruszają mnie tego rodzaju wiersze, bo ja nie pamietam takich chwil, które dawałaby mi mama. To tata śpiewał mi i opowiadał bajki, całował mnie w główkę i układał fale na włosach po sobotniej kąpieli (bo kiedyś każdego dnia się myło, ale kąpało w sobotę) i to jemu zwierzałam się z wielkiej miłości do pewnego Andrzeja M. z miasta Łodzi, gdy jako 13 latka chciałam uciec do ukochanego, który miał 17 lat i żadnych planów związanych ze mną ;) Nie pamietam pieszczot mamy, tylko jej cholerną obowiązkowość.
Co do wiersza - chyba lepiej na początku brzmiałoby: "zamykam w dłoniach wszechświat", a w czwartym wersie od dołu wycięłabym "dobre", zeby nie nakładało się na dobrego Boga:

Cytat:
ze mną tylko dobre wróż­ki i dobry pan bóg.


Reszta tak jak już powiedziałam - wzruszająca, a już w szczególności ostatnie wersy :)
mike17 dnia 23.02.2014 17:30 Ocena: Świetne!
Bardzo wzruszył mnie twój wiersz, bo wszystko, co wiąże się z Matką, jest dla mnie najcenniejsze na świecie.
Matka najpiękniejsze z imion...
Pięknie to oddałaś, powróciły i mnie obrazy prawie już zapomniane, spoczywające gdzieś w archiwach pamięci.
Bo mam Mamę fantastyczną, najlepszą z najlepszych, poza tym jest moim ideałem matki i kobiety.
Odnalazłem się w twoich wspomnieniach, i myślę, że gdybym miał napisać wiersz o mojej Mamie, wyglądałby on bardzo podobnie.

Końcówka chwyciła mnie za gardło, a nie łatwo mną wstrząsnąć.

Od razu przypomniałem sobie to, posłuchasz?

http://www.youtube.com/watch?v=m_3o-kJSPVw
mede_a dnia 23.02.2014 17:30
Kochana ajw, nie mogę zmienić na "zamykam w dłoniach wszechświat", bo to to Jej dłonie, Jej obecność stanowiły mój cały świat, wszechświat i moją polisę, że mi się nic złego, gdy ona jest, stać nie może. Tak było do końca.
Powtórzenie "dobry" świadome: Bóg mojej Matki był nieskończenie dobry, miłosierny i łaskawy, nie taki, którego należy się bać, ale taki, który zawsze przygarnie z czułością najbardziej marnotrawnego syna, taki, co sprawia, że nie dopuszcza się zła nie ze strachu, ale by go nie zasmucać. Istnieje jeszcze inny Bóg, chłoszczący grzeszników i wysyłający ich w ogień mąk piekielnych. Przed którym należy drżeć. To nie Bóg mej Mamy.

Panowie: Hallamie i Bosski - dziękuję serdecznie za obecność.
PS. Mike - nie ma większego szczęścia niż mieć matki, o których można tak powiedzieć, jak my. Ja miałam swoją tylko 26 lat. Byłam bardzo późnym dzieckiem. Staram się uciekać od piosenki Villas. Zawsze przy niej płaczę. Jak teraz.
ajw dnia 23.02.2014 17:35 Ocena: Świetne!
Pomyliłam się. Nie ' zamykam w dłoniach wszechświat', tylko 'zamykała w dłoniach wszechświat', ale mniejsza o to. Jak ci pasuje z inwersją, to pasuje i już. Nie rozumiem jednak po co dobre wróżki i dobry Bóg. Wystarczy, ze przy Bogu masz dobry. Lepiej brzmiałoby:

Cytat:
w ko­ją­cej ko­leb­ce jej ra­mion spały
ze mną tylko wróż­ki i dobry pan bóg.


Tak mi się wydaje, ale sie nie czepiam, bo dzisiaj jakaś upierdliwa jestem ;)
mike17 dnia 23.02.2014 17:38 Ocena: Świetne!
Ja też nie jestem w stanie jej słuchać, i też płaczę.
To za mocna piosenka.
Nigdy nie udało mi się zaśpiewać jej nawet do połowy.
ajw dnia 23.02.2014 17:42 Ocena: Świetne!
Chciałabym bardzo, zeby moja córka zawsze tak o mnie myślała ..
mede_a dnia 23.02.2014 17:47
Na wykreślenie "dobry" przy wróżkach - przystaję. A co do Córki... Ja też bym tak chciała.
ajw dnia 23.02.2014 17:58 Ocena: Świetne!
No i gra gitarra! :)
Dobra Cobra dnia 23.02.2014 18:11 Ocena: Świetne!
Lajk it very much!

DoCo
blaszka dnia 23.02.2014 18:16
Piękne i wzruszające! Poczucie bezpieczeństwa w ramionach matki. Całe życie za nim tęsknimy. Bo dlaczego w czasie bólu i cierpienia wyrywa się z ust słowo: Mamo...

DoCo, a Ty masz swój "Sposób na karakana" ;)
mede_a dnia 23.02.2014 18:34
Jak miło gościć naszych prozaików. DoCo, blaszko. Wieczorne serdeczności ślę.
spawngamer dnia 23.02.2014 18:36 Ocena: Świetne!
@ mede_a mamy ze sobą pewną smutną styczną - ja tez pożegnałem swoją mamę w wieku 26 lat. Mnie wzrusza zawsze i wszędzie Sinhead O'Connor -Nothing compares 2 U.
mede_a dnia 23.02.2014 18:49
Przykro mi bardzo, spawngamer;( Ale mnie pociesza zawsze, ze choć na krótko - Bóg dał mi za Matkę kogoś niezwykłego. Nie tylko w mojej opinii i wspomnieniach.
spawngamer dnia 23.02.2014 18:54 Ocena: Świetne!
Ja wiedziałem, ze umiera, ona nie. Zmarła nocą we śnie. Czuję się spełniony bo pożegnałem się z nią choć ona nie była tego świadoma ( do końca ukrywaliśmy, że zżera ją rak)...
Ale przecież żyjemy w kulturze chrześcijańskiej. A ta mówi, wszyscy się spotkamy po drugiej stronie. Dlatego uśmiecham się często na jej wspomnienie ciesząc się, że wkrótce ją obejmę.
mede_a dnia 23.02.2014 19:04
Dziękuję bardzo, że się podzieliłeś ze mną tak intymną historią. Moja tez na raka - ziarnicę złośliwą.
Klaudyna 69 dnia 23.02.2014 19:47 Ocena: Świetne!
Medeo :) piękny, wzruszający wiersz. Przeważnie zostaje w pamięci postać siedząca przy łóżku i czytająca baśnie. Oby każda mam taka była: czuła, wrażliwa, odważna. Przy niej nie trzeba się bać. Moje najwcześniejsze wspomnienie związane z mamą, miałam trzy, cztery lata i bałam się bajki na dobranoc o Barbapapie i Barbamamie, kiedy mama była w pobliżu, wdrapywałam się na kolana i mogłam oglądać dalej, kiedy jej nie było, wchodziłam pod stolik i zamykałam oczy. To jednak mama wyganiała ze mnie "dziecinne lęki". Teraz je też wygania swoją wiarą i nadzieją. :)
mede_a dnia 23.02.2014 20:04
Wdzięcznam bardzo za zatrzymanie się, Klaudyno.
Wiolin dnia 23.02.2014 22:54
Witaj Mede_o.

Zmieściłaś w tym wierszu całą dziecięcą fabrykę marzeń....W relacjach matka - dziecko, nie ma ściany. Miłość przebarwiona miłością. Bardzo kumulacyjny wiersz. Pozdrawiam.
mede_a dnia 24.02.2014 06:20
Wiolinku, miło, że wstąpiłeś na chwilę.
amsa dnia 24.02.2014 10:18
mede_o - domyślam się, że to kolejna impresja. Bardzo ładna, ciepła, dająca poczucie bezpieczeństwa. Mam jednak uwagę, niezależnie od potrzeb stylistycznych - mimo wszystko wydaje się, że Pan Bóg...

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 24.02.2014 16:07
amso - wielka czy mała litera to tylko konwencja. Ważne jakimi literami zapisane w sercu. Poprawię na wielkie.
azikuder dnia 24.02.2014 16:11
Mede_o przywołałaś wspomnienia z dzieciństwa. Bardzo wzruszający wiersz. Pozdrawiam Azi.
henryk kotas dnia 22.03.2014 20:52 Ocena: Świetne!
Mede- a, twój wiersz jest piękny czystością miłości do matki, która odeszła.
Jest to epitafium z świecącymi pełnym blaskiem poezji trzema ostatnimi wersami.
Znam to uczucie - dużo już odeszło bliskich mi ludzi z mojego otoczenia.
Mało jest poetów czy poetek, które w tak piękny sposób mogły by opisać ten stan.
Ty do nich należysz. :)
Pozdrawiam.
mede_a dnia 23.03.2014 10:27
Henryku - dziękuję za tak piękny komentarz.
Azi - Tobie również. Jakoś mi umknęłaś. Przepraszam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty