błogosławiona - mede_a
Poezja » Pogranicze » błogosławiona
A A A

 

 


dotknięte artretyzmem palce, niemogące poradzić sobie z nawleczeniem nitki,
bez trudu przez igielne ucho przewlekały do nieba wszystkich grzeszników tego świata.
wierzyła, że człowiek jest szlachetny, a złym tylko bywa. nie chcąc. na przekór genetycznej dobroci.
niezdolna utrzymać w ręku kamienia, zręcznie wytrącała go próbującym rzucać w innych.
te wypuszczane w jej stronę, rozbite wybaczeniem, spadały w ziemię bezbronną lawiną piasku.
darowała nawet katom z rakowieckiej wybite zęby i sześć lat innego świata z kratką błękitów.
w swoim oku widziała najmniejszy pyłek, w cudzym – łaski pełna belkę skalowała do wielkości drzazgi.
lgnęły do niej rozbite kolana i porwane sukienki moich koleżanek drżące przed gniewem matek.
karmiła bezdomne koty, leczyła szpaki i wiewiórki. mówiła: nikt nie jest tak biedny,
by nie mógł siebie ofiarować potrzebującemu.
biegła sprintem tam, gdzie ktoś płakał, z furkoczącą z tyłu ponad ziemią sztywną nogą i białymi skrzydłami.
maleńka, największa, zasuszona na zawsze w moim sercu.

 

przenicowałaś świat na piękniejszą, czystszą stronę. wszystko, co we mnie dobre – z ciebie, mamo.


 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 24.02.2014 08:08 · Czytań: 576 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 23
Komentarze
spawngamer dnia 24.02.2014 08:54 Ocena: Świetne!
Kolejny chwytający za serce tekst. Cóż można rzec więcej? Na półkę wśród "ulubione".
amsa dnia 24.02.2014 09:48
mede_o - przepiękny tekst o tym, jak widzisz mamę, o miłości, o przywiązaniu, wychowaniu i wartościach dziedziczonych słowem i sercem. I tylko myśl się rodzi, czemu nie wszystkie matki kochają? Ostatnio też chodzi za mną myśl, że w obecnym świecie człowiek potrzebuje odwagi do bycia dobrym, uprzejmym, troskliwym, pokornym, szczerym i prawdomównym. Taka postawa wymaga większego wysiłku, który wysiłkiem nie jest, pokory, która nadaje szlachetność czynom, miłości do innych, która pozwala kochać każdego, w tym i siebie. Takiej odwagi brakuje, bo łatwiej jest być brutalnym, wulgarnym, rozpychającym się łokciami, nie zważającym na innych. To pójście na łatwiznę, niestety, większość robi to ze strachu, tak mi się wydaje, bo przecież inni będą się śmiać, gardzić może, poniżać. Mam wrażenie, iż poprzednie pokolenia miały więcej odwagi i honoru by być dobrymi ludźmi. Cieszę się, że napisałaś ten tekst, że go nam pokazałaś.

Pozdrawiam

B)
mike17 dnia 24.02.2014 10:06 Ocena: Świetne!
Chyba brakowało mi takiej właśnie poezji, choć nie jestem w stanie jej obojętnie czytać - łzy pojawiają się natychmiast, bo wszędzie tam, gdzie pojawia się motyw dobrej, kochającej Matki, tam słowa mówione czy pisane dotykają mojej najczulszej struny.
Bo mieć dobrą matkę, która pokaże, co w życiu jest światłem, a co mrokiem, która swoją miłością poprowadzi przez świat i nauczy, jak kochać siebie i drugiego człowieka, to skarb nad skarby, a dla mnie matka to świętość i wdzięczny jej jestem za życie i to, że dzięki niej wyszedłem na ludzi i podziwiam, że znosiła przez wiele lat mój trudny charakter.
Zawsze ciepła, uśmiechnięta, uwielbiana przez wszystkich, zupełnie jak Twoja Mama, mede_o, w tym tekście widzę moją Mamę, choć jest już staruszką, dzielnie się trzyma, nie choruje, ma niesamowity wigor.

Takich dobrych kobiet jak nasze Mamy jest więcej.
Kiedyś rodzili się inni ludzie, wyznający wartości, które dziś są w odwrocie, często określane przez młodych jako obciach, lecz co ci młodzi przekażą swoim dzieciom?
Strach się domyślać...

Wzruszyłem się i przeczytałem do końca, piękny i wartościowy utwór, o pięknej duszy i sercu, o kobiecie niezwykłej, i poprzez swoją niezwykłość, nieśmiertelnej.
Usunięty dnia 24.02.2014 10:51
pragnieniem moim, aby moja córka też tak o mnie myślała, tak mnie kochała za lat... piękny tekst
blaszka dnia 24.02.2014 15:30
Przepięknie piszesz o mamie, Używasz chwytających za serce środków stylistycznych. Nie można nie poczuć ukłucia w sercu, czytając Twój wiersz.
Choć przez cały czas myślałam, że piszesz o babci, jakoś tak przez ten wers:
Cytat:
do­tknię­te ar­tre­ty­zmem palce, nie­mo­gą­ce po­ra­dzić sobie z na­wle­cze­niem nitki,

I tytuł też dobrze dobrany.
Pozdrawiam wzruszona
mede_a dnia 24.02.2014 16:05
Dziękuję wszystkim za obecność.

spawngamerze - jest mi bardzo miło z powodu takiego wyróżnienia.

amso - moja Matka to pokolenie, dla którego Bóg - Honor - Ojczyzna nie były pustymi pojęciami, a życiową treścią. Dużo goryczy w Twoim rozważaniu. Ale ja wierzę, że DOBRO jest bardziej kuszące niż zło i myślę podobnie jak Mama.

mike - jestem dodatkowo wzruszona również Twoim wzruszeniem i pięknym komentarzem.

zrekapitulowana - miło Cię gościć. Każda matka tak by chciała. Ja też.

blaszko - dziękuję za docenienie moich starań. Mama była starsza ode mnie o 4o lat. W dodatku trudy życia - wojna, przymusowe roboty, obóz, a potem sześć lat stalinowskich więzień sprawiły, że, choć dla mnie najpiękniejsza, wyglądała raczej jak moja Babcia niż Mama, stąd pewnie takie wrażenie.

Jeszcze raz dziękuję, Kochani.
azikuder dnia 24.02.2014 16:17
Podpisuję się pod komentarzem Amsy. Piękne i głębokie rozważania. Pozdrawiam Azi.
al-szamanka dnia 24.02.2014 17:28 Ocena: Świetne!
Medeo, płaczę jak bóbr.
Właśnie przed chwilą zmyłam makijaż, gdyż tusz spłynął mi czarnymi ścieżkami na szyję.
Szlocham z zachwytu nad pięknem obrazu jaki nam tu pokazujesz.
Wspaniały, tak jak wspaniały potrafi być prawdziwy, wyjątkowy człowiek.

Moja mama nigdy nie była ode mnie starsza o czterdzieści lat. Przyszłam na świat, a wtedy ona, dwudziestoletnie dziecko stała się najcudowniejszą mamą na świecie.
Nie przeszła tego, co Twoja, ale łatwo też nie miała.
A jednak nauczyła mnie tego, co było w niej najlepsze: kochać piękno, dawać z siebie jak najwięcej dla słabych i pokrzywdzonych.
Mogę więc śmiało Ciebie zacytować: co we mnie dobre – z ciebie, mamo.

I tytuł Twojego tekstu.
Doskonały!
Innego nie potrafię sobie wyobrazić.

Nieprędko otrząsnę się z emocji, które dzisiaj we mnie poruszyłaś.
Dziękuję.
amsa dnia 24.02.2014 17:32
Mede_o i azikuder - moje drogie - zareaguję:)

mede_a napisała:
Dużo goryczy w Twoim rozważaniu.
- nie postrzegam tego w taki sposób, dla mnie to tylko stwierdzenie faktów.

azikuder - cieszy mnie, że nie tylko ja tak uważam:), dziękuje,

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 24.02.2014 17:45
azikuder - dziękuję Ci bardzo za przemiły komentarz.

al- szamanko- nawet nie wiesz, ile znaczą dla mnie Twoje słowa, jak są ważne i jak bardzo mnie wzruszyły. Nie ma większej nagrody dla próbującego tworzyć niż łzy czytelnika. One sprawiają, że widzi się sens w dzieleniu się swoimi emocjami z innymi, że znów chce się chwycić za pióro i opowiedzieć o sobie, ludziach, sprawach. Dodanie wiersza i mnie do ulubionych traktuję jako niesamowity, ale niezasłużony zaszczyt. Niezasłużony, bo jeśli utwór ma jakąś wartość, to tylko dzięki Niej, mojej Matce, naprawdę niezwykłemu człowiekowi.

Serdeczności ze wzruszonego serca dla wszystkich komentatorów.
al-szamanka dnia 24.02.2014 18:02 Ocena: Świetne!
mede_a napisała:
Niezasłużony, bo jeśli utwór ma jakąś wartość, to tylko dzięki Niej, mojej Matce, naprawdę niezwykłemu człowiekowi.


To nie tak, Medeo.
Sama napisałaś...
Cytat:
co we mnie dobre – z cie­bie, mamo.

... ale gdybyś tego nie przyjęła, sprzeniewierzyła, to nigdy nie potrafiłabyś napisać czegoś takiego, tak więc zasłużenie:)
pablovsky dnia 24.02.2014 18:17 Ocena: Świetne!
co we mnie dobre – z ciebie, mamo. Brzmi przekonująco, a sam tekst ciekawie ujęty. Jest jak hołd oddany najbliższej sercu osobie. Przyjemnie się czyta. Niestety, nie do wszystkich potrafi ten utwór przemówić, jestem tego najlepszym przykładem. Nie śmiem twierdzić, że jest w nim coś nie w porządku, wręcz przeciwnie, wiele w nim magii i ciepła, które przenika do serca.
Lecz moje doświadczenia są zgoła inne. Gdybym miał napisać wiersz o matce, zakończenie ująłbym w zgoła odmienny sposób. Dlaczego w ogóle o tym piszę?
Bo zazdroszczę Ci, że masz o kim tak opowiadać. Nie pozostaje nic innego, tylko cieszyć się, mede_o, że masz inspirację, która sprawia, że powstają piękne utwory, jak ten powyżej.
Pozdrawiam miło.
ajw dnia 24.02.2014 18:24 Ocena: Świetne!
To cudowne, że napisałaś ten wiersz, bo można się przy nim ogrzać. Użyłaś pięknych metafor i włozyłaś w niego kawałek swojego serca (a może nawet całe). To piękna sprawa mieć taką matkę. Kobietę ciepłą, szlachetną o wielkiej dobroci. Tylko pozazdrościć ..Czyta i wielki gul mam w gardle, a to najlepszy dowód na to jak cudnie wiersz działa. Na pewno jest z Ciebie dumna..
Pozdrawiam bardzo serdecznie :)
Ps. Świetny tytuł, bo taka mama to świętość.
Hallam dnia 24.02.2014 18:36
super treść, głęboka i mocna z klimatem, pozdrawiam ( :
mede_a dnia 24.02.2014 18:40
al- szamanko - dziękuję.

pablovsky - miło widzieć Cię pod tekstem. Bardzo dla mnie cenne i wzruszające jest Twoje podzielenie się osobistą, intymną refleksją.

ajw - wiem, że jest dumna. Zawsze była. Nawet gdy nie bardzo było z czego, jak z perspektywy czasu oceniam. To największy posag dla dziecka taka bezwarunkowa akceptacja, jego egida przed ciosami, jakie niesie życie. Dziękuję za ten gul w gardle. Całuski.

Hallamie - i Tobie uśmiech przesyłam.
naiwna w poezji dnia 24.02.2014 19:04
Cytat:
prze­ni­co­wa­łaś świat na pięk­niej­szą, czyst­szą stro­nę. wszyst­ko, co we mnie dobre – z cie­bie, mamo.

nie weżmiesz mi za złe, jeśli sobie pożyczę ten wiersz również dla mojej mamy?

cudowny, prawdziwy tekst

pozdrawiam :)
mede_a dnia 24.02.2014 19:06
Będzie to dla mnie ogromnym wyróżnieniem, naiwna w poezji ;-)
marukja dnia 24.02.2014 19:59
Ja też zostawię tutaj ślad, czytałam i na pewno jeszcze poczytam wiele razy.
Szczerość to zawsze atut, coś, co przyciąga i otacza niewidzialną mgiełką.
Podoba mi się bardzo motyw nici, spina wiersz cudowną klamrą.

Pozdrawiam!
akacjowa agnes dnia 24.02.2014 20:16 Ocena: Świetne!
Piękne, piękne, piękne. Cudne, cudne, cudne. Powalające, odbierające dech i wzruszające. Niezwykłe, prawdziwe i nieziemskie. Nie będę dalej pisać, bo musiałabym wziąć w ręce słownik synonimów, wyrazów obcych i idiomów, a nie chcę się poczuć jeszcze bardziej głupio.

Mede_o, jesteś genialna (przepraszam za odniesienie się do autora :))

Dziękuję
wienczyslaw dnia 24.02.2014 20:37 Ocena: Świetne!
o miłości. pięknie. prosto. bardzo mi się podobało.
mede_a dnia 24.02.2014 21:32
marukjo - bo była i jest mi wciąż jak nić Ariadny. Gdy czytelnik chce wrócić, to nie może być większej nagrody.

agnes - na takie morze ochów i achów nie jestem przygotowana;-) I też mi trochę głupio.

wienczysławie - dziękuję. "pięknie i prosto" - to najwyższy komplement.
bosski_diabel dnia 24.02.2014 21:52 Ocena: Świetne!
Oj tyle tu napisano, tyle wyjęto z moich ust i odczuć, wzruszenia są gigantyczne. Pięknie to Ci wyszło prosto z serca. Jestem pełen podziwu. Pozdrawiam.
mede_a dnia 25.02.2014 05:37
I jeszcze bosski_diabeł na deser ;-) Dziękuję.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty