mgielnie - darek i mania
Proza » Miniatura » mgielnie
A A A

We mgle* niecierpliwość i furia, a że znikają jej prace, to na wszelki wypadek trzeba nosić trumnę ze sobą.

Mania też potrafi zaskoczyć - dzisiaj pojechała na pierwszą wycieczkę szkolną do skansenu. Czekałem, aż się wymacha rączkami, wypłacze za szybą. Kierowca stanął, a nauczycielce zrobiły się podkówki. Parę minut wcześniej śpiewaliśmy piosenkę Panie szofer gazu i śmiała się. 

Issa pyta:

Wiesz może, że to, co mówisz tutaj, w swoim komencie, to czysta liryka?

 Nie wiem, bo ja poetycko pisać nie umiem, gdy mam coś napisać, ale za to poetycko żyję i czasami o tym wspomnę.

Rano z Manią: 

- Panie szofer de-ska, bo wymija nas wu-eska 

 Teraz sam ze sobą. A ty, tato, tam siedzisz na krzesełku Piotrowym dwa lata i patrzysz. Zgarbiony, zmęczony, przysypiasz. Czekolady kupiłem dzieciakom i Beacie dobrą gorzałę, z papierosami się przede mną chowają, jak chciałeś.

  Klicki biega i śmieje się do ciebie.

- Lubisz mnie, lubisz, tata kazać.

Mania rano płakała za szybą, a teraz na cmentarzu. Trzyma świece ulane z wosku oraz kiełbaski z ogniska w skansenie.  

Issa mówi:

- Yhm, yhm. Zdaje się, że im dłużej Cię tu w tej postaci z liter widuję, tym jaśniej mogę rozumieć, o czym teraz mówisz. 

Tyle, że ja mówię, a po czasie próbuję zrozumieć i trudno jest.

 

 we mgle* - mowa o użytkowniku na portalu poetyckim.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
darek i mania · dnia 01.03.2014 08:41 · Czytań: 750 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 19
Komentarze
Usunięty dnia 01.03.2014 10:34
Kiedyś już pisałam, że w Twojej prozie widać coś ciekawego. Ja lubię, kiedy autor bawi się w takie powycinane i pozornie nie klejące się do siebie zdania.

Jednak nadal widać, że robisz to trochę po omacku, co sprawia wrażenie, jakbyś pisał na dobrej bani, a tekst był usilną próbą dojścia do głosu pani Świadomości. Ale gdybyś trochę bardziej konsekwentnie używał kursywy (bo teraz nie wiadomo, czy są to rzuty z przeszłości, myśli czy cytaty), z rozdzieleniem czasowym (przeszły-teraźniejszy), i zrobił jakiś porządek w dialogach, bo na przykład zdanie:
Cytat:
 Nie wiem, bo ja po­etyc­ko pisać nie umiem, jak mam coś na­pi­sać, ale za to po­etyc­ko żyję i cza­sa­mi o tym wspo­mnę.

brzmi jak odpowiedź (wtedy od myślnika), albo jak myśl (wtedy uzasadnione staje się użycie kursywy), tekst sprawiałby wrażenie zamierzonego nieładu artystycznego.

I inne takie:

Cytat:
We mgle nie­cier­pli­wość i furia(,) a że zni­ka­ją jej prace

Cytat:
cze­ka­łem(,) aż się wy­ma­cha rącz­ka­mi

Cytat:
Kie­row­ca sta­nął(,) a na­uczy­ciel­ce zro­bi­ły się pod­ków­ki. 

Cytat:
Issa pyta- Wiesz może, że to, co mó­wisz tutaj

albo: Wiesz, może to, co mówisz tutaj
albo: Wiesz, że to, co mówisz tutaj

Cytat:
Rano z Manią: 
- (P)anie szo­fer(,) deska(,) bo wy­mi­ja nas wu-eska a teraz sam do sie­bie.

Cytat:
A ty(,) tato(,) tam sie­dzisz ( )na krze­seł­ku

( ) podwójna spacja

Cytat:
Zgar­bio­ny, zmę­czo­ny, przy­sy­piasz .

zbędna spacja przed kropką

Cytat:
z pa­pie­ro­sa­mi się przede mną cho­wa­ją(,) jak chcia­łeś.

Cytat:
- (L)u­bisz mnie, lu­bisz, tata kazać.


Cytat:
Mania rano pła­ka­ła za szybą(,) a teraz na cmen­ta­rzu.

Cytat:
Trzy­ma świe­ce ulane z wosku oraz kieł­ba­ski z ogni­ska w skan­se­nie. (nowy akapit)
Issa mówi


Cytat:
- (Y)hm, yhm. (Z)daje się,
darek i mania dnia 01.03.2014 11:39
dzięki za inne takie.

Cytat:
- Wiesz może, że to, co mó­wisz tutaj, w swoim ko­men­cie, to czy­sta li­ry­ka?

Nie wiem, bo ja po­etyc­ko pisać nie umiem, gdy mam coś na­pi­sać, ale za to po­etyc­ko żyję i cza­sa­mi o tym wspo­mnę.

to nie jest z dialogu, to moje myśli. jestem konsekwentny bo wszystko co nie moje to daje kursywą ;) pozdrawiam mgielnie
mede_a dnia 01.03.2014 11:41
Podoba się, bo jest w tym autentyzm. I ciekawy zabieg z przeskakiwaniem od myśli do myśli, od obrazu do obrazu. Ale dla mnie to się wszystko klei, nie odbieram jako rozwalonych puzzli.
darek i mania dnia 01.03.2014 12:09
no to cieszę się, bo już zacząłem wątpić w swoją logikę. Akcja toczyła się w zbiegu - mania pojechała na wycieczkę, kiedy Issa pisała komentarz na mój komentarz u użytkownika 'mgła' w dzień rocznicy śmierci taty. Niestety zabiegu zatem żadnego nie przeprowadziłem, a tylko wspomniałem zbieg okoliczności w jednym dniu. pozdrawiam.
shinobi dnia 01.03.2014 15:30
Ciekawie tu u Ciebie, szczególnie podoba mi się nieco skrótowa konstrukcja zdań, która robi bardzo dobre i równie smaczne wrażenie.
Takie gry skojarzeń.
W coś to się na pewno składa, a nawet gdyby się nie składało i tak robi ciekawe, nieszablonowe wrażenie.
al-szamanka dnia 01.03.2014 17:44 Ocena: Bardzo dobre
Podoba mi się ten tekst.
Ma w sobie ciekawą duszę.
A ciekawe dusze budzą we mnie skojarzenia i wyobrażenia, także głosowe.
Dlatego, czytając usłyszałam echo dziecinnej wyliczanki - takie spośród starych murów dobiegające ence pence w której ręce.
I jako żywo zobaczyłam łzy Mani spływające po szybie, a nawet poczułam mdły zapach świeczki.
Cytat:
po­etyc­ko pisać nie umiem, gdy mam coś na­pi­sać, ale za to po­etyc­ko żyję i cza­sa­mi o tym wspo­mnę.

:):)
Cytat:
A ty, tato, tam sie­dzisz na krze­seł­ku (p)Pio­tro­wym dwa lata i pa­trzysz.


Pozdrawiam:)
darek i mania dnia 01.03.2014 20:57
znaczy, że w jakimś kawałku udało się zapisać uczucie słowami. na krzesełku piotrowym nie da się z małej p . Pozdrawiam i dziękuję lub odwrotnie :)
zajacanka dnia 01.03.2014 23:05
Tekst napisany tak, że chyba tylko autor/autorka wiedzą o co chodzi. Owszem, jakieś błyski są, ale dalej pławię się we mgle i niczego nie widzę. Choć wzrokowcem jestem, a i w różnych czuciach całkiem dobra...
darek i mania dnia 02.03.2014 00:20
zajacanka - ano mgielnie przecież jak w tytule. to i błądzić można. ja też .

shinobi - no właśnie, sam nie wiem co i jak.

\a nawet jak wiem to nie podpowiem\
pablovsky dnia 02.03.2014 13:01
Mówiąc szczerze, to mam podobne odczucia, co Ania. Przeczytałem dwukrotnie i nadal czuję się, niczym dziecko we mgle :)
Inna sprawa, że tekst można zrozumieć, tylko nie wiem, czy forma przekazu jest do końca taka, jaką autor wcześniej ułożył w swojej głowie.
W pewnym sensie przypomina grę w szachy, wykonujesz ruch figury, ale już myślisz o kolejnym. Jest w tym pewna logika, Darku. Tylko wydaje mi się, że w literaturze to ma poklask u wyjątkowo uważnych odbiorców, potrafiących ścigać się z myślami autora ;)
darek i mania dnia 02.03.2014 18:03
a to wszystko przez Was, piszecie i promujecie tutaj na portalu niedopowiedzenia no i że za prosto piszę i bez furtki dla czytelnika. no to macie mgłę i szukajcie co kto tam chce i co znajdzie;) nie no poprawię tutaj bo to z innego portalu i trudno skojarzyć co tu się dzieje w treści.
MG dnia 02.03.2014 18:19
Zgadzam się z darek i mania bo zauważyłem, że od jakiegoś czasu na portalu robi się grono wzajemnej adoracji, promowanie jakichś schematów i ram pisania. Coś może być beznadziejne, a i tak stali czytelnicy danego autora w komentarzach dadzą upust swojej stronniczej sympatii - no i od razu robi się słodziutko i piękniutko i w ogóle wazelina ;] Pozdrawiam.
amsa dnia 02.03.2014 18:28
DiM - przepraszam, ale uśmiałam się, Tyś nieco zjadliwy D, bo M jeszcze nie posądzam;). A z papierosami - to Ci się udało, ale najbardziej
Cytat:
Tyle, że ja mówię, a po cza­sie pró­bu­ję zro­zu­mieć i trud­no jest.
.

Serdeczności dla Ciebie i Mani

B)
darek i mania dnia 02.03.2014 18:55
MG - o toto też prawda -'kto się z kim zadaje takim się staje', jak wmawiano mi od dziecka, a ja dalej nieposłuszny jakiś;) pozdrawiam .

amsa - z papierosami , czekoladą i gorzałą itd to ja nie wymyśliłem - to kartka po tacie, którą mi napisał w szpitalu- testament.
życie w improwizacji to moja specjalność ;) pozdrawiam :)
blaszka dnia 02.03.2014 19:20
No cóż... Przyznam, że jest intrygująco, tekst zaciekawia i przeprowadziłam eksperyment, gdyż przeczytałam trzy razy i za każdym razem inaczej zrozumiałam, i za każdym razem zamiast jaśniej, to ciemniej. A jednak ma w sobie coś przyciągającego.
Pozdrawiam cieplutko ;)
amsa dnia 02.03.2014 19:40
DiM - wiesz, rozumiem że kartka i tekst nie Twój. Ale tu chodzi o umiejętność kompozycji, przypadkowej/intuicyjnej, tak czy inaczej powtórzę - udało się - Tobie, bo sam wplotłeś w tekst, w taki a nie inny sposób, poza tym w ogóle umieściłeś :)

B)
darek i mania dnia 04.03.2014 22:48
blaszka - dziękuję potrójnie;)

amsa - i Tobie dziękuję:)
Wasinka dnia 12.04.2014 10:02
Rzeczywiście tekst nieco jakby zza mgły wypływa i czynią tu nie tylko - zdawałoby się się - luźne skojarzenia, ale też kursywa i klimat smużki śmierci, który przesącza się przez obraz. Jakaś liryka, jakaś nostalgia i melancholia. Pośród tego dziecka ze swą radością życia, a jednak tłumioną przez łzy. Akurat w tym fragmencie.
Niby oderwane strzępki dani, a jednak łączone rekwizytami.
Lekkie podszlifowanie może i by się przydało, ale tak naprawdę - popłynęłam z Tobą. W mgielne zapasy z życiem.

Pozdrawiam ze słoneczkiem.
darek i mania dnia 11.02.2015 19:53
Dziękuję i ja w tej mgle zginąłem, prawie rok błądziłem. Samo życie. Zapomniałem jak się pisze, może z czasem coś tu poprawie. Dzisiaj to mógłbym raczej bardziej popsuć . pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty