zawsze. ale nigdy tam - liathia
Poezja » Wiersze » zawsze. ale nigdy tam
A A A

 

tu jest inaczej. popatrz:
od kiedy kobiety w twoim życiu przybierają kolor umbry
wyglądają jak wyjęte z obrazów Moneta — mgielne a jednak wciąż
zdziwione że tak bardzo. od wczoraj

między nami panuje nieuchwytna zmysłowość — niczym smak w ustach po orgazmie
płynie nie wylewając się jednak nie sprawia że jest inaczej. kiedy zdejmuję pończochy
i zwijam je w kulki
zimne światło zmienia fakturę ciał. wtedy przypominam sobie
że jest we mnie coś takiego czego inni potrzebują ale nie pragną. pieszczoty

to cienie — powolne ruchy które nie należą do nas.
dlatego w miejscach gdzie nic nie jest pewne noszę w sobie śmierć.
albo ziemię. (gdy wydaje się że nic innego zrobić nie można
wychodzisz).

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
liathia · dnia 10.03.2014 08:04 · Czytań: 696 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 18
Komentarze
introwerka dnia 10.03.2014 12:01 Ocena: Świetne!
Piękny "erotyk na granicy". Szczególnie podoba mi się eteryczne:

Cytat:
piesz­czo­ty
to cie­nie — po­wol­ne ruchy które nie na­le­żą do nas.

- bardzo nastrojowe i subtelne.

i bardzo mocno zapadające:

Cytat:
dla­te­go w miej­scach gdzie nic nie jest pewne noszę w sobie śmierć.
albo zie­mię.

(Czasem trudno stwierdzić, co jest większą kulą u nogi... - można by dodać).

Pozdrawiam ciepło :)
liathia dnia 10.03.2014 12:30
Dziękuję, że jesteś widzialnie dla mnie. :)
Urbi dnia 10.03.2014 12:39 Ocena: Świetne!
Nie jestem żadnym znawcą poezji, lubuję się w prozie i już. Ale ten wiersz jest jednym z lepszych, które udało mi się przeczytać na PP - subtelny, niejednoznaczny, zastanawiający. Ciekawam, czy brak znaków interpunkcyjnych w nawiasie, to zabieg celowy, bo zwłaszcza przed "wychodzisz" brakuje mi przecinka lub myślnika.
Pozdrawiam serdecznie.
empatia dnia 10.03.2014 14:52 Ocena: Świetne!
Bardzo delikatnie i erotycznie.
Pozdrawiam pati :)
Bozena B dnia 10.03.2014 21:11
Piękny wiersz z piękną pętlą, z puentą i początkiem w jednym miejscu, albo w kilku. Wszystko zależy. Od czynników z zewnątrz i wewnątrz, od spojrzenia, jakim akurat w danym momencie obejmuje się słowa. Od punktu widzenia i nastroju. Od spokoju i niepokoju. Nic nie jest takie, jak mogłoby się wydawać i nic nie jest pewne. I w zasadzie ciężko czasem żyć z tym, że nosi się w sobie równocześnie życie i śmierć. Ziemię. W zasadzie cały wszechświat, który ciężko objąć zmysłami.

I tak sobie myślę, że byłoby pięknie, gdyby można było choć czasem odciąć się, wyrwać z siebie gorycz, smutek i zakorzenić się w całkiem innym miejscu, w innym czasie, w innej przestrzeni. Zapomnieć. Gdyby to było możliwe.

Pozdrowienia i do poczytania
julanda dnia 10.03.2014 21:23
Szczerze? Nigdy nie myślałam, że dożyję czasów, kiedy powiem, że coś jest nie na miejscu, albo niezbyt poetyckie. Ten wiersz tchnie ledwie dojrzałością, bo nie wiem, raczej dorosła kobieta nie użyła by określenia, które zamieściła Autorka. Wydaje się śmieszne. Właściwie, tylko jeden fragmet psuje naprawdę dobry wiersz, czyniąc go komicznym. Myślę, że do publikacji na przyszłość, sama zauważysz, że użyte "niczym...", naprawdę nie pasuje. ;)
Pozdrawiam.
liathia dnia 11.03.2014 11:39
Urbi, dziękuję za przychylny komentarz. Co do braku interpunkcji, tak, taki był zamysł.
Pozdrawiam.

empatia, pozdrawiam i ja. :)

Bożena, zazdroszczę Ci umiejętności wchodzenia w teksty. Tego nie można się nauczyć. To prawie tak, jakbyś na czas czytania sama stawała się wierszem. Dziękuję. :)
Pozdrawiam.

julanda, czym dla Ciebie jest dojrzałość - twórcza - przede wszystkim? (o dojrzałości powiązanej z metryką dyskutowała nie będę). ''Niczym'', jest wieloznaczne, i jako takie pozostanie na swoim miejscu. Dziękuję.
Pozdrawiam i ja.
julanda dnia 11.03.2014 19:55
Li, nie piszę o dojrzałości twórczej, tylko tej emocjonalnej. Pomyślałam, że nie wszystko się nadaje do poezji, ale jak Ci to powiedzieć, kiedyś sama może zrozumiesz? Może to wina współczesnej bezpośredniości, nie istnieje tabu, a szkoda, bo wychodzi właśnie coś tak komicznego, jak w Twoim wierszu.
Miłego.
liathia dnia 11.03.2014 20:27
Pozwolisz, że zostawię jedynie uśmiech? :)
julanda dnia 11.03.2014 21:29
Wiem, wiem, pewnie tak ma już wyglądać sztuka, nie będzie ani subtelności, ani piękna. Nowe pokolenie, inni ludzie, to naprawdę się różni, a jeszcze niedawno, to ja byłam dalej. Pewnie następni po nas uznają ten wiersz za subtelną lirykę. Czy to oznacza, że nie będzie poezji?
Nie zrozumiemy się, pisz dalej, pozdrawiam przez galaktyki, które między nami. I też dodam uśmiech :)
liathia dnia 12.03.2014 10:52
Odnoszę wrażenie, że w Twoim odczuciu nie ma jej od dawna. (Rozumiem, jednak nie daję się ''ponieść'';).
introwerka dnia 12.03.2014 11:43 Ocena: Świetne!
Pozwolę sobie wtrącić słowo - nie wydaje mi się, żeby dobór poszczególnych słów dyskwalifikował utwór jako poezję, jeśli cały tekst jest napisany umiejętnie, a tu tak właśnie jest. Oczywiście rozumiem, że wiersz może się nie podobać, jednak normatywne rozsądzanie, jakie słowa są "niedozwolone" w poezji, wydaje się, co najmniej, nie licować z powiedzeniem Stachury "wszystko jest poezja" ;)

Pozdrawiam :)
Kameadore dnia 12.03.2014 20:12
To jest tak zmysłowe, że prawie uwierzyłam w ten nieopanowany przesyt użytych w wierszu środków!!!

Gorąco aż się duszę, chcę wyjść i nie chcę opuścić ani wersu.
I jest złość mimo wszystko i to jak pięknie wyrażona :)

Kamea.
liathia dnia 13.03.2014 11:09
Dziękuję.
kresowiak dnia 13.03.2014 16:17
Cytat:
mgielne a jednak wciąż
zdziwione że tak bardzo. od wczoraj

Powyższy fragment przypadł mi do gustu najbardziej, jest subtelnie a jednak na tyle wyraźnie że da się odróżnić przestrzenie czasowe. Z kolej poniższy fragment brzmi trochę komicznie (głównie ze względu na te kulki):
Cytat:
kiedy zdej­mu­ję poń­czo­chy
i zwi­jam je w kulki


Co do fragmentu:
Cytat:
ni­czym smak w ustach po or­ga­zmie
pły­nie nie wy­le­wa­jąc się

co prawda nie uważam, że seks powinien być tematem tabu (wręcz przeciwnie) to sposób w jaki opisałaś seks oralny (jeśli dobrze odczytuję) nie jest ani ciekawy ani smakowity (a mógłby być), tylko jakiś taki toporny, jakbyś za wszelką cenę chciała o tym napisać ale nie wpadłaś na lepszy pomysł

Także całoś in plus in minus, pełna równowaga.

Pozdrawiam!
liathia dnia 14.03.2014 10:02
Cytowany fragment, który dla Ciebie brzmi komicznie jest właśnie taki ze względu na to, że z założenia nie miał być zmysłowy (wiersz traktuje o niespełnieniu i rozstaniu (jest pełen smutku, ale trzeba się wczytać), a więc siłą rzeczy nie jest ''piękny'' w ogólnym rozumowaniu).

Nie, nie odczytujesz dobrze - nie o seks oralny chodzi - skoro wyżej nadmieniam o nieuchwytności - jest wspomnieniem/wspominaniem. (Przyznam, że ten fragment może być różnie odczytywany, liczyłam się z tym, aczkolwiek miałam nadzieję, że czytelnik nie pójdzie na łatwiznę skojarzeniową, a wejrzy głębiej znaczeniowo. Cóż, odbiór nie zawsze idzie w parze z autorskimi intencjami).

Dziękuję i pozdrawiam. :)

PS. Nie piszę za wszelką cenę. Jeśli obrazy i słowa nie przychodzą same, nie szukam ich na siłę.
Vanillivi dnia 11.08.2015 17:39
Liathio, to jeden z moich ulubionych wierszy Twojego autorstwa i na tym portalu w ogóle. Często do niego wracam. Zachwyca mnie subtelnie wyrażoną atmosferą smutku, delikatnym obrazowaniem, elegancją, plastycznością. Podoba mi się, że bardzo wiele nie dopowiadasz, że jedynie zaznaczasz pewne rzeczy, pozostawiasz między słowami, a mimo to wizje, które po jego przeczytaniu powstają w głowie, są niezwykle intensywne i zmysłowe.
Szczególnie te fragmenty, powodują, że chcę czytać wiersz jeszcze raz, wracać do niego od nowa:

Cytat:
od kiedy ko­bie­ty w twoim życiu przy­bie­ra­ją kolor umbry
wy­glą­da­ją jak wy­ję­te z ob­ra­zów Mo­ne­ta — mgiel­ne a jed­nak wciąż
zdzi­wio­ne że tak bar­dzo. od wczo­raj


Cytat:
zimne świa­tło zmie­nia fak­tu­rę ciał. wtedy przy­po­mi­nam sobie że jest we mnie coś ta­kie­go czego inni po­trze­bu­ją ale nie pra­gną. piesz­czo­ty to cie­nie — po­wol­ne ruchy które nie na­le­żą do nas.


Fragment o orgazmie do którego uwagi zgłaszali poprzednicy mnie nie razi. Erotyka podana w tak eleganckiej, zmysłowej otoczce, jest czymś, co bardzo lubię w poezji. Nie odczytuję tego również jako seks oralny, bardziej uchwycenie pewnego ulotnego, krótkotrwałego momentu.

Cały ten wiersz jest, mam wrażenie, własnie takim uchwyceniem ulotnych momentów, bardzo mi się podoba, że chociaż traktuje o smutku, o rozstaniu, to w dużej mierze oddaje hołd tym pięknym momentom, utrwala je.

Pozdrawiam serdecznie. Będę tu wracać.
liathia dnia 12.08.2015 10:23
Ależ mnie zaskoczył Twój komentarz, Vanillivi, (oraz to, w jaki sposób odczytałaś/odczytujesz ten wiersz). Lubię, lubię takie ślady. Bardzo Ci dziękuję za słowa.

Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty