mój jazon - mede_a
Poezja » Pogranicze » mój jazon
A A A
Od autora: Mężowi...

 

przy tobie nie boję się powietrza, głodu, ognia i wojny.
wypowiesz pokój żywiołom. wydmuchasz niczym eol
wszystkie złe wiatry spod moich skrzydeł. wypuściwszy z worka
ciepłe prądy, by niosły mnie lekko, z zadartą w chmury głową,
mocno osadzony stopami w dwudziestu pelthronach* gruntu,
będziesz patrzył z dumą, jak swobodnie latam. wysoko. daleko.
w rejonach, gdzie twoja myśl na skutek ziemskiego przyciągania
nie trafia nawet na moment. uda ci się ukraść garść pszenicy, choćby była
jedyną w całej tesalii. w dłoni zostawisz sobie pół ziarnka. wiem. przecież
zawsze czeka na mnie wisienka z ciasta. będziesz połykał ognie sprzed
moich stóp, parząc sobie usta, raniąc przełyk. oderwiesz łby każdej
hydrze. smoki latające na moim szlaku padną z podgryzionymi
gardłami. bezrękie pozostaną scylle świata.
 
przy tobie nie boję się powietrza, głodu, ognia i wojny.
 
ale nigdy nie pieścisz mnie heksametrem.

...................................................................................................... 
 *miara powierzchni w starożytnej Grecji
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 10.03.2014 12:11 · Czytań: 596 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 24
Komentarze
shinobi dnia 10.03.2014 13:36
Chyba kochasz męża, ale zrobiłaś z niego trochę mięśniaka z deficytem wrażliwości. ;)

Wiersz mi się podoba, bo jest ładnie wyważony, a przy tym - co zauważam jako plus Twoich tekstów - rozumiem o co chodzi. Lubię rozumieć o co chodzi, a nie gubić się w powyginanym ględzeniu.

Słowem podsumowania: bardzo ciekawe i bardzo dobre.
azikuder dnia 10.03.2014 14:09
A już myślałam ,że on ideałem ziemskim jest, a jednak heksametr... Dobry jasny przekaz, tylko że by mąż się nie obraził, że on taki robak zapatrzony w przestworza. Pozdrawiam Azi:)
empatia dnia 10.03.2014 14:50
Musi być jakaś pięta Achillesowa ;)
Pozdrawiam pati :)
Prostaczek dnia 10.03.2014 14:59
No nie wiem co powiedzieć. Zatkało mnie kompletnie , ale kto zrozumie kobiety. Pozdrawiam
Urbi dnia 10.03.2014 15:13
Przyjemny wiersz - wyznanie. Typowo kobiecy tok rozumowania - tak źle, i tak niedobrze ;) Zakończenie trafione, facet ma być macho, ale nie zaszkodzi, by subtelną poezją nas czasem poczęstował ;)
Pozdrawiam.
mede_a dnia 10.03.2014 15:15
shinobi - Mięśniaka? Nie. Kogoś, kto zrobi dla mnie wszystko, w dodatku człowieka czynu, nie pięknych słów, kto daje niesamowite poczucie bezpieczeństwa. I kogoś, kto jest tak różny ode mnie, bo realista, twardo stąpający po ziemi, gdy ja sobie latam tam i tu w chmurach.

Azi, empatio- słusznie. Nikt nie jest idealny. Gdybyż jeszcze mówił wierszem...

Prostaczku- kobiet się nie rozumie. Kobiety się kocha.


Dziękuję Wam za poczytanie i refleksje.

PS. Urbi - kobiecy, bom kobieta i jako takiej nikt nie dogodzi ;-)
shinobi dnia 10.03.2014 20:55
Medeo, tylko żartowałem, stąd emotka ";)"
mede_a dnia 11.03.2014 06:37
Miły shinobi. Przestraszyłam się, że mi jakieś bazarowe karczycho wyszło z Pana Męża, a to taki Bogumił Niechcic z całym entourage'em oprócz Felicji, choć kto wie:-)
Hallam dnia 11.03.2014 16:08
ciekawie i oryginalnie, ładnie, przyjemny klimat . Pozdrawiam ( :
mede_a dnia 11.03.2014 17:57
Dziękuję, Hallamie.
ajw dnia 11.03.2014 18:23
No i dobrze. Niech on Cię pieści czymś innym. W końcu jest Jazonem, to może złotym runem na przykład ;) Gdybym była Twoim mężem prawdopodobnie po przeczytaniu tego wiersza przybyłoby mi po pare centymetrów we wzroście, objętości mięśnia tego i owego i jeszcze w wielu, wielu miejscach. Byłabym dumna i blada, ze moja kobieta tak o mnie pisze.
Co do wiersza, to jedynym mankamentem jest nagromadzenie zaimków dzierżawczych i tak jak niektóre powinny pozostać by nie zmienić sensu tekstu, tak inne wywaliłabym na zbity pysk.
A poza tym ok. Buziaki :)
mede_a dnia 11.03.2014 18:24
A pomóż które? ;-)
ajw dnia 11.03.2014 18:56
W pierwszej części mnie nie rażą w ogóle. Dopiero te podkreślone bym zlikwidowała:

Cytat:
przy tobie nie boję się po­wie­trza, głodu, ognia i wojny.
wy­po­wiesz pokój ży­wio­łom. wy­dmu­chasz ni­czym eol
wszyst­kie złe wia­try spod moich skrzy­deł. wy­pu­ściw­szy z worka
cie­płe prądy, by nio­sły mnie lekko, z za­dar­tą w chmu­ry głową,
mocno osa­dzo­ny sto­pa­mi w dwu­dzie­stu pel­th­ro­nach* grun­tu,
bę­dziesz pa­trzył z dumą, jak swo­bod­nie latam. wy­so­ko. da­le­ko.
w re­jo­nach, gdzie twoja myśl na sku­tek ziem­skie­go przy­cią­ga­nia
nie tra­fia nawet na mo­ment. uda ci się ukraść garść psze­ni­cy, choć­by była
je­dy­ną w całej te­sa­lii. w dłoni zo­sta­wisz sobie pół ziarn­ka. wiem. prze­cież
za­wsze czeka na mnie wi­sien­ka z cia­sta. bę­dziesz po­ły­kał ognie sprzed
moich stóp, pa­rząc sobie usta, ra­niąc prze­łyk. ode­rwiesz łby każ­dej
hy­drze. smoki la­ta­ją­ce na moim szla­ku padną z pod­gry­zio­ny­mi
gar­dła­mi. bez­rę­kie po­zo­sta­ną scyl­le mego świa­ta.

przy tobie nie boję się po­wie­trza, głodu, ognia i wojny.

ale nigdy nie pie­ścisz mnie hek­sa­me­trem.
mede_a dnia 11.03.2014 19:38
To tekst z pogranicza, w dodatku zbudowany na zasadzie opozycji: ja - on. Zatem bez użycia zaimków dzierżawczych obyć się nie da. Jeśli wyrzucę twoja sprzed myśl, nie będzie wiadomo, że chodzi o myśl Pana Męża, a zależało mi, by podkreślić jego realizm, osadzenie w ziemi, zadowolenie z TU i TERAZ i niebujanie w obłokach. Z kolei, gdy wykasuję na mnie wynikać może, że po co mu pół ziarnka pszenicy, skoro czeka nań wisienka. Moje stopy też zostawię, bo są moje, nie jego ani czyjeś, za to mogę wywalić zaimek sprzed scylle;-) Pozdrawiam.
ajw dnia 11.03.2014 22:06
Dobrze, że chociaż jeden wytargowałam ;)
introwerka dnia 12.03.2014 10:33 Ocena: Świetne!
Bardzo ciekawy wiersz, pięknie odmalowałaś przywiązanie do męża, mające jako opokę całą mityczną tradycję Europy. Kontrastowa pointa równie udana, choć od siebie dorzucę, mając w pamięci przyjęcie Homera przez naszych współczesnych w jednym z poematów Marka K. E. Baczewskiego - może to i lepiej, że "nie pieści heksametrem" (?)

Pozdrawiam serdecznie :)
mede_a dnia 12.03.2014 16:38
Dziękuję, Introwerko. Mógłby zamiast heksametru polecieć czasem zwykłą rymowanką ;-) Co zaś do Homera - każda epoka ma swoich idoli;( Co czasem bywa smutne.
Kameadore dnia 12.03.2014 18:44
Mam tylko nadzieję, że On przeczyta, jeśli nie wiersz to chociaż komentarze..

Bardzo urzekła mnie pierwsza myśl po przeczytaniu wiersza, ta, zdaje się, najlepsza - że żaden zabieg stylistyczny i żadna metaforyczna świadomość nie jest wystarczająco dobra kiedy próbujemy powiedzieć kocham Go!

Kamea.
mede_a dnia 12.03.2014 20:37
Dziękuję, Kameo. Przeczyta. Dostanie na urodziny ;-)
Kameadore dnia 12.03.2014 20:42
Szczęściarz
sergiusz45 dnia 01.07.2014 08:19
Manieryzm w twórczości literackiej objawia się także w natrętnym posługiwaniu się słowami zapożyczonymi z innej kultury lub języka obcego (łaciny, greki, angielskiego), które nie mają żadnego lub nikły związek z prezentowanymi treściami. Wielcy pisarze używają zapożyczeń, ale tylko w sytuacjach, które się o to proszą. (np. Gałczyński korzystał z niemieckiego i angielskiego). Dlatego nikt nie zarzuca mu pretensjonalności, która u mniej wytrawnych twórców potrafi śmieszyć. Zalecam ostrożność.
mede_a dnia 01.07.2014 10:22
Wybacz, ale nie rozumiem Twojej uwagi. Jaki manieryzm? Gdzie widzisz natręctwo? Mój literacki nick to Medea - postać z mitologii greckiej. Zatem osobistego męża ukryłam pod postacią Jazona - męża Medei. A skoro tak - nawiązania mitologiczne są uzasadnione i sensowne. Inaczej byłoby niespójnie.
blaszka dnia 01.07.2014 10:31
Jakże mogłam przeoczyć ten piękny wiersz?! Tak czule o własnym mężu...
A jak ja, blaszka mogłabym nazwać swojego? blacharzem? ;)
mede_a dnia 01.07.2014 10:48
Jak zwał, Blaszko, tak zwał :) Byle był fajny :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:79
Najnowszy:wrodinam