wielka Suu. kwiaty przeciw pistoletom - ajw
Poezja » Wiersze » wielka Suu. kwiaty przeciw pistoletom
A A A
Od autora: Aung San Suu Kyi – birmańska opozycjonistka, wielka nadzieja
narodu, córka generała Aung Sana, laureatka Nagrody Nobla z 1991r,
którą mogła odebrać dopiero po 21 latach.

birmańska lady
nie wydaje efektownie pieniędzy
w markowych butikach
nie kupuje kapeluszy
z woalkami

śmiało patrzy w oczy wroga
gdy do głowy przylgnie lufa
zamiast kwiatu

w bólu odosobnienia
jak w zamkniętej muszli
narodziła się

perła

 

______________

Bono z zespołu U2 specjalnie dla Aung San Suu Kyi zaśpiewał piosenkę  
`Walk On`  

http://www.youtube.com/watch?v=gwKEdFoUB0o

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 15.04.2014 22:07 · Czytań: 419 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 11
Komentarze
amsa dnia 16.04.2014 11:58
ajw - tak widzę politycznie tym razem, zaangażowanie w "sprawie" :). Ale podoba mi się, zwłaszcza ostatnie wersy. Mam jedynie ale do tej lufy co to przylega, bo ani ona tego nie robi, ani kwiatek; przystawiona, przyłożona, jakoś tak...

Pozdrawiam

B)
azikuder dnia 16.04.2014 12:13
Szczególnie do mnie przemawiają cztery ostatnie wersy. :) Za Amsą, chyba trzeba pokombinować z lufą. Pozdrawiam:)
empatia dnia 16.04.2014 14:16 Ocena: Świetne!
Czytałam ten wiersz jak tylko był opublikowany i powiem Ci, ze skłoniłas mnie do poszperania w necie. Te lufy zamiast kwiatów rozumiem, bo charakterystyczną cechą tej osoby sa kwiaty, które wpina we włosy. Czytałam też o tej całej akcji i szacunku jakim darzy ją mój ulubiony Bono. Świetnie to przedstawiłaś.
Pozdrawiam pati :)
ajw dnia 16.04.2014 18:56
Nie wiem co się stało, ale zniknął wiersz. A może tylko ja go nie widzę? Próbowałam edytować, ale w edycji jest. Czary jakieś, czy co?

amsiu, azi - jak już napisała empatia cechą charakterystyczną Suu są kwiaty, które wpina we włosyh, ale był czas, gdy była więziona przez reżim. Wtedy przystawili jej lufę do głowy.
em - dzięki za rozszerzenie wiedzy. To miłe, ze wiersz Cię do tego zainspirował :)
amsa dnia 16.04.2014 18:58
ajw wiersz jako wiersz? wiersz jako wers? wszystko jest jak należy, znaczy widoczne jest...
ajw dnia 16.04.2014 19:00
Odkąd napisałam komentarz i u mnie pojawił się wiersz. Przedtem była biała plama :)
amsa dnia 16.04.2014 19:03
ajw całe szczęście, że to tylko chwilowa pomroczność, biała:).

B)
ajw dnia 16.04.2014 19:29
Zwykle to ciemność, widzę ciemność ;)
blaszka dnia 16.04.2014 19:42
Poważny temat poruszyłaś, ajw. Ciekawe, dlaczego akurat ta postać?
Przykro mi, ale nie poczułam klimatu.
Kupowanie ciuchów może być drobną słabością silnej i odważnej kobiety, rozumiem cel pierwszych wersów, ale się z nimi nie zgadzam.
Trzy środkowe mocne i ciekawe, dla mnie najlepsze w całym wierszu, jednak czy wiarygodne, czy ktoś z lufą przy głowie może nie mieć lęku w oczach, to chyba byłby cyborg, inną sprawą jest, ze mimo lęku nie poddaje się.
Ostatnie wersy nieco patetycznie zabrzmiały.
Przepraszam, ajw. Bardzo cenię Twoje wiersze, może dlatego tym razem pozwalam sobie na uzewnętrznienie krytycznego spojrzenia. Jeśli będzie w czymś pomocne, to dobrze, jeśli nie, to nie przejmuj się opinią poetyckiego laika.
Pozdrawiam z sympatią
ajw dnia 16.04.2014 21:53
To stary wiersz, blaszko. Fascynowałam się w zyciu różnymi osobami. O niektórych pisałam, o innych nie. Suu jest nietypową lady, stąd pomysł na pierwszą strofę. Mówisz, że ostatnia zbyt patetyczna? Chyba masz rację. Wytnę wiec chociaż "Indochin", będzie może ciut mniej. Cieszy mnie Twoja szczerość.
Pozdrawiam serdecznie :)
Vanillivi dnia 18.04.2014 18:16 Ocena: Dobre
Ech, jednak chyba jestem bardzo rozczarowana. Narobiłam sobie dużego apetytu na wiersz o birmańskiej opozycjonistce, kocham podróże i egzotyczne kraje, interesuję się polityką międzynarodową, więc tytuł mnie przyciągnął - tematyka dla mnie.
Ale wykonanie jednak mnie rozczarowało. Nie poczułam autentycznej Birmy, nie zagłębiłam się w lokalną kulturę, w meandry birmańskiej polityki. To właściwie mógłby być wiersz o wielu opozycjonistkach, kobietach walczących - niby to dobrze, że uniwersalnie, ale tu się wydaje, że to jest taka ogólnikowość wynikająca z tego, że autor nic bardziej specyficznego nie wie.
Woalki są obce tamtej kulturze, więc dziwne by było, gdyby je nosiła, a ich brak nie wyklucza teoretycznie możliwości strojenia się zgodnie z lokalną modą.
Wiersz oceniam co najwyżej jako średni, a to grubo poniżej moich oczekiwań, narobiłam sobie smaku na więcej.
Pozdrawiam serdecznie
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:66
Najnowszy:wrodinam