Tak pięknie, tak pięknie... - Anastazja Sorpiszewska
Proza » Miniatura » Tak pięknie, tak pięknie...
A A A

Ziemia była jeszcze wilgotna, czułam jej miękkości pod stopami. Na młodych gałązkach dębu wisiały krople deszczu. Świeciły jak diamenty - czyste i ciężkie. Bociany odskakiwały jak wielkie, białe anioły.

W maju nie wywieszam prania na zewnątrz - gdybym tak zrobiła, kilka razy dziennie najpierw by wyschło, przyszedł by deszcz, następnie znów przychodziłby ciepły wiatr i słońce - znów zostałoby zmoczone. Ubrałam się ciepło. Mam wrażenie, że gdy wychodzę z domu psy strasznie się cieszą. Szepczę: cześć maluchy, idziemy na długi spacer. Po czym biegnę trochę szybciej, by je nieco rozruszać. Lubię radość tego miejsca, piękną porcelanę i obrusy, pachnące drewno, spokój ikon, psy ciągające mnie za nogawki, kwitnące jabłonie, głos taty wracającego do domu. Dziś rano, gdy jeszcze leżałam, podszedł do łóżka z herbatą i odsłonił zasłony; „zobacz ile słońca, dzień dobry”. W takich rodzinach jak moja, mimo wielu trosk, zaczynałam zwykle dzień czując ciepło tych, którzy mnie otaczają. Pomyślałam, że dziś będzie wyjątkowo piękny dzień.

Możesz myśleć o sobie, jak o księżniczce”, mawiał tato gdy byłam mała. Każdą dziewczynkę witano w tej rodzinie szczególnie. Wyszyto mi koszulę, uczono pisać listy. W wieku sześciu lat robiłam to już w dwóch językach. Trzeci noszę w sobie - niemy język zachwytu nad światem. 

Po deszczu świat jest przejrzysty. Nie ma miejsca na fałsz, przyroda i świat jest wyczyszczony, bezbronny i obnażony. Światła, chmury i drzewa tworzą we mnie westchnienie - tak pięknie, jak tu pięknie.

Niebo zaskakuje mnie każdego dnia. Z głębokiego granatu przechodzi subtelnie w bladoróżowy, lekko łososiowy kolor na horyzoncie; to tak, jakby grając na pianinie wyjątkowo ciężką, smutną melodię pod jej koniec - zwolnić, robiąc długie pauzy pomiędzy tonami, dodawać coraz wyższe nuty, by w końcu zamilknąć. Pogodzenie po burzy. Zdrowienie po chorobie. Potem już tylko jasność.

W moją stronę z czasem zaczęły zmierzać mgły. Stałam właśnie nad grobami dziadków. Pomyślałam, że tak dobrze, że w tej mgle na waszych grobach świecić będzie światło. Byliście tak wielką błogością i ciepłem w moim życiu, że nie pozwolę, by zasnuły was mgły, wiatry i deszcze. Tak wiele ciekawych rzeczy słyszę ostatnio o swoich przodkach - ci najdawniejsi, którzy przybyli do majątku niedaleko Tomaszowa Lubelskiego - mówili po niemiecku. Ratowali bliźnich, wędrowali po świecie, uprawiali ziemię. Lekarze, księża grekokatoliccy, nauczyciele. Uczono zasad pokory, poświęcania wszystkiego dla rodziny, błędy wybaczano. Spostrzegłam, że wyrósł już biały bez, zakwitły konwalie o twardych łodyżkach i mocnych białych, maleńkich kwiatach. Z uśmiechem przyjęłam myśl, że wyglądają jak kieliszki - szampanówki.

Mgły tworzyły piękny widok na tle drzew, zachodzącego słońca i granatowego nieba. W domu czekały na mnie naleśniki z jagodami.

Szczęście rodzaju prostota.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Anastazja Sorpiszewska · dnia 15.05.2014 04:00 · Czytań: 791 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 3
Komentarze
amsa dnia 15.05.2014 09:56
Anastazjo S. - ładny opis codzienności, całkowicie zgadzam się, że chociaż poszukujemy ekscytacji różnego rodzaju, to prawdziwe szczęście tkwi w powszednich, zwykłych dniach, kiedy odczuwamy spokój, zachwycamy się pięknem otaczającego świata, możemy wspominać doświadczone dobro. Poniżej uwagi, bo warto tekst wygładzić:).

Pozdrawiam

B)

Cytat:
pra­nia na ze­wnątrz- gdy­bym
- spacja
Cytat:
naj­pierw by wy­schło, przy­szedł by deszcz, na­stęp­nie znów przy­cho­dził­by cie­pły wiatr i słoń­ce- znów zostałoby zmoczone
- potem deszcz zmoczył, (...) i nie mogłoby wyschnąć, spacja
Cytat:
psy cią­ga­ją­cych mnie
- ciągające
Cytat:
Dziś rano, gdy le­ża­łam w łóżku, pod­szedł do mo­je­go łóżka z her­ba­tą i od­sło­nił za­sło­ny; „zo­bacz ile słoń­ca, dzień dobry”. W ta­kich ro­dzi­nach jak moja, mimo wielu trosk, za­czy­na­łam zwy­kle dzień czu­jąc cie­pło tych, któ­rzy mnie ota­cza­ją.
- zaczynałam, więc - otaczali, albo zaczynam
Cytat:
Trze­ci noszę w so­bie- niemy
- spacja
Cytat:
Po desz­czu świat jest przej­rzy­sty. Nie ma miej­sca na fałsz, przy­ro­da i świat jest wy­czysz­czo­ny,
- pierwsze można dać np. powietrze jest przejrzyste
Cytat:
drze­wa two­rzą we mnie wes­tchnie­nie- tak pięk­nie, jak tu pięk­nie.
wywołuje westchnienie, spacja
Cytat:
Po­go­dze­nie po burzy
- Rozpogodzenie
Cytat:
na wa­szych gro­bach świe­cić bę­dzie świa­tło. By­li­ście tak wiel­kim świa­tłem
- może - jasnością?
Cytat:
o swo­ich przod­kach- ci
- spacja
Cytat:
To­ma­szo­wa Lu­bel­skie­go- mó­wi­li po
- j.w.
Cytat:
Uczo­no zasad po­ko­ry, po­świę­ca­nia wszyst­kie­go dla ro­dzi­ny, błędy wy­ba­cza­no.
- Uczyli, albo Uczono wtedy
Cytat:
wy­glą­da­ją jak kie­lisz­ki- szam­pa­nów­ki.
- spacja
Cytat:
Szczę­ście ro­dza­ju pro­sto­ta.
- prostoty, ale lepiej Szczęście z prostoty, Szczęście w prostocie, z prostego życia, jakoś pokombinuj bo niezgrabnie to brzmi
al-szamanka dnia 17.05.2014 13:38 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
pod­szedł do mo­je­go łóżka z her­ba­tą i od­sło­nił za­sło­ny

odsunął?
Cytat:
Trze­ci noszę w so­bie- niemy język za­chwy­tu nad świa­tem.

no to mamy wiele wspólnego:)

Lubię Twoje teksty, zawsze budzą wspomnienia z dzieciństwa - te beztroskie... i pachnące świeżym sianem.
Wchodzę w świat prawdziwy... jak naleśniki z jagodami, które ostatni raz jadłam będąc w szkole podstawowej.
Podobało się, wygładź proszę, bo rzeczywiście warto. I to bardzo:)
Anastazja Sorpiszewska dnia 20.05.2014 10:33
Serdecznie dziękuję Dziewczyny. :)
Słonecznego dnia!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty