Życie zamknięte w lustrze - Klaudyna 69
Poezja » Wiersze » Życie zamknięte w lustrze
A A A

Słońce wstało na wschodzie, płynąc deszczowym traktem
i prześwietliło mgliste, smutne w chmurach zaświaty.
Zrodził się złoty promyk, zbyt zimną szybę musnął.
Pojaśniał ciemny salon, będący smutną pustką.

Wiatr dmuchał w strzępy firan, gładząc ich długie włosy.
Tworzył kształty kobiety, powielał zapach wrzosów.
Nagle iskrą błyskawic w żałobę zamieniony
wpadł do pokoju wściekły, zawodząc w cztery strony.

Przewrócił ciemne widma na metalowych nogach,
mocno drewnianą klepką uderzył o podłogę.
Znów powstał, wzleciał w górę i dotknął toni lustra,
w którym stał stół nakryty wyhaftowaną chustą.

Pod ścianą był kominek bijący ciepłym ogniem
i lampa mrugająca na wszystko jasnym okiem,
a fotel na biegunach gadał bujane bajki,
obok kosz z gazetami i gałgankowe lalki.

Wbiegają małe dzieci, skaczą dokoła stołu.
w oddali głos perlisty zaśmiewa się wesoło.
Tańczą na ścianie cienie w rytmie słonecznej samby,
wszystko takie niezmienne w lustra zamknięte ramy.

Płonie zmęczone słońce, a wiatr rozgonił chmury.
Nad horyzontem ogień, a w dole dom ponury.
W lustrze odbicie życia biegnące codziennością,
w życiu śmierć położona kurzem między wiecznością.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Klaudyna 69 · dnia 18.05.2014 17:24 · Czytań: 694 · Średnia ocena: 3,67 · Komentarzy: 14
Komentarze
marukja dnia 18.05.2014 19:47
Całkiem zgrabny 14-zgłoskowiec z wdzięcznymi rymami. Popłynęłam, a raczej pofrunęłam razem z wiatrem, odkrywając ciekawą metaforykę.
Tutaj jak dla mnie źle są rozłożone akcenty
Cytat:
Nagle z bły­ska­wic, grzmo­tów w ża­ło­bę za­mie­nio­ny
A jakby brzmiało: w żałobę grzmotów zamieniony?
Cytat:
wpadł do po­ko­ju wście­kły, za­wo­dząc w czte­ry stro­ny.

Prze­wró­cił ciem­ne widma na me­ta­lo­wych no­gach,
wście­kły drew­nia­ną klep­ką ude­rzył o pod­ło­gę .
Trochę za blisko ta wściekłość.
Całość odbieram pozytywnie. Tytuł bardzo fajny i dobra puenta. :)
Pozdrowienia!
ajw dnia 18.05.2014 19:49 Ocena: Bardzo dobre
I ja całość odbieram pozytywnie, choć za marukją radziłabym zlikwidować to sąsiedztwo. Ogólnie fajnie płynie. Dobrze się czyta. Poza tym jest bardzo plastyczny. Widzę wszystko jakby odbite w lustrze. Pozdrawiam serdecznie :)
mede_a dnia 18.05.2014 20:06
To ja dołożę uwagę techniczną:
"Tworzył kształty kobiety,/7 powielał zapachy wrzosów/8".
Wystarczy "zapach" i wyrówna się metrum utworu.
Wiersz mi się podoba. Nieczęsto na PP liryka, w której dominantą jest opis, bo to trudna rzecz.
Pozdrawiam.
Klaudyna 69 dnia 18.05.2014 21:36
Marukjo dziękuję za uwagi techniczne, zmieniłam "wściekły" na "mocno"" i już nie ma bliskości. Z tym akcentem nie tak łatwo, ale pomyślę. Cieszę się, że popłynęłaś z wiatrem.
Ajw miło mi, że dobrze odebrałaś ten wiersz, czytam i piszę obrazami, nie zawsze widzę drugie czy trzecie dno, tak było z Twoim ośmiotysięcznikiem... :)
MEDE_O dziękuję Ci za komentarz, poprawiłam metrum, chociaż wiem, ze niezbyt lubisz tak dokładne wyrównanie i wolisz spontaniczność bardziej od 14-zgłoskowców. Pamiętam Twoją dyskusję z Miladorą :) Bardzo się cieszę, że wiersz Ci się podobał.
Pozdrawiam niedzielnie :p
mede_a dnia 19.05.2014 06:38
Klaudynko, to nie całkiem tak. Jeśli cały wiersz ma równe metrum, a tylko w jednym miejscu ono odbiega od wzorca, to musi mieć miejsce uzasadnienie; może to być chęć podkreślenia ważności wersu czy też oddania np. zmiany nastroju lub tez inne powody. Jeśli odstępstwo jest przypadkowe - to techniczny błąd. Natomiast jestem przeciwna żądaniom, by każdy wiersz z rymami był równozgłoskowcem. Bardzo lubię strofy, gdzie poeta bawi się rytmem i celowo, umiejętnie szarpie metrum, przesuwa średniówkę. To daje bardzo ciekawe efekty, ale to trudna sztuka, łatwiej polecieć równą liczbą sylab lub przynajmniej regularnym rozłożeniem różnych wielkości, np. 10/5/10/5 czy 13/7/7/13.
Pozdrawiam.
introwerka dnia 19.05.2014 12:47 Ocena: Bardzo dobre
Piękne odbicie codzienności, w której nawet śmierć jest jedynie osiadłym na sprzętach kurzem. Wszystko wydaje się jakby scenografią teatralną, która sama zaczyna odgrywać rolę bohaterki:

Cytat:
Wiatr dmu­chał w strzę­py firan, gła­dząc ich dłu­gie włosy.

Ale tak widać musi być, skoro w świecie ludzi

Cytat:
wszyst­ko takie nie­zmien­ne w lu­stra za­mknię­te ramy.

stąd czuć tęsknotę nawet przedmiotów nieożywionych za prawdziwym życiem.

Mimo swojej melancholii, podoba mi się ta wizja.

Pozdrawiam serdecznie :)
Klaudyna 69 dnia 19.05.2014 13:38
Medeo zastanawiam się, jak mogłabym jeszcze poprowadzić dyskusję, ale wybacz...jednak odpuszczę...niezbyt dobrze czuję się w teorii, raczej bawię się rymami niż wiem, o co chodzi ;) Pozdrawiam
Introwertko - przeczytałam komentarz i zastanowiłam się nad twoimi słowami...Pisząc wiersz wyobraziłam sobie pusty, zaniedbany dom, w którym już nikt nie mieszka, a może mieszkańcy są w nim dalej, ale zamknięci w innej głębi. Nie odeszli tak do końca, dla nich codzienność trwa wiecznie wśród ukochanych sprzętów i ścian tylko już po drugiej stronie lustra. Pozdrawiam
mede_a dnia 19.05.2014 16:08
"Raczej bawię się rymami niż wiem, o co chodzi" - wiesz, wiesz, ale baw się dalej, bo świetnie Ci wychodzi :) Pozdrawiam.
Usunięty dnia 21.05.2014 16:27
Zachwyciłam się oraz zapowietrzyłam przy trzech pierwszych strofach. Obrazki ładnie układały się przed oczami. Uczucia wywołałaś podobne do tych, które przeżywają dzieci, kiedy zostają same w pokoju, a za oknem głośno gwiżdże wiatr. I miałam ogromną nadzieję, że dotrwam w tym stanie do końca. Nie udało się.
W czwartej strofie wszystko zaczyna się rozpadać:

Cytat:
a fotel na bie­gu­nach ple­cie bu­ja­ne bajki, obok kosz z ga­ze­ta­mi i gał­gan­ko­we lalki.

bo nagle, nie wiadomo dlaczego, wpada czas teraźniejszy.
Później miotasz się między dwoma:

Cytat:
Pło­nie zmę­czo­ne słoń­ce, a wiatr roz­go­nił chmu­ry.

jakbyś nie wiedziała już, w którą stronę chciałaś/chcesz iść. A skoro Ty nie wiesz, to ja tym bardziej.

I trochę kosmetycznych:

Cytat:
ude­rzył o pod­ło­gę( ).


Cytat:
w od­da­li głos per­li­sty za­śmie­wa się we­so­ło.Tań­czą na ścia­nie cie­nie w ryt­mie sło­necz­nej samby,wszyst­ko takie nie­zmien­ne w lu­stra za­mknię­te ramy.Pło­nie zmę­czo­ne słoń­ce, a wiatr roz­go­nił chmu­ry.Nad ho­ry­zon­tem ogień, a w dole dom po­nu­ry.W lu­strze od­bi­cie życia bie­gną­ce co­dzien­no­ścią,w życiu śmierć po­ło­żo­na ku­rzem mię­dzy wiecz­no­ścią.
Klaudyna 69 dnia 21.05.2014 21:07
Morfino dziękuję za tak szczegółowy komentarz, zastanawiam się nad podkreślonymi przez Ciebie w, ale wtedy rozsypie mi się obraz. Jeżeli chodzi o czas teraźniejszy i przeszły to tak miało być, w lustrze jest tylko czas teraźniejszy ;) poprawiłam niedociągnięcia, które mi wskazałaś.
Cytat:
a fotel na bie­gu­nach gadał bu­ja­ne bajki,
- poprawiłam
amsa dnia 21.05.2014 21:36
Klaudyno - wiesz, wyszłam już z PP, ale jeszcze okiem rzuciłam przez okno widnowsa i wróciłam, bo się zaczytałam, zobaczyłam, poczułam wiatr, usłyszałam śmiech, skrzypienie fotela, spojrzałam w lustro i się zachwyciłam wymalowanym obrazem.
Teraz już mogę odejść.

Pozdrawiam
B)
Klaudyna 69 dnia 21.05.2014 21:46
Amso ja też weszłam dosłownie na chwilę, żeby posłuchać tanga i nawet nie wiesz, jak się cieszę, że się zaczytałaś. Pozdrawiam :)
Antek dnia 23.05.2014 05:24 Ocena: Dobre
za dużo lustra w lustrze:) no da się przeczytać. rymy nie zawsze tak do końca ok. średniówka jest. oj te parzyste zawsze dają posmak rymowanki, wiem. na czwórkę? no dobra, niech będzie. pozdrawiam
Klaudyna 69 dnia 23.05.2014 19:05
Antku cóż, nie to ładne, co ładne, ale co się komu podoba. Nie trafiłam w Twój gust - trudno. Tak też bywa. Wiesz, nie za bardzo lubię takie komentarze jak Twój. Konstruktywna krytyka jest ok, rzucenie słów od niechcenia już nie. Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:69
Najnowszy:pica-pioa