z Kafką pod rękę - ajw
Poezja » Wiersze » z Kafką pod rękę
A A A

w dusznej atmosferze opowiadań spacerowałam
po Pradze pod rękę z Franzem Kafką  
- naga wśród ubranych. w ciasnych uliczkach
razem z nim kochałam i nienawidziłam.
Praga nie puszcza. mateczka ta posiada pazury.

czytał mi swoje teksty, gdy smutek rozmywał makijaż. 
obejmował czułą autoironią, pokazując nieuchwytne
szczegóły. bezbronny wobec wszystkich rzeczy,
dawał zapomnienie. pokazał, że ten, którego szukałam, 
zawsze mieszkał obok.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 07.07.2014 17:18 · Czytań: 520 · Średnia ocena: 4,25 · Komentarzy: 27
Komentarze
marukja dnia 07.07.2014 17:37
Intrygujący tekst, podoba mi się. Słowo bezbronny, którego użyłaś, też zawsze kojarzy mi się z Kafką i jego bohaterami. Ciekawą przestrzeń otworzyłaś w ostatnim wersie.
Pozdrawiam serdecznie!
Miladora dnia 07.07.2014 18:14
Ładny klimat, Ajw. :)

Spacery z Kafką mogą czasem nieźle przygnębiać.
Ale w końcu świat bez niego byłby uboższy także o te wszystkie rzeczy, których wtedy nie odnaleźlibyśmy w sobie.

Mam pytanie:
- w cia­snych ulicz­kach sto­li­cy - skoro spacerujesz po Pradze, to chyba "stolica" jest zbędnym dopowiadaniem. W uliczkach miasta nie byłoby lepiej?

Uważaj na rymy - spacerowałam/kochałam i dawał/pokazał - mogłoby ich nie być.
I mogłoby nie być inwersji - autoironią obejmował czule (obejmował czule autoironią).

Cytat:
po­ka­zał, że ten(,) któ­re­go szu­ka­łam(,)


Faktycznie - dobre i dające do myślenia zakończenie.

Miłego :)
ApisTaur dnia 07.07.2014 18:55
rozumiem / syndrom koziołka matołka / "po szerokim szukał świecie tego, co jest bardzo blisko"/ Pozdrawiam //:)
romantyczna dnia 07.07.2014 19:58 Ocena: Świetne!
ajw - Jak u Ciebie uroczo i klimatycznie. Urzekł mnie Kafka w Twoim wydaniu ;)

Pozdrawiam
ajw dnia 07.07.2014 20:01
marukjo - cieszę się, że masz podobne odczucia :)
Milu - skorzystałam z podpowiedzi. Dziękuję :)
Apis - dokładnie tak - jestem matołkiem, żeby nie powiedzieć matołem ;)
romantyczna - fajowo :)
Usunięty dnia 07.07.2014 20:15
Cytat:
naga wśród ubra­nych. w cia­snych ulicz­kach

Cytat:
obej­mo­wał czule au­to­iro­nią, po­ka­zu­jąc nie­uchwyt­ne
szcze­gó­ły. bez­bron­ny wobec wszyst­kich rze­czy,

jak to jest z tą interpunkcją....? czy ja czegoś nie wiem.... ja jestem tradycjonalistką, a eksperymentuje tylko w kuchni i to jak nikt nie widzi. W sumie, podoba mi się.
Pozdro, dark_kid.
blaszka dnia 07.07.2014 20:22
Do Pragi nas jeszcze nie zabierałaś, ajw. Nie wiem czy ten wiersz to bardziej hołd oddany Kafce, czy bardziej temu, który mieszkał obok, ale bardzo mi się podoba klimat i wymowa.
Pozdrawiam cieplutko.
ajw dnia 07.07.2014 20:34
dark - to takie współczesne eksperymenty. Kropki i przecinki są tam gdzie być powinny (przynajmniej tak mi się zdaje) ;)

blaszko - otóż to! I ja pozdrawiam serdecznie :)
Usunięty dnia 07.07.2014 20:56
ajw ja nie wiem.... no może, ale jednak... mam tu problem moralny ;)
ajw dnia 07.07.2014 21:28
zadaje się dark, że masz wybujałą wyobraźnię ;) Hi hi
Miladora dnia 07.07.2014 21:30
ajw napisała:
Kropki i przecinki są tam gdzie być powinny (przynajmniej tak mi się zdaje) ;)

Ale jeszcze nie dodałaś tych dwóch przecinków ode mnie. ;)
Usunięty dnia 07.07.2014 21:31
No właśnie nie... może jakbym miała to bym to ogarniała jakoś :D
ajw dnia 07.07.2014 21:52
Milu - faktycznie, już nadrobiłam :)
dark - to znaczy, że przeszkadzają Ci kropki w środku wersów? Nie bardzo wiem o co chodzi?
Usunięty dnia 07.07.2014 21:54
No mi wadzą.. jak jest kropka to po niej wielka litera.. no tak mnie uczyli.. no co ja poradzę. może ja sie nie znam, ale no... :(
ajw dnia 07.07.2014 21:56
łoj tam. Taki trynd ;)
fantes dnia 08.07.2014 13:03 Ocena: Bardzo dobre
Mnie się też podoba bez względu na tryndy :) Czytałem wiele nagrodzonych tekstów na różnych konkursach i już nie mam problemów z interpunkcją w poezji. Co innego proza. Dałbym Ci Iw maksa ,ale trochę mnie razi ten dwukrotny Kafka :) Może tylko z Franzem ,albo w tytule z Franzem ,a po Pradze z Kafką? Sam teraz nie wiem czy siem nie zapentlił ;) Pozdrawiam :)
mede_a dnia 08.07.2014 15:26
Hmmm... Ajw, tym razem mnie nie zachwyca :( Nie rozumiem owego oświecenia w puencie a propos wędrówek z Kafką, dlaczego to właśnie on pomógł p-elce uświadomić sobie, "że ten, którego szukała, zawsze mieszkał obok." W kontekście Kafkowskiego postrzegania świata jakoś mi to nie pasuje, ale wiem - każdy ma swoje osobiste spotkania z literaturą, odmienne od moich...
Ponadto - dla mnie nie jest klimatycznie, nie jest Kafkowsko, mimo że tropy prowadzą w tym kierunku. Nie poczułam atmosfery utworów Franza K. Autor "Procesu" wydaje mi się w Twoim wierszu-wędrówce ulicami Pragi przypadkowy. Więc nie tym razem, ajw...

Pozdrawiam spalona słońcem.
Adela dnia 09.07.2014 22:31 Ocena: Bardzo dobre
Praga, spacery z Kafką, to jest to co mnie bierze na maksa:) Także zabieram dla siebie i tego, co mieszka obok:)
Pozdrawiam,
A.
ajw dnia 10.07.2014 15:25
fantes, mede_o, Adelo - dzięki za wizytę :)
Hallam dnia 10.07.2014 21:41 Ocena: Bardzo dobre
bardzo ciekawie i klimatycznie, podoba się w całości, a końcówka. super Pozdrawiam ( :
Abi-syn dnia 11.07.2014 19:48
PISAĆ JAKO DWUDZIESTOKTÓRYŚ KOMENTUJĄCY ...

Mila ujęła, według mnie, sedno Twojego wiersza, za pewnie niespodziewane, Praga i ta część Wa-wy zwana Pragą, wybacz, sugerujesz to w powtórzeniu nazwy własnej:

więc kto ma skojarzenia z prawobrzeżną częścią pewnego miasta położonego po dwóch stronach rzeki, kto Kafkę, kto czytał "Proces" ... .

PS:

za aktualizację tegoż albo inny odczyt


wdzięczny

A-s
Dobra Cobra dnia 11.07.2014 19:55
Mam sąsiada Kawkę Bożydara, to o nim piszesz? Ale on jest wesoły kolo. Ma też kota i ciagle niezaspokojoną żonkę.

Melancholsz, ale czlek czasem tego potrzebuje!

Cieeeekawy kawałek i tak tajemniczy, jakby z umysłu dziczy.


DoCo z pozdrowieniem gorącym dla poetki!
ajw dnia 12.07.2014 15:05
Hallam - dzięki za wdepnięcie :)
Abi - poprawiłam to co sugerowała Mila. Nie wiem dlaczego kojarzy Ci się z dzielnicą Warszawy. W końcu Kafka mieszkał w Pradze, a nie na Pradze ;)
DoCo - czasem mam ochotę pomelancholić, a już dzisiaj (przy tej pogodzie) szczególnie ;)
Tezet74 dnia 13.07.2014 13:03
Mnie się Praga raczej kojarzy z Józefem Szwejkiem. Albo może inaczej: gdybym to ja chodził po Pradze to zabrałbym z sobą Dobrego Wojaka. Kafka jest dla mnie zbyt "mhhhoczny" :).

Ale puenta jest jak najbardziej na miejscu.

A taki mały OT: Co zrobiłaś biednemu Marcelemu, że przestał się pokazywać? :p
ajw dnia 13.07.2014 21:19
Tezet - kolejny odcinek w poczekalni, ale miłe, że pytasz - miód na serducho :)
Bozena B dnia 02.10.2015 23:36
Tak sobie dziś spacerowałam między różnymi tekstami różnych autorów i trafiłam tutaj. Czytałam już dawno i miałam przyjść, ale później jakoś mi umknęło.

Ładna treść, natomiast wersyfikacja pozostawia odrobinę do życzenia. Zwłaszcza ten pozostawiony czasownik w pierwszym wersie na końcu stwarza wrażenie niezbyt fajnej inwersji, choć z kolei z kolejnym wersem tworzy dość ciekawą przerzutnię. Może po Pradze przerzucić wers wyżej? Ale wtedy cała wersyfikacja się posypie.

Dlatego myślę, że całą tę strofkę przemyśleć można by jeszcze pod względem wersyfikacji, choć nie tylko. Myślę, że delikatny szlif nie zaszkodziłby, a nawet mógłby pomóc. Można chociażby spróbować poszukać innego słowa zamiast dusznej. Ono mi tutaj zupełnie jakoś nie pasuje.

A ponieważ tytuł jest jakby powtórzony w drugim wersie, można spróbować zamiast tytułu wstawić pierwszy wers, ale bez słowa spacerowałam, które można połączyć z kolejnym wersem lub zostawić samo, jako pierwszy wers. No i wtedy stałoby się zupełnie zbędne słowo dusznej.

Można też zostawić tytuł, wywalić z drugiego wersu pod rękę z Francem Kafką, a zostawić całą resztę.

Nie wiem, jak przyjdzie Ci kiedyś ochota, możesz spróbować pokombinować, możliwości jest co najmniej kilka, ciężko mi stwierdzić, która mogłaby się okazać warta uwagi i czy w ogóle któraś ;)

W drugiej strofce zamiast czule przeczytało mi się niechcący czułą i chyba tak mi nawet ładniej wybrzmiewa. Do tej strofki jednak nie mam uwag.

Ogólnie ładnie, a to, o czym wspomniałam, to w zasadzie takie tam drobiazgi, które pewnie tylko mi zakłócają nieco odbiór.

Pozdrowienia
ajw dnia 04.10.2015 17:33
Jak miło, ze zajrzałaś do tego starego wiersza :) Przeczytałam Twoje uwagi i ze zdecydowaną wiekszością się zgadzam, ale rzeczywiście trzeba spokojnej chwili, by coś z tym fantem zrobić. Póki co zmieniłam na czułą, bo faktycznie lepiej brzmi. Bardzo dziękuję za poświęcony czas :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty