między planetami - Wiolin
Poezja » Wiersze » między planetami
A A A

 

 

 

zaprzyjaźnij się ze słońcem
święci oferują zbyt słabe promienie


piętrzy się chłód galaktyk
chociaż ziemia próbuje
użyźnić je wiarą


spotkany czas
nadal złym woźnicą


pustynię nieba orzą tylko ptaki
 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Wiolin · dnia 07.07.2014 20:49 · Czytań: 688 · Średnia ocena: 4,25 · Komentarzy: 16
Komentarze
Zola111 dnia 07.07.2014 22:45 Ocena: Świetne!
Tym razem - spory pesymizm, Wiolinie.

pustynia nieba - bardzo wymowna.

Czasu nie da się narwać na zapas, dlatego kiepski z niego woźnica :(

Jutro będzie radośniejszy wiersz :)

Pozdrawiam,

z.
introwerka dnia 07.07.2014 23:07 Ocena: Świetne!
Twój wiersz, Wiolinie, jest dla mnie pochwałą życia prostego, codzienności, skontrastowanych z życiem nierealnym. W tym sensie nie jest dla mnie utworem pesymistycznym, bo okazuje się, że niebo bywa pustynią, a wiarą użyźnia ziemia :) Bardzo ciekawy, intrygujący tekst.

Pozdrawiam serdecznie :)
Usunięty dnia 07.07.2014 23:50 Ocena: Przeciętne
Jak dla mnie ściema liryczna. Metafory pozszywane grubą nicią i do tego dentystyczną. Takie właśnie odczucia towarzyszą mi podczas czytania. Zlepek słów, jak resztki po jedzeniu pomiędzy zębami, wypluty w aspirujące do poezji wersy. I z aspiracją powinien pozostać. Na pewno są miłośnicy takiego pokwękiwania lirycznego w które można wepchnąć wszystkie brudy jakie do głowy, czy na nią wpadną. I "Świetne" w nim jest, że nie jest zbyt długi z "zbyt słabe" i "więc"... ludzie!
Powodzenia.
fantes dnia 08.07.2014 13:20
Dla mnie miniatura powinna być dopracowana pod każdym względem! To właśnie jej zaleta. Tymczasem w Twojej takie słowa jak...zbyt, więc, spotkany, nadal wydają mi się niepotrzebne. Razi też pompatyczna puenta.Pozdrawiam :)
Wiolin dnia 09.07.2014 18:05
Witaj czytelniczko F.

Niecodziennie zaczynam, bo od środka, ale tylko dlatego by nie zgubić myśli.
Stworzyłaś się albo Ciebie stworzono po to by krytykować. Przejrzałem każdy komentarz z Twoim udziałem. Poza jednym jedynym wierszem, wszystkie przeszły swoisty chrzest słowno - krytyczny. Nie trudno się domyslić Twojej roli na tym portalu. Służysz za izolator napięcia. Niby niech sobie wiersze wlezą do "Poezji", ale kolejnej zapory w postaci Ciebie już nie przejdą. Mądra zagrywka...
Z natury człowiek jest dobry. Twój nick jest też mądrze spreparowany. Za użycie zwrotu: "Ty Franco" można b szybko wylecieć z portalu.
Poezja na pp to bardziej szkoła rodzenia niż szkoła przetrwania....
Uczymy się tu różnych mądrych zachowań - kultury słowa i nieagresji, przy tym sprzedajemy wiedzę. Nie ma portalu podobnego temu. Myślisz że dzięki Twojej tak spreparowanej krytyce Twoje słowo posunie się o jedno słowo dalej? Taka krytyka tylko zabija.
Poezja to antidotum na powszechną brzydotę. Próba znalezienia czegoś innego. Chcemy przejść się ładniejszą ulicą - ulicą wiersza, dlatego zobacz kogo krytykujesz. Krytykujesz ludzi chorych na codzienność, szukających kawałka innego koloru.
Sens wymądrzanie się nic nie znaczy. Pokaż na ile jesteś mądra w inny sposób....twórczy.
Podpowiedz zatem jak inaczej widzieć świat - jakim dobrym wierszem. Krytyka taką jak proponujesz, nie ubiera. Wytknij złą drogę, ale przy tym pokaż inną - lepszą. Wielkość człowieka można zmierzyć tym, jaki potrafi być mały....normalny. Pozdrawiam.

Witaj Zolu.
Tak - raczej z tych smutnych, ale tak jak zauważyłaś - czasu nie da się narwać, dlatego stąd te wierszowe rozterki. :) Pozdrawiam serdecznie.

Introwerko.

Wiersz można czytać w dwójnasób, dlatego nie będę prostował Twojej wersji. :) Pozdrawiam bardzo.

Fantes.

No cóż - nie zdałem egzaminu. Poprawka zapewne wyjdzie wierszowi na zdrowie. Pozdrawiam i ja.
Usunięty dnia 09.07.2014 19:34 Ocena: Przeciętne
Jeśli się już wyżaliłeś Wiolinie, to podwijaj rękawki i pisz. Polemika z taką cegłą odautorską potwierdza tylko, że suchego i ostrego słowa udźwignąć nie możesz, albo nie chcesz. Tak czy inaczej będę dalej czytać to co napiszesz i według własnych kanonów komentować i oceniać.
Tak na marginesie, milo mi, że przeczytałeś moje komentarze. Ale żeby być do końca francą sugeruję poczytać własne dzieła i wyciągnąć wnioski, bo te dobre jak i te złe wzbogacają. Baw się dobrze słowami.
Pozdro.
Miladora dnia 09.07.2014 19:54
Masz rację, Wiolinie - krytyka niewiele jest warta, jeżeli nie potrafi się komuś wskazać właściwej drogi. Bo wyśmiać można w zasadzie wszystko.

Ale zgadzam się, że Twój wiersz wymaga dopracowania pod względem użytych środków, a także stylistyki, bo miejscami brzmi jeszcze dość nieporadnie i jakby tracił spójność.

Cytat:
naj­le­piej za­przy­jaź­nić się ze słoń­cem

A gdyby krócej - zaprzyjaźnij się ze słońcem?

Cytat:
zbyt słabe pro­mie­nie ga­lak­tyk
ofe­ru­ją świę­ci
więc wiarą użyź­nia je zie­mia

Ziemia użyźnia wiarą zbyt słabe promienie galaktyk, które oferują święci?
Nie wydaje Ci się to przekombinowane?
Cytat:
spo­tka­ny czas na­rwa­ny na zapas

- czas/na zapas i spotkany/narwany - rym i podobne końcówki - w sumie słabo brzmi ten wers.
Cytat:
nadal złym woź­ni­cą

Brakuje mi tu "jest". I niezbyt korzystny przeskok myślowy od czasu do woźnicy.

Natomiast "pustynię nieba orzą tylko ptaki" biorę od ręki. :)
Chętnie bym widziała cały wiersz w tym klimacie.
Pobawisz się z nim jeszcze?

Miłego :)
Wiolin dnia 09.07.2014 23:02
Czytelniczko F.

Już o tym pisałem że nie ma idealnych wierszy - są tylko idealni twórcy. Wiem że wiele słów - kropli musiało by upłynąć żeby zmienić i siebie i Ciebie...Ja mam w zamiar nadal pisać wiersze - Ty je krytykować. Widać że rozmontowanie tych torów nam nie grozi, więc róbmy swoje - nie umiem Twojego świata, ja nie jestem stąd...idę dalej się rodzić. Pozdrawiam.

Witaj Miladoro.

Wiesz że pp to nie np: e - poezja, gdzie bez powodu wali się każdego po twarzy....terror słowny i krytyka nie znają tam końca....Byłem tam więc wiem czym to pachnie. Czytelniczka F stosuje podobne metody. Serdeczne dzięki za wskazówki. Jutro wezmę je pod lupę. Póki co dobrej nocy. Pozdrawiam.
Usunięty dnia 10.07.2014 00:40 Ocena: Przeciętne
Wiolin.
Przestań się mazać i zleź ze mnie, a wleź na wieRsz. Popraw, co trzeba lub napisz od nowa.
Groszek zostawiam, niech uwiera. Mogę tak do końca świata albo i dłużej, więc do roboty.
GOOD LUCK!
Wiolin dnia 10.07.2014 21:35
Witaj czytelniczko F.

Widzę że jesteś tu strażniczką perfekcjonizmu i wierszy najwyższych lotów.

Wiesz przecież że wielu z nas opisuje codzienność. Na próżno tu szukać wierszy wieloprzestrzennych, ze świata nauki czy obcej niż ta najbliższa przestrzeni. Pod wierszem Bożeny B napisałaś b brzydko o liryzmie nazywając go populistycznym....Ja jednak sądzę że ów liryzm nigdy nie ulegnie żadnej modzie. Sądzę że wiersze współczesne to właśnie tylko zachłyśnięcie się chwilą która przeminie.
To tak jak w muzyce - pewne kanony są nieśmiertelne. Pozdrawiam.
julanda dnia 10.07.2014 22:35
Drogi Wiolinie, czytałam przedzmienioną wersję, podobała mi się. Moim zdaniem, PP uczy i pomaga, ale z doświadczenia już wiem, że poeci tworzą, publikują, spotykają się z czytelnikami i nie muszą doświadczać przykrości krytyki, są sobą!
Tobie właśnie coś takiego proponuję, zapewniam, że inni, chwaleni i obecni w świecie współcześnie tkanej poezji mają się dobrze, przy liryce, która tu na PP przepadłaby z kretesem, a jednak jest doceniana, pojawia się w druku, jest nagradzana. Zaraz mi niektórzy zarzucą, że nie proponuję Ci rozwoju, ale takie szturchanie Twojej poezji, wcale jej nie służy. Już niejeden wiersz przestał być tym, czym był - piękną wiolinową liryką. Na pewno, niektórzy nie zasługują na czytanie Wiolina, mając dusze jak zaśniedziałe, nigdy nienapełnione łupiny.
Pozdrawiam pięknie!
P.S. (To dlatego, że nie pamiętam poprzedniej wersji :(
A wiesz co, jak myślisz, gdyby tak z tym wierszem, wiem, wiem... ,ale zobacz:

zaprzyjaźnij się ze słońcem
święci oferują zbyt słabe promienie

wokół piętrzy się chłód galaktyk
chociaż ziemia próbuje
użyźnić je wiarą

spotkany czas
nadal złym woźnicą

pustynię nieba orzą tylko ptaki

?
Wiolin dnia 12.07.2014 08:55
Witaj Julando.

Mało Ciebie na pp....
Myślę podobnie, że liryce jednak grozi długowieczność, i majstrowanie przy niej współczesnością, nie wiele zmieni. To chyba najtwardsza skala w poezji....
Twoją wersję kupuję na pniu. Teraz wiersz rzeczywiście przejrzał. Serdeczne dzięki. Pozdrawiam.

Czytelniczko F.
Teraz dopiero dostrzegłem żeś Czytelnikiem. "Franca" z punktu widzenia się w rodzaju męskim powinna brzmieć raczej Francol....
Pozdrawiam zatwardziałego Czytelnika.
Poke Kieszonka dnia 12.07.2014 09:18
:) witaj Wiolinku czy Twoje czy w wersji Julandy to mówi mi to wiele - tyle tu tęsknoty za ciepłem, za prawdą, która gdzieś sięga dna no i jak się Waszym słowem nie zachwycać - oby takich przedstawicieli liryki nie zabrakło do końca świata i jeszcze jeden dzień dłużej :) Serdeczności z mojej kieszonki slę :)
Wiolin dnia 12.07.2014 11:14
Witaj Poke.

Dobrze ze jest nas więcej, tych w obronie liryzmu. Tak jak jest czerń i biel, jak zło i dobro, pewnie i muszą być takie właśnie wiersze. Nie da się odlirycznić poezji i basta. Dziękuję za miłe słowo i zajrzenie. Pozdrawiam.
ajw dnia 13.07.2014 22:41 Ocena: Świetne!
Przystanęłam przy tym wierszu, żeby się ogrzać przy moim Wiolinie, a tu chłodem zawiało. Zatem to ja dzisiaj ogrzeję, chwaląc trafność myśli i umiejętność przekazywania szerszych treści w niewielkiej ilości słow. To wielka sztuka :) kupuję ten wiersz i nawet nie zamierzam się targować :)
Usunięty dnia 16.07.2014 01:03 Ocena: Przeciętne
Jak widać, byle jak czytałeś owe komentarze. Obsikiwanie innych na pewno spełnia jakąś rolę, która partycypuje w procesach tworzenia, podobnie jak oczekiwanie na oklaskiwanie występów twórczych. W tym pierwszym dajesz upust własnej frustracji, w drugim przypadku (patrz komentarz numer trzy).
Pisz lepiej, pisz z wyobraźnią, pisz, graj, szlajaj się za mną, to też rodzaj tfurczości, pod czy nad jeden f... .
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty