z tytułem magistra w portfelu - ajw
Poezja » Wiersze » z tytułem magistra w portfelu
A A A

bieda jest kobietą o oczach pustych
jak groby, które opuściła nadzieja
pochowana w niedzielę,
zaraz po mszy.


pracuje za tysiąc srebrników miesięcznie.
można się za nie tylko powiesić. wczoraj
nie zjadła śniadania, a jutra nie ma
w jadłospisie.

czasem spaceruje po sklepach. przykłada
do nosa korki drogich perfum, próbując
przypomnieć sobie zapach
lepszego życia.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 17.07.2014 17:14 · Czytań: 682 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 47
Komentarze
Miladora dnia 17.07.2014 20:22
Dokładnie tak i niech szlag trafi - zdenerwowałam się jak jasna cholera. :mad:

Dlatego też od razy wytknę Ci przypadkowy rym:
- zaraz po mszy/nie ma w menu -
Może "menu" zamienić na jakiś synonim? Nie ma w karcie? W spisie?

Przy okazji - za tysiąc srebrników na miesiąc - za tysiąc srebrników miesięcznie?

A teraz idę powąchać jakiś korek od drogich perfum. ;)

Miłego :)
marukja dnia 17.07.2014 20:26
Lubię wiersze, których sens jest dla mnie jasny. Tak jest u Ciebie, puenta mnie powaliła! :yes:
W zasadzie dużo wnosi też tytuł, co wnosi charakter niemal 'reporterski'. Krótko mówiąc, celnie bardzo, podoba się.
Pozdrawiam serdecznie:)

PS. Mila, ja też wącham ;)
Dobra Cobra dnia 17.07.2014 21:29
Ło matko, ale dajesz, dziewczyno!

Jakiz to ostry kawałek, podany bez żadnego znieczulenia?

Tysiąc srebrników to bardzo duzżo szmalcu. Może lepiej zamienić na jeden srebrnik miesięcznie, co?


Łuch, ale dziś podałas!!!


Do następnego,

DoCo
ajw dnia 17.07.2014 22:25
Milu - poprawiłam, ale poszło tez w wersy. Nie wiem czy taka wersyfikacja jest dobra, bo zawsze mam z tym kłopot.

marukjo - ja też wącham ;)

DoCo - tysiąc srebrników to metaforycznie tysiąc złotych, za które 'się sprzedaje' wiele kobiet. Nie mówię o prostytucji, tylko pracy, która powinna być lepiej płatna, bo są duże umiejetnosci i dyplom w kieszeni, ale wyzyskiwacze płacą tylko tyle i taka kobieta nie ma innego wyjścia..

Pozdrawiam wszystkich :)
Wiolin dnia 17.07.2014 22:52
Witaj Ajw.

Dosadnie a przy tym nie przesadnie.
Wiesz, od pewnego czasu jestem PO ZA. Stąd widać lepiej, że można normalnie żyć - funkcjonować bez obawy o jutro. Dlaczego tylko nie we własnym domu, dlaczego nie w Polsce?
Wiersz kłuje. Pozdrawiam.
Dobra Cobra dnia 17.07.2014 22:54
No tak, nie pojęłem tej przenośni biblijnej, widać marny ze mnie wielbicel poezji ;(
ajw dnia 17.07.2014 23:03
Wiolin - i to właśnie jest smutne .. :(
DoCo - nie dokopuj sam sobie. Zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi to lepiej ;) Jesteś cudownym czytelnikiem :)
Dobra Cobra dnia 17.07.2014 23:05
Ale ja NAPRAWDĘ jestem marnym odkrywca poukrywanych prawd.
ajw dnia 17.07.2014 23:14
Ale bardzo ponętnym ups - pojętnym uczniem ;)
palenieszkodzi dnia 17.07.2014 23:24 Ocena: Świetne!
Do ajw - dobry tytuł, cały wiersz jest dobry a zarazem tragiczny, gdyż pokazuje rzeczywistość młodego pokolenia . Jest też w pewnym sensie pochwałą powrotu do życia szkolnictwa zawodowego, którego od zawsze byłam zwolenniczką. Fajnie, ajw, udalo Ci się!
ajw dnia 17.07.2014 23:26
czasem mi się udaje ;)
Dobra Cobra dnia 17.07.2014 23:27
W każdym razie dramat opisujesz, który dotyka mię do żywego. Dlaczego tak jest z tymi srebrnikami. Że niby kobity są mniej wydajne? Biorą więcej zwolnień lekarskich z powodu dzieci, itp.

DoCo
palenieszkodzi dnia 17.07.2014 23:30 Ocena: Świetne!
Do DoCo Kobiety są więcej "wydajne", zwłaszcza w galeriach handlowych ;p
ajw dnia 17.07.2014 23:31
Facet jak straci pracę może sobie pozwolić na poczekanie na taką, która go zadowoli (choć nie każdy, jak wiadomo), a kobieta bierze co leci, bo bardziej przyparta do muru i bardziej strachliwa, że dzieci, rachunki, zakupy etc.
fantes dnia 17.07.2014 23:32
Bo pochowana w niedzielę :) Ja też idę coś powąchać :) Mimo tego o bidzie też trza pisać :)
Dobra Cobra dnia 17.07.2014 23:32
Palenieszkodzi - Doprawdy? A poza galeriami to nie? Jakże to?
palenieszkodzi dnia 17.07.2014 23:39 Ocena: Świetne!
Nie wiem, czy zostałam dobrze zrozumiana. Przymiotnik "wydajna" użyłam tutaj w sensie "lubi wydawać".
Miladora dnia 17.07.2014 23:56
ajw napisała:
Nie wiem czy taka wersyfikacja jest dobra,

Jak najbardziej. :)
Kupiłam.
bosski_diabel dnia 18.07.2014 08:58
I ja kupuję zacząwszy od puenty, co nie znaczy, że nie całość , ostro i z pazurem czyli tak jak trzeba, ozdrawiam.
ajw dnia 18.07.2014 17:56
No to sprzedane po raz drugi ;)
mede_a dnia 19.07.2014 12:44
„Pracuje za tysiąc srebrników miesięcznie.
można się za nie tylko powiesić.” – bardzo podoba mi się ta bardzo zręczna i wymowna fraza, jednakże nie w kontekście przesłania wiersza. Srebrniki – to niechybnie symbol zdrady, tu – jak mniemam – zdrady samej siebie i podjęcia pracy nie con amore, a jaka się trafiła. Jednakże nie pasuje mi to zestawienie konieczności czasów z Judaszowymi monetami, ze zdradą. Takie życie. Gdyby peelka była np. wegetarianką, a zaczęła pracować w sklepie mięsnym czy nienawidziła SLD, a podjęła pracę w biurze posła Iwińskiego – odniesienie do zdrady byłoby spójniejsze.
Za to końcówka wiersza – super. Pozdrawiam.
Usunięty dnia 19.07.2014 13:02 Ocena: Przeciętne
Napiszę tak. Nieciągłości logiczne dominują. Tak i owszem słowa same w sobie tworzą koloryt metaforyczny, lecz tuż za nim pojawia się linia prosta. Kolejna warstwa to obszar, w którym muszę sobie tłumaczyć dlaczego tak właśnie jest, a nie inaczej.
Ogólne wrażenie porównałbym do wiatraka, który nie został zatrzymany i z dalszej perspektywy może fascynować. Gdy się zatrzyma widać jak wiele trzeba przy nim zrobić.
Takie tam odczucia po kilku czytaniach.
ajw dnia 19.07.2014 17:02
mede_o , franco - macie prawo do własnego odbioru. Dziękuję za zatrzymanie się pod tekstem.
Usunięty dnia 19.07.2014 18:17 Ocena: Przeciętne
Ja to wiem. Nie wiem jak mede_a, ale to już inna sprawa.
ajw dnia 19.07.2014 22:12
Nie wiem w czym widzisz nieciągłość logiczną. Według mnie jedno wypływa z drugiego, ale to tylko moim skromnym zdaniem. Twój tok myślenia może być zupełnie inny. Wiesz, ja nie jestem genialnym dzieckiem, które gra na skrzypcach lewym uchem, wiec mam prawo być niedoskonała. I mój wiersz też ;)
Vanillivi dnia 20.07.2014 14:30
Ajw, wiersz jest całkiem sprawnie napisany, natomiast coś w jego wymowie nie do końca mnie przekonuje. Czuję, jakbyś na siłę chciała wywołać we mnie współczucie, a ja zadaję pytania i chcę podrążyć szukając odpowiedzi.
Może irytuje mnie nawet nie to, co w wierszu, co takie nastawienie części młodzieży, które też przebija częściowo może z tego tekstu - że zostaliśmy oszukani, skrzywdzeni, poszliśmy na studia i miały być kokosy - a tu figa. Tylko że obserwuję swoich znajomych i jakoś Ci, którzy mieli pomysł na siebie, wybrali studia z głową, przykładali się i byli aktywni - wcale źle nie zarabiają. A jak ktoś wybrał kierunek "bo łatwo się dostać" całe studia przebimbał, skończył jakoś i nawet nie wie, gdzie po nich mógłby szukać pracy - to czasem sam jest sobie winny.
Nie chcę też nikogo oceniać, bo sytuacje są naprawdę różne, to temat na szerszą dyskusję.
Jeśli chodzi o formę jest nieźle, końcówka zdecydowanie na tak, srebniki - zgadzam się z Mede-ą.
Usunięty dnia 20.07.2014 14:54
Utwór ma jasny przekaz, problematyka została przedstawiona w niebanalny sposób. Końcówka udana, dobry zabieg z srebnikami- nawiązanie do Judasza na miejscu.

Pozdrawiam
ApisTaur dnia 20.07.2014 15:03
Nie czytałem przedmówców celowo, by nie zatrzeć pierwszego wrażenia. Cóż, pokolenie zawiedzionych nadziei. Argument trzeba było się uczyć jakoś mnie nie przekonuje. W społeczeństwie powinno być miejsce na każdą jednostkę. Jestem z pokolenia przełomu, to że nie potrafiłem wykorzystać koniunktury dzikiego rynku, dyskwalifikuje mnie w jakiś sposób? Czy zasobność mojego portfela świadczy o mojej wartości? Nie sądzę. W naszej obecnej rzeczywistości ciężko o optymizm, nadzieja też już w agonii.
Pozdrawiam.
ajw dnia 20.07.2014 16:33
Vanili - myślę, że nie zrozumiałaś przesłania. Ten wiersz nie jest napisany po to by wywołać współczucie. Napisałam go po przeczytaniu artykułu, który po prostu mną wstrząsnął. Ktoś , kto skończył studia miał na nie, a więc biedę wygenerowały płace i wyzysk człowieka przez człowieka.

Apollo - dziękuję, ja też pozdrawiam :)

Apis - Mnie też nie przekonują tego typu argumenty, ale świadomość, że w naszym kraju ludzie zmuszeni są do tego, by podejmować pracę poniżej ich umiejętności za głodowe płace po prostu boli.
mede_a dnia 20.07.2014 17:50
Jeszcze ja się dopiszę - nie dałam Ci maxa również ze względu na wymowę, bo mi się przeczytało tak, jakby kardynalne dla oburzenia na niedostatek jednostki było przede wszystkim to, że jest mgr. I w tym względzie podzielam opinię Vanillivi.
Pozdrawiam.
ajw dnia 20.07.2014 18:29
mede_o - absolutnie nie to miałam na myśli. W sumie to nie ma znaczenia czy jest mgr czy nie. Co prawda artykuł był o kobietach po studiach, które niejako schowały dyplom do portfela, żeby nie było w nim tak pusto, ale chodzi o system, o to kto u władzy i jak traktuje się ludzi (bez względu na to czy są z papierkiem czy bez) :) Dlaczego muszą zostawiać rodziny i wyjeżdżać do innych krajów, żeby móc godnie żyć?
Vanillivi dnia 21.07.2014 03:23
Ajw, po Twoim wytłumaczeniu utwierdzam się jeszcze bardziej w moim poprzednim komentarzu.
Kilka uwag:
To, że ktoś skończył studia, wcale nie oznacza, że go "było stać" - znam wiele osób, gdzie cała rodzina odbierała sobie od ust, żeby synka było stać na mieszkanie w mieście albo po zajęciach ktoś całe noce nie dosypiał robiąc na nocki, żeby starczyło na opłaty.
Za absurdalne uważam przekładane problemów indywidualnych wyborów na poziom władzy, systemu, wyzysku, gdy zaczynają się gdzie indziej. Problem raczej w tym, że wiele osób ślepo uwierzyło w moc wyższego wykształcenia, pootwierały się uczelnie o żenującym poziomie i śmieszne kierunki. Ludzie kończą studia, zupełnie nic z nich nie wynosząc a potem ludzie mają pretensje do systemu, że są wyzyskiwani. Trzeba się najpierw zastanowić nad sobą, co się potrafi, jakie umiejętności warto rozwijać, na co będzie zapotrzebowanie, a nie mieć pretensje do systemu, że "trzeba" było emigrować.
ajw dnia 21.07.2014 10:09
na pewno masz wiele racji w tym, że wiele uczelni ma kiepski poziom, ale jak już pisałam to mgr nie ma tu znaczenia (jest w tytule i tyle, gdy zmienię tytuł nie będzie w ogóle mowy o wykształceniu). Chodzi o wyzysk, o płace, z których nie da się wyżyć. Uważasz, że można przeżyć za 1000zł majac rodzinę? Ja sobie tego nie wyobrażam.
Barbara K.W. dnia 21.07.2014 10:34
Temat bolesny i aktualny- vide lipcowy numer "Twojego Stylu" - raport Polka pracuje spuentowany bieda jest kobietą. Po raz pierwszy czytam o tym wierszem - a w końcu sytuacja budzi emocje i to jakie!
Serdecznie pozdrawiam!
Dobra Cobra dnia 21.07.2014 10:49
Zyjąc w eremie, pogryzając korzonki i pijac wodę z potoku, nawet mając wielodzietną rodzinę, zarabiając tysiąc zl/ mies - można spokojnie przeżyć. Ja tak właśnie czynię. W głuszy panuje spokój i człek nie martwi sie wyimaginowanymi miejskimi problemami. Zbiera się jagódki i drewno na opał na zimę. Elewacja z pustych butelek plastikowych z powodzeniem zastępuje 50 cm warstwę izolacji domku jednorodzinnego, dając ciepło wewnątrz samotni w mroźne dni. Mówię Ci, to piękne życie. Nawet te wacki ze skarbówki nie mają nad tobą mocy!

I wtedy zarobiony grosz można z powodzeniem wykorzystywać do wzniosłych celów: gra w bingo oraz kolekcjonowanie znaczków pocztowych z minionych dekad!

:)

DoCo
ajw dnia 21.07.2014 11:16
Barbaro - bingo! To ten artykuł mnie zainspirował.
DoCo - z Tobą nie można się nudzić nawet w głuszy ;) Dobrze, ze masz też internet!
Dobra Cobra dnia 21.07.2014 11:28
Kradnę go, zgodnie z tradycyjną przywarą Polakow: po co płacić za coś, co można mieć za darmo.

DoCo
ajw dnia 21.07.2014 11:36
Ale komu? Dzięciołowi? ;)
Dobra Cobra dnia 21.07.2014 11:38
Temu, kto go ma!
Vanillivi dnia 21.07.2014 14:45
No ja sobie utrzymania rodziny za 1000 zł nie wyobrażam, ale też wcale specjalnie nie znam ludzi, którzy by byli skazani na takie płace, ewentualnie jacyś studenci nie mogący podjąć zatrudnienia w pełnym wymiarze. Bo większość ludzi których znam ze średnim wykształceniem i jakimś prostym zawodem otrzymuje stawki dwa razy większe.
ApisTaur dnia 21.07.2014 14:57
Vanillivi - jak mniemam, ajw nie chciała drobiazgowo wpisywać najniższej płacy jaką się dostaje 'na rękę'. Na terenach o wysokim bezrobociu, idziesz za tyle za ile oferują jakąkolwiek pracę.
Bo masz alternatywę taką - mało albo wcale. O pełnym wymiarze w niektórych przypadkach można tylko pomarzyć, albo zatrudniają na 1/4 etatu, a zapieprzasz pełnowymiarowo, albo śmieciówka, gdzie już w ogóle wolna amerykanka, bo po 3,50 na godz. Pozdrawiam.
ajw dnia 21.07.2014 16:41
Apis - No właśnie. I jak tu żyć? Trzeba niezłych kombinacji alpejskich, żeby dotrwać do pierwszego, ale DoCo sprzedał nam swoje patenty ;)

Vanili - większość do tego się nie przyznaje. Weź margines na to :)
Antek dnia 26.07.2014 18:41
jak dla mnie niezły wiersz. poruszający. po kosmetycznych zmianach(Mila). ciepło pzdr
ajw dnia 26.07.2014 23:26
Dzięki, Antku. Dawno Cię nie było :)
amsa dnia 31.07.2014 23:01
ajw - generalnie tak, ale i nie do końca, bo bieda to raczej stan umysłu, niż posiadanie rzeczy. Jeśli mówić o nędzy, bo to raczej wiersz o niej, to całkowicie się zgadzam, bo jak już wspomniałam - co dla jednego bieda, dla drugiego już nie.
Ale poza tym moim marudzeniem, bardzo ciekawy wiersz, społeczny, a przecież nie moralizatorski, dużo prawdy w nim. Chociaż znam ludzi, którzy nie mają kasy coby kupować, ale lubią, czy też lubili chodzić po sklepach, patrząc na półki i wybierając, co też by kupili, gdyby było ich stać. Teraz nie chodzą, bo doszli do wniosku, że tak naprawdę wcale tych rzeczy nie chcą. I wcale nie dlatego, że nadal ich nie stać:).

Podobasz mi się w takiej odsłonie ajw:).

Pozdrawiam

B)
ajw dnia 01.08.2014 00:12
Według mnie to szczęście jest stanem umysłu, a bieda stanem posiadania i nie chodzi tylko o sprawy materialne, ale i duchowe :)
amsa dnia 01.08.2014 00:24
ajw - jak wyjaśniłam, bieda to kwestia tego, czego nam brakuje do tego, aby być szczęśliwymi, czy raczej, co uważamy, że nam potrzeba to tegoż. Dla milionera trza kolejnego miliona, dla kogoś np. nowego kompa, dla innego, sukienki. Dlatego też bieda jest pewnym stanem umysłu. Ale nędza, brak środków do życia - to jest stan nie-posiadania. Tak ja to rozumiem, dlatego dla mnie Twój wiersz jest o nędzy. Ale to przecież tylko kwestia subiektywnego zrozumienia określeń:).

Pozdrawiam

B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty