Topielec - alea
Poezja » Wiersze » Topielec
A A A
Od autora: Należy ten wierszyk traktować w kategorii żartu i zabawy.
Stworzenie, nawet tak głupiego wiersza, trzymając się pewnych kanonów rytmu i rymu było męczące i dla mnie bardzo trudne (chociaż z perspektywy czasu i pouczające). Nie udało się do końca, bo miał wyjść n-zgłoskowiec, a n wyszło mi zmienne.

Podziwiam poetów. Potrafią pisać piękne wiersze, równocześnie tworząc harmonijny, spójny, rytmiczny tekst.

A zakończenie to oczywiście żart.
Oznacza jedynie irytację i zmęczenie przy pisaniu wiersza. Takie "ufff, nigdy więcej pisania wierszy".
Nigdy? To się jeszcze zobaczy, ha ha!

Nad jeziorem gromadzą się gapie
Nie zna topielec biegu dalszych zdarzeń
Pani koścista przez tłum z trudem człapie
A on życie łapie w toni swoich marzeń
Gdzieś tam ratownik biegnie do człowieka
Nie spekuluję nie wiem co się stanie
Kostucha znudzona ona nie zaczeka
Stoję w slipach miziam się o panie
W dłoni mam piwo jestem prostym widzem
Chcę być jak inni odczuć dramaturgię
W duchu wstyd mi i siebie nienawidzę
Chcę wyznać grzechy uciec w liturgię
To jest słabość w moim słabym ciele
Co robię - proste dzielę się nowiną
Nie nie pomogę pływam niewiele
Zresztą nie pierwszy który tu zaginął
Lecz cóż to za nowina nieszczególna
Gdzieś małym drukiem same suche słowa
Stu w lipcu szpalta nawet nie górna
Wyjdzie nowy numer i liczba nowa
Ważne że żyję tutaj razem z wami
Powiem wam w sekrecie: chuj z topiel...

poetami.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
alea · dnia 27.07.2014 20:27 · Czytań: 606 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 9
Komentarze
Usunięty dnia 28.07.2014 02:44
Cytat:
Ko­stu­cha znu­dzo­na ona nie za­cze­ka

Ja tu widzę kostuchę, opartą o kose, zerkającą nerwowo na zegarek i mówiącą pod nosem "Topisz sie czy nie, bo tam chomik czeka..."
pośmiałam się i trochę racji masz
Cytat:
chuj z to­piel...

po­eta­mi.
Miladora dnia 28.07.2014 13:37
Alea iacta est... czyli witaj w klubie tych ch... ch... ch... topie... tfu, rymujących. ;)

Fajnie, że się pobawiłaś, bo nic tak nie uczy dyscypliny twórczej, jak zmagania z formą. :)
A ja przy okazji się ubawiłam, bo chociaż niewprawnie jeszcze to wyszło, a i temat nie do śmiechu, to zaserwowanie tego mocniejszego akcentu na koniec sprawiło, że zachichotałam.

Recepta na wiersz rymowany jest prosta - bierzesz jakiś wers, liczysz w nim zgłoski i dzielisz go mniej więcej na połowę - jest to tzw. średniówka. :)
Na przykład:
- Nad je­zio­rem / gro­ma­dzą się gapie - 10 zgłosek - podział 4/6
- Nie zna to­pie­lec / biegu dal­szych zda­rzeń - 11 - podział 5/6
Lepszy jest wers jedenastozgłoskowy z podziałem 5/6, więc do niego zaczynasz przypasowywać wszystkie następne, dbając, by nie przekraczać tego podziału, albo dodając zgłoski, albo je odejmując.
I wtedy wychodzi coś takiego: :)

- znów nad je­zio­rem / gro­ma­dzą się gapie
nie zna to­pie­lec / biegu dal­szych zda­rzeń
Pani Ko­ści­sta / przez tłum z tru­dem czła­pie
on życie chwyta / w toni swo­ich ma­rzeń

gdzieś tam ra­tow­nik / bie­gnie do czło­wie­ka
nie spe­ku­lu­ję / nie wiem co się sta­nie
ale Ko­stu­cha / znu­dzo­na nie cze­ka
choć stoję obok / zaczyna swój taniec

w dłoni mam piwo / je­stem pro­stym wi­dzem
tak chciałbym innym / dotrzymać w tym kroku
i w duchu wstyd mi / sie­bie nie­na­wi­dzę
że nie potrafię / pomóc w żaden sposób

to jest ta sła­bość / w moim sła­bym ciele
co mogę zrobić / - dzie­lę się no­wi­ną
nic nie poradzę / bo pły­wam nie­wie­le
zresz­tą nie pierw­szy / który tu za­gi­nął

lecz to no­wi­na / raczej nie­szcze­gól­na
gdzieś małym dru­kiem / same suche słowa
tylu już było / więc szpal­ta nie górna
w nowym numerze / będzie licz­ba nowa

Ważne że żyję / teraz tutaj z wami
więc po­wiem krótko: / chuj z to...

po­eta­mi.

To tak na szybko i tylko dla przykładu. :)
Ale jeżeli masz podział wersów, to potem możesz dowolnie zamieniać słowa, dobierając je tak, by najlepiej oddały myśli. No i szukać odpowiednich rymów.

Trochę drastyczne to zderzenie topielców z taką pointą, ale smutnym faktem jest, że to zazwyczaj głupota powoduje tragedie.

Miłego :)
alea dnia 28.07.2014 23:21
dark_kid: to z chomikiem bomba! Ale do tego już trzeba mieć pewną lekkość do rymowania :) Po przeczytaniu banan na buzi :)))

Miladora: Kurcze, niby takie proste. Podział 5/6 jest super. Przy pisaniu najpierw była koncentracja na rymach, a potem dopasowanie zgłosek i zaczęło się mi zwyczajnie rozjeżdżać. Czyli na odwrót niż poradziłaś :( Mądra alea po szkodzie ;)

Co do topielców to absolutnie nie chciałam się śmiać z nieszczęścia. Ta puenta wynika nie tylko z rymowej frustracji. Treść wiersza to przedstawienie podejście bohatera do nieszczęścia (nie utożsamiam się z nim, tylko wchodzę w rolę). Taki typowy "przemądrzały widz". Chciałoby się dodać: typowy Polak - cebulak, ale byłoby to nadużycie.
Kiedyś w pociągu padł taki komentarz, gdy pociąg stanął w szczerym polu z powodu samobójcy "Co za baran! Czy on w ogóle myślał o innych? Zatrzymał pociąg pełen ludzi! Nie mógł zwyczajnie się powiesić?" Wstrząsnęło mną to. Później podobny komentarz powtórzył się, gdy ktoś wpadł pod tramwaj, bo przechodził na czerwonym, a ludzie przecież do pracy się spieszyli. I wreszcie, gdy ktoś się utopił po paru piwach, można było o tym przeczytać komentarze w internecie. Nie były fajne, głównie w stylu "sam sobie winien, może inny pomyśli"

Dość ględzenia.
Podsumowując "podział 5/6" - zapamiętać koniecznie! Dzięki!
Miladora dnia 29.07.2014 00:37
alea napisała:
"podział 5/6" - zapamiętać koniecznie!

Średniówki są różne - zależnie od ilości zgłosek w wersach. Ale najbardziej melodyjne w czytaniu są podziały mniej więcej na połowę.
Dla 9-zgłoskowców - 5/4
Dla 10- 5/5
Dla 11- 5/6
Dla 12- 6/6
Dla 13- 6/7
Itd.
Ale to nie wyklucza innych średniówek, tyle że rytm wtedy też jest inny. :)

alea napisała:
Nie były fajne, głównie w stylu "sam sobie winien, może inny pomyśli"

Wiem, że bywają takie komentarze, ale fakty są faktami - przeważająca ilość utonięć spowodowana jest głupotą - brakiem wiedzy, wyobraźni, przecenianiem umiejętności, lekceważeniem zasad czy brawurą. A także kąpielą pod wpływem alkoholu.
A z wodą nie ma żartów, tyle że o tym paradoksalnie najlepiej wiedzą ci, którzy potrafią dobrze pływać.

Miłego i zapraszam do kontynuacji zabawy z rymami.
Będę Ci sekundować. ;)
alea dnia 29.07.2014 01:58
Kiedyś na koloniach, w podstawówce, mieliśmy "pogadankę" ratownika, że z wodą nie ma żartów. Bardzo dobrze to pamiętam (ech, te slajdy z drukowanymi literami...cudo!) i nie lubię kąpać się w rzekach, do jezior wchodzę z bojaźnią. Trudno się z Tobą nie zgodzić, odnośnie tzw. brawury w wodzie.
Z mojego punktu widzenia, obcowanie z cudzym nieszczęściem jest dosyć rzadkim doświadczeniem, więc patrzę to przez mój własny pryzmat, który z białego widma tworzy jedynie smutną szaro-czarną poświatę. A to, że słabo pływam nie pomaga w obiektywnej ocenie problemów z utonięciami, dlatego nie polemizuję z Twoim zdaniem.

Twoje rady odnośnie zgłosek wklejam sobie do notatnika w chmurze, żeby mieć fajną ściągawkę :)
Usunięty dnia 29.07.2014 15:16
alea napisała:
A to, że słabo pływam nie pomaga w obiektywnej ocenie problemów z utonięciami, dlatego nie polemizuję z Twoim zdaniem.

witaj w klubie słabopływających :) kiedyś, jakieś 3 lata do tyłu sama byłabym się utopiła... uratował mnie refleks mojego kolegi... życie mu zawdzięczam :)
Co do ściągawki od Miladory...Milka, przyjmujesz jeszcze zapisy na kurs rymowania? :)



---------------------------------------

Pod tekstem jest miejsce na wypowiadanie się na jego temat, dlatego w przyszłości proszę o przeniesienie prywatnych rozmów na pw, do sb lub na forum.

2.6.5 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem


Przyp.red.BB
Miladora dnia 29.07.2014 19:32
dark_kid napisała:
witaj w klubie słabopływających

Gdybyście mieszkały w Krakowie, to w ciągu miesiąca zrobiłabym z Was syrenki. :)
I bez obaw - mam wszystkie uprawnienia łącznie z ratownictwem, więc żadnej zabawy w topielca by nie było. ;)

dark_kid napisała:
Milka, przyjmujesz jeszcze zapisy na kurs rymowania?

Jasne, że przyjmuję! Cały czas. :)
Spróbuj, to się razem pobawimy.

Miłego, Dziewczyny :)

Pod tekstem jest miejsce na wypowiadanie się na jego temat, dlatego w przyszłości proszę o przeniesienie prywatnych rozmów na pw, do sb lub na forum.

2.6.5 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem


Przyp.red. EF
sergiusz45 dnia 28.08.2014 08:17
alea
Widać i czuć potworny wysiłek Autora w klejeniu tego utworu. Pot leje się z czoła. A efekt? Każdy widzi.
Jednak nawet tak zawziętemu Pisarzowi błysnęła w końcu myśl, że traci czas na próżno. Dobre i tyle.
PS
Użycie wulgaryzmu jest zupełnie nieuzasadnione. To sugeruje manierę. Trzeba się tego wystrzegać. Chyba, że jest już za późno.
alea dnia 28.08.2014 10:48
sergiusz45, dziękuję za komentarz. Opisujesz dokładnie to co jest cluo wiersza czyli moje męki przy pisaniu. Kak zauważysz wprowadzenie od autora nie kryję się z tym.
Co do wulgaryzmu to mam inne zdanie, ale Ty jako czytelnik masz prawo do swojego, które szanuję. Fajnie, że wpadłeś, nawet jeśli to tylko w akcji odwetowej za mój komentarz u Ciebie. Mnie to nie przeszkadza, bo każdy sposób na przyciągnięcie kolejnego czytelnika jest dobry :)
Pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty