Niedoskonałość - Bartek Otremba
Proza » Miniatura » Niedoskonałość
A A A

NIEDOSKONAŁOŚĆ

 

I wtedy Bóg rzekł:

– Stworzę istotę, której celem istnienia będzie poznawanie. Ja wiem wszystko. Nie znam tylko jednego - jak to jest nie wiedzieć, błądzić, szukać, upadać, potykać się i gubić sens. Stworzę człowieka. Kogoś kto choć nigdy tego nie osiągnie, starać się będzie poznać istotę wszechrzeczy. Dam mu do tego narzędzie tak niedoskonałe, zawodne i kapryśne, jakie tylko sobie można wyobrazić. Będzie nim umysł. Gdzieś na jego dnie ukryję jednak przekonanie o możliwości zdobycia wszechwiedzy. Bez niej bowiem człowiek usiadłby na kamieniu, wzniósł do góry głowę i powtarzał przez cały czas:

Panie ja nie wiem nic i nigdy nie będę nic wiedział, Ty zaś wiesz wszystko. Tylko ty i nikt poza tobą. Prowadź mnie cały czas za rękę.”

- Gdybym takim go uczynił, to niechybnie zaraz popadłby w marazm i stałby się jak rośliny i zwierzęta, co za grosz nie mają refleksji, tylko rodzą się, żyją, a potem umierają. Przekazanie mu pragnienia zdobycia wszechwiedzy będzie miało jednak zgubne skutki. Nie da się bowiem poznać nieskończoności za pomocą skończonych urządzeń, nieważne jak wspaniałe by one nie były. Rodzić to będzie frustrację, złość, smutek, żal, zazdrość, zwątpienie, pychę, zapatrzenie w siebie, ale też i ciągłe dążenie do doskonałości. - Bóg podrapał się po brodzie, po czym delikatnie westchnął. - Doskonałość potrzebuje niedoskonałości. Tylko wraz z nią może stworzyć całość. Bez niej jest ułomna, bo brak jakiegokolwiek punktu odniesienia. Tylko odkrycie własnej niedoskonałości, może otworzyć drogę do prawdziwej doskonałości. Moją niedoskonałością niech stanie się człowiek. Jego niedoskonałością zostanie zaś umysł.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Bartek Otremba · dnia 22.08.2014 18:48 · Czytań: 655 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 6
Komentarze
amsa dnia 22.08.2014 23:16
Bartku - jak sam zauważasz, ludzki umysł - niedoskonały - nie może pojąć czym jest doskonałość. Jednakże Twoje rozważania całkiem dobrze wpisują się w nieustanne dążenie do poznania, tego co niepoznawalne, czym na ogół zajmuje się filozofia, łudząca się, że może wyjaśnić to, czego wyjaśnić nie można. Przy czym mam wrażenie, że jeszcze bardziej gmatwa i zaciemnia co już zostało w jakiś sposób poznane, chociaż nie pojęte.
A tekst, zgodnie z treścią doskonały nie jest, więc spróbuj go udoskonalić:).

Pozdrawiam

B)

Cytat:
Stwo­rze(ę) isto­tę, któ­rej

Cytat:
Gdzieś na jego dnie ukry­je(ę)

Cytat:
Prze­ka­za­nie mu pra­gnie­nie(a) zdo­by­cia wszech­wie­dzy bę­dzie miało jed­nak zgub­ne skut­ki


Poza tym przecinki tu i ówdzie trzeba powstawiać.
al-szamanka dnia 23.08.2014 10:25
Cytat:
nie­chyb­nie zaraz po­padł by we wsze­te­czeń­stwo

po­padłby

No tak, z Twoich wywodów jednoznacznie wynika, że Bóg stworzył stworzył człowieka po to, aby poprzez niego doświadczać niedoskonałości.
Czyli opiewane na swoje podobieństwo jest właściwie zadufanym wynalazkiem niedoskonałego umysłu :D
I komu tu wierzyć?

Pozdrawiam :)
mickiewiczada dnia 23.08.2014 11:30 Ocena: Świetne!
Czasami myślę, że Bóg którym kierowała próżność specjalnie obdarzył nas umysłem niedoskonałym abyśmy "broń boże" nie byli mądrzejsi od Niego. Tylko czy to nie próżne tak myśleć?
Usunięty dnia 23.08.2014 12:13
A wiesz Bartku, że to by się nawet zgadzało. Wszystko we wszechświecie ma swój punkt odniesienia. Wszystko ma swoje przeciwieństwo. Bo skąd wiedzieć, że coś jest na przykład długie, skoro nie ma krótkiego? Skąd zatem wiedzieć, że coś jest doskonałe, skoro nie ma niedoskonałego?

Trafne spostrzeżenia. Ale czy na pewno z takim zamysłem Bóg stworzył człowieka? Żeby dążył do czegoś co jest nieosiągalne? W takim razie po co to życie, żeby Bóg miał ubaw?
Kto wie, może tak właśnie jest.

A może po to, aby przejść wszelkie etapy niedoskonałości i poprzez to dotrzeć do doskonałości? Zatoczyć tak zwany krąg życia poprzez wszystkie formy fizyczne i wrócić do pierwotnego stanu?

Takie mi się refleksje nasunęły.

Pozdrawiam:)
Bartek Otremba dnia 23.08.2014 19:07
Dopisywanie do tego tekstu jakiejś większej filozofii mija się chyba trochę z celem :)

Tekst powstał późnym wieczorem w odpowiedzi na pytanie, które gdzieś znalazłem w sieci, a brzmiało ono: co kryje ludzki mózg?. Odpowiedz nasunęła mi się sama, a brzmiała ona - niedoskonałość.

Tekst zaczął napisałem w jakieś 30 min, a będąc na początku nie miałem bladego pojęcia jakie będzie zakończenie i co chcę tak naprawdę tu zawrzeć. Tak na moje oko wplotło mi się kilka koncepcji - jednych świadomych, a drugich trochę mniej: tego, że ludzki mózg jest niedoskonały: bóg zaś wie wszystko, ale czy w takim wypadku wie co to znaczy nie wiedzieć - a może właśnie dzięki ludziom to wie i to w jakiś sposób tworzy całość, do tego doszło dążenie samo doskonałości i to, że czasem nie cel jest najważniejszy a samo dążenie do niego też może sprawić dużo radości. Całość się wymieszała i powstał (jak dla mnie i oczywiście można się nie zgodzić) w miarę spójny tekst. Jeśli skłonił was do refleksji i przemyśleń to najbardziej mnie to cieszy, bo przy pisaniu głównie o to mi chodzi.
Usunięty dnia 23.08.2014 19:20
No widzisz, do jakich ciekawych przemyśleń doprowadziła Cię intuicja? Nic nie dzieje się bez przyczyny, tak jak nic nie dzieje się samo.

Może Bóg przez Ciebie przemówił poprzez to? Kto wie:)

Trudno, żeby taki tekst nie skłaniał do refleksji, zwłaszcza jeśli ma się na ten temat pewną wiedzę. Lubię takie klimaty, więc pozwoliłam sobie coś napisać.

Miłego wieczoru:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty