List do Elżbiety - sergiusz45
Proza » Inne » List do Elżbiety
A A A
Od autora: W odpowiedzi na wzruszający list o muzyce.

 List do Elżbiety

 


„Ty jesteś - najpiękniejsze zwierzęta
Twoje oczy od świtu są modre“

    Tak pisał Gałczyński do żony, po czym wysławszy list do Polski, biegł do swojej kochanki Simony, kasjerki w małym francuskim kinie. Wyszedłszy bowiem z oflagu, nie wrócił do Polski, lecz cieszył się życiem we Francji. Kiedy kilka lat później,  przyduszał go Marian Eile (red. nacz. „Przekroju“) o oddanie obiecanych tekstów, to musiał wysyłać umyślnego, żeby w nocy odnalazł poetę w knajpie i nie odchodził, dopóki przy nim, na miejscu, nie napisze obiecanych strof. Gałczyński brał serwetki ze stołu i pisał na kolanie. W ten sposób powstało wiele jego niezapomnianych, genialnych rymów. Chociaż podobnie pisał też na zamówienie gości. Ale już byle co i byle jak, za pieniądze.
    Stwórca rozrzutnie obdarzył go wielkim talentem i nie tylko. Gałczyński miał także szczęście. W jałowej, zastraszonej literaturze powojennej dane mu było pisać groteskowe wizje i wzniosłe poematy, które chętnie drukowano i wydawano. Wzbogacił nasz język o słowa, których nie byłoby nigdy bez niego. Był poetą światowego formatu i niedoskonałym człowiekiem.
Niestety, nie wystarczy być niedoskonałym człowiekiem, żeby zaraz być Gałczyńskim.

„Zima była gdy wysiadłem z autobusu
I rzuciłem się w twoje ramiona
I twych włosów, twych wieczornych włosów
Ogarnęła mnie woń niezmożona“

Tak pięknie pachną włosy ukochanej kobiety. Można w nich zanurzyć twarz i cieszyć się życiem.
    W sejmie próbowano ustanowić rok Gałczyńskiego. Niestety, malkontentów było zbyt wielu. Najzajadlejsi nie mogli mu zapomnieć wiernopoddańczych rymów pisanych za czasów siermiężnego socjalizmu. Pewnie nie czytali jego najpiękniejszych wzruszających strof, niezwykłych modlitw i rozmów z Bogiem. Jego winą było to, że za wcześnie się urodził, wrócił do kraju i miał, w sumie niewinny, flirt z władzą ludową.
   Poeta kochał muzykę, którą słychać w jego wierszach. Tylko wyjątkowo wrażliwe osoby potrafią dostrzec całe jej piękno. Niewielu twórcom zdarzyło się wyrazić własne wrażenia, płynące z obcowania z muzyką, w sposób równie fascynujący i prawdziwy jak jemu.
    Gałczyński miał jeszcze jeden uroczy dar niebios. Potrafił dostrzec w chaosie świata rzeczy i sprawy, nie przynoszące chwały bohaterom. Wykpiwał je bezlitośnie, jednak bez złości i zacietrzewienia. Więcej w tym zawsze było zabawy niż świętego oburzenia.
    Przyznaję, że Gałczyński uwiódł również mnie. Próbowałem go nawet (wybacz mi Panie) naśladować. Pewnie mi to zostało, bo teraz naśladuję formę Twojego pięknego listu o muzyce, pisząc pozornie o Gałczyńskim. A myślę o tym, czym Ci można sprawić przyjemność.

„ We śnie jesteś jedyna i pierwsza,
we śnie jestem pierwszy dla ciebie.
Rozmawiamy o kwiatach i wierszach,
psach na ziemi i gwiazdach na niebie.
We śnie w lasach są jasne polany,
spokój wielki i niesłychany,
pocałunki zielone jak paproć.“

 

Z niezmiennym uwielbieniem i szacunkiem: Sergiusz Torwan

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
sergiusz45 · dnia 26.09.2014 04:58 · Czytań: 790 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Komentarze
Hedwig dnia 26.09.2014 06:14
I mnie uwiódł Gałczyński, chociaż nie próbowałam nawet go naśladować.
To było wtedy, gdy mówiło się jeszcze tylko o Srebrnej Natalii. Dopiero wiele lat póżniej Kira Gałczyńska pisząc książkę o Leśniczówce w Praniu opisała jak dowiedziała się, że ma brata. Po prostu zadzwonił do niej do drzwi, ona otworzyła i dowiedziała się tego od młodego mężczyzny.
Tylko Srebrna Natalia wiele lat żyła w nieświadomości.
Bardzo Ci dziękuję za ten tekst.
Pozdrawiam serdecznie.
sergiusz45 dnia 26.09.2014 07:39
Hedwig
"Poezja - to jest złoty szerszeń
Co kąsa, więc się pisze wiersze.
Cóż, człowiek pisze tak jak może,
Obywatelu Redaktorze!".
To miłe poznać Bratnią Duszę w epistolografii i nie tylko.
Pozdrawiam serdecznie.
msh dnia 26.09.2014 14:47
Byłem i jestem admiratorem (On chyba nie lubił takiego patosu) wierszy Gałczyńskiego. Od niego zaczęła się moja przygoda z pisaniem. Kiedyś także próbowałem (może mnie również Pan wybaczy) pisać "pod niego", ale Gałczyński był niepowtarzalny. Z czasem zmieniłem sposób, czy też styl pisania, ale nadal jego poezja jest mi bliska. Kiedy pisałem "kroniki kanadyjskie" to On chodził mi po głowie, stąd dopisek "z Gałczyńskim w tle" i motywy z "Zaczarowanej dorożki". Dziękuję za przypomnienie skąd u mnie, o ile faktycznie jest, wrażliwość poetycka. Pozdrawiam serdecznie. msh
zajacanka dnia 28.09.2014 00:53
To pobawmy się nieco :)
Wyobraź sobie, że Twój tekst czyta polskojęzyczny odbiorca, nie znający jednak twórczosci Gałczyńskiego. (A jest takich wielu, niestety).
Ogołoćmy czytelnika z wszelkiej wiedzy o poecie.
Pytanie jest: co nam zostanie?
O czym jest tekst?
Kilka faktów/anegdotek o człowieku. Mało, żeby się zachwycić...
Bazujesz na czytelniczej wiedzy, nie sprzedając niczego od siebie.
Erudycyjne teksty są dla zamknietego społeczeństwa. Wiedzącego, o czym piszesz.
Ten tekst nie jest im potrzebny.
Jestem za upowszechnianiem wiedzy. Niech inni też lizna i zasmakują.
Póki co słabo.
Kombinuj dalej. Czuję, że dobrze.

Kiss

A
sergiusz45 dnia 28.09.2014 02:31
zajacanka
Epistolografia nie jest Twoją najmocniejszą stroną, więc wyjaśniam podstawową zasadę pisania listu serdecznego. Otóż pisze się go do osoby nam znanej, bliskiej, zaufanej. Ponadto dokonałaś bezsensownej analizy utworu, robiąc śmieszny streep tease założeń i dziwiąc się końcowemu rezultatowi. List to nie jest kobieta i obdzieranie go z szatek przynosi kiepskie rezultaty, więc o zachwyty robi się trudno. Nic mnie nie obchodzi stres czytającego ten list nieuka. To jest jak widać tylko Twoje zmartwienie.
Idąc dalej tokiem Twoich oryginalnych myśli, z zażenowaniem konstatuję, że jesteś zdegustowana brakiem dydaktyki nawet w osobistej korespondencji. Czyżbyś nie wiedziała, że dydaktyka w prywatnym liście to jest gruby nietakt?
Natomiast nie dziwi mnie brak podstawowej refleksji, że celem tego listu, będącego przecież odpowiedzią na piękną epistołę (a stoi to w treści jak byk), jest chęć sprawienia przyjemności adresatce, a nie upowszechnianie wiedzy. Rób to Ty, jak czujesz powołanie. Pewnie, jak się liże (czyta) po nocy to i o znalezienie smaku trudno. Sprzedaję w tym liście nastrój, ale widocznie tego nie zauważyłaś. Słabo to się robi od takich komentarzy. Ja się tak nie bawię.
Dobranoc.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty