O wolności przy szkockiej - mario
Poezja » Wiersze » O wolności przy szkockiej
A A A

 

I zstąpił anioł - symbol wolności,
gdy ujrzał w ludziach nowe życie,
gdy usłyszał hymn tej ziemi, inny niż zwykle.
Rozpostarł nad nią skrzydła i przemówił do nich:
"Powiadam wam, w jedności siła i wolność narodu.
Powstańcie obrońcy walki o wolność,
porzućcie spuściznę żałoby.
Nie jesteście synami Albionu".

Oni zaś zdecydowali inaczej...
Zwyciężył duch niewoli,
siedzący na zalanym krwią tronie Stuartów.
"Westchnienie wolności" - rzekł anioł i odszedł.
 
Młodzieniec, w sile wieku,
klęcząc pod drzewem niewoli,
gdzie śnił o wolności nad grobem ojca,
który ostatni widział wolną ojczyznę,
wołał za nim:
"Dlaczego Bóg nie rozkruszy w końcu naszych więzów ?"
 
Odpowiedział mu anioł:
"Zdeptane prawa ludu
nie znajdą w Bogu mściciela.
Godnym oczu Boga tylko naród wolny".
 
Wielcy mędrcy,
trzymając w ręku pochodnie piekieł i oświetlając
zawiedzioną twarz młodzieńca,
kiwali głowami i mówili jeden do drugiego:
"Cóż to było ? Mara błyszcząca ? Widziadło ?

O niedowiarstwo !
Na Albionu ostrowie, w posępnych gmachach Westminsteru,
wolność pozostała za szkocką kratą.

* Parafraza "Ody do wolności" Juliusza Słowackiego.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mario · dnia 02.10.2014 04:51 · Czytań: 801 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 12
Komentarze
Inkaa dnia 02.10.2014 17:38
Chciałabym coś fajnego i mądrego napisać. Zasługujesz na uwagę, bo zauważyłam, że dużo komentujesz i rzeczą naturalną jest, że pewnie też (jak każdy z nas) czekasz na kilka słów. Jednak nic konkretnego nie przychodzi mi do głowy, bo wiersz nie w moim klimacie. Ciężko mi go ugryźć. Może przyjdą tu bardziej uskrzydleni poetycko. Ale byłam, czytałam i z chęcią zapoznam się z kolejnymi produkcjami, może bardziej stąpającymi po Ziemi, bo akurat takie mocniej poruszają ducha i moją percepcję. Jednak pozdrawiam Cię serdecznie i trzymam kciuki :)
mario dnia 02.10.2014 21:44
Inkaa,

Dziękuję za odwiedziny i za poczytanie. Obiecuję ci następną "produkcję bardziej stąpającą po Ziemi". Właśnie oczekuje na akcept. Może ten tekst poruszy ducha innym razem ?
serdecznie pozdrawiam :)
labedz dnia 02.10.2014 22:08
No cóż, nie jestem miłośnikiem tego kawałka.
Z rozmachem zabrałeś się za temat, sięgnąłeś po bardzo nośne rekwizyty i po bardzo wielkie słowa, rozbrzmiały motywy jak fanfary, ale para, moim skromnym zdaniem, poszła jednak w gwizdek...
Nie leży, no ni cholery nie leży mi rytmika tego tekstu, źle mi się to odczytuje. Stylizacja językowa też mnie trochę mierzi, może dlatego, że w smaku na końcu języka słyszę jednak tylko patos.
Podejrzewam, że - głównie przez osadzenie w takich a nie innych realiach świata przedstawionego - tekst ma ambicje intertekstualne, i być może odsyła czytelnika do innych tekstów kultury jakimiś aluzjami literackimi i kontekstami, ale niestety ich nie łapię. Może to wynikać oczywiście z mojego ewentualnego braku obycia, zgoda, a może też wynikać ze zbyt małej czytelności tych aluzji.
"Młodzieniec" co to jest już "w sile wieku", trochę brzmi mi komicznie, choć rozumiem intencje i zamiary takiej metafory. Po prostu niefortunne jest to zestawienie.
Zatem, drogi mario, wybacz - nie tym razem. Przy następnym tekście mam nadzieję być bardziej zachwyconym, czego i Tobie i sobie życzę.:)
Pozdrawiam.
P.S.: Ostatni wers mile mi zabrzmiał, ale to dlatego - o, zgrozo - że skojarzył się mi z moim opublikowanym tu tekstem "Autobiograficzny list gończy", gdzie pojawiła się dokładnie taka sama metaforka.:D
mario dnia 02.10.2014 22:46
Łabędziu,

Zdaje sobie sprawę, że ta parafraza znajdzie niewielu miłośników. Cóż, nie jest to wierszyk lekki i przyjemny w czytaniu ( tak jak napisałeś ), bo i niełatwo powstał. Starałem się by był przemyślany i trochę trącał patosem (jednak). Uważałem, że temat wolności narodowej nie należy do błahych i tak do niego podszedłem. My jako naród walczący przez dekady o wolność (także słowa) raczej nie powinniśmy być obojętni na takie sytuacje jakie obecnie mają miejsce. Jedni się biją o wolność, inni ją odrzucają. Cóż, Szkoci mieli szansę, ale jej nie wykorzystali. I nadal nie są narodem wolnym. Dalej decydują za nich Angole. Tak jakoś nie mogłem przejść wobec tego faktu z obojętnością.

Dziękuję za uwagi. :) Do autobiografii oczywiście zajrzę, brzmi zachęcająco.

pozdrawiam
Usunięty dnia 03.10.2014 00:12
Cóż mogę napisać, może tylko to, że wczoraj Anioły miały swoje święto.
Poczekam z Inką na Twoje następne utwory.
Niemniej gratuluję debiutu, i trzymam kciuki za kolejne wiersze.

WOLNOŚĆ JEST NAJWAŻNIEJSZA... !!!

Pozdrawiam, Cefeusz :)
mario dnia 03.10.2014 00:22
Cefeuszu,

Dziękuję, że zaglądnąłeś. :)

pozdrawiam
Zola111 dnia 11.09.2017 19:55
Mario,

podjąłeś stylizację biblijną i ważny (dziś baaardzo ważny temat) i chwała Ci za to. Za ambicje i próby poszukiwania w stylu. Podoba mi się także ta szkocka krata, którą odczytuję jako aluzję do zarobkowej emigracji. Jednak wiersz w całości odbieram na nie. Życzę twórczej weny i lepszych wierszy. Pozdrawiam,

z.
mario dnia 12.09.2017 04:51
Zolu, dziękuję za zaglądnięcie do tekstu, pochwaly i jednocześnie przyjmuję z pokorą, że wiersz cię nie zachwycił. Chciałbym tylko dorzucic dwa słowa nt. jego genezy.
Wiersz pełen emocji...Powstał 3 lata temu tuż po głosowaniu Szkotów za pozostaniem dalej w "niewoli" Anglii. Stąd i tytuł wiersza - rozważania o wolności przy szklaneczce szkockiej...ale całkiem na poważnie!
Odnosząc się do treści: Choć nowe pokolenie mogło zmienić historię, stało się inaczej - nie udźwignęło tego ciężaru odpowiedzialności.
Od razu nasunął mi się pomysł romantycznej Ody Słowackiego, gdzie anioł wolności roztacza skrzydła opieki nad narodem walczącym o niepodległość. Stąd parafraza...
i anioł przyszedł bo i kolejny naród upomniał się (wydawało się) o wolność i niezależność... i zawezłał Szkotów do walki słowami Slowackiego "nie jesteście synami Albionu"...oni zaś zdecydowali inaczej...
i anioł odszedł wydajac tylko "westchnienie wolności"
...dalej "młodzieniec pod drzewem niewoli" to symbol nowego pokolenia, marzącego o wolności, zarazem dumnego z historii tego walecznego narodu - "śnił o wolności nad grobem ojca"
... nie rozumie dlaczego dalej muszą pozostać pod rządami obcego państwa i zrozpaczony przywołuje Boga, wołając za odchodzacym aniołem wolności...
"Godnym oczu boga tylko naród wolny" znowu słowami Słowackiego odpowiada anioł Szkotom głosującym przeciwko zmianom (mędrcy z pochodniami piekieł w ręku)
...Pointa dobitnie zaznacza fakt braku wiary w niezależność od Anglii większości narodu szkockiego (decyzje ważne dla Szkotów dalej zapadać będą w odwiecznych gmachach Wesrminsteru). Szkocka krata symbolizuje oczywiście naród szkocki, ale także więzienie, stąd "wolność pozostała za szkocką kratą".
Cóż, ten wiersz odzwierciedla refleksje nad faktem trudnej drogi do wolności i niezależności. Wydawałoby się, że dumnemu narodowi Szkotów uda się w końcu oderwać od tej zależności brytyjskiej, wystarczyło tylko pójść i zagłosować... Ale i to było ponad ich siły. Wartości narodowe jeszcze wtedy okazaly się za słabe. Może kiedyś...
Utwór miał być także hołdem dla poety, którego wezwanie do wolności jest ponadczasowe (temat ciągle powraca, nawet teraz i u nas). Utwór z założenia miał być patetyczny (choc wiem, że patos jest dzisiaj niepożądany i to bedzie mi zarzucane), ale chcialem by wiersz był utrzymany w konwencji romantycznych niepodległościowych utworów literackich.
Miały być dwa słowa, ale się trochę rozpisalem...
Miladora dnia 20.09.2017 19:07
Mnie też nie zachwycił, Mario. :|
Za dużo tu wszystkiego - szumnych słów, patosu, Boga, anioła, wolności, która powtarza się co chwilę, mędrców i różnych odniesień - a za mało po prostu ludzi, rzeczywistego spojrzenia od ich strony na sprawę.

Jedynym wersem wartym uwagi jest wolność pozostała za szkocką kratą.
Spróbuj napisać wiersz od nowa i inaczej.

Miłego. :)
mario dnia 20.09.2017 23:43
Miladoro, może faktycznie za dużo tych odniesień do ody J.S., ale z założenia miało być poważnie i symbolicznie. Napisać go od nowa lub inaczej? Może zostawię go takim jaki jest, jako mało udaną próbę parafrazy.
Pozdrawiam :)
Miladora dnia 20.09.2017 23:52
mario napisał:
Napisać go od nowa lub inaczej?

Masz dobry tytuł i dobrą pointę - wystarczy wypełnić środek. :)
Ten wiersz zostaw na pamiątkę i spróbuj napisać nowy. O ludziach.

Miłego. :)
mario dnia 21.09.2017 00:36
Brzmi jak konkurs "zaśrodkowanie" :)
Pewnie muszę tak do tego podejść... wystarczy wypełnić środek.
Pomyślę.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty