haiku - Slavek
Poezja » Wiersze » haiku
A A A

jesienny deszcz

stuka w parapet

wprost do snu

 

jesienny deszcz

tuż obok mnie

za mgłą z oddechu

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Slavek · dnia 15.11.2014 07:58 · Czytań: 1151 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 17
Komentarze
Lilah dnia 15.11.2014 21:05
Witaj, Slavku!
Haiku składa się z 17 sylab, podzielonych na trzy części znaczeniowe - po 5, 7 i 5 sylab.
U Ciebie te kryteria nie są spełnione, więc chyba nie można ich uznać za haiku. Może coś dopracujesz?
Pozdrawiam :)
Tjereszkowa dnia 15.11.2014 21:16
Chyba, że to nie haiku, a wiersz o tytule "haiku"? Inspirowany haikową duszą... :)
Slavek dnia 15.11.2014 21:51
Dolna półka..to upokarzające nie dlatego, że uważam, że jestem POETA bo wiem, że nie jestem i znam swoje miejsce w szeregu, ale to upokarzające dla nas wszystkich

co do sylab

na prestiżowym konkursie haiku The 2009 Shiki Special Kukai Contest w Japonii nasza rodaczka Dorota Pyra tym oto haiku zdobyła główną nagrodę

biel
woda wpada
w swój szum

whiteness
the water falls
into its sound


dziękuję:)
Tjereszkowa dnia 15.11.2014 22:32
Miłosz również nie trzymał rygoru sylabowego.
Wiolin dnia 16.11.2014 12:13
Witaj Slavku.

Masz rację - klasyfikowanie w każdy podobny sposób poezji to uszczerbek dla jej wartości.. To czytelnik ma prawo i powinien sam określić jakim jest czytany przez niego wiersz. Rozumiem że można w jakiś sposób podkreślić wiersze wprowadzone na portal nowej osoby, ale klasyfikowanie i narzucanie z góry ich wartości jest wielką niesprawiedliwością. Sam kilkunastokrotnie doznawałem takiego uczucia kiedy z jakiś tam względów, wiersz lądował we wprawkach...Ten właśnie sposób spowodował że zamknąłem się przed pisaniem na pp, bo jakim prawem ktoś może decydować o moim rozwoju czy nie rozwoju duchowym.... podkreślając że kiedyś pisałem inaczej niż teraz....ze kiedyś lepiej a teraz gorzej. Znaleziony wiersz we wprawkach miał niby być tą motywacją do lepszego pisania. Nikt z nas nie jest maszyną która potrafi powielać w nieskończoność jakąś operację. Jesteśmy każdego go dnia inni. Inną jest też nasza poezja....Miewamy też czasookresy pewnej zapaści twórczej, kiedy zdarza nam się pisać mniej odkrywczo, zbyt mało interesująco. Mimo wszystko jest to tylko zabawa w lepsze słowo...Sama obecność poezji w naszym życiu, stawia nas po tej lepszej stronie losu. Nie każdemu jest dane pisać - raczej uczmy się od siebie i do siebie szacunku, bez klasyfikowania poezji na lepszą i gorszą.

Widać po wierszu Doroty Pyry, że rzeczywiście można haiku pisać na wiele sposobów. Pozdrawiam


----------------------------------------------------------------------------
Regulamin Portalu Pisarskiego

6.8 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem.

przyp.red. BB
Miladora dnia 16.11.2014 18:00
Tjereszkowa napisał/a:
Miłosz również nie trzymał rygoru sylabowego.

Zgadza się. Bo w językach innych niż japoński nie musi się przestrzegać rygoru sylab.
Natomiast zawsze "ducha" haiku, a tego u Ciebie zabrakło.
Nie ma wymaganego "cięcia", co sprawia, że Twoje obrazy są jednowymiarowe i nie skłaniają do żadnych refleksji. Są wyłącznie jakby prostą konstatacją na temat deszczu.
Nie ma w nich tej ulotności i pewnego rodzaju abstrakcji, które decydują o istocie haiku.

Miłego :)
Vanillivi dnia 17.11.2014 02:09
Zgadzam się z Miladorą, zabrakło mi tutaj również tego trudnego do zdefiniowania "ducha" haiku. W ogóle - chociaż sama próbowałam naskrobać haiku, mam wrażenie, że ta forma bardzo często nie sprawdza się poza azjatyckimi kulturami. Bo tam głęboko zakorzeniona jest tradycja czerpania z tego, co nieokreślone, trzy wersy jedynie jakoś kształtują wszystko, co niezawarte w wierszu, u nas tego nie ma, dlatego łatwo albo popaść w banał, albo skupić na jakimś zupełnie nieistotnym szczególe.
Tutaj opis tego deszczu jakiś taki mało ciekawy, nie prowadzi do żadnej refleksji. Powtarzasz trzy razy "jesienny deszcz" i za każdym razem nie wnosi to wiele nowego, także mnie Twój utwór niestety nie przekonał.
Pozdrawiam.
Slavek dnia 17.11.2014 19:17
Wiolin - pisz, pisz i dodawaj, dzięki Ci dobry człowieku :)
Miladora - a guzik prawda "prosta konstatacja na temat deszczu"..

Haiku: wiersz opisujący istotę żywo odczutej chwili, w której natura łączy się z naturą ludzką.Zwykle haiku po angielsku napisane jest w trzech nierymowanych wersach, w siedemnastu lub mniej sylabach.
(Amerykańskie Stowarzyszenie Haiku)

Vanillivi - "banał", a to też banał?:

Chmara komarów –
Byłoby pusto
Bez nich

Stary staw,
Wskakujące żaby,
Dźwięk wody.


i niekoniecznie czytajcie mojego twora jako całoś, to są trzy odrębne byty/momenty
pobutka
wstanie z łóżka
wyjście z domu
tylko jakoś tak nie chciałem wklejać ich osobno bo stanowią pewną ciągłość/całość:)
Miladora dnia 17.11.2014 23:37
Slavek napisał/a:
Miladora - a guzik prawda "prosta konstatacja na temat deszczu"..

To, że Tobie te obrazy wydają się niesłychanie wysublimowane, nie znaczy jeszcze, że każdy czytelnik będzie je tak odbierał. :)
Mnie nie poruszyłeś wyobraźni.
"Sen/serce/mgła oddechu" - co w tym jest takiego oryginalnego i odkrywczego, co mogłoby zatrzymać na dłużej?
Slavek dnia 18.11.2014 15:52
Miladora napisała:
To, że Tobie te obrazy wydają się niesłychanie wysublimowane
- nieładnie tak drwić z kogoś.
Haiku ma być proste od wysublimowania jest poezja, ale ta "mgła oddechu" faktycznie nie pasuje, w Haiku należy unikać metafor
(w dodatku dopełniaczowa)
Miladora dnia 18.11.2014 16:06
Slavek napisał/a:
nieładnie tak drwić z kogoś.

Slavku - nigdy z nikogo nie drwię.
Chciałam Ci tylko zwrócić uwagę na fakt, że to, co w odbiorze samego autora jest świetnym pomysłem, niekoniecznie musi być tak odebrane przez czytelników.

Slavek napisał/a:
Haiku ma być proste

Haiku może operować prostymi słowami, ale bynajmniej nie jest proste, gdyż w swoim założeniu zakłada również możliwość, a nawet konieczność posłużenia się paradoksem, by zamiast jednoznacznej interpretacji wywołać ulotne i subtelne odczucia w odbiorcach.
I moim zdaniem tego w wierszach brakuje.
Slavek dnia 18.11.2014 16:55
Miladoro - z całym szacunkiem, nie zgadzam się z Tobą. Jest wiele technik pisania Haiku, ale jedno dotyczy wszystkich, ma to być zapis ulotnej chwili, tego jednego, jedynego momentu. Ale paradoks..? To nie w Haiku, no chyba, że chodzi o kontrast, ale to tylko jedna z technik.
Miladora dnia 18.11.2014 17:20
Slavek napisał/a:
nie zgadzam się z Tobą.

Nie musimy się zgadzać - każdy bowiem ma prawo do własnego zdania. :)
Ja po prostu reprezentuję inne.

Slavek napisał/a:
ma to być zapis ulotnej chwili,

Owszem. Ale nie wprost i najlepiej nie w odniesieniu do siebie. :)

Slavek napisał/a:
Ale paradoks..? To nie w Haiku,

W haiku. :)
Popatrz na zacytowany przez siebie wiersz:
- biel
woda wpada
w swój szum -
Czy woda wpadająca w swój szum nie jest paradoksem?
To jest właśnie ta ulotność oparta na czymś, co nie poddaje się przetłumaczeniu na słowa.
Niebanalny obraz chwili.
Slavek dnia 18.11.2014 20:42
Nie w odniesieniu do siebie i nie banalnie..a np. to? (wybór Czesława Miłosza)

Pierwszy śnieg -
Głowa lekka,
Myję sobie twarz

Hę?:)
Vanillivi dnia 19.11.2014 12:35
Slavku, zacytowane przez Ciebie haiku - choć z pewnością nie należą do moich ulubionych, znam dużo lepszych - mimo wszystko spełniają ten warunek łapania pewnego ulotnego momentu, oddawania nastroju chwili, skłaniania do refleksji. U Ciebie tego nie ma.
Piszesz, że te trzy części (widzę że teraz zredukowałeś do dwóch) niekoniecznie muszą stanowić całość - ale dla mnie to, co się w nich powtarza, nie jest aż tak interesujące, by czytać to trzy razy. Niestety, do mnie nie przemówiło.
I też nie podchodziłabym do haiku w ten sposób, że wyszukuję u znanych coś, co uważam za słabe i tłumaczę sobie "skoro znani pisali takie słabe to ja też mogę". Raczej wyszukujmy u znanych to, co zachwyca i dążmy do podobnego poziomu.
Pozdrawiam serdecznie.
Slavek dnia 19.11.2014 16:58
Ok. mój błąd, że dodałem je razem, mogłem osobno i lepiej by się czytało(?). Nie przyjmuję zarzutu, że coś się powtarza bo to nie wiersz to dwie osobne impresje na temat jesiennego deszczu. I wcale nie uważam, że haiku podanego przeze mnie w poprzednim komencie jest słabe(?!) To świetne haiku:) prezentujące jedną z technik pisania! Bo Miłosz napisał, że musi być "cięcie" i już bez dyskusji, a właśnie nie musi.
Vanillivi dnia 19.11.2014 21:14
Ok, w takim razie przepraszam, nie zrozumiałam intencji. Teraz już wszystko jasne :).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty