skurkonella - Miladora
Poezja » Wiersze » skurkonella
A A A
Od autora: dla Gwiazdki, czyli Introwerki, której nieopatrznie wymknęło się w komentarzu: „Muszę poprosić Milę o jakąś skurkonellę”. ;)

 

życie zbyt często robi nas w banię
rzuca raz w prawo drugi raz w lewo
trudno nie myśleć: o skurkowane
 
a jeszcze trudniej gdy daje plamę
i trzeba nowe wynaleźć credo
znosząc to ciągłe robienie w banię
 
kiedy wymyśla następny manewr
by zamiast odą zabrzmieć elegią
a my myślimy: o skurkowane
 
marząc by jakiś wywiesić baner
lub głośno krzyknąć: spadaj na drzewo
zanim ponownie zrobi nas w banię
 
okradnie z czasu wydrwi i skłamie
że tuż za rogiem jaśnieje niebo
zamiast manowców – o skurkowane
 
zmusza do tańca choć to nie taniec
choć nogi niosą już ledwo ledwo
każąc wciąż wierzyć że kiedyś w banię
więcej nie zrobi nas skurkowaniec
 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Miladora · dnia 18.02.2015 04:44 · Czytań: 1218 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 41
Komentarze
akacjowa agnes dnia 18.02.2015 08:26 Ocena: Świetne!
Skurkowana :) Milu, czy jest temat, na który nie dasz rady napisać wiersza? Może rzucimy Ci jakieś wyzwanie?
Zawsze, gdy zaglądam do Twojego wiersza, to mam jakąś taką perfidną ochotę znaleźć źdźbło. Swoje belki widzę, więc czuję się usprawiedliwiona :)
Czy w ostatniej zwrotce musi być dwa razy "choć"? A gdyby dać: "choć to nie taniec bo nogi niosą już ledwo ledwo", co? ;)
Pamiętaj, że to tylko sugestia. Decyzja zawsze należy do autora :p

Pozdrawiam twórczynię moich poetyckich kompleksów :)
Nalka31 dnia 18.02.2015 10:02
akacjowa agnes napisała:
Pozdrawiam twórczynię moich poetyckich kompleksów


Agnesko nie tylko Twoich, bo inni też się znajdą. :D

Milu ja już dawno przestałam się dziwić, co nowego wymyslisz, a że o nellkach już nie wspomnę. Jak tu pisać kolejne, skoro Twoje przebijają inne.

Serdeczności.
introwerka dnia 18.02.2015 10:54 Ocena: Świetne!
Milu,

Bardzo, bardzo dziękuję za tak piękny tekst! :) Odnosząc się do dedykacji: opatrznie, nieopacznie - wiedziałam przecież, j a k smakowite będą kurki marynowane w bani Twoją ręką! :p

Podziękowania i wielkie buziaki :)
p dnia 18.02.2015 12:33
Bardzo sprawne i takie tuwimowskie.
starysta dnia 18.02.2015 12:43
...no i mamy dynię czyli banię. Zbyt dużo tej bani Ci się rymnęło, zatem do bani. Mnie nie pociągnął, a do Tuwima czy Asnyka. :)

Cytat:
zmusza do tańca choć to nie taniec
choć nogi niosą już ledwo ledwo
Pustoszy piękno ostatniej strofy

Pozdrawiam.
p dnia 18.02.2015 12:49
Och, jak wybaczyliśmy Tuwimowi powtórzenia

http://depth.blog.onet.pl/2008/.../tutejszy-idiota-z-miejscowa-kretynka/

to i Miladorze wybaczymy... ;)
starysta dnia 18.02.2015 12:53
...inne czasy Droga P, już nie pierzemy w czystej rzece
akacjowa agnes dnia 18.02.2015 12:59 Ocena: Świetne!
P i Starysto, przecież to villanella. Powtórzenia muszą być. Bez nich nie byłaby to villa :)
Lilah dnia 18.02.2015 13:36 Ocena: Świetne!
Dla mnie genialna villa.

Serdeczności, Milu. :)
p dnia 18.02.2015 13:52
agnes - to, że villanella, to widzę, ale pewnie można byłoby uniknąć niesystemowych powtórzeń. Z tym że moje zdanie jest takie, że wszelkie rytmy i melodie zasadzają się na powtórzeniach, więc zbytnie ich rugowanie z wierszy jest bez sensu.
akacjowa agnes dnia 18.02.2015 14:07 Ocena: Świetne!
Uśmiałam się, bo kiedyś sama wypomniałam Mili, że ma za dużo powtórzeń w wierszu. A to właśnie była villanella :) To był mój pierwszy raz, kiedy zobaczyłam takie cudo :) Ale młoda wtedy byłam i głupiutka. Teraz jestem starsza ;)

Dobra, ale do rzeczy: Które powtórzenia są niesystemowe w tym wierszu? Pytam, bo wciąż się uczę, o czym świadczy to, co napisałam trzy zdania temu :)
p dnia 18.02.2015 14:21
Niezrównanie dobry opis vilanelli znajdziesz tutaj: http://www.nieszuflada.pl/_artykuly/vilanella.html

Można się zastanawiać, czy następujące słowa (w różnych formach, a czasem wersjach pochodnych) nie pojawiają się za często: by, choć, i, ledwo, marzyć, kiedy/kiedyś, nas, nie, o, raz, robić/zrobić, taniec, to, trudno, w, zamiast.
akacjowa agnes dnia 18.02.2015 14:37 Ocena: Świetne!
Dzięki, nauki nigdy za wiele :)

Mimo to jednak uważam, że skoro wers pierwszy i trzeci w villi mają się powtarzać, stanowić niejako kręgosłup wiersza, to słowa w nich tkwiące będą repetować w kolejnych zwrotkach.

Zgadzam się jednak, że występowanie tych konkretnych wyrazów powinno się ograniczać tylko do wersów 1, 3, 6, 9, 12, 15, 18 i 19. W pozostałych należy ich unikać.

Czy o to Ci chodzi?
starysta dnia 18.02.2015 14:44
Czy Pani chce mnie obrazić Akacyj ko?
Miladora dnia 18.02.2015 14:45
O, jak fajnie, że się taka dyskusja wywiązała. :)

akacjowa agnes napisała:
musi być dwa razy "choć"?

To powtórzenie celowe, Agnesko. :)
Nie może być "bo nogi niosą", gdyż pomijając wtręt "choć to nie taniec", wers brzmiałby bez sensu - "zmusza do tańca bo nogi niosą już ledwo ledwo".

Nalka31 napisała:
przestałam się dziwić, co nowego wymyslisz,

To nie ja tym razem - to Introwerka. :)

introwerka napisała:
kurki marynowane w bani

Dobrze, że w bani, a nie do bani, Gwiazdko.
A co do "opatrznie, nieopacznie", to na wszelki wypadek podaję link, bo często mylone są te dwa słowa: http://www.jezykowedylematy.pl/2013/.../opacznie-nieopatrznie-i-opatrznie/

p napisał:
Bardzo sprawne i takie tuwimowskie.

W pierwszej chwili przeczytałam "tumiwisistowskie", Pe. :)

starysta napisał/a:
Zbyt dużo tej bani Ci się rymnęło, zatem do bani

Do bani potrafi być wszystko, Starysto - chociaż akurat villanellowskie powtórzenia chyba jednak nie mieszczą się w tej kategorii. :)
A powtórzenie "choć" jest celowe.

Lilah napisała:
Dla mnie genialna villa.

Z pewnością nie, Lil - to tylko przekorna zabawa. :)

p napisał:
Można się zastanawiać, czy następujące słowa (w różnych formach, a czasem wersjach pochodnych) nie pojawiają się za często: by, choć, i, ledwo, marzyć, kiedy/kiedyś, nas, nie, o, raz, robić/zrobić, taniec, to, trudno, w, zamiast.

Rzeczywiście - jedno "marzyć" powinnam wymienić na "wierzyć". Natomiast "ledwo ledwo" też jest celowe. Nie da się w villanelli, gdzie z samej formy wynika pewien rygor powtarzalności, uniknąć podobnych czy tych samych słów.
Zresztą villanelle są tak specyficzne, że doskonale rozumiem, iż nie wszystkim mogą się podobać. Za to stanowią, co zawsze powtarzam, dobre ćwiczenie warsztatu. :)

Dziękuję serdecznie wszystkim komentującym, że zechcieli pobawić się ze mną w skurkowańca, a Gwiazdce za inspirację do tej zabawy. :)

Miłego :)

Aha - villanelle bywają mocne i słabe - mocne, gdy wersy powtarzalne zamieszcza się w niezmienionej formie, słabe - gdy są one modyfikowane.
starysta dnia 18.02.2015 14:49
Kiedyś Miladoro powiedziałem chyba zbyt wiele razy kocham i coś się stało z tekstem. Możesz czytać z życiem :)

...i nie idzie o ledwo ledwo bo akurat to mi się bardzo podoba :) bo to jakby jeden wyraz z znacznym oświadczeniem że, tyle co :)
akacjowa agnes dnia 18.02.2015 14:53 Ocena: Świetne!
Starysto, obrazić? Ja?! Boże broń!
Lubię villanelle. Sama ich kilka popełniłam, choć każdej mile do villi Mili :)
Dumna jestem, że wiem, o istnieniu takich wierszy. Jakiś czas temu nie miałam pojęcia, więc czasem mogę się zapędzić i podejrzewać, że ktoś może też nie wiedzieć :)
Nie chciałam nikogo obrazić. Przypomniałam sobie tylko siebie sprzed dwóch lat.

Na 100% chęci obrazy w moim komentarzu nie było ani okruszyny :)
Miladora dnia 18.02.2015 15:06
starysta napisał/a:
Kiedyś Miladoro powiedziałem chyba zbyt wiele razy kocham i coś się stało z tekstem. Możesz czytać z życiem :)

Doskonale rozumiem - bo powtórzenia potrafią wzmocnić efekt, natomiast gdy jest ich za dużo - osłabić. Chociaż możliwe, że mówiłeś "kocham" niewłaściwej osobie. ;)

Agnesko - tak ładnie bronisz tego gatunku, że nic, tylko Ci dziękować w imieniu villanellek. :)

Serdeczności :)
Usunięty dnia 18.02.2015 16:13 Ocena: Świetne!
Hej Super Widzieć Cię znowu w poezji ;). Zabawny lekki tekst który rozbawił mnie w ten mglisty, istnie popielcowy dzień. Wiersz czyta się przyjemnie. Życie płata nam różne figle. Powtórzenia mi nie przeszkadzają są one na miejscu ;)

Pozdrawiam ;)
Ula dnia 18.02.2015 16:27
Milu,
Uszyłaś wiersz z komentarza. Jestem pełna podziwu. Wyszło świetnie.
Pozdrawiam :-)
Zola111 dnia 18.02.2015 18:19 Ocena: Świetne!
Miladoro,

przyznam, że czekałam na tę villanellę, warto było. Jest piękna, zabawna i taka - "z górniejszej półki". Serdeczności, jak zawsze w takich sytuacjach - zazdraszczam ;)

z.
Miladora dnia 18.02.2015 21:54
Apollo1 napisał:
Zabawny lekki tekst

Dzięki, Apollinku. :)

Ula napisała:
Uszyłaś wiersz z komentarza.

Bo lubię pisać na zamówienie, Ulcia. :)

Zola111 napisała:
warto było

To się kłaniam, Zoleńko. :)

Dziękuję, kochani - i serdeczności dla wszystkich. :)
Antek dnia 19.02.2015 03:06
nie wiem czemu robić w balona mi się zaświeciło. wiesz, przy Tobie to strach się odezwać - zaraz to wiersz zamieniasz. ale to i może dobrze, oznacza to, że czerpiesz z nas natchnienie:D villanella - jak dla mnie fajna:) buziaki. to może o balonie? żartuję:D
Miladora dnia 19.02.2015 12:37
Antek napisał:
że czerpiesz z nas natchnienie:D

I to wielokrotnie, Wilku. :)

Antek napisał:
to może o balonie? żartuję:D

Ty to mnie umiesz podpuszczać. ;)

Buziaki z podziękowaniem :)
RattyAdalan dnia 19.02.2015 12:50 Ocena: Świetne!
W pełni zgadzam się z Lilah. Zgrabnie i fajnie się czyta :)
Dawno Cię nie czytałam i miło znów wrócić do Twoich wierszy.
Pozdrawiam :)
Miladora dnia 19.02.2015 13:02
RattyAdalan napisała:
Dawno Cię nie czytałam i miło znów wrócić do Twoich wierszy.

Miło Cię znowu zobaczyć, Ratty. :)
Bo zniknęłaś na dość długo.

Dziękuję i miłego dnia. :)
RattyAdalan dnia 19.02.2015 13:14 Ocena: Świetne!
Mam nadzieję, że uda mi się już nie znikać. Pomału wracam również do pisania i cieszę się, że znów będę mogła rozwijać się - zwłaszcza pod Twoim i Zoli czujnym okiem. Pozdrawiam :)
ajw dnia 19.02.2015 22:31 Ocena: Świetne!
Z wielkim humorem i dystansem do życia bawisz się, Milu językiem. Wiele prawdy w tym z pozoru lekkim kawałku.. Pozdrawiam i uciekam :)
Miladora dnia 20.02.2015 14:28
RattyAdalan napisała:
Pomału wracam również do pisania

To dobrze, Ratty. :)

ajw napisała:
bawisz się, Milu językiem.

Ano bawię, Ajw - bo to wdzięczne tworzywo, o czym wiesz sama. :)
Dziękuję pięknie.

Serdeczności :)
marukja dnia 20.02.2015 18:52
Mila, nawet nie wiesz jak bardzo poprawiła mi humor Twoja skurkonella. Dziękuję :)
Jestem pod wrażeniem lekkości i tempa, a skurkowaniec w puencie powalił mnie na łopatki. :)
Z przyjemnością tu pobyłam, zazdroszcząc tak odrobinkę Gwiazdce. ;)
Pozdrowienia!
Hallam dnia 20.02.2015 23:15 Ocena: Świetne!
bardzo mi się podoba, lekko i subtelnie. Sposób w jaki bawisz się słowem i znaczeniami wciąż mnie zaskakuje, szczególnie , że robisz to tak eterycznie. Pozdrawiam serdecznie ( :
Miladora dnia 21.02.2015 14:31
marukja napisała:
bardzo poprawiła mi humor Twoja skurkonella.

To dobrze, Mja. :)

Hallam napisał:
bardzo mi się podoba

Miło słyszeć, Hal. :)

Dziękuję ślicznie - Mja i Hallamie.

Serdeczności na dobry dzień. :)
faith dnia 23.02.2015 19:27
O kurka! Że tak powiem, za przeproszeniem :) W kolejnym wierszu Milu, udowadniasz nie tylko swój talent i lekkość w pisaniu wierszy na każdy temat, ale również wyjątkowe poczucie humoru :)
Życie bywa przewrotne, ale dobrze jest od czasu do czasu spojrzeć na nie z dystansem, Twój wiersz na pewno może w tym pomóc.

Pozdrawiam serdecznie! :)
Miladora dnia 24.02.2015 00:10
faith napisał/a:
ale dobrze jest od czasu do czasu spojrzeć na nie z dystansem,

A ten "dystans" równie dobrze może być eufemizmem na jakieś drobne przekleństwo w rodzaju skurkowańca. No bo jak żyć bez inwektyw? ;)

Miło mi, Faith, że zjawiłaś się pod villką - dziękuję.
I serdeczności. :)
ApisTaur dnia 24.02.2015 00:30 Ocena: Świetne!
żeby się nie dać skurkowanemu
co nas ogrywa jak zdartą płytę
trzeba po prostu nie wiedzieć czemu
być najzwyklejszym skurczybykiem

Ot, taka moja dygresja Miluś.
Pozdrowienia dla Ciebie i wawelskiego smoga.;)
Miladora dnia 24.02.2015 00:51
ApisTaur napisał:
być najzwyklejszym skurczybykiem

A może to rzeczywiście dobry pomysł, Apisku? :)
Bądźmy więc skurczybykami.

Masz buziaki od Wawelskiego z podziękowaniem. :)
Sithori dnia 04.04.2016 20:50
To tytuł zadecydował, że otworzyłam akurat to Twoje dzieło. Mój komentarz będzie opinią człowieka zupełnie zielonego w temacie wierszy, bo to proza, a nie poezja jest ''moim konikiem''. Jednak przeczytałam Twoją skurkonellę i mimo tego, że generalnie wiersze do mnie nie przemawiają, to ten mi się naprawdę spodobał. Bardzo podoba mi się ta lekkość formy w połączeniu z bardzo życiowym przekazem, a z całości czuć dystans do życia i psot, które wyprawia z nim los - tak ja to odebrałam, jako totalny żółtodziób. :)
Usunięty dnia 04.04.2016 21:01
Ładnie Milu. Te powtórzenia nadają tempa. Można się głowić, czy nie zbyt często występują te "banie", ale w gruncie rzeczy odczuwa się, że było to zrobione świadomie, a więc ja to przyjmuję za taki zabieg, którym autor jednak coś wyraża. ;) Hah... a lekkość formy sprawia, że wiersz należy uznać za w pełni udany.

Serdeczności,
S.
Miladora dnia 04.04.2016 22:25
Dziękuję pięknie - Sithori i Sloveńko - za odkopanie wierszyka. :)
I za to, że obie uznałyście go za "lekki".
Co do powtórzeń - to villanella - forma sięgająca XVI w, o dwóch jedynie rymach "a" i "b", lecz bardzo rygorystycznym układzie wersów, gdyż pierwszy i trzeci wers pierwszej zwrotki musi powtarzać się w następnych i to na przemian, by w ostatniej, czterowersowej, wspólnie zakończyć wiersz. Stąd też tytuł "skurko" i "nella" jako część villa-nelli.
Co do tematu - faktycznie jest to zabawa słowna z przymrużeniem oka.

Miło mi, Dziewczyny, że wpadłyście pobawić się ze mną. :)
Spokojnego wieczoru.
wiosna dnia 02.08.2019 10:53
Vilanella bomba, a kto czytał ten... na pewno jest zadowolony:) Ja tak:)

Miłego dnia:)
Miladora dnia 02.08.2019 17:42
Ponownie pięknie dziękuję. :)
Miłego dnia również dla Ciebie, Wiosenko.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty