o świcie - mede_a
Poezja » Wiersze » o świcie
A A A

 

zwijam w kłębek marzenie
niech mocno śpi  
tuląc się do innych
dawno odłożonych w koszyczku
 
sparciałe blade zasupłane
w  węzeł Gordiasza
daremnie oczekują na błysk stali
 
noc bieleje sufitem
na którym wirują cienie
splątanych konarów kasztanowców
wijących się niczym wężowe warkocze Meduzy
 
spadają ze stropu sycząc

okręcają się wokół szyi

łapią w kleszcze żebra

kradną przestrzeń

zabierają powietrze

rozrywają płuca
 

dawno dawno temu
za siedmioma górami
za siedmioma rzekami
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 20.02.2015 04:49 · Czytań: 935 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 14
Komentarze
Antek dnia 20.02.2015 14:18 Ocena: Świetne!
niby bajka - sugeruje to puenta, ale jak głębiej pokopać. daje do myślenia. odkładane do koszyczka marzenia - splątane węźle gordyjskim, uniemożliwiającym ich spełnienie. potrzebny przełom - błysk ostrza. w każdym razie sporo tu wolnej przestrzeni do własnej interpretacji.
kupuję bez wybrzydzania:) pzdr
kamyczek dnia 20.02.2015 19:45 Ocena: Świetne!
zwi­jam w kłę­bek ma­rze­nie
niech mocno śpi
tuląc się do in­nych
dawno odło­żo­nych w ko­szycz­ku
- myślę, że podmiot liryczny nie wierzy w swoje siły, ani w moc sprawczą marzeń - one naprawdę się spełniają, trzeba im tylko trochę pomóc. Zamiast marzeń, niechby peel odłożył do koszyczka przysłowiowe ziarnko. Z czasem zbierze się miarka - wierszowy błysk stali (czytam sobie jako: odpowiednia kwota na realizację marzenia) rozwiązująca problemy - węzeł Gordiasza.

Podoba mi się obrazowość i klimat wiersza. Całość - czyta się!
Pozdrawiam serdecznie.
al-szamanka dnia 20.02.2015 20:39 Ocena: Świetne!
Niesamowita atmosfera.
Robi wrażenie.
Cytat:
noc bie­le­je su­fi­tem
na któ­rym wi­ru­ją cie­nie
splą­ta­nych ko­na­rów kasz­ta­now­ców

... wiem, jak to jest.
Końcówka podkreśla tekst bardzo specyficznie.
Rozciąga go w czasie, zastanawia.

Pozdrawiam :)
Hallam dnia 20.02.2015 23:42
ten koszyczek mnie nie przekonuje, brzmi nieco infantylnie, myślę, że winno być w koszu, koszyku, albo na dalszy plan odłożonych, ewnetuialnie drugi plan. druga strofa w ogóle do mnie nie przemawia, może należałoby ją okroić, za dużo tam się dzieje. trzecia jets fajna, ale nalezałoby technicznie oszlifować


]noc bie­le­je su­fi­tem
na któ­rym wi­ru­ją cie­nie
konary kasz­ta­now­ców
wyglądają jak wę­żo­we war­ko­cze Me­du­zy ja tak to widze, mniej więcej , trochę za dużo chciałaś powidzieć, wiją, wirują jeszcze do tego porównanie, przez co zrobiło się duszno. pózniej masz za dużo powatarzających się koncówek, spadają, łapią okrecają itd. Myślę, że jak przemyślisz wiersz i trochę nad nim popracujesz, bedzie z tego poezja. Pozdrawiam serdecznie ( :
clockworklukis dnia 21.02.2015 13:39
Wiersz mnie bardzo zafascynował, aż musiałem skomentować. Jak już to powiedzieli moi poprzednicy, klimat niebanalny, który osłabia jedynie czwarta strofa - może trochę za dużo do przedstawienia w monotonny sposób?
Pozdrawiam :)
Nalka31 dnia 21.02.2015 13:59
Ciekawie tu u Ciebie w tym wierszu. Dużo można zobaczyć, wiele wziąć dla siebie. Może i wiele tu obrazów, ale wydaje mi się, że właśnie o to chodziło.

Cytat:
dawno dawno temu
za sied­mio­ma gó­ra­mi
za sied­mio­ma rze­ka­mi


Jak dla mnie ta końcówka mocno kontrastuje z pozostałością. Daje do zastanowienia. Czy to co jest powyżej już się skończyło, czy dopiero się zaczyna.

Pozdrawiam ciepło.
ajw dnia 22.02.2015 19:33 Ocena: Świetne!
Widzę, ze w Twoim wierszu zagościło 'czarne słońce' i brak wiary w jutro. Mnie kompletnie nie przeszkadza zakończenie. Uważam, że jest bardzo naturalne. Kiedy dzieci nie chcą spać, opowiadamy im bajki. Czemu tego nie robić w stosunku do siebie? Czasami taka bajka (czytaj marzenie) pozwala przetrwać najtrudniejsze chwile, które leżą u podstaw bezsenności, bo ewidentnie coś złego dzieje się w życiu podmiotu lirycznego. Może opowiadanie sobie bajek łagodzi przykre wrażenie peelki, że jest z zupełnie innej bajki?
Pozdrawiam serdecznie :)
romantyczna dnia 23.02.2015 21:38
Cytat:
noc bie­le­je su­fi­tem
na któ­rym wi­ru­ją cie­nie
splą­ta­nych ko­na­rów kasz­ta­now­ców


Piękne to. Przywołało jakieś wspomnienia... Świetny klimat i mimo wszystko ten fragment odczytuję pozytywnie.

Pozdrawiam
faith dnia 24.02.2015 20:04
Już sam początek jest bardzo smutny, a potem wcale nie jest weselej. Czasami każdy z nas odkłada swoje marzenia do takiego koszyczka, oby on tylko nigdzie się nie zagubił, był zawsze na wyciągnięcie ręki i przypominał o sobie, a jest szansa, że marzenia się obudzą i dojrzeją do tego, by mogły żyć w rzeczywistości.
Pięknie i refleksyjnie, można się zatrzymać.

Pozdrawiam!
mede_a dnia 03.03.2015 19:26
Dziękuję serdecznie za komentarze
Lilah dnia 03.04.2015 17:41
Cytat:
zwi­jam w kłę­bek ma­rze­nie
niech mocno śpi
tuląc się do in­nych
dawno odło­żo­nych w ko­szycz­ku

Często zwijamy swoje marzenia i głęboko chowamy, odsuwamy na dalszy plan, bo czyjeś są ważniejsze albo nie wierzymy w swoje siły... Zamyśliłaś mnie tym wierszem, mede_o.

Pozdrawiam świątecznie :)
Usunięty dnia 11.04.2015 18:42 Ocena: Świetne!
Wiersz roztacza przed czytelnikiem niesamowitą atmosferę. W tekście widoczna jest melancholia i przygnębienie. Podmiot liryczny nie wierzy w przyszłość ma do niej pejoratywny stosunek. Każdy z nas trzyma się jakiejś idei która staje się narzędziem motywacyjnym dla naszych poczynań. Ciekawy tekst taki obrazowy, fajna końcówka ;)

Pozdro ;)
maker dnia 20.06.2015 00:38 Ocena: Świetne!
Zostawiam ślad.
Moim skromnym, wiersz arcygenialny. Formalnie - dotyka mnie bardzo mocno; absolutnie świetna trzecia strofa: napięcie i szamotaninę zwyczajnie tam słychać, czuć. Bardzo sugestywne obrazy.
Ale - elementem, który wbija się najbardziej jest strofa ostatnia, znaczy się, konkretniej kontrast pomiędzy niepokojem i makabreską w przedostatniej, a spokojem i odesłaniem do baśni w ostatniej. Udało Ci się uzyskać świetny - na poły groteskowy - efekt.
Wiersz w ogóle mocno przemawia do wyobraźni. Z tych Twoich, które czytałem - ten mi się podobał najbardziej. Z pewnością zostanie mi w pamięci.
Podobają mi się również nawiązania do mitologii, może to dlatego, że bardzo ją lubię. Poza tym, nawiązania intertekstualne - moim zdaniem - to jeden z ciekawszych środków, który może zaproponować poezja. :)

Pod wrażeniem - pozdrawiam serdecznie,
mede_a dnia 20.06.2015 10:48
Drogi makerze, bardzo mnie cieszy taka opinia, choć - moim zdaniem - jest na wyrost. Może kiedyś uda mi się napisac naprawdę piękny wiersz. Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:52
Najnowszy:wrodinam