trzepoczydło (praziemia) - coca_monka
Poezja » Wiersze » trzepoczydło (praziemia)
A A A
Od autora: naczytana Leśmiana

wynurzona z głębin. przejesienna przebiegasz
po wypiętrzeniach jamistych, skórnonośnych.
grzbiecierze kręgopoliczalne reagują na wzbudzenia
trudzieży. mur runął. il fallait - komunikat z morza.

omniplasty krzaczastopalce mają na uwadze zagłębienia jakobylcze;
postępują wedle schematrycy: po dwie zmory na to,
czego jeszcze nie wiem. komety warkoczepne brną po fugach.

zna winorośl uczucie miłości długonocnej, zimnej;
zasłodzie pąków; gorąc przewlekłą krótkociemni
rozciągnętą do schyłku; w rumieniu przed zbiorem.
mybyć niestrudzone plącze fairies w hiacyntach

i pogoń za światłem. na omszałych wybielach brzozy - kolory, - wszystkie.
śnitęcze, zorze, panybzy, perseidy grudniociemniejsze: boso
podkradają się pod okna. na przypiecku wiedźma - z nocy surdut tka

 

 

 

 

___________________
grudzień 2014/22.02.15
 
il fallait - (czytaj: il fale) z fr. - potrzeba było
fairies - islandzkie elfy
 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
coca_monka · dnia 01.03.2015 07:54 · Czytań: 1068 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
ks-hp dnia 01.03.2015 15:23
Dosyć to przypomina "Jabberwocky'ego" (najbardziej w tłumaczeniu Słomczyńskiego). Ale i wpływ Leśmiana, owszem, tu widać. Jeśli chodzi o samą grę językiem, to jestem ukontentowany. Jeszcze parę czytań mimo wszystko muszę zaliczyć. Świetna lingwistyczna robota!
Zola111 dnia 01.03.2015 19:23
Ileż tu ekwilibrystyki słownej! Po komentarzu Ks-hp trudno powiedzieć coś odkrywczego.

Gdybyś nie miała mi za złe marudzenia, odbarczyłabym ten piękny obraz z inwersji:

Cytat:
z głębi wy­nu­rzo­na,


- wynurzona z głębi,

Cytat:
zna wi­no­rośl uczu­cie mi­ło­ści dłu­go­noc­nej,


- winorośl zna (oj wiem, że trudniej się to przeczyta) :)

Cytat:
ko­lo­ry wszyst­kie.


- wszystkie kolory

Cytat:
z nocy sur­dut tka.


- z nocy tka surdut/ tka surdut z nocy.

Ponieważ nie znalazłam klucza do tej wymyślnej składni, a jestem pewna, że zabieg zastosowałaś celowo i z rozmysłem, chętnie poznam Twoje zdanie :)

Wiersz jest piękny, nie myśl, że się nie podoba. Piękny jest ten kąsek:

Cytat:
omni­pla­sty krza­cza­sto­pal­ce mają na uwa­dze za­głę­bie­nia ja­ko­byl­cze;
po­stę­pu­ją wedle sche­ma­try­cy: po dwie zmory na to,
czego jesz­cze nie wiem. ko­me­ty war­ko­czep­ne brną po fu­gach.


- i tu pal licho inwersje, bo brzmią jak naukowe nazwy, które nadajesz nowym roślinom i zjawiskom astronomicznym.

Serdeczności. Cieszę się z Twojego powrotu,

z.
Nalka31 dnia 01.03.2015 21:15
Chociaż niewątpliwie można sobie połamać co nieco czytając, to jestem zauroczona wierszem. Dla mnie brzmi bajkowo i maluje obrazy do podobania. Cudna jest całość, ale mnie szczególnie:
Cytat:
z głębi wy­nu­rzo­na, prze­je­sien­na prze­bie­gasz po wy­pię­trze­niach ja­mi­stych, skór­no­no­śnych.grzbie­cie­rze krę­go­po­li­czal­ne re­agu­ją na wzbu­dze­niatru­dzie­ży. mur runął. il fal­la­it - ko­mu­ni­kat z morza.


I sama nie wiem, które z tych słówek, czy może całość. :D Może właśnie przez to cawiązanie do Leśmiana? ;)

Pozdrowionka. :)
coca_monka dnia 01.03.2015 23:02
Hapku,
wyszukałam przez Cię wspomniane - jakby człowiek nie chciał napisać czegoś odkrywczego, okazuje się, że to już było ;) przy okazji zazdroszczę obycia z literaturą!
oraz, czytaj ile zapragniesz. bardzo dziękuję i wszystkie inne bardzo, i dziękuję!

Zoleńko
pierwszą zmianę kupuję,
z drugą być może się prześpię, nie jest to wszakże druk i póki co, wszystko się może zdarzyć.
trzecia, na teraz uratowana przecinkiem, muszę pomyśleć nad interpunkcją.
czwarta, z tka, brzmieniowo podobnym do łka, gra, etc, widzi mi się jako zaczyn do mantry, jakby szyk przestawny sugerował, że to jeszcze nie koniec i po tka historia toczy się dalej. mam nadzieję, że moje tłumaczenie na coś się zda ;) i nawet wiem jak to teraz ubrać interpunkcyjnie. dziękuję, za wstrząśnięcie szarymi komórkami! ;)
a po prawdzie nie zastanawiałam się nad inwersjami, jakoś tak poszło i choć wiersz poleżał, nie zwróciłam uwagi. może dlatego że w całości w jednym rytmie i formie taki.

cieszy niezmiernie podobanie! oraz też, też jestem kontenta ;)

Nalko
i Tobie dziękuję, bierz z podobaniem ile dusza :) a co się połamie na czytaniu, skleimy!


serdecznie was pozdrawiam!
Miladora dnia 02.03.2015 16:24
Podpiszę się pod Zolą, Coca. :)
Bo przy tych inwersjach niektóre określenia brzmią dość sztucznie i jakby na siłę.
Nadając wierszowi większą naturalność, osłabisz to wrażenie.
Trochę też jakby mi brakowało spójności w niektórych wersach, przez co trudniej uchwycić sens.

Cytat:
po wy­pię­trze­niach ja­mi­stych, skór­no­no­śnych.
grzbie­cie­rze krę­go­po­li­czal­ne re­agu­ją na wzbu­dze­nia / na uwadze zagłębienia

Pozbyłabym się tych przypadkowych rymów.

Co do - z nocy sur­dut tka - dobrze byłoby jednak to przestawić, gdyż brzmieniowo wychodzi "surdutka", co niekorzystnie wpada w ucho.

Miłego :)
starysta dnia 02.03.2015 18:21
...tak, czasami inwersja psuje, jednak przy takiej hop hop hop karkołomnej strukturze słowa jest jak jest, znaczy fajnie. Inwersja znika w gąszczu łamanych drzew w lesie słowa. Jezusie kochany szaleństwo ale nie wybryk.
Fajne
Pozdrawiam :)
Leszek Sobeczko dnia 03.03.2015 23:33
coca - dawno Ciebie nie czytałem; ale w tym tekście nie czuję blusa, brakuje mi przekazu, nie wiem o czym to - wybacz -
Cytat:
omni­pla­sty krza­cza­sto­pal­ce mają na uwa­dze za­głę­bie­nia ja­ko­byl­cze

czytam raczej jako wprawkę logopedyczną, wiem, przykład wyrwany z kontekstu, ale i on w podobnej tonacji; jako eksperyment okey, na dłuższą metę, to ślepa uliczka jak dadaizm

pozdrówka
coca_monka dnia 04.03.2015 23:16
Milu,
zastanowię się nad zmianami, tylko muszę urwać chwilę dla się. zaczynam się powoli przestawiać na tory piśmienne :) jak naniosę zmiany, zawołam raz jeszcze :)
a spójność jest, zapewniam, patrz komentarz dla Leszka.

Starysto,
trochę się jednak zapędziłam z inwersjami. a las to uwielbiam nad wszystko ;) słów również!

Leszku,
i cóż mnie poradzić?:)
w zamyśle miał to być erotyk i wciąż jakby jest. owszem, zgadzam się, że nisza w którą się zapędziłam, może jest zbyt głęboka, ale głębiej nie zamierzam schodzić ;) choć kto wie! niemniej omniplasty łaziły za mną od przeszło roku. nie mogłam być obojętna ;)

dziękuję wam ślicznie za czytanie i komentarze!
serdecznie bardzo z Paryżewa!
introwerka dnia 08.03.2015 18:02 Ocena: Świetne!
Przymierzałam się do tego trzepoczydła od różnych stron, ale z każdej - rozmaszyste, niezmierzone. Fenomenalne słowotwórstwo, szczególnie mnie urzekł neologizm jakobylcze: słychać w nim mnogość różnych kontekstów, a jakoby żadnego - jakby realizacja witkacowskiej czystej formy... Jeśli taka poezja zmierza donikąd, to mnie się bardzo podoba to nikąd :)

Pozdrawiam serdecznie :)
coca_monka dnia 08.03.2015 21:36
intro z werki,
witam uniżenie mistrzynię kondensacji w progach rozmaszystych! ;) przymierzaj zatem dalej ile zapragniesz, a jeśli przyjdziesz do nikądkolwiek, będziesz zawsze mile widziana ;)

dziękuję ślicznie i wiosennie pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty