Sen, nie sen - swistakos
Proza » Inne » Sen, nie sen
A A A
Od autora: To taki specyficzny, zwariowany tekst. ;)

 

  - Przecież tam śmierdzi, nie mówiąc o tym, że niejako straszy!

Oparł się na włóczni i spojrzał przed siebie. Step, wszędzie step, równo przystrzyżona trawa ciągnęła się aż po horyzont. Daleko, jak okiem sięgnąć las leżał równymi łanami zbóż ściętych w równomiernie ułożone stosiki, z tej perspektywy wyglądające jak poruszone wiatrem kostki papierowego domino falujące w bezruchu powietrza upalnego lata. Wtedy to właśnie, w środku ulewy, zmókł do suchej nitki, ale za to dane mu było zobaczyć daleko nad horyzontem kolorowy łuk tęczy. Zachwycił się tym widokiem. Z bezdusznego zachwytu aż przetarł oczy oblane kojącymi łzami wytworzonymi od szalejącej dokoła burzy piaskowej.

 Dziwne, - pomyślał - burza piaskowa na środku oceanu lodowatego?

Niedane mu było długo zastanawiać się nad tym, bowiem wzniesiony na skrzydłach wspomnień wyobraźni, spojrzawszy w dół przebytych reminiscencji, urwał mu się wątek i stanął w obliczu początku niespełnienia końcowego elementu konstrukcji, którą sam wymyślił patrząc na tak przecież zrozumiałą dla wszystkich bezwzględną teorię względności Einsteina.  

 A sroka skrzeczy za oknem udając kolejne wcielenie upadłego orła wznoszącego się na czarnej chmurze swego upadku. Dlaczego to robi? Na pytanie nie był w stanie odpowiedzieć sobie, ani zgromadzonemu w pobliżu gronu słuchaczy zapatrzonych w pulsujące życiem łono przeznaczenia. Wyglądali jak istoty z innego świata, choć twardo stąpali po Mateńce Ziemi, unosiła ich duma, nadęta niczym balon, wprost w mroczne objęcia świetlistej różanopalcej jutrzenki swobody. Wyraziwszy w ten sposób swoje poglądy, popatrzyli na siebie niezrozumiałym okiem zrozumienia i kiwnąwszy porozumiewawczo głowami, rozwarli macki. W tym momencie podleciał do nich statek kosmiczny wymieciony z zielonej barwy żółtych kwiatów rzepaku, rzucił zadziwione spojrzenie w bliską dal perspektywy. Widok, jaki się przed nim rozciągał w istocie zapierał dech w piersiach, patrzył bowiem wprost w czarną czeluść lufy pistoletu skierowaną dokładnie w jego oczy. Mrugnął, czerń gdzieś znikła ustępując pola łagodzącej wzrok przepięknej krwistoczerwonej czerwieni krwawej rewolucji zielonolicych potworów wprost z piekła rodem. Uradował się na ich widok, bowiem symbolizowały dla niego idee pokoju pogrążonego w oczyszczającym ogniu nieustającej wojny świadczącej niewymownie o ustalonym porządku wszechświata wyrażonym w modnej ostatnio nowomowie nicości. Ach, jakże inspirujący był to widok! Tego właśnie mu brakowało do pojęcia pełni kompozycji wypełniającego jego mózg szlamu. Teraz już wiedział, niejako doznał olśnienia wręcz intelektualnego, to przecież była w istocie kwintesencja wszechświata do tej pory ukryta w świetle przeznaczenia, które w nagłym rozbłysku ukazało mu z niezwykłą wyrazistość swego mgliście rozmazanego kształtu. Teraz był szczęśliwy, w końcu osiągnął nirwanę, stan zrozumienia wszystkiego, co niezrozumiałe. Tak, na tym polega pełnia szczęścia. W szczęśliwości nowego losu, zanurzony w nim po uszy, kąpiąc się w wodzie w proszku z buchającego gorącem lodowatego jeziora pustyni, już wiedział gdzie jest jego miejsce. Tu, właśnie tu, w poukładanym nieładzie nagromadzonych w nim, równo ułożonych pokręconych myśli, wyrażonych twórczym nieładem, dla istot z zewnątrz wyglądających jak niedojedzony bełkot pijaka w izbie wytrzeźwień, zatrzymanego z powodu wyjątkowej chwilowej trzeźwości. Och, jakże był szczęśliwy z tego powodu, rozpierała go taka duma, że miał wrażenie, iż rozerwie mu przyciasną kamizelkę, którą mu podano do bezalkoholowego koniaku wypitego pośpiesznie w przerwie między wieczornym zmierzchem a poranną kawą. Dotychczas nie zdawał sobie sprawy z faktu istnienia tak bliskiego szczęścia, dosłownie na wyciągniecie ręki gniewnie wijącego się w wężowych splotach gdzieś tam w oddali. Z tego szczęścia w końcu zasnął.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
swistakos · dnia 09.04.2015 12:35 · Czytań: 659 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 9
Komentarze
Heisenberg dnia 09.04.2015 13:31
No, rzeczywiście zwariowany tekst. Początek, a konkretnie pierwsze zdanie, bardzo udane.
I weź tu, człowieku, zastanawiaj się teraz, co Autor miał na myśli ;)
Bernierdh dnia 09.04.2015 15:12
No dobra, człowieku, co brałeś? :)
Pierwsze zdanie ocieka zajebistością w formie skondensowanej, a dalej mamy kompletne szaleństwo, zbitek coraz bardziej porąbanych motywów, z których część działa na wyobraźnię bardziej, a część mniej. Bądź co bądź, tak właśnie często wyglądają sny. Są nieźle porąbane.
Z początku próbowałem to interpretować, ale ostatecznie machnąłem ręką. Mam nadzieję, że słusznie :)
Tak czy siak, fajnie się czyta.
Pozdrawiam serdecznie :)

PS: A mi się dzisiaj śniło, że byłem członkiem zespołu Boys i bardzo się bałem, że podczas koncertu spadną mi buty, ponieważ miałem dziurę w skarpetce. Poważnie.
swistakos dnia 09.04.2015 23:20
Bo to taki zwariowany sen, nie sen. Dziękuję za zajrzenie. :)
mina dnia 12.04.2015 22:19
Witaj. Tekst dobry, by próbować go czytać na jednym oddechu. Czuć, jakby autor miał frajdę, kiedy to pisał. I o to chodzi. Pozdrawiam.
swistakos dnia 12.04.2015 22:22
Dziękuję za zajrzenie. A frajdę rzeczywiście miałem pisząc to, jakoś tak lekko się pisało. :)
Fabularia dnia 16.04.2015 20:10
Mam dziś wyjątkowe szczęście (a może i nie?) do utworów - najprościej mówiąc - odjechanych, zatopionych w klimatach surrealistycznych, takie coś w stylu postbeatnikowskiej jazdy po meskalinie, witkacowe igraszki z pejotlem, czy raczej po odrobinie alku w tym całym z(a)lewie nieposkromionej wyobraźni Wszechwładnego Autora. Nie wiem, skąd to się bierze, lecz wydaje mi się najmniej istotne w kontekście całości. Jednym słowem: oryginalne i jakże dobrze się napisało. To się z pewnością nazywa talent!
A na koniec przytaczam rarytasik reminiscencyjny, który najbardziej przykuł moje gały, czułe niczym radary:

mroczne objęcia świetlistej różanopalcej jutrzenki swobody

Wyborne! To się nazywa podjaranie klasyką! I głupa nie trza palić ;)
swistakos dnia 17.04.2015 22:47
Fabulario jeśli mój tekst wprowadził Cię w taki nastrój, to bardzo się. :)A swoją drogą w założeniu miał być taki niejako oderwany od rzeczywistości. Cieszę się, że Ci się spodobał.
Usunięty dnia 19.10.2016 12:07
Dobre! Poszło rykoszetem i trafiło mnie w głowę ;)
Uśmiechnęłam się nie raz, nie dwa i nie trzy. :)
Teraz chyba nie bardzo tu publikujesz, a szkoda.
Pozdrawiam,
Usti :)
swistakos dnia 23.10.2016 00:29
Dziękuję Ustiusza za wizytę i miłe słowa. Na razie brak weny, więc brakuje mi tekstów do publikacji. Może niedługo to się zmieni. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty