Albatros nie miał tak źle - Zola111
Poezja » Wiersze » Albatros nie miał tak źle
A A A
Od autora: :)

jedno piórko – to nic,
drugie – zostało jeszcze sporo,
trzecie – co tam, jeszcze się leci.
czwarte, piąte – trudno dosięgnąć przestworza.
szóste, siódme… do setnego i dość.

kura znosi wiele.
i jest to bardzo pożyteczne.
jajka służą do zjedzenia.
i wydalenia.

(pióra – do utylizacji.
ciało – na rosołek).

 

 

30.04.2015.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 04.05.2015 04:58 · Czytań: 880 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
Lilah dnia 04.05.2015 12:51
Witaj, Zolu!
W porównaniu z kurą, albatros nie ma źle, bo to i rozpiętość skrzydeł duża i wiatr go chętnie unosi w przestworzach (brak tych kilku piórek, to po prostu pikuś)... A kura, cóż - biedaczka, latać nie umie, hodują ją w ciasnych klatkach dla mięska i jaj. Czy kogoś wzruszy widok kurzego piórka? Pióro albatrosa to co innego. Już samo słowo albatros brzmi dumnie.

Podoba mi się Twój wiersz, Zolu.
Pozdrawiam :)
introwerka dnia 04.05.2015 14:36 Ocena: Świetne!
I mnie się bardzo podoba Twój tekst. Smutny wiersz o tym, co nasza cywilizacja robi ze zwierzętami, nazywając to lepszą wydajnością. Płynąca z tekstu wrażliwość - bezcenna.

Pozdrawiam serdecznie :)
Ula dnia 04.05.2015 16:44
Zolu,
Zauważyłam, że czasem w swoich wierszach lubisz zestawiać ze sobą to co pięknie i nieosiągalne, z tym co bardzo przyziemnie. Robisz to zarówno z wielkim wyczuciem jak i charyzmą. Ja jestem pod wrażeniem. Choć tu trochę smutna puenta, ale jaka życiowa...
Serdecznie pozdrawiam :)
Miroslaw Niepamietny dnia 04.05.2015 17:40
Jest to śmieszne, ale nie przemówiło do mnie za bardzo. Taka oczywista oczywistość. Pierwszy wers faktycznie ciekawy. Ale to dalej.... hmm.... no ja nie kupuję - ale jak zawsze - to tylko moja opinia.
Pozdrawiam słodko.
Zola111 dnia 04.05.2015 22:46
Kochani,

dziękuję za czytanie. Przyznaję z zażenowaniem (wobec siebie), że tekst został odczytany (bo źle napisany) zbyt dosłownie. Zabrałam ostatnią strofkę. Może teraz będzie czytelniejszy?

buziaki,

z.
kamyczek dnia 04.05.2015 23:57 Ocena: Świetne!
A ja wcale nie uważam, że jest zbyt dosłownie, przeciwnie - podoba mi się metaforyka wiersza.
Moja wyobraźnia westchnęła sobie cichutko ech przy tytule i poszybowała wraz z albatrosem nad oceaniczne wody – tu - szeroko rozumianą wolność. Albatrosy to doskonali szybownicy, pływacy, jeśli trzeba, to i zanurkują. Jednym słowem – nie pozwolą sobie dmuchać w kaszę. No i dobrze! A taka kura domowa? Znosi jajka i jest (w mniemaniu rodziny i, o zgrozo, czasami – swoim) bardzo pożyteczna.
No to wyrywamy piórka.
Jedno piórko: obiad trzydaniowy – to nic, drugie: pranie, zmywanie, dźwiganie siatek z zakupami, sprzątanie – zostało jeszcze sporo; trzecie: pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji, wyprowadzenie psa na spacer - co tam, jeszcze się leci. Czwarte, piąte – wywiadówki, rachunki – trudno dosięgnąć przestworza. Szóste, siódme… znowu trzeba wynieść śmieci i tak do setnego… Domownicy zadowoleni, a ukurzona pada ze zmęczenia.
Czarno to widzę – jej pióra – do utylizacji, ciało na rosołek. Czas powiedzieć: dość! Albatros nie miał tak źle.

To takie moje subiektywne spojrzenie na wiersz, świetny, moim zdaniem, wiersz.

Szkoda, że zabrałaś ostatnią strofkę.

Pozdrawiam.
Zola111 dnia 05.05.2015 00:02
Kamyczku, cieszę się z czytania i interpretacji, która wydaje się być najbliżej intencji autorki.
Serdeczności i buziaki,

z.

Ps. Dołączyłam wyciętą strofkę :)
ajw dnia 05.05.2015 19:26 Ocena: Świetne!
Faceci (albatrosy) zawsze mają lepiej, a kobitki (kury) mają przerąbane ;) Twój wiersz można interpretować Zolu na wiele sposobów. Mnie podoba się w nim poczucie humoru, dystans i wrażliwość, a przede wszystkim Twoje sokole oko, które wszystko widzi i świetnie obserwuje rzeczywistość. Buziaki :) A teraz idę się rozebrać 'do rosołu', znaczy zrzucić 'pracowe' ciuszki i wejść w rolę kury domowej :) A jak mi jakiś albatros podleci, to może się posypać pierze ;)
Zola111 dnia 05.05.2015 19:32
AJW,

dziękuję i wysyłam serdeczne buziaki,

z.
introwerka dnia 05.05.2015 23:06 Ocena: Świetne!
Zolu,

to ja przepraszam za zbyt dosłowną interpretację - tym bardziej, że wiersz jest dostatecznie pojemny, by zmieścić w sobie ich multum. Oprócz wspomnianych przez Ulę i Ajw opozycji wzniosłe - przyziemne i kobiece - męskie, pomyślałam też o dychotomii umysł/dusza - ciało, w której aksjologiczna szala przechyla się w naszej kulturze na korzyść tego pierwszego, co nie pozostaje bez wpływu na sposób naszego traktowania tych dwóch sfer. Wiersz daje do myślenia także jako studium granicy jakościowej w życiu człowieka, oddzielającej np. wolność od niewoli, czy względne bezpieczeństwo i autonomię od poczucia zagrożenia.

Serdeczności :)
Zola111 dnia 05.05.2015 23:54
Tak, Intro,
ale widocznie spaćkałam, skoro to nie jest czytelne. Byłam pewna, że wszyscy będą wiedzieli, iż wiersz odnosi się do problemu z "Albatrosa" Baudelaire'a. Zupełnie nie mam Ci za złe. Przeciwnie - dziękuję.

buziaki,

z.
introwerka dnia 06.05.2015 00:12 Ocena: Świetne!
Zolu,
o sobie mogę tylko ze wstydem powiedzieć, że nie pamiętałam wiersza, a pierwszy trop poszedł za głosem moich praktycznych zaangażowań.

Buziaki,

w.
Ula dnia 07.05.2015 22:00
Zolu,
Nie pomyślałam o tym wierszu, ale dobrze że wyjaśniłaś. Rzeczywiście w kontekście "Albatrosa" Baudelaire'a Twój wiersz nabiera innego wymiaru, choć według mojej pierwszej interpretacji też mi się podobał :) Następnym razem będę wytrwalsza w dążeniu do sedna.
Serdecznie pozdrawiam :)
Zola111 dnia 07.05.2015 22:18
Uleńko,

dziękuję, że wróciłaś do wiersza. Nie gniewam się. Zawsze uważam, że wiersz powinien być czytelny. Konteksty, skojarzenia czytelnicze zależą w dużym stopniu od wiedzy Czytelnika, ale od komunikatu także. Może powinnam w tytule zawrzeć, że Albatros Baudelaire'a nie miał tak źle, jak peelka mojego wiersza? Buziaki i ukłony,

z.
ApisTaur dnia 08.05.2015 00:47 Ocena: Świetne!
nic się nie zmieniło
i nic się nie zmieni
bowiem wszyscy kiedyś
będziemy strawieni
czyś jest uskrzydlony
z duszą na ramieniu
czy bliżej jest tobie
upadłym kamieniom

Jak zwykle to mój skromny komentarz.:-)
Pozdrawiam:-)
Ula dnia 08.05.2015 12:02
Zola111 napisała:
Może powinnam w tytule zawrzeć, że Albatros Baudelaire'a nie miał tak źle, jak peelka mojego wiersza?

Nie mam pojęcia Zolu. Ja zawodowo jestem kompletnie niezwiązana z poezją. Czytam i piszę jedynie dla przyjemności, mi więc potrzebne było to wyjaśnienie, ale może czytelnikowi z bardziej wprawnym okiem potrzebne nie będzie ;)
Buziaki :)
Zola111 dnia 08.05.2015 14:15
Apisie,

jak zwykle - słusznie mówisz i wdzięcznie Ci za to dziękuję. Buziaki.

Uleńko,

jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:64
Najnowszy:wrodinam