Druga strona cienia - KenG
Proza » Inne » Druga strona cienia
A A A
Wokół była ciemność. Ocknęła się i poczuła ćmiący ból z tyłu głowy. Aż jęknęła.
- O, proszę, obudziłaś się! - usłyszała nad sobą znienawidzony głos.
Leżała gdzieś na ziemi. Czuła zimno i wilgoć. Na twarzy miała coś brudnego i śmierdzącego. Rozejrzała się, ale nie mogła przebić wzrokiem ciemności. Po chwili udało się jej jednak dostrzec, że są w jakimś lesie, bo dookoła było mnóstwo drzew.
Spróbowała się podnieść, ale nie mogła. Do tego dalej ćmiło się jej w głowie, czuła przez to nadchodzącą falę mdłości. To coś śmierdzącego na twarzy okazało się brudną szmatą, którą Maciek przecierał szyby samochodu. Teraz szmata przysłużyła się jako całkiem dobry knebel.
- No i widzisz, na co ci przyszło - westchnął ojczym i przykucnął przy niej.
Szarpnęła się, ale na niewiele się to zdało. Leżała związana sznurkiem do prania, z czego z goryczą zdała sobie sprawę.
"Sama go kupowałam!"
- Popatrz, gówniaro, jak pięknie nam się żyło - Maciek sięgnął do kieszeni po papierosa.
Po chwili tuż koło jej twarzy rozjarzył się mały płomyczek i poczuła chmurkę dymu.
- Gdybyś tylko była potulna jak mamusia... - zaciągnął się - ...wszystko byłoby dużo prostsze. A tak? Wszystko spieprzyłaś. Teraz będę musiał ją pocieszać po twojej ucieczce. Wywiozłem cię tak daleko, że zanim cię znajdą, zdążysz już porządnie nadgnić.
Zachichotał. Leżąca na ziemi dziewczyna zmartwiała ze strachu. Zdała sobie sprawę, że mężczyzna ma gotowy plan i już się z niego nie wycofa.
- Zajmę się twoją mamusią, nie martw się - usłyszała śmiech w jego głosie. - Siostrzyczką też się zajmę. Fajna mała, tylko strasznie nieposłuszna. Nie chce mi kupować piwa, ale kiedy ciebie zabraknie, zmądrzeje. A potem poczekam, aż podrośnie i polubimy się bardziej.
Poczuła zimno na policzkach.
- Fajniutka jest. Będzie z niej niezła dupa - roześmiał się. - Trzeba ją powoli wprowadzać w życie, a kto to zrobi lepiej niż tatuś?
"Ty gnoju!" - pomyślała z rozpaczą.
- Ty też jesteś fajna, ale masz zryty charakter. A mogliśmy się tak zaprzyjaźnić. Mama nie musiałaby nic wiedzieć...
To mówiąc przesunął ręką po jej nodze, aż wzdrygnęła się z obrzydzenia.
- W sumie... - zawahał się, a ona z trudem przełknęła ślinę, nie wierząc w to, co przyszło jej do głowy. - W sumie to skoro już się więcej nie zobaczymy... A ja będę miał co wspominać w zimne i ponure wieczory, kiedy twoja matka nie będzie mogła mnie obsłużyć. Kiepska jest, wiesz? Stara rura i tyle. Chce się, a nie daje rady. A ja mam swoje potrzeby.
Zadarł jej spódniczkę i bez wysiłku ściągnął majtki. Zacisnęła oczy, aż poczuła bolesne, czerwone mroczki tuż pod powiekami.
- Mała dziwka! - syknął, kładąc się na niej. - Nie tyle, że pyskujesz i przysparzasz matce tylko cierpień, to jeszcze uciekasz z jakimś pierwszym lepszym patałachem, którego ledwo poznałaś. A on cię rżnie i kiedy już nie może wytrzymać twojego parszywego charakterku, zabija cię w jakimś lesie i tak się kończy twój niedzielny romans. Fajny scenariusz, co nie? Od razu lepiej mi się myśli, kiedy mi staje - zachichotał i wbił się w nią brutalnie, aż zaparło jej dech.
Ból wybuchł jej pod czaszką i rozlewał się z każdym jego ruchem. Pod śmierdzącym kneblem zaczęło brakować powietrza. Szarpała się, ale nie miała szans pod wielkim i ciężkim mężczyzną.
- Nie ruszaj się, suko! - wysapał jej nad uchem. - Bo ci przyłożę, a nie lubię pieprzyć lasek z pobitą gębą. Ale powiem ci, że fajna jesteś! Taka ciasna. Dużo fajniejsza niż rozjechana mamusia!
Nienawiść zabłysła w jej mózgu i zmieszała się z bólem, tworząc mieszankę szaleństwa. Była w tej chwili umierającą z bólu nienawiścią. Cały świat kołysał się w rytm ruchów mężczyzny, a jego sapanie zagłuszało jej myśli.
- Trzeba było tak dużo wcześniej! - owionął ją swoim śmierdzącym oddechem. - Polubilibyśmy się od razu, a i mamusia byłaby zadowolona, że się nie kłócimy! Z poprzednią babą tak było i wszyscy byli szczęśliwi. Dopóki gówniara nie doniosła i mnie nie wsadzili. Ale teraz mnie nie wsadzą. O nie, nie, nie, teraz mnie...nie...wsadzą... - przyspieszył.
Kamila zadarła głowę i kołysała się wraz z nim. Wysiliła wzrok, bo wydało jej się nagle, że tuż obok, niedaleko, ktoś siedzi. Przestraszyłaby się, ale szok spowodowany gwałtem i niesamowity ból znieczuliły ją na inne uczucia i patrzyła w tamtą stronę obojętnie.
Faktycznie, ktoś tam siedział i przyglądał się. Teraz już wyraźnie mogła go dostrzec. To był długowłosy mężczyzna w czarnym płaszczu. Oczywiście w ciemnościach nie mogła dostrzec jego twarzy, ale widać było jego oczy, jarzące się metalicznym blaskiem. To mógł być sam diabeł, Kamili w ogóle to nie obchodziło. Wstrząśnięta swoją krzywdą, czuła tylko ból i nienawiść.
Coś poruszyło się koło siedzącego nieznajomego. To był wielki pies. Jego oczy jarzyły się na czerwono, co było mniej przerażające niż świecące martwym blaskiem oczy mężczyzny.
- O tak! O tak! O tak! - jęczał Maciek.
Ojczym w końcu doszedł. Chwilę podyszał jeszcze na Kamili, a potem zsunął się z niej i zapiął rozporek. Podniósł głowę i spojrzał na leżącą, rozchełstaną i zalaną łzami dziewczynę.
- Nie ma to jak dobre pieprzenie przed snem - poklepał ją z uznaniem po udzie. - Podobało ci się, co nie, dziwko? Dobry byłem, co nie? Chętnie bym to powtórzył, no ale sama wiesz... Nie mogę ci ufać, bo masz długi język. Chętnie bym sprawdził, czy masz głębokie gardło, ale muszę niestety z tego zrezygnować. Szkoda takiej fajnej dupy, ale trudno.
Zdjął knebel z jej ust.
- Ty kutasie! - wrzasnęła. - Ty kupo gnoju! Zapłacisz za to!
Pokręcił głową z dezaprobatą.
- A było tak pięknie...
- Jesteś zerem! Nikim! Ty szmato! Nie możesz mieć kobiety inaczej niż na siłę, bo żadna by cię nie chciała! Nawet najtańsza kurwa nie chciałaby na ciebie popatrzeć!
Skrzywił się.
- Uważaj co mówisz, dziwko! Przekonałaś się, że jestem zajebistym mężczyzną. Niejedna by chciała!
- Jesteś eunuchem, a nie mężczyzną! Nawet nie poczułam, żebyś miał coś w spodniach! Nigdy nie zaspokoisz żadnej kobiety, a te, które zaciągniesz do łóżka, będą zawsze udawać, ze strachu! Jesteś beznadziejny!
- Ty suko! - syknął zduszonym głosem i zdzielił ją w głowę.
Poczuła krew płynącą po czole i ból. Lekko ją przyćmiło, ale zebrała siły i zawołała:
- Możesz rządzić kobietą tylko, kiedy ją bijesz! Ty śmieciu! Jesteś nikim! Nikim!
Uderzył ją w głowę, a potem drugi raz. Krew ciekła Kamili z ust i z nosa, dzwoniło jej w uszach i kręciło się w głowie.
Wstał na nogi i poszukał latarki. Omiótł strumieniem światła całą postać leżącej. Kiedy zobaczył krew na jej udach, cicho gwizdnął.
- No proszę, proszę! Jednak nie jesteś dziwką! Zmarnowałaś tyle lat na cnotliwość, a mogłaś sobie poużywać. Ale przynajmniej dzięki mnie nie zginiesz dziewicą - wybuchnął śmiechem. - To byłoby takie marnotrawstwo!
Sprawdził czy nie ma koło niej żadnych śladów, które mogłyby potem do niego doprowadzić. Starannie przeszukał ziemię wokół, a także ubranie dziewczyny. Potem odłożył latarkę i znowu się nad nią pochylił.
- No, na czym to zakończyliśmy?
Zamierzył się na nią ręką. Przed zamknięciem oczu zdążyła zobaczyć, że mężczyzna z psem już nie siedzi obok, tylko stoi pod najbliższym drzewem i uśmiecha się. Potem poczuła pierwsze uderzenie, a zaraz za nim następne.
"Umrzeć!" - pomyślała. - "Jak najszybciej umrzeć! Niech to się wreszcie skończy!"


Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
KenG · dnia 24.10.2008 23:05 · Czytań: 1184 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 19
Komentarze
KenG dnia 25.10.2008 10:42
Oki doki...
1. Tutaj fakt, mogłam to wyraźniej zaznaczyć. Ale jakoś nie chciałam dokładnie opisywać jak to poczuła wciskający się jej do ust śmierdzący i miażdżący jej język materiał ;)
2. Twoja wersja jest ok, ale bardziej mi się kojarzy z nieco mądrzejszym typkiem. Maciek to kupa gnoja i posługuje się językiem prostym jak budowa cepa. Dlatego jego kwestie upraszczam jak tylko mogę.
3. Chm... Pomyślę nad tym :)
4. Sęk w tym, że chodziło mi o inne słowo :D Zmartwieć a zmartwić się to zupełnie inne wyrazy. Chodziło o "zmartwieć" czyli «chwilowo znieruchomieć z powodu silnych emocji» :)
Dziękuję za uważną lekturę i pozdrawiam :)
ginger dnia 25.10.2008 14:02
W pierwszej chwili się zgubiłam, dopiero po kilku zdaniach sobie uświadomiłam, że to jest pierwsza część tego, co już czytałam. Mogłabyś jakieś numerki wstawić ;)
W sumie to ciekawa sprawa. W świetle tego, co już wiem, mężczyzna nie jest żadnym zaskoczeniem. Ale tak zastanawiałabym się, dlaczego patrzy, zamiast jej pomóc. Jestem ciekawa, co będzie dalej.
KenG dnia 25.10.2008 14:33
No właśnie mam mały problem i długo zastanawiałam się jak to zrobić. Ów problem polega na tym, że zaczęłam mniej więcej od środka, bo chciałam dowiedzieć się od was o moich błędach, stylu no i posłuchać wskazówek. A teraz zonk, bo nawet was to zaciekawiło ;) Nie wiem czy zacząć w ogóle od samego początku czy jednak pójść do przodu. Ta kobyłka ma kilkadziesiąt stron i wciąż się rozrasta :)
Miladora dnia 25.10.2008 23:20 Ocena: Dobre
Rany boskie, to w takim razie to już nie jest "kobyłka", tylko
"KOBYSZCZE". I cały czas gwałcą? Litości! :rip:
Może jedna Ewangelia gwałtu już wystarczy?
Ale na pocieszenie powiem Ci, że styl jest dobry i płynny.
KenG dnia 26.10.2008 10:21
Oj dziękuję bardzo :D Cały czas gwałcą, palą i rabują ;) Planuję ok. 250 stron, a na razie mam 70, więc jeszcze duuuże pole do popisu B) Pozdrawiam serdecznie!
Miladora dnia 26.10.2008 11:34 Ocena: Dobre
Jak obiecasz, że nie zrobisz z tego Afirmacji gwałtu, to Ci wybaczę te 250 stron. :smilewinkgrin:
Nawiasem mówiąc, podoba mi się Twoje poczucie humoru. Istny Janosik z Ciebie z tym - cały czas gwałcą, palą i rabują.
"ach gwałć mnie, kiedy zakwitają poziomki" - nie, to nie jest absolutnie propozycja, tak mi się tylko nasunął ten cytat. :lol:
KenG dnia 26.10.2008 12:04
Obiecuję - gwałt planowałam tylko jeden i już go umieściłam wyżej :) Będą demony i anioły oraz ogólnie dużo negatywnych emocji, ale to nie będzie absolutnie pieśń na chwałę zła. Nic z tych rzeczy :)
Jack the Nipper dnia 27.10.2008 22:31 Ocena: Dobre
Cytat:
Leżała gdzieś na ziemi


Gdzieś jest niepotrzebne, moim zdaniem.

Cytat:
dostrzec, żew jakimś lesie


Napisałbym tutaj "jest". Owszem, sa dwie postacie, ale opis w tym momencie dotyczy tylko leżącej dziewczyny, która interesuje sie swoja sytuacją.

Cytat:
Leżała związana sznurkiem do prania, z czego z goryczą zdała sobie sprawę.
"Sama go kupowałam!"


Nie pasuje mi to, ze jest las, ciemno i nic nie widać, a bohaterka łatwo rozpoznaje, że sznurek jest do prania i na dodatek ten, ktory sama kupowała.

Cytat:
Wywiozłem cię tak daleko, że zanim cię
znajdą


Powtórzenie.

Cytat:
Nie chce mi kupować piwa


Wymyśl, proszę, coś innego. Jesli siostra jest mała, to nie powinni jej sprzedawać piwa. Nawet jakby chciała je kupować.

Cytat:
Zadarł jej spódniczkę i bez wysiłku ściągnął majtki


Zdzieranie majtek ze zwiazanej osoby wymaga wysiłku, jak mi się zdaje. A jesli nie miala skrępowanych nóg, to nie ma sensu wcześniejsze zdanie, że nie mogla sie ruszyć.

Cytat:
aż zaparło jej dech.
Ból wybuchł jej pod czaszką


Powtórka.

Cytat:
To był wielki pies. Jego oczy jarzyły się na czerwono, co było mniej przerażające niż świecące martwym blaskiem oczy mężczyzny.


"To był wielki pies" brzmi jak zdanie z podręcznika dla pierwszoklasisty. Cos bardziej literackiego, proszę. I powtórka słowa "oczy".

Cytat:
Jesteś eunuchem, a nie mężczyzną


Aż się prosi o jakies mocniejsze słowo. Nazwanie debila debilem, a nie np. abderytą.

Ogólnie trochę szwankuje wykonanie, ale pomysł mi sie podoba.

Skoro zaczęłaś od środka, to możesz wyjść z tego obronna reka stosując metodę Tarantino z Pulp Fiction :)
Miladora dnia 27.10.2008 23:02 Ocena: Dobre
Przepraszam, że się wtrącę - Tarantino!
Jack the Nipper dnia 27.10.2008 23:21 Ocena: Dobre
Zaiste.
KenG dnia 28.10.2008 19:48
Jack the Nipper - przyznaję, nie oglądałam "Pulp Fiction", bo na samo hasło "Tarantino" robi mi się słabo :( Nie lubimy tego pana, oj nie! Przyznam też, że w sumie to nie wymyśliłam do końca jak on ją opatulił tym sznurkiem, ale zdała sobie sprawę z tego, że to sznurek, bo go wyczuła. Było ciemno jak w przysłowiowej rzyci, ale to akurat jej nie przeszkodziło. Z pozostałymi rzeczami się zgadzam. A! Zarzut piwa rozumiem, ale twoja opinia wynikła z tego, że nie pojechałam rozdziałami po kolei, tylko tak po nich skaczę. To jest wyjaśnione już w pierwszym i nie brzmi wcale tak banalnie jak teraz, kiedy nie macie kontekstu. Z tym to zawaliłam, ale pisałam już u góry dlaczego. Dziękuję za uwagi :)
Vestein - a czemuż to miałabym cię znienawidzić? :D Dziękuję za radę, ale niestety z niej nie skorzystam, bo nigdy nie pociągało mnie pisanie opowiadań. To dla mnie za krótka i ograniczona (a bardziej ograniczająca mnie) forma, poza tym, jak widzisz, tutaj nie ma specjalnie problemu z poprawianiem rozdziałów. Nie mówię wcale, że pisanie opowiadań jest łatwiejsze, ale jedyne, czego by mnie nauczyło, to streszczania. A czemu ma służyć nauka ograniczania formy? Wiem, że tu ludzie są życzliwi, bo już się o tym przekonałam. 250 stron to nie jest wcale tak dużo - mam nadzieję, że się w nich zmieszczę. Fabuła już jest od roku zbudowana i rozplanowana, dlatego piszę o konkretnej (choć, wiadomo, w przybliżeniu) liczbie stron. Brak mi po prostu czasu z racji dużej ilości zajęć, ale wszystko już mam zorganizowane i tylko czeka. Wiesz, organizacja trwała prawie rok :)
bury_wilk dnia 31.10.2008 23:19 Ocena: Dobre
Oj, i Valdens się pod tym nie wypowiedział? Niesamowite...
Generalnie, błędy już wytknięto, więc czepiać się nie będę. W tekście czuje się emocje, ale miałem wrażenie, że warsztatowi brakuje jeszcze jakiejś nienazwanej ogłady. Mimo to, czyta się nieźle i chętnie poczytam więcej.
valdens dnia 31.10.2008 23:24 Ocena: Dobre
A to coś dla mnie? Czy ze względu na piękne oczy? :p Szczerze mówiąc, przegapiłem i tyle. Wezmę się za to jutro.
bury_wilk dnia 01.11.2008 00:01 Ocena: Dobre
Nie, oczy są dla mnie :D
ale tekst powinien być w Twoich klimatach :)

jeszcze wracając do tekstu właśnie, to ciekawi mnie, co to za bydle przy tym tajemniczym kolesiu (bo - może się mylę - sam koleś wygląda dość znajomo)...
No dobra, nie daruję sobie, Ewangelia gwałtu się natychmiast przypomina, choć zastrzegam, że nie chodzi mi o wtórność, bo to jednak inna bajka...
valdens dnia 01.11.2008 00:18 Ocena: Dobre
To miłe, ze się przypomina. Zwłaszcza, że mam Cię za jednego z tych nielicznych, którzy zakminili mniej więcej, o co mi tam szło. Może nie całkiem wyszło, a jednak szło o coś...

Jutro zobaczę, o co tutaj chodzi.
bury_wilk dnia 01.11.2008 11:32 Ocena: Dobre
Skoro tak mi pojechałeś, to jeszcze uściślę, że moje sprzężenie umysłowe tych dwóch tekstów jest bardzo luźne, żeby nie było, że jednak nie zrozumiałem :D...

KenG Pięknooka, jakbyś miała chwilę, to zapraszam też do moich Piwnych oczu (to straszy tekst, trzeba poszperać...) bo też widzę pewne punkty zbieżne :)

Jak rozumiem, to jest fragment i w związku z tym, bardzo mnie ciekawi, w jaką stronę pójdziesz, bo ten kawałek może stanowić świetny punkt wyjścia dla bardzo różnych całości, od dramatu obyczajowego, przez kryminał, aż po thiller, czy nawet horror z diabłem w tle...

już nie spamuję :)
Pozdrawiam
valdens dnia 01.11.2008 12:41 Ocena: Dobre
No tak, tematyka podobna :yes: Nie da się ukryć. Choć nie wiem, czy można w ogóle mówić o tematyce, kiedy ma się przed oczami tylko jedną scenę z 250-cio stronicowej powieści.

Myślę, że to jest całkiem przyzwoicie napisane, chociaż kwestie gwałciciela wydały mi się raczej niewiarygodne. Zbyt gadatliwy on jest. I to jest największy mankament narracji. Myślę, że powinnaś jego wypowiedzi wpleść w akcję. Nich jej sapie do ucha, albo coś, bo tak to nie może zostać.
Pozdro.
KenG dnia 03.11.2008 09:46
A to sobie panowie pogawędkę ucięli - a ja nawet nie zauważyłam! :D Bury_wilku, to raczej pójdzie w ostatni wymieniony przez ciebie gatunek. Choć może nie do końca ten diabełek będzie diabełkiem ;) Valdens(ie) :) Zbyt gadatliwy gwałciciel? Ale jak mam jeszcze bardziej wpleść w akcję jego paplanie? To, nie żebym się czepiała, chłop przed czterdziestką i "akcja" w jego wykonaniu nie może trwać tak długo ;) A przecie i tak jej sapie do ucha. Czuję, że będę musiała nieźle się namęczyć, żeby cię zadowolić. Z treścią następnych porcji mojej pisaniny, oczywiście :D
bury_wilk dnia 05.11.2008 09:04 Ocena: Dobre
"Czuję, że będę musiała nieźle się namęczyć, żeby cię zadowolić" - litości... :D
Fajnie, fajnie, chętnie poczytam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty