jasną stroną księżyca - Wiolin
Poezja » Wiersze » jasną stroną księżyca
A A A

 

niebo siadło między krajobrazy
słońce wypuszcza liście
choć drzewa jeszcze w chmurach
 
pstrokacą się chytrzy 
-zostawieni pogodzie
pierwsi zdjęli czapki

pola odchodzą pobuszować w zbożu

gniazdo na pętli uwiły tramwaje

 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Wiolin · dnia 09.06.2015 19:53 · Czytań: 586 · Średnia ocena: 4,71 · Komentarzy: 16
Komentarze
Opheliac dnia 09.06.2015 20:49
Cytat:
gniazdo na pętli uwiły tramwaje

Urocze!

Cytat:
pstrokacą się chytrzy -

Ten myślnik albo bym usunęła, albo przeniosła do kolejnego wersu, bo brzydko odstaje.
palenieszkodzi dnia 09.06.2015 21:10
Do Wiolina!

Odbieram wiersz jako opis poranka na pętli tramwajowej. Oto budzi się dzień w pięknym słońcu, a ci, którym było żal na taksówkę, muszą wytrzymać rosnącą temperaturę :-). Tylko co z tym buszowaniem, nie mają na bilet ? :). Opheliac już wyłowiła perełkę z tego tekstu - są to tramwaje, wijące sobie gniazdko. W tym kontekście tytuł nie bardzo mi pasuje do wiersza, ale pewnie Autor uchyli rąbka tajemnicy, dlaczego akurat taki.
Ogólnie wiersz jest bardzo radosny i słoneczny, choć nie do końca dla mnie zrozumiały, dlatego wstrzymuję się z oceną, co napisała
palcia:)

P.S. Przyszło mi do głowy, że to wszystko jest widoczne od strony księżyca, to on jest obserwatorem i narratorem w wierszu? I guess;p
Zola111 dnia 09.06.2015 23:53
Ja bym poszperała w składni:

Cytat:
słoń­ce li­ście wy­pusz­cza


- słońce wypuszcza liście

Cytat:
od­cho­dzą w zbożu po­bu­szo­wać pola


- pola odchodzą pobuszować w zbożu

Poza tym - piękny obraz przedmieścia (czy zamieścia), a przy tym barwny obraz wschodu słońca. Gdybyż nie inwersje! Ale tak u Ciebie mam. I podoba się i widzę, co by tu jeszcze...

z.
Antek dnia 10.06.2015 03:21
mam te same odczucia co Zola. poza tym pobuszowałeś i to nieźle, a

Cytat:
gniaz­do na pętli uwiły tram­wa­je


rozwaliło mnie:)

choć i tu zmieniłbym szyk: tramwaje na pętli uwiły gniazdo, albo: na pętli gniazdo uwiły tramwaje.... może? ech.

pozdrawiam
introwerka dnia 10.06.2015 04:26 Ocena: Świetne!
Pięknie, Wiolinie! Rozjaśniłeś mi twarz jeszcze przed wschodem słońca :) Przypomniałeś mi tę legendę, że jesteśmy jego odciętymi promieniami :) Baśniowo i uroczo :)

Pozdrawiam serdecznie :)
mede_a dnia 10.06.2015 06:06
Urokliwie, Wiolinie. Nie byłabym tak rygorystyczna w kwestii inwersji, zwłaszcza w ostatnim wersie. Wysunięcie na pierwszą pozycję podmiotu "tramwaje" odbiera przenośni cudny element zaskoczenia. Inwersja podkreśla tu niezwykłość metafory, zatem wydaje się jak najbardziej użyta celowo i sensownie. Ta z polami buszującymi w zbożu - podobnie. Bardzo udana zabawa tytułem powieści J.D.Salingera. A tak w ogóle jesteś Królem Metafory. Niezwykła wyobraźnia, niesamowite skojarzenia z jasnym, czystm efektem, zrozumiałe nawet dla mniej obytych z poezją.

Cytat:
niebo sia­dło mię­dzy kra­jo­bra­zy
- jakiż to wymowny obraz, jaka elegancja pomysłu, że ja - dość ślepa na uroki natury - widzę werżnięte między stoki pagórków niebieskości, chmury odbite w stojących jeziorach.

Bardzo, bardzo mi się podobało.
gaga26111 dnia 10.06.2015 14:51 Ocena: Świetne!
Bardzo malowniczo, pięknie opisany krajobraz, widok właśnie jakby coś w pobliżu miasta. Ach... też mnie te inwersje niestety rozstrajają. Ale za tak świetne metafory żal mi nie dać najlepszej oceny :) Udowadniasz mi, że da się i przenośnie i składnie ładnie z sensem :)
Cytat:
od­cho­dzą w zbożu po­bu­szo­wać pola
- a tu myślę, że wystarczyłoby odchodzą pobuszować w zbożu . Przywołujesz bardzo miłe , wdzięczne, ciepłe obrazy
i za to lubię Twoje wiersze.
pozdrawiam z uśmiechem :)
wodniczka dnia 10.06.2015 14:56 Ocena: Świetne!
Witaj Wiolinie

Znowu śpiewasz - jedynie w swoim stylu:). Jako jeden z nielicznych na tym portalu wiesz jak używać inwersje i trzymać je w konwencji cały wiersz- od początku do końca:). I zawsze u Ciebie jest coś nowego - nigdy nie czytam tego ''co już było'.
Śpiewaj, śpiewaj, śpiewaj ;).
Pozdrawiam i jak zwykle odchodzę syta.

Pozdrawiam!!!
faith dnia 10.06.2015 18:59
Piękny i delikatny wiersz Wiolinie:) Rzeczywiście, inwersje, choć też zawsze zwracam na nie uwagę i w swoich wierszach staram się ich unikać, tutaj nadają dźwięczności. Inny szyk kompletnie nie pasuje i odbiera lekkość wersom.
I zgadzam się z Made_om co do puenty. Jest słodka, a przestawienie wyrazów na "właściwe" tory kompletnie zniszczyłoby jej urok :)

Pozdrawiam!
ajw dnia 10.06.2015 19:25 Ocena: Świetne!
Wiersz, który skutecznie opiera się szarości. Cudowne są te inwersje. Myślę, że gdybyś w jakiś sposób uporządkował ten tekst nie byłoby już tak pięknie, a tak aż chce się oddychać Twoim wierszem.. Zauroczona na maxa, pozdrawiam :)
Ananke dnia 10.06.2015 19:30 Ocena: Bardzo dobre
ostatni wers będzie mnie prześladował :))) nic tylko to namalować, super
sam_na_sam dnia 10.06.2015 19:42
Bardzo oszczędnie gospodarujesz słowem, dla mnie jednak zbyt spartańsko - malujesz wywołując euforię: czytam komentarze bardziej jak słodkie - ja zdziwiony, może nawet rozdziawiony... Wybacz, ale muszę się jeszcze dużo nauczyć. Pozdrawiam ciepło.
Wiolin dnia 10.06.2015 22:43
Opheliac
Palenie
Zolu
Antku
Introwerko
Medeo
Gago
Wodniczko
Faith
Ajw
Ananke
Sam na sam

Ponieważ jestem w posiadaniu komputera, którego nijak nie da się nazwać komputerem, do tego niemiecki net, który nie wchodzi w opcje z żadną normalną konfiguracją wymiany myśli technicznej,dlatego w związku z powyższym odpisanie na Wasze komentarze, zajęłoby mi całą wieczność, lub choćby pół dnia, Niezmiernie miło mi że mogę czytać pod wierszem taką zasobną ilość komentarzy. Wszelkie Wasze uwagi biorę pod lupę i poprawiam. Tak posilony, proszę venę o jeszcze. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję.
Lilah dnia 10.06.2015 22:55 Ocena: Świetne!
I tytuł, i treść świetne. :)
Wiolin dnia 10.06.2015 23:10
Lilah.

Bardzo przepraszam - minęliśmy się pisząc komentarze, tz ja z Twoim. Dziękuję za dokonaną radość. Pozdrawiam.
SamJenkins dnia 13.06.2015 23:14 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo fajny wiersz, trochę nie w moim stylu, bo sam pisze, ale te opisy itp sprawiają, że jestem oczarowany
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty