Słońcu na do widzenia - ApisTaur
Poezja » Wiersze » Słońcu na do widzenia
A A A

 

przed zmierzchem 
na gorączkowo rozgrzanych chodnikach
cienie kładą się pokotem
bezpańskie uczucia obsikują
spłakane rynnami zaułki 
a w półprzymkniętych oknach
starość obszczekuje 
przejeżdżające karawany
 
przed zmierzchem
nikt nie oczekuje pogrzebanych nadziei
uleciały tam gdzie lepiej karmią
handlarze ułudą drukują dobowe raporty
a w zawinionych spojrzeniach meneli
nie ma już miejsca
wtedy tylko dziecięca naiwność 
pozwala sobie na lepsze jutro

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ApisTaur · dnia 11.06.2015 04:46 · Czytań: 481 · Średnia ocena: 4,86 · Komentarzy: 11
Komentarze
Miroslaw Niepamietny dnia 11.06.2015 07:23 Ocena: Świetne!
Życie usiane jest brudną szarością
nawet poranek staje w gardle ością.

Przepraszam za próbę komentowania po "Apisowemu", ale nie mogłem się oprzeć.
Cóż mam powiedzieć. Wiersz jest okropny (bo lepszy od wszystkich moich razem wziętych). :)
Szarość - właściwie całego marnego życia - ująłeś tak dosadnie w tych dwóch zwrotkach, że będzie mi potrzebny psycholog, aby mnie odświadomił...
Nie widzisz tego, ale właśnie chylę czoła.
wodniczka dnia 11.06.2015 11:32 Ocena: Świetne!
Pierwsza część jak dla mnie najlepsza. Przewrotnie i mocno. Druga już jest inna i mam mieszane odczucia. Bo pierwsza i jest super technicznie i rewelacyjne metafory a w drugiej mi tego zabrakło. Pojawiło się dużo tego ''znajomego''. Ciężko mi ocenić. Bo jestem na tak - ale na bardzo tak dla pierwszej. I w pierwszej części emocje rosną a w drugiej opadły :D.

nikt już nie oczekuje pogrzebanych nadziei
które ulaciały tam gdzie lepiej karmią

bez tych dopowiedzeń - aczkolwiek - nie twierdzę, że złych! - wiersz bardziej przypomina techniką pierwszą część.

Ale to takie moje indywidualne bardzo spojrzenie na wiersz.

Mnie się ogólnie podoba. Ale lubię poburzyć fale ;P. :D.

Pozdrowienia!
Antek dnia 11.06.2015 12:31 Ocena: Świetne!
Cytat:
sta­rość ob­szcze­ku­je prze­jeż­dża­ją­ce ka­ra­wa­ny


strzelam: masz psa. sporo go w pierwszej. powyższe dwa wersy - rewelka:) jak dla mnie.
pierwsze trzy - szczerze to średnio do mnie trafiają, ale pewnie po którymś z rzędu czytaniu je polubię.

Cytat:
które ula­cia­ły tam gdzie le­piej kar­mią


literówka?

Cytat:
a w za­wi­nio­nych spoj­rze­niach me­ne­li


druga (jak dla mnie) perełka. dlaczego? ten powiew świeżości:) wino owocowe ma specyficzny zapach:)

Cytat:
wtedy tylko dzie­cię­ca na­iw­ność po­zwa­la sobie na lep­sze jutro


tu mi się włączył dzwoneczek. pozwala sobie na marzenia o lepszym jutrze...jakoś:) nie upieram się

wodniczka znalazła w Twoim tekście dwa źdźbła słomy:) wilk przytakuje głową

uważam, że nieźle to wyszło. ach, te rynny - perełka No3. No zatrzymał. Ciekawy.

aaa. wiem co mi nie gra z tymi gorączkowo rozgrzanymi chodnikami:) przed zmierzchem - grzały się cały dzień, a tu wynika, że pośpiesznie:) jakaś nielogiczność, raczej.

nie wiem na ile pomogłem, a na ile namieszałem, ale próbowałem:) pzdr
ApisTaur dnia 11.06.2015 15:01
Miroslaw Niepamietny Dzięki za komentarz 'w stylu'. :-)
Tak mnie coś naszło, więc musiałem napisać, sam wiesz jak to jest.
Pozdrawiam :-)

wodniczka Wielkie dzięki za wskazówki i opinię, zbędności usunięte.:-)
Postaram się pisać równiej, by nie wybijać czytelnika z nastroju.
Dziękuję również za ocenę wiersza.
Serdecznie pozdrawiam.:-)

Antek Dzięki za wskazanie literówki i analityczne pociachanie wiersza. ;)
Poniekąd trafiłeś, miałem psa, zdechł ze starości.
Co do tych rozgorączkowanych chodników, chodzilo mi o całodzienny pośpiech przechodniów, stąd to 'rozgorączkowanie".
Co do ostatniego wersu, dzieci mogą sobie pozwolić na to, by wierzyć w szczęśliwe jutro, ludzie którzy stracili nadzieję, nie mogą sobie na taki luksus pozwolić.
Tyle gwoli wyjaśnień.
Wielkie dzięki za obecność i wpis pod wierszem.
Pozdrawiam:-)
ajw dnia 11.06.2015 15:15 Ocena: Świetne!
Podoba mi się Twój pomysł na wiersz, choć troszkę pokombinowałabym z zapisem i przerzutniami. Moim okiem jest tak:

przed zmierzchem na gorączkowo rozgrzanych
chodnikach kładą się pokotem bezpańskie
uczucia obsikują spłakane zaułki
w półprzymkniętych oknach starość
obszczekuje przejeżdżające karawany

przed zmierzchem nikt nie oczekuje
pogrzebanych nadziei które uleciały
gdzie lepiej karmią handlarze ułudą
w zawinionych spojrzeniach meneli
nie ma już miejsca na światło

wtedy tylko dziecięca naiwność
pozwala sobie na lepsze jutro

ale nie wtrącam się za bardzo, bo Ty masz swoje, całkiem bystre oko. Pozdrawiam ciepło. I tak bardzo mi się podoba :)
wodniczka dnia 11.06.2015 15:45 Ocena: Świetne!
Apisie - usuwaj je wtedy jak czujesz:). Wiesz - ja to tylko jestem wodna;) hihi
mede_a dnia 11.06.2015 18:05 Ocena: Świetne!
Po tylu przedmówcach trudno dodać coś ciekawego. Zatem napiszę: świetny wiersz. Metafory animizujące uczucia starości, pustki, beznadziei - super! Nawiązania do psich zachowań kojrzą mi się z powiedzeniem o kimś, kto nie może pogodzić się ze swoją słabością, porażką i używa nieetycznych sposobów walki, że jest jak pies, który gdy nie może ugryźć, to choć obszczeka i obsika. W tym kontekście metafory zyskują dodatkową jakość. Bardzo mi się podobało.
Usunięty dnia 11.06.2015 21:47 Ocena: Bardzo dobre
Apis - właśnie uświadomiłam sobie ile jeszcze przede mną drogi, żeby tak pisać... chyba zmienię mentora, jeśli chodzi o wiersze. Pozostaję w zadumie.
Pozdrawiam, dark_kid.
Antek dnia 12.06.2015 00:23 Ocena: Świetne!
rozumiem. logicznie:) odszczekuję:)
Zola111 dnia 12.06.2015 01:16 Ocena: Świetne!
psy szczekają, a karawana idzie dalej,
i co dzień nam dziwniej, i wciąż starzej i starzej.

Jakoś mi się tak pomyślało, Apisie. Wiersz się podoba, więc nie będę marudzić. Gdybym miała marudzić, zabrałabym kilka dopowiedzeń.

Cytat:
które ule­cia­ły tam gdzie le­piej kar­mią


- bez które

Cytat:
nie ma już miej­sca na świa­tło


- bez światło

Ale tak sobie marudzę. Pewnie nie mam racji. Zresztą wiesz: Tylko proponuję. Buziaki,

z.
ApisTaur dnia 12.06.2015 07:12
ajw Dziękuję pięknie za przeedytowanie wiersza, co prawda nie będę już za dużo 'majsrował' przy treści, ale Twoja wersja przypadła mi bardzo do serca, wyciągnę z niej wnioski w następnym pisaniu, niezwykle pomocna rada. Jeszcze niepewnie poruszam się w przerzutniach, ale pracuję na tym.:-)
Pozdrawiam.

wodniczka Jedną rzecz zostawiłem bez zmian, tak czuję.:-) Dzięki:-)

mede_a Dziękuję za jakże trafne odczytanie wiersza, dokładnie wpasowałaś się z interpretacją w moje intencje.
Serdecznie pozdrawiam:-)

dark_kid Oj przesadzasz z tą 'drogą', Ty zaczęłaś już teraz, więc gdzie będziesz, gdy będziesz w mim wieku?:-) Zwłaszcza że ja moją przygodę z pisaniem zacząłem baaardzo późno, więc wciąż jestem 'zielony'.:-)
Dziękuję za pozytyw i pozdrawiam.:-)

Zola111 Po analizie, z wdzięcznością przyjmuję Twoje sugestie.:-) Tak, konotacja z Twoim skojarzeniem jest bezsporna. A że słowo "karawany" jest homonimem, można je dwojako interpretować, ja skłaniam się ku temu mroczniejszemu znaczeniu.
Wielkie dzięki i ciepluchne pozdrowionka.:-)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty