polder - mede_a
Poezja » Wiersze » polder
A A A

pisałam kiedyś będziemy zasypiać obok
spleceni rzęsami w dwutakcie oddechów
ten sam skowronek wyśpiewa nam piątą
czas wstawać miły - szepnę

 

usmażę jajecznicę pisałeś przeszłość utopię
w toni pościeli w kubeczku kawy
dymiącej jeszcze resztkami nocy


nareszcie naszej - powiem

 

lecz wyrzuciły na różne brzegi fale
rwącego sumienia
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 20.06.2015 19:52 · Czytań: 941 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
Miroslaw Niepamietny dnia 20.06.2015 20:16 Ocena: Świetne!
Hmm. Iskrzyło, iskrzyło - i pękło...
To jest najgorsze, gdy serce narobi sobie nadziei i klops.
Bardzo fajnie ujęte. Jestem pod wrażeniem.
amsa dnia 20.06.2015 20:44
Mede_o - pamiętam, jak gdzieś i kiedyś napisałaś, żeś nie poeta. Jakże się myliłaś. Sądzę, jakkolwiek mogę popełniać błąd, iż poeta to ktoś odbierający świat strofami, któremu okoliczności, życie, wszystko co się wokół niego dzieje pisze się wierszem. Tak właśnie Cię postrzegam. Opisujesz różne sytuacje, tematem są tak różnorodne sprawy, a za każdym razem przedstawiasz je celnie, ze swoistym rysem delikatnej bezwzględności, gdyż prawda jest bezlitosna. Odnoszę się w tym miejscu także do innych Twoich wierszy, bo ten co powyżej, potwierdza Twój styl i uczciwość, nie tylko poetycką.
Co do samego wiersza, poza oczywistym przesłaniem, dostrzegam w nim również specyficzne spojrzenie, dystans i, jeśli dobrze odczytuję, współczującą ironię.

Pozdrawiam

B)
ajw dnia 20.06.2015 21:22 Ocena: Świetne!
Wszystko pięknie, cieplo, zmysłowo, dotykalnie, namacalnie, zapachowo, miłośnie. Tylko puenta coś nie teges. Może po prostu zamiast:
Cytat:
lecz wy­rzu­ci­ły na różne brze­gi
fale rwą­ce­go su­mie­nia


odwrotnie?
mede_a dnia 20.06.2015 21:28
Odwrotnie, czyli jak...
ajw dnia 20.06.2015 21:53 Ocena: Świetne!
lecz fale rwącego sumienia
wyrzuciły na różne brzegi :)
wodniczka dnia 20.06.2015 23:16
Jestem za ajw. o wiele bardziej prawidłowa składnia.

delikatne to to;).

Pozdrawiam!
kamyczek dnia 20.06.2015 23:32
Podoba mi się użycie w wierszu kursywy, zapisu w formie dialogu.
Kluczem do wiersza, według mnie, jest tytułowy polder. Czytam go sobie dwojako: 1) Stan depresyjny, w który czasami wpada podmiot liryczny - Peelce trudno zapomnieć o ukochanym/o zakazanej miłości. 2) teren przeznaczony do zalania– sumienie każe p-lce zrezygnować z zakazanej miłości w imię ratowania innych terenów (czyt. małżeństwa/ związku). To takie moje subiektywne spojrzenie na wiersz i może odbiegać od tego, co autor miał na myśli.
Jeśli miałabym się czepiać, to zamieniłabym: w czwartym wersie szepnę na szepnę, a w ósmym powiem na powiem. Co do zapisu ostatnich dwóch wersów: propozycja Ajw wydaje mi się dobra, ale to Ty tu rządzisz.
Świetna lektura. Pozdrawiam.
Antek dnia 21.06.2015 05:35 Ocena: Świetne!
kupuję. wiem o co kaman z tą puentą i powinno tak zostać. przygotowujesz efekt końcowy i opisałaś to kurczę. tak zwyczajnie, jak ktoś pogodzony z losem, bez zbędnych ceregieli. jakbyś rozumiała. tzn. peelka zrozumiała, rzeczywisty powód.:) jeszcze się nie zawiodłem wchodząc pod Twój wiersz:) Ty to po prostu potrafisz. ujrzeć i ubrać w słowa. pozdrawiam:)
mede_a dnia 21.06.2015 07:15
Kamyczku - tekst kursywą jest wypowiedzią kobiety i męzczyzny, w jej skład wchodzą również słowa: "szepnę" i "powiem", są tych wypowiedzi integralną częścią i pełnią funkcję inną niż wcześniejsze: "pisałam, pisałeś", które wprowadzały dialog, zatem pozostaną. Odczytałaś rewelacyjnie wszystkie sensy, to ważna dla mnie rzecz, bo zawsze najbardziej interesuje mnie, czy udało mi się dowieść czytelnika tam, gdzie chciałam. Dziekuję.

ajw, wodniczko - dlaczego inwersja, napisał antek (któremu serdecznie dziękuję za komentarz) - element zaskoczenia. Cały utwór zaczął się w mojej głowie od momentu, gdy przeczytawszy gdzieś "rwące strumienie" - urodziła mi się metafora "rwące sumienie" i na niej nabudowałam wiersz. Chciałam, by przenośnia wybrzmiała i mnie się efekt podoba, zatem zostawię, zmienię tylko nieco wesyfikację ostatnich wersów. Ale serdeczności za próbę pomocy.

mirosławie - życie to nie zawsze romans z happy endem:) Dziękuję za przystanek.

amso - Ty wiesz, jak wesprzeć piszącego. Dziekuję za pozytywy.
Usunięty dnia 21.06.2015 08:29 Ocena: Świetne!
Medeo piękny i zmysłowy wiersz ;), który odziaływuje na wyobraźnię czytelnika. Coś iskrzyło no ale przeminęło z wiatrem. Z uczuciami i namiętnościami tak jest, wszystko jest ulotne ;) Życie nie zawsze układa się po naszej myśli , dla mnie cały wiersz jest dobrze skonstruowany

Pozdro ;)
ajw dnia 21.06.2015 10:23 Ocena: Świetne!
Teraz rozumiem puentę. Przyznam, że poszłam zupełnie innym tokiem myślenia :)
mike17 dnia 21.06.2015 10:46 Ocena: Świetne!
Bardzo lubię w poezji i prozie zabieg z dawaniem kursywy, włącza to jakby na moment inną percepcję, inny wymiar, który przenika się z tym, do czego nawiązuje.
I tu tak właśnie jest: ta rozmowa świetnie i z wyczuciem poprowadzona wprowadza nas w świat, w którym ci dwoje przeżywają swoje "tu i teraz", i choć kochanie było ich udziałem, nie dane im było cieszyć się nim do końca.

Świetny dobór słów: zawsze, czytając teksty patrzę, jakim językiem operuje Autor, i najczęściej skłaniam się ku prostocie, umiejętnie podanej, bez zbędnych zapętleń i osobliwie brzmiących metafor.
Jak tu, u Ciebie, gdzie jest, jak być powinno.
Przez to wiersz ma szanse trafić do szerokiego grona czytaczy.
Nie jest hermetyczny, jest bardzo "otwarty".
I brzmiący autentycznie, jak zapamiętana z przeszłości rozmowa.

:)
mede_a dnia 21.06.2015 11:04
Apollo - podziękowania za tak miłą ocenę.

Ajw - wiersz mają to do siebie, że czasem wodzą na manowce ;) Całusy *

Mike - Twoja obecność jest zawsze dla mnie zaszczytem. Zawsze przyświeca mi cel, by wiersz był jak najbardziej jasny (nie zawsze się jednak udaje). Serdeczności.
faith dnia 21.06.2015 12:31 Ocena: Świetne!
Made_o, przede wszystkim ten wiersz bardzo dobrze się czyta. Nic nie zgrzyta, nie wytrąca z rytmu, Czytelnik wtapia się w niego i współodczuwa. Przynajmniej ja tak miałam przy lekturze. Poruszyłaś mnie swoimi słowami, ich prostotą. Sztuką jest przedstawić tak oklepany temat jak nieszczęśliwa miłość, za pomocą prostych słów, w sposób oryginalny. Tobie się do udało, dzięki formie i nietuzinkowemu podejściu do tematu.
Puentę kupuję w takiej składni w 100%, jakoś tak instynktownie ją czuję.

Pozdrawiam!
Opheliac dnia 21.06.2015 13:34
Rzeczywiście bardzo płynny, dobrze wybrzmiewający wiersz, chociaż - co do puenty - ja te "fale" widziałabym w ostatnim wersie.
Swoją drogą, bardzo udana ta metafora "rwącego sumienia". ;)
Ananke dnia 21.06.2015 17:12 Ocena: Świetne!
świetne! szczególnie dwa ostatnie wersy przypadły mi go gustu :)
mede_a dnia 21.06.2015 17:42
Faith, Opheliac, Ananke - dzieki za kometarze i miłe słowa. Od rwącego sumienia się zaczęło. Chciałam, by puenta po romantycznych, słodkich pierwszych strofach, była i treściowym, i melodycznym dysonansem, żeby szarpnęła, zazgrzytała. Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty