Bajka o dziewczynce, która pamięta, jak robiono księżyc* - introwerka
Kategoria Konkursowa » Prozo-pagnozja » Bajka o dziewczynce, która pamięta, jak robiono księżyc*
A A A

 

 

      Znałam kiedyś kobietę, która nosiła swoją skórę na ubraniu. Ja zupełnie jej nie posiadam – dawno temu, usiłując się zabić, popełniłam nie samo-, a właśnie – skórobójstwo. Chcę, żeby moją skórą wyłożone było niebo... – śpiewałam tamtego dnia.

      Wskazówki zegara nie pomogą: pamiętam to o wiele za dokładnie. A przecież, wtedy miałam jedynie serce na dłoni. Wróciło do mnie kilkanaście lat później, zapakowane w tęczę. Wzięłam ją za powróz, przy czym dotarło do mnie, że zgubiłam pryzmat.

      Ja – człowiek zbudowany z kry, stali. Z krystalicznych białek ocznych, którymi widzę prawie to samo, co... Co mi umknęło? Przeszłość? Nie, bo...? Znam je: błę(dny )kit. To ze złych myśli, którymi było nasączone, urodziła się myśliwa.

      Pamiętam tamten dzień. Trafiłam z roztargnienia do komory gazowej serca. Moja skóra była jedyną maską przeciwgazową. Spełniła swoje zadanie, ale dlatego umarła, jak i wieczne jutro. Odtąd noszę na sobie wnętrzności.

      A jednak dziś, jak wtedy, mówię do siebie:

      – act, eon!**

 

 

 

 

 

 

____________________________________________________________

 

* parafraza cytatu z „Oceanu na końcu drogi” Neila Gaimana;

** act, eon! (ang.) – działaj, eonie!

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 14.07.2015 15:14 · Czytań: 1697 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
faith dnia 14.07.2015 21:52 Ocena: Świetne!
Przede wszystkim gratuluję miejsca na podium, Introwerko! Tekst jest na wskroś przejmujący. Smutny i oczywiście wieloznaczny. Jak to u Ciebie, wiele poukrywanych w zakątkach liter sensów. Lubię to, bo czytając parokrotnie, za każdym razem można odnaleźć tutaj coś nowego. Ja odnalazłam też trochę siebie, bo kiedyś napisałam coś o podobnej, zdaje mi się tematyce.

http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/49690/hambre-del-alma

Pozdrawiam ciepło i jeszcze raz gratuluję!
introwerka dnia 15.07.2015 00:01
Dziękuję za ciepłe słowa, Faith :) Cieszę się, że udało mi się Cię poruszyć, tym bardziej, że to tekst o traumie dla mnie ciągle aktualnej.

Pozdrawiam ciepło-wakacyjnie :)
kamyczek dnia 15.07.2015 09:22 Ocena: Świetne!
Gratuluję zasłużonego miejsca na podium, introwerko. Podoba mi się, choć momentami przeraża- tyle tu nagromadzonych emocji, że aż ciarki przechodzą po skórze. Ale to dobrze dla tekstu, jeśli potrafi wzbudzić emocje w czytelniku.
Pozdrawiam serdecznie.
Klau dnia 15.07.2015 10:09 Ocena: Świetne!
Wieloznaczność niczym w poezji. Podziwiam umiejętność gry słowem, i nadawania słowom nowych znaczeń.
Figiel dnia 16.07.2015 10:58
I ja gratuluję, bo jest czego.
To ogromna sztuka stworzyć tekst, w którym każde słowo ma swoje miejsce oraz znaczenie i, choć pojedynczo niosą wielokrotne treści, powiązane krzyczą bólem, Odczytuję go jako bardzo przejmujący obraz cierpienia duszy pozbawionej ochronnej warstwy, wystawionej na bolesne dotknięcia, te, o których mówi się "do żywego". Jednak w act, eon widzę tę samą siłę, która była i jest. Nadzieję.
Pozdrawiam serdecznie:)
introwerka dnia 23.07.2015 15:33
Kamyczku,

tak, ten tekst i towarzyszące mu emocje układał się we mnie bardzo długo, aż eksplodował ;) Dziękuję za zaangażowaną i wrażliwą lekturę :)


Klau,

Cytat:
Wieloznaczność niczym w poezji

Ano, liryka różnego sortu to moja, jak to ktoś określił, powszednia szklanka chleba. Cieszę się bardzo, że Twoim zdaniem jej cechy nie zaszkodziły prozie :)


Figielko,

miło ogromnie czytać takie słowa od Zwyciężczyni i autorki niesamowitego tekstu :) Bardzo trafna interpretacja - prawdę mówiąc, to mój terapeuta powiedział mi bardzo podobne słowa o moim braku skóry i zwielokrotnionej wrażliwości, której źródło tkwi, niestety, także w późniejszych traumach. Dziękuję bardzo za iskierkę nadziei na koniec :)


Pozdrawiam serdecznie :)
Wasinka dnia 26.08.2015 22:45
Introwerko,
już pierwsze zdanie odsłania to, co pod skórą. Czy może - daje kierunek na "podskórnie".
Mam podobne odczucie jak Figielka. Ale ogólnie skóra nabiera tutaj wielowymiarowości - tak jak wszystko u Ciebie. Z jednej strony skóra jest na ubraniu, czyli wystawia człowieka na najgłębsze odczucia, z drugiej - filtruje i stara się pomóc w okiełznaniu doznań. Mimo tego, że mamy tu do czynienia z raniącą wrażliwością, to jednak czasem może to być siłą - trudno osiągalną i wynikającą ze zrozumienia siebie samej, innych, głębi.
Cytat:
Chcę, żeby moją skórą wy­ło­żo­ne było niebo

Ach!


Pozdrawiam z Księżycem zapatrzonym w gwiazdy.
introwerka dnia 27.08.2015 13:54
Wasinko,

dziękuję Ci bardzo za wielowymiarowe i piękne odczytanie :) ; masz rację - ze znajomości swojego wnętrza też można czerpać wielką siłę, co jednak nie zawsze bywa proste - zwłaszcza gdy, jak to ujął Witkacy, "głębia ziewa na powierzchni, a powierzchnia okazuje się dnem głębi" ;) Na pewno, jak z kolei chciał Mann, "znajomość ludzkiej duszy zasmucałaby niezawodnie, gdyby nas nie rzeźwiły i nie krzepiły przyjemności wyrazu". Dla tych radości na pewno warto podjąć ryzyko introspekcji ;)

Cytat:
Chcę, żeby moją skórą wy­ło­żo­ne było niebo
Ach!

A pierwowzór tej piosenki był taki: https://www.youtube.com/watch?v=ZuI61cTNbAk :)

Cieszę się bardzo z Twoich odwiedzin, serdeczności o(l)śnione wczesnym popołudniem :)
skroplami dnia 12.09.2015 21:08 Ocena: Świetne!
Co mogę dodać :(?
Jak w "Maska", szczena mi opadła :(.
Genialne.
P.S. Czyli to praca konkursowo nagrodzona, gratulacje chociaż po czasie ale jeszcze coś <wręczam kawałek serca, jeszcze ciepłe>.
introwerka dnia 15.09.2015 13:23
Skroplami,

wzruszyłeś mnie :) Dziękuję za ciepłe słowa :)

Niebawem wiersz, którego pointa stanowi nawiązanie do motywu tej miniaturki :)
skroplami dnia 15.09.2015 13:27 Ocena: Świetne!
Introwerka :).
Ty mnie bardziej :).
Chcesz "zważyć" :)?
Nie trzeba, to nie do odważenia :).
Pozdrawiam.
P.S. "Automata" z ulubionych poinfo. mnie że wstawiłaś nawiązanie ;).
chellsky dnia 09.01.2016 14:44
Ciekawe, że cierpienie w młodości potrafi tyle zdziałać. Ja mam nawet taką teorię, że jak się dobrze nacierpisz za młodu, to potem masz jak w banku zostanie poetą albo... mordercą. Czasem dwa w jednym, jak Perry Smith, (prawie) przyjaciel Trumana Capote. Albo Charles Manson (choć formalnie ciężko nazwać go mordercą). No, więc tak - działaj, bądź myśliwą! Tylko pozostań przy polowaniu wyłącznie na myśli...

Opozycja: błękit <-> błędny kit - boska.
introwerka dnia 09.01.2016 16:55
Cytat:
jak się dobrze nacierpisz za młodu, to potem masz jak w banku zostanie poetą albo... mordercą.

Coś w tym jest ;) O morderczych skłonnościach porozmawiamy kiedy indziej, na razie powiem tylko, że cieszy bardzo Twój ciepły odbiór i pozytywny impuls - będę sobie taką "myślową" Artemidą...
Darcon dnia 18.10.2018 15:08
Mocne. Tak powinna wyglądać krótka forma, maksimum emocji w kilku słowach. Każde zdanie niesie przekaz. Pisałem już to ostatnio Dodatkowi - zmieścić tyle w tak niewielkiej ilości i wzruszyć człowieka, to wielka sztuka. Piękne w swym smutku.
introwerka dnia 19.10.2018 14:47
Darconie,

dziękuję bardzo za odwiedziny i ciepłe słowa :) Niezwykle mnie cieszy Twoja opinia, bo bardzo cenię Twoje zdanie, a to ważny dla mnie tekst, jak to ktoś napisał, człowiek ma czasem większy sentyment do własnych traum niż do dobrych, konstruktywnych chwil ;)

Serdeczności :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:63
Najnowszy:wrodinam