kołyska obok ula. (naświetlanie) - liathia
Poezja » Pogranicze » kołyska obok ula. (naświetlanie)
A A A

 

Abigail, twoje dzieci nie były wymyślone, pamiętasz? - usta -
stuletnie lipy żonglujące kwiatami (i nic nie jest bardziej wysłuchane).
im dłużej, tym mniejsze myszy wypadają z pułapek. krople miodu
w wędrującym podłożu, wyznaczają rytm guzikom, w które wszywasz
obfite sny, nazywając je dzieciństwem

— bo nikt nie powiedział, że są zbyt słabe. dziewczynki mówiły,
że w rozdygotanych skórkach chleba widzą śmierć, niczym pierwsze
miejsce zapamiętane jako własne. nawet miąższ był środkiem nieba,
chociaż chrzęścił w gardle, gdy chłopiec śpiewał, stając się ogrodem,
przez który mgła rozdzierała drewniane zabawki, wymywała obsiane

pola, zwierzęta niby firany wydęte przez wiatr. ty tego nie rozumiesz,
nie rozróżniasz pocierania oczu, płatków śliwy ciemniejących od sadzy.
w sposób oczywisty oddana, jakbyś dla wygasłego łona doszeptywała
ciepło, tak samo jak ziemia sprzed zeszłorocznego urodzaju.
(tego już nie da się powtórzyć).

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
liathia · dnia 12.08.2015 20:00 · Czytań: 818 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 12
Komentarze
RattyAdalan dnia 13.08.2015 01:19
Witaj. Czytam Cię po raz pierwszy. Widać u Ciebie poetycką dojrzałość i dopracowanie warsztatu. Gratuluję :)
liathia dnia 13.08.2015 09:14
Dziękuję za ślad, RattyAdalan.
Pozdrawiam.
skroplami dnia 13.08.2015 09:31 Ocena: Świetne!
Hm, przepraszam :(.
Wczoraj go już czytałem teraz ponownie wróciłem.
Taka ilość obrazów że wciąż się przebijam.
Trochę jakbym sobie zaglądał pod czachę :(.
Dlatego zabieram "do śledzenia". Jak siebie zrozumiem pewnie Ciebie trochę wtedy.
Opiszę wrażenia, z oceną :), za jakiś czas.
,,,,,,,,,,
I ponownie, dziecięce jakby.
Dziękuję, mocno rozcinasz, łapę wkładasz i wyjmujesz skrzące żywe wspomnienia, z krwi kroplami. Te krwi krople w łzy się zamieniają mi po twarzy. Dlaczego? Pewnie wiesz, też nie napiszę.
I jako wiersz i jako oddanie co było, z poetycznym wytknięciem do "na przeciwko" że nie widzi, nie widzą co mają pod nogami ("nie rozróżniasz pocierania oczu";), świetny.
Nie wiem dlaczego (wiem), kocham już ten wiersz. Nie od pierwszego spojrzenia, a po cholernym trudzie zrozumienia jasno, choć wciąż nie jasno :).
Wiersz ma w sobie duszę, gratuluję :).
liathia dnia 13.08.2015 18:06
Cieszy, że podzieliłeś się ze mną odczuciami, skroplami.
Dziękuję.
Zola111 dnia 15.08.2015 23:58 Ocena: Świetne!
Przepięknie, jestem pod wrażeniem skojarzeń, metafor, obrazów, które niby zrodzone z abstrakcji, tak są namacalne, plastyczne. Bardzo mnie wzruszył ten wiersz, Liathio.

z.
Bozena B dnia 16.08.2015 22:59
Twoje wiersze to dla mnie takie zapisy wspomnień, znacznie ciekawsze od pamiętnika (mam na myśli takie zapiski dnia codziennego, jak to wiele dziewczyn pisze w dziecięctwie), choć te też potrafią wciągnąć bez reszty, przeplecione teraźniejszością, spostrzeżeniami, ulotnymi chwilami, myślami, obrazami, jakie czasem przelatują przez głowę, zanim odpłynie się w sen. Zanim przepłyną wszystkie i zamienią się w czerń. W pustkę, która rodzi w sobie sen i miesza jawę ze snem. Abstrakcję z rzeczywistością, wyraźne i nieco zamazane obrazy, rozlane, jak akwarela na mokrej kartce. Czasem ciężko ogarnąć rozumem.

Piękne to doszeptywanie. Cudne. Choć smutne równocześnie. Tak bardzo, że nie da się tego smutku wyrazić słowami. A nawet jeśli się da, to na pewno tu nie jest miejsce na to.

W sumie tak teraz myślę sobie że Twoje cudne zdjęcia mogłyby się złożyć na piękny, ogromny obraz. Składane na różne sposoby mogłyby być wierszami podanymi w formie graficznej podobnie jak piękne obrazy malowane słowami. Wyczytuje się/ widzi się w nich akurat to, co zajmuje największą część umysłu. A później już się człowiek tak w tym wszystkim zatraca, że nie jest pewien, czy to słowa wiersza czy jego własne myśli ;)

Byłam kiedyś na bardzo ciekawej wystawie, na której właśnie oglądałam, ale nie ze zdjęć, a z wydruków komputerowych zrobiony obraz. Niesamowite wrażenie. Nieporównywalne z niczym innym. I właśnie takie też wrażenie robią na mnie Twoje wiersze.

Pozdrowienia
liathia dnia 29.04.2016 13:28
Witaj. Nie wiem, jak to się stało, że nie odpowiedziałam na Twój komentarz (a dobrze go pamiętam). Czasami robię kolaże z własnych prac. Najczęściej wtedy, kiedy wydaje mi się, że już nic sensownego nie napiszę/nie narysuję/nie sfotografuję.

Dziękuję, i pozdrawiam.
skroplami dnia 21.08.2016 09:02 Ocena: Świetne!
Po roku bez zmian :).
Wiersz "zabójczy" :).
liathia dnia 24.08.2016 11:01
Ależ mi radość sprawiłeś, skroplami. Dziękuję.
Nalka31 dnia 24.08.2016 12:46
Liathio

Bardzo obrazowy ten wiersz, klimatyczny. Po prostu urzekł mnie. Po przeczytaniu skojarzył mi się z filmem o trudnym dzieciństwie z czasów drugiej wojny światowej. Abigail, to imię z miejscowej legendy, a bohaterką jest nastolatka, jej marzenia, kłopoty i relacje ze współmieszkankami. Tutaj linka z kilkoma informacjami o filmie. http://www.filmweb.pl/serial/.../descs

Pozdrawiam serdecznie.

Ps. A wszystko przez komentarze, inaczej bym nie trafiła. A może sam film był inspiracją?
liathia dnia 28.08.2016 21:45
Nalka31, czasami komentarze prowadzą w ciekawe miejsca. Dziękuję za słowa pod wierszem i, link. Nie znałam tego filmu. Historia, którą opisałam jest inna, chociaż, czasowo są sobie bliskie.

Pozdrawiam.
[Miło, że ktoś zagląda do starszych tekstów.]
Nalka31 dnia 28.08.2016 21:52
liathia napisała:
Nie znałam tego filmu. Historia, którą opisałam jest inna, chociaż, czasowo są sobie bliskie.


Sama zatem widzisz, jak różne też potrafią być skojarzenia dotyczące opisanych historii. Przy okazji można poznać źródło inspiracji? Skoro mnie wiersz zaprowadził do starego filmu, to może inspiracja, zaprowadzi mnie w całkiem inne miejsca. :)

Pozdrawiam. :)

Ps. A PP ma to do siebie, że ilość tekstów jest ogromna i jest w czym wybierać, czasem trafiają się nawet te bardzo odległe w publikacji. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
Darcon
11/04/2024 19:05
Hej, Apolonio. Fragment, który opublikowałaś jest dobrze… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty