topografia - faith
Poezja » Wiersze » topografia
A A A

 

 
tyle nieprzebytych lat wydarza się między przesmykiem,
który tworzymy. kiedy delikatnie gryziesz mnie w ucho, 
zaciskasz dłonie na krawędziach koronek, wiem, że właśnie próbujemy
przeskoczyć galaktyki. 
 
odkrywając na skórze wszystkie gorące miejsca,
można zrywać dojrzałe figi, 
błądzić palcem po mapie. w łagodnym załamaniu linii 
zawsze szukam tych mało uczęszczanych uliczek,
gdzie przypadkowe turystki nie rozbierały się na skwerach. 
mój oddech, jak zerwany sznur pereł, rozsypuje się po bruku. 
 
kompletujesz go, bo wschód to mozaika cieni na prześcieradle, 
którą nie możemy się cieszyć.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
faith · dnia 14.08.2015 20:12 · Czytań: 721 · Średnia ocena: 4,82 · Komentarzy: 28
Komentarze
Usunięty dnia 14.08.2015 21:17 Ocena: Świetne!
Faith bardzo dobry wiersz, skłaniający do refleksji ;), Namalowałaś słowem cudowny obraz pełen impresjii i skłaniający do myślenia ;)

Pozdro ;)
Hallam dnia 14.08.2015 22:29
faith, nie będę owijać w bawełnę, nie przepadam za długimi wierszami, ale ten jest bardzo dobry, nieprzegadany, każde słowo jest przemyślane i tworzy ładną spójną całość, klimat tez robi swoje, a wiersz jest niezwykle malowniczy i ciekawy, bardzo przypadł mi do gustu. tak się tylko zastanawiam nad jednym wersem

Cytat:
jesz­cze tylko na­karm mnie sporą por­cją ci­chych słów, a udam,

czy " sporą " jest konieczne, ładniej i zgrabniej brzmi porcją cichych słów. sorry, że się czepiam, ale już tak mam. oczywiście zmiana nie jest konieczne, to tylko moje sugestia.

Pozdrawiam serdecznie ( :
faith dnia 15.08.2015 07:31
Narses, dziękuję za odwiedziny :)

Hallamie, skoro nie lubisz długich wierszy, tym bardziej cieszy mnie, że ten przypadł Ci do gustu :) I wiesz co? Masz sporą rację z tą uwagą ;) Za chwilę zlikwiduję ten przymiotnik i myślę, że będzie bardziej płynnie. Dzięki za wizytę ;)

Pozdrawiam!
Miroslaw Niepamietny dnia 15.08.2015 08:24 Ocena: Świetne!
Faith, świetny wiersz. Fajnie się go czyta. Duuużo z niego można wyciągnąć dla siebie. Jestem zadowolony z wizyty. Pozdrawiam.
faith dnia 15.08.2015 08:38
Mirku, jeśli wyniosłeś coś dla siebie z tego wiersza, to bardzo mnie to cieszy, bo chyba właśnie po to, między innymi, czytamy tutaj innych;) Dziękuję, że wpadasz.

Pozdrawiam porannie!:)
HrabiaCosel2 dnia 15.08.2015 09:02 Ocena: Świetne!
Bardzo dziękuję za miłe przyjęcie i skomentowanie mojego utworu. ☺

Twój wiersz jest bardzo ładnie ciekawie napisany i przypadł mi do serca. Będę tutaj z chęcią zaglądał.
Pozdrawiam :)
Usunięty dnia 15.08.2015 10:34 Ocena: Bardzo dobre
faith aż musiałam się napić... wody oczywiście :)
Bardzo ładny wiersz, aczkolwiek dla mnie za długi... no ale, nie czepiam sie dzisiaj.
Pozdrawiam, dark_kid.
faith dnia 15.08.2015 10:54
Hrabio, cała przyjemność po mojej stronie. Dziękuję za wizytę:)

Dark, nawodnienie w taką pogodę jest bardzo ważne, także dobrze, że mój wiersz Cię do tego skłonił :) Sama jestem zdziwiona, że wyszedł tak długi, na ogól tworzę nieco krótsze historie. Dzięki, że wpadłaś :)

Pozdrawiam!
Opheliac dnia 15.08.2015 15:07
Wcale nie taki długi, a jaki ładny. :) Z uwag technicznych mam tylko jedną, bardzo małą i subiektywną:
Cytat:
zaciskasz dłonie na krawędziach koronek, wiem, że właśnie próbujemy

Po "koronkach" dałabym kropkę, odczuwa się tam (wg mnie) dłuższą przerwę, poza tym nieco długie wychodzi zdanie, dlatego zrobiłabym z niego dwa.

Jestem bardzo na tak! :)
wodniczka dnia 15.08.2015 17:47 Ocena: Świetne!
Ciekawy wiersz treścią.
I taki delikatny jak się czyta. Lekki - i to bardzo. I bardzo na tak:)
faith dnia 15.08.2015 22:10
Ophelio, miło mi, że przypadł Ci to gustu ten tekst. Tak się zastanawiam nad Twoją uwagą. Masz rację, że to zdanie jest przydługie... ale by wszystko miało zamierzony sens musi niestety takie być. Trochę bowiem znów pobawiłam się formą i chciałam, by wyszło tak, że jedno zdanie nachodzi na drugie. I tak:

tyle nieprzebytych lat wydarza się (...). kiedy delikatnie gryziesz mnie w ucho

Ale też:

kiedy (...) zaciskasz dłonie na krawędziach koronek wiem, że próbujemy...

Kropka oznaczałaby nową myśl, a ciąg dalszy wcale nią nie jest. Ale chyba przecinek przed wiem, w takim razie, wstawiłam niepotrzebnie.
Dziękuję, że zwróciłaś na to uwagę.

Wodniczko, za to wielkie tak, przyjmij moje serdeczne podzięki. Cieszę się, że zaglądasz.

Pozdrawiam!
Zola111 dnia 16.08.2015 00:29 Ocena: Świetne!
Bardzo zmysłowy erotyk. Podoba mi się niedosłowność, i dość humorystyczna pionta. W zmysłowość miłosnych uniesień wdziera się niepożądany gość: brzydki zapach zza drzwi :)
Zaproponuję jeden przecinek:

Cytat:
za­ci­skasz dło­nie na kra­wę­dziach ko­ro­nek(,) wiem, że wła­śnie pró­bu­je­my
prze­sko­czyć ga­lak­ty­ki.


W tej konstrukcji wiem - to już następne zdanie :)

Ale podoba się, i to bardzo. Pozdrawiam,

z.
faith dnia 16.08.2015 10:29
Zolu, przecinek tam właśnie był... ale coś mnie tknęło i uznałam, że jednak chyba powinnam go usunąć. Widocznie lepiej zaufać w instynktowne stawianie interpunkcji, bo potem człowiek zaczyna kombinować i jest gorzej. Już go przywracam. Cieszy mnie, że wiersz przypadł Ci do gustu.

Pozdrawiam f.
introwerka dnia 16.08.2015 10:31 Ocena: Świetne!
Przepiękny erotyk i liryk w jednym - liryzmem tchnie choćby fragment:

Cytat:
mój od­dech, jak ze­rwa­ny sznur pereł, roz­sy­pu­je się po bruku.

kom­ple­tu­jesz go, bo wschód to mo­zai­ka cieni na prze­ście­ra­dle,
którą nie mo­że­my się cie­szyć.

(mój ulubiony :)

Mnie również nie przeszkadza pointa, która, poza swoją "prozaicznością", jest ogromnie lotna :)

Pozdrawiam serdecznie :)
faith dnia 16.08.2015 10:42
Introwerko, zawsze jest mi ogromnie miło, kiedy ktoś wyszukuje dla siebie ulubione wersy... Puenta celowo nie tchnie już taką liryką. Chciałam spróbować nieco zrównoważyć nią całość tekstu. Więc cieszę się, ze nie popsułam tym reszty. Dziękuję Ci bardzo, że wpadasz i czytasz.

Pozdrawiam!
introwerka dnia 16.08.2015 10:47 Ocena: Świetne!
Faith, właśnie tak to odczułam - jako kontrapunkt tekstu :) Nie popsułaś, a dodałaś sugestywności :)

Pozdrawiam serdecznie.
Vanillivi dnia 17.08.2015 01:53 Ocena: Bardzo dobre
Faith, są w tym wierszu fragmenty, które mnie zachwycają swoją niedosłowną zmysłowością, obrazami, metaforyką. Bardzo podoba mi się fragment "wschód to mozaika cieni na prześcieradle" chyba najmocniejsza, najciekawsza fraza w tym wierszu.
Ja bym jednak trochę jeszcze nad tym wierszem popracowała, wywaliła z niego niektóre dopowiedzenia, tak, żeby lepiej wyeksponować najciekawsze fragmenty. Myślę, że wtedy obrazy, które przedstawiasz, działałyby na czytelnika z większą intensywnością. Szczególnie przeredagowałabym pod tym wzgledem pierwszą strofę (jeszcze nie wiem dokładnie jak, muszę pomyśleć) i pozbyła się dwóch ostatnich wersów. To nie tak, że ta pointa o papierosach jakoś szczególnie mnie drażni, po prostu wydaje mi się o wiele mniej ciekawa niż poprzednie wersy, osłabia wydźwięk wiersza i myślę, że wiele nie tracisz, rezygnując z niej.
Tak czy tak, wiersz całkiem mi się podoba, lubię takie klimaty. Pozdrawiam serdecznie.
faith dnia 17.08.2015 08:01
Vanillivi, uwagi na pewno przemyślę. Chcę zachować sens pierwszej strofy, bo jest dla mnie ważny, choć zapewne każdy, jeśli go dostrzega, odbiera inaczej. Ale zawsze podkreślam to, że nigdy nie zamykam wierszy. Wracam i, wedle uznania, zmieniam je, jeśli uznam to za stosowne. Także Twoje sugestie na pewno nie pójdą na marne.
Bardzo mnie za to cieszy, że są tu fragmenty, które potrafią zachwycić. Jako wciąż ucząca się i próbująca, biorę to za naprawdę dobrą kartę :)

Dziękuję, że wpadłaś. Pozdrawiam i miłego dnia!
gaga26111 dnia 17.08.2015 11:52 Ocena: Świetne!
Witaj. druga i trzecia strofa trafiły do mnie mocniej. Czuć erotyzm w tle. Fajnie się czyta, dobrze prowadzisz tekst. Ładne, malownicze metafory z nutką łagodności u podmiotu. Na tak :)
pozdrawiam :)
faith dnia 17.08.2015 18:43
Gago, bardzo dziękuję za wizytę i "taka" :)

Pozdrawiam i ściskam!
Robert Zoi dnia 17.08.2015 22:08
droga i wrażliwa faith', nieśpieszne odkrywanie możliwości sensorycznych własnego ciała emanuje z tego wiersza; oto "młoda" dziewczyna lub może młoda "kobieta" pragnie(nie ma) coraz bardziej świadom(i)e ... Chce w pełni czerpać i uczestniczyć w procesie fermentacji i dojrzewania umysłu, pobudzanego przez feerię zmysłów zaangażowanych w szeroko pojęty kontakt z człowiekiem oraz ze światem - w intymnych impresjach - to tyle jeśli idzie o klimat.
Natomiast już w pierwszym wersie mamy niepotrzebny zgrzyt pod postacią błędu zwanego pleonazmem bądź jak wolisz tautologią tj. "ciasnym przesmykiem" - przemyśl to sobie
- 3 wers bez "wiem, że"
- 1 wers 2. strofy zrezygnowałbym ze słowa 'wszystkie'
- podobają mi się dwa ostatnie wersy 2. strofy - rozumiem intencję ;)
i chyba tyle :) ufam, że cenisz szczerość

Na shledanou
kamyczek dnia 17.08.2015 23:08 Ocena: Świetne!
Cytat:
tyle nie­prze­by­tych lat wy­da­rza się mię­dzy cia­snym prze­smy­kiem,
który two­rzy­my.
"Ciasnym przesmykiem" zastąpiłabym "ciasnym przejściem" i powinno być dobrze.

To bardzo ładny, napisany z dużą wrażliwością erotyk. Podoba mi się, a w szczególności, fragment, na który wskazała introwerka.

Cytat:
mój od­dech, jak ze­rwa­ny sznur pereł, roz­sy­pu­je się po bruku.

kom­ple­tu­jesz go, bo wschód to mo­zai­ka cieni na prze­ście­ra­dle,
którą nie mo­że­my się cie­szyć.


Pozdrawiam.
faith dnia 18.08.2015 09:24
Robercie, podoba mi się Twoja interpretacja. Intymna inicjacja i rozbudzanie zmysłów. Świetnie to rozszyfrowałeś.
Co do uwag:
- przyznam szczerze, że nad ciasnym przesmykiem sama się zastanawiałam, bo rzeczywiście, choć może nie tak oczywisty, to jest to pleonazm, przyznaję więc rację i usuwam przymiotnik
- wiem, że pozwolę sobie zostawić, jest częścią zdania, mi nie przeszkadza, a wręcz nieco łagodzi jego wydźwięk.
- wszystkie rzeczywiście może nie jest aż tak potrzebne, podczas pisania mam tendencję do wstawiania takich zapychaczy, które tutaj i tak w znacznym stopniu zredukowałam. W pierwotnej wersji wiersz był znacznie bardziej przegadany. Zastanowię się więc nad Twoją propozycją.

Cieszy mnie bardzo, że zwróciłeś uwagę na te dwie strofy i są one dla Ciebie jasne w odczycie, dla mnie to jedne z ulubionych w tym wierszu:)
Jeśli chodzi o szczerość, to uważam, że tylko komentarze, które ją zawierają są coś warte. Zdaję sobie sprawę, że z uwagami mogę się zgodzić, a nie muszę :) Dlatego dziękuję Ci bardzo za opinię.

Kamyczku, tak jak napisałam wyżej Robertowi, zamiast zmieniać rzeczownik, który w swojej wymowie bardzo mi się podoba, zrezygnuję z przymiotnika i chyba też będzie dobrze, bo skoro przesmyk, to jasne, że ciasny :) Cieszę się, że zajrzałaś i dałaś wciągnąć się w ten świat wrażliwości, za co Ci dziękuję.

Pozdrawiam Was serdecznie. Miłego dnia!
Robert Zoi dnia 18.08.2015 10:50
ufff ;) poeci nie znoszą przymusów przecie ;) ale wolę być szczery, jednak nigdy niczego nie narzucam, ponieważ nie tędy droga, no i to niekulturalne oraz 'słabe'; wolę zasugerować, naprowadzić, a wybór zawsze należy do Autorki/a

widzę, że możemy rzeczowo i asertywnie z nieukrywanym szacunkiem i przyjaznym skinieniem


tymczasem
:)
skroplami dnia 18.08.2015 18:25 Ocena: Świetne!
Zabieram Cię do ulubionych, co tam.
Ech, przecież już tam siedzisz, niegrzecznie grzeczna ;).
Doskonałość jak krople deszczu dziś, w życie odbierającym upale, tylko inaczej ciut bo do serca się wkraplają słowo po słowie.
faith dnia 18.08.2015 21:01
Skroplami, skoro sobie tam siedzę, to ani mi się myśli wychodzić ;) Dziękuję, że mnie odwiedzasz, że się podoba i przede wszystkim, że trafia do serca. Jestem zaszczycona :)

Pozdrawiam!
Silvus dnia 05.02.2018 19:52
Cytat:
za­wsze szu­kam tych mało uczęsz­cza­nych uli­czek,
gdzie przy­pad­ko­we tu­ryst­ki nie roz­bie­ra­ły się na skwe­rach.

Ech...

Pozdrawiam Cię.
faith dnia 05.02.2018 21:17
Oby znajdować ich jak najwięcej...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty