Usłyszeć, że się jest - liathia
Poezja » Wiersze » Usłyszeć, że się jest
A A A

Podwójne szyby nie chroniły, dlatego Anna od zawsze bała się wsi
zamurowanej domami, śmierci, zwłaszcza kiedy zauważała ją
wśród niemych, w lisie czuwającym na zewnątrz, gdy dorastał
ktoś obcy — syn o lękliwych oczach.

Po latach na tabletkach, wszędzie nagusieńkie jabłonie, w poszukiwaniu
formy pozwalającej im mówić. Nawet najkrótsze gałęzie niby figurki świętych,
łagodniały w trawie, obmywając stopy deszczówką: to jakby nadepnąć
włosy dziecka, uparte mrówki sypiące kopiec z dłoni. Później kolejno
ciemniały, i gasły, gasły jak upragniony
głód, zresztą i tak nie czuła różnicy.

Ludzie dziali się za drzwiami, gęstniał cmentarz
— wiem, że rzucasz cień, powiedziała. (I oby,
to nie miało końca).

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
liathia · dnia 24.09.2015 06:52 · Czytań: 701 · Średnia ocena: 4,88 · Komentarzy: 12
Komentarze
HrabiaCosel2 dnia 24.09.2015 10:23 Ocena: Świetne!
Niesamowicie wzruszający i bardzo dobrze napisany wiersz☺
Kameadore dnia 24.09.2015 13:29 Ocena: Bardzo dobre
Jest w tym trochę prozy, ale to proza poetycka. Bardzo mnie poruszył Twój wiersz. Chyba długo ze mną będzie...

Kamea.
gaga26111 dnia 24.09.2015 14:29 Ocena: Świetne!
Jeju. Znakomicie posmutnialy wiersz. Zrobil na mnie duze wrazenie. Zwlaszcza druga strofa jest godna podziwu. Trafia do mnie i zostaje w glowie. W sumie to nie wiem co powiedziec.
Sa rzeczy ktore mnie rozczulaja z niewiadomych przyczyn po prostu cos w nich jest i to cos takiego ze przechodzi przez glowe ciagnac sie zachwycajac na pograniczu z jakas depresja. No burza totalna emocji. do jednych z takich rzeczyh od teraz nalezy ten tekst.
Pozdrawiam
faith dnia 24.09.2015 18:16 Ocena: Świetne!
Jest w Twoich wierszach, Liathio, coś, co sprawia, że nie można się od nich oderwać. Za sprawą klimatu, który tworzysz słowami. Kreowany przez Ciebie świat jest w swojej prostocie magiczny. Szperałam dosyć długo w głowie, żeby przypomnieć sobie, z czym też kojarzy mi się Twoja poezja, i gdy teraz zasiadłam do komentowania, nagle mnie olśniło. Kiedyś, jeszcze w liceum, czytałam książkę Olgi Tokarczuk - Prawiek i inne czasy i choć treści już dokładnie nie pamiętam, to jej narracja została we mnie głęboko, na tyle głęboko, by gdzieś podskórnie poczuć, że Twoje wiersze są pisane w podobnej atmosferze. Piękne, subtelnie wyplatane historie. Lubię się w nie zanurzać, mimo że nie zawsze zaznaczam u Ciebie swoją obecność:)
Polecam Ci wspomnianą książkę, jeśli nie czytałaś. Sama może też odświeżę sobie pamięć;)

Pozdrawiam!
Hallam dnia 24.09.2015 21:39
Coś nie klei się na początku, a tak ogólnie jest dobrze i klimatycznie, fajnie już przeplatasz momenty prozatorskie z metaforami, nie tak gęsto, ale stonowanie .Denerwuje mnie nawias, ale to już mój problem. Ładnie i wyraziście.

Pozdrawiam

Podwójne szyby nie chroniły Anny, od zawsze bała się wsi
zamurowanej domami, śmierci, zwłaszcza kiedy zauważała ją....
Borek707 dnia 25.09.2015 09:03 Ocena: Świetne!
Mnie pierwsza strofa doskonale wprowadziła w resztę utworu. Twoje wiersze to trochę moja bajka, czytając je czuję jakby po trosze należały do mnie, albo mnie dotyczyły. Ta przerzutnia na końcu to majstersztyk. Obrazy się swobodnie przeplatają, melodie zdań współgrają ze sobą. Nic, tylko chłonąć. Pozdrawiam serdecznie.
ajw dnia 25.09.2015 18:37 Ocena: Świetne!
Bardzo malownicze, choc obraz czarno-biały. Nie mniej niezwykle oddziałuje na wyobrażnię. Jak zwykle jestem pod wrazeniem :)
p dnia 26.09.2015 08:21
Jak zwykle niesamowicie namalowany krajobraz emocjonalny. Do tego - jako dodatek - bardzo zgrabna końcówka.
skroplami dnia 26.09.2015 10:36 Ocena: Świetne!
Tak, zgadzam się. Wiersz płynący z Anny przykleja się, obrazy z niego chodzą obok.
Bozena B dnia 26.09.2015 22:10
Nagusieńkie jabłonie, to jak ludzie, którym nagle ulatuje gdzieś całą mądrość i wychodzą na ulicę bez ubrania, żebrząc o papierosy. Stamtąd zabiera ich pogotowie (nie) wiadomo dokąd. Pamiętam taką sytuację sprzed lat. (Z opowiadań mojej mamy. Widziała to zza szyby samochodu.) Kobietę, na pewno nieświadomą tego, co się z nią i wokół dzieje. Można powiedzieć, taka tutejsza Anna. Tak mi się właśnie przypomniało w kontekście wiersza. To niemal tak, jakby straciła swój cień, a może swoje cienie, które raz mogłyby być mrówkami, innym zaś razem figurkami świętych.

Tymczasem podwójne szyby wkrótce (po)maluje mróz.

Przypomniało mi się fragment Mistrza i Małgorzaty, bo to jakby jedna z myśli, która czasem i moją głowę zaprząta, choć nie wiem z jakiego powodu: Bądź tak uprzejmy i spróbuj przemyśleć następujący problem - na co by się zdało twoje dobro, gdyby nie istniało zło, i jak by wyglądała ziemia, gdyby z niej zniknęły cienie? Przecież cienie rzucają przedmioty i ludzie. Oto cień mojej szpady. Ale są również cienie drzew i cienie istot żywych.

I dlatego właśnie lubię te opowieści, bo przypominają mi tyle rzeczy, o których już dawno przestałam pamiętać ;)
Zachwycam się i chłonę.

Pozdrowienia
Antek dnia 28.09.2015 17:16 Ocena: Świetne!
ciągle nie mogę się pozbierać <Poke> dlatego wybacz, że się nie rozpiszę tym razem. jesteś klasą dla siebie. dostrzegam różnicę. pzdr
liathia dnia 30.09.2015 18:24
Dziękuję, że czytacie cykl o Annie (został jeszcze jeden tekst, więc to już prawie koniec).
Każdy ślad jest dla mnie ważny i, mam nadzieję, że mimo mojego milczenia, wiecie o tym (?)

Pozdrawiam.

P.S. Antek, wiem i rozumiem.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:36
Najnowszy:pica-pioa