w przeźroczu - faith
Poezja » Wiersze » w przeźroczu
A A A

 

widziałam wczoraj na śniegu
bielszym niż niedzielne kołnierzyki
wypłowiałe włosy matki
 
grudzień pachniał sadzą i mrozem
gdy lisy wyjadały ze mnie zmysły
cichutko ułożyłam się obok
 
_________________________________________
 
teraz masz kolor gotującego się mleka
a ja nie wiem co zrobić by 
zachować to ciepło
 
może zaproszę cię na herbatę
zasuszę jak bukiecik ziół

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
faith · dnia 06.11.2015 20:18 · Czytań: 592 · Średnia ocena: 4,83 · Komentarzy: 20
Komentarze
Lilah dnia 06.11.2015 21:18
Cytat:
masz teraz kolor go­tu­ją­ce­go się mleka

Myślę, że ten wers powinien zaczynać się od słowa "teraz" - teraz masz kolor...

śnieg bielszy niż niedzielne kołnierzyki - bardzo to ładne, faith, podobnie jak cały wiersz.

Pozdrawiam :)
skroplami dnia 06.11.2015 21:29 Ocena: Świetne!
Tak, ładny i więcej, ciepły serdecznie.
W każdym matkę przywołuje, spełnienia i niespełnienia, żale do siebie że tak mało dla niej i że ta bliskość już nie materialna. A przecież istnieje, wciąż :).
gaga26111 dnia 06.11.2015 21:38 Ocena: Świetne!
Jak cudnie zmysłowo delikatnie. Bardzo mi się podoba takie obrazowanie. Śliczny tekst. Udane barwne w widoki metafory. Jedynie moze pomyslalalabym czy tu - a ja nie wiem co zrobić by 
Jest kazde słowo potrzebne. Ja bym usunela "a ja" a "by" przeniosla do wersu nizej. Ot taka mysl swobodna rzecz jasna:)
Bardzo urokliwy wiersz i ma w sobie To Coś. Przykleil mi sie do oczu i nie chce odejsc ale ja nie chce zeby gdzies uciekl. dziękuję że dalas mi możliwośc przeczytania tego. Pozdrawiam cieplo:)
faith dnia 06.11.2015 22:04
Lilu, bardzo dziękuję ze tę uwagę, o ile dobrze pamiętam, w pierwotnej wersji wiersza właśnie tak to brzmiało, więc może ją przywrócę, bo rzeczywiście ten szyk zdaje się być lepszy. Cieszę się bardzo, że porównanie Ci się spodobało, mam nadzieję, że jest wystarczająco obrazowe :)

Skroplami, huncwocie, zadziwiasz :) Wiersz jest obleczony w biel i mróz, a Ty w nim widzisz ciepło, serdecznie Ci dziękuję skoro masz takie odczucia, są one dla mnie bezcenne :)

Gabrysiu, nad wersyfikacją się zastanawiałam i zastanawiam nadal. Chciałam jednak, by nie wszystko było w niej oczywiste, jak i w całym wierszu, stąd też brak interpunkcji. Jeśli zaś chodzi o Twoją swobodną myśl, mam i będę ją miała na uwadze, jednak na razie zostawię tak, jak jest. Fraza, którą wyszczególniłaś też ma tutaj swoje zadanie, mniej lub bardziej je spełnia, ale zależało mi na oddaniu nieco potocznej mowy w tym wszystkim i wprowadzeniu łącznika między wersami. Bardzo się cieszę, że się przykleił, nawet nie wiesz jak wielki to dla mnie komplement :)

Dziękuję Wam za odwiedziny, rady i ciepłe słowa.
Miłej nocy!
Opheliac dnia 07.11.2015 11:40
Brawo za świadome i rozsądne użycie zdrobnień ("cichutko", "bukiecik", "kołnierzyki" ). W efekcie brzmi bardzo dobrze, nie bije po uszach, gratuluję.
I po raz kolejny pochwalę za nastrój - senny, spokojny, choć, tym razem, nieco smutny - jeśli szukam czegoś takiego, to wiem, że najprędzej m.in. właśnie u Ciebie.
gaga26111 dnia 07.11.2015 12:23 Ocena: Świetne!
Rozumiem Kasiu :) Moim zdaniem po prostu w tym fragmencie co pisałam z "by" wiele zamiana nie zmieni jeśli chodzi o sens za to tekst się upłynni i chyba fajnie połączy z kolejnym wersem. W moim odbiorze tekst na tym nie straci, bo i tak czarująca, delikatna otoczka z jaką piszesz, chowająca chłód i smutną treść sprawia, że nie chce mi się przyczepiać mocniej do formy. Jak mowisz jest bez interpunkcji i prosto, ale jak dla mnie to tak temu tekstowi pasuje. Zrobisz jak uważasz:) miłego dnia:)
faith dnia 07.11.2015 12:48
Ophelio, co ciekawe, do końca nie byłam świadoma ilości zdrobnień, których użyłam. Pisałam je raczej instynktownie, kierując się atmosferą, którą chciałam stworzyć. Przy czytaniu nie wadziły mi, wręcz przeciwnie, więc myślę, że dobrze się wkomponowały. Bardzo się cieszę, że nie wychylają się poza kontekst, a wpasowują w niego. Czytając Twoje słowa o nastroju rośnie we mnie poczucie spełnienia, bo chciałam, by właśnie tak był odczuwalny. Cieszy mnie, że się udało :)

Gaguś, obiecuję pomyśleć nad tym niuansem, bo i on jest ważny. Jednak dam sobie trochę czasu, by "otrząsnąć się" z tego wiersza i móc spojrzeć na niego bardziej obiektywnie, a wtedy będzie już łatwiej coś z nim przedsięwziąć i zmienić ;) Dziękuję za polubienie!

Pozdrawiam Was dziewczyny, ciepło i deszczowo ;)
introwerka dnia 07.11.2015 23:17 Ocena: Świetne!
To wiersz piękny jak ręcznie wyszywana zasłona, odkrywająca przed czytelnikiem delikatny rysunek mrozu na szybie i całą dal, która jednocześnie jest początkiem: siwość śniegu przypominająca mleko :) I znów widzę tu los, który zatacza koło, misternie i z fantazją niczym najpiękniejszą serwetę w kolorze sepii... :)

Serdeczności wieczorne :)
faith dnia 08.11.2015 10:12
Introwerko, dziękuję Ci za tak poetycki komentarz pod tym wierszem. Pięknie zobrazowałaś nim myśli. Masz świetną intuicję, ostatnio fascynuje mnie pewna cykliczność życia, to, że człowiek, czy chce tego, czy nie, poddaje się naturze i jej prawom.
Bardzo mnie cieszy, to że tyle kolorów udało Ci się wyskubać z tekstu.

Pięknie dziękuję i pozdrawiam uśmiechem :)
alos dnia 08.11.2015 23:16
Bardzo udany wiersz, poruszający. Tak sobie tylko myślę,
że jakby kończył się na trzeciej strofie byłby jeszcze lepszy,
bo otwarty, opowiadający o przestrzeni poza. Ostatnia strofa
mocno jednak dopowiada...

Pozdrawiam :)
faith dnia 09.11.2015 09:36
Alosie, poruszyłeś we mnie pewną myśl swoim komentarzem, może masz rację z tą przestrzenią. Ale jednak, jak już wcześniej wspomniałam, dam sobie nieco więcej czasu, by oderwać od tego wiersza świeże jeszcze emocje, a wtedy łatwiej będzie mi spojrzeć obiektywnie. Na razie zostawiam jak jest i myślę, że to dobre rozwiązanie ;)
Cieszę się, że uważasz tekst za udany.

Dziękuję, za odwiedziny! :)
mike17 dnia 09.11.2015 18:35 Ocena: Świetne!
Ilekroć czytam takie wiersze, chce mi się powiedzieć "piękne", bo taka jest prawda.
Nawet nie wiesz, że ujrzałem właśnie starą, wiejską chatę mojej babci, gdzieś na Mazowszu, wśród pól i lasów, wśród ciszy i człowieczeństwa...

Ten obraz jest teraz ze mną.
Namalowałaś go za mnie, nie znając scenerii.
Idealnie.
Choć od lat tam nie byłem, czasem wolę zachować wspomnienia niż rzeczywistość, nadal mam obrazy przed oczami - takie, jak twoje.

Ujmująca czułość.
Bycie blisko i czucie, że tak jest.
Słowa cicho szeptane...
faith dnia 09.11.2015 19:03
Michale, uśmiecha się we mnie teraz wszystko na takie słowa. Bo jak ma się nie uśmiechać, kiedy pomyślę, że słowem można wywołać takie obrazy. Wiersz to płótno, na którym każdy maluje coś swojego. Ty odmalowałeś piękne wspomnienie i podzieliłeś się nim, za co niezmiernie Ci dziękuję.

Właśnie dla takiego dzielenia się emocjami warto pisać i czytać :)

Pozdrawiam Cię serdecznie!
Hallam dnia 11.11.2015 12:37
podoba się, jest ciekawie i obrazowo, trochę nie przekonuję mnie pointa, "zasuszę pamięć "?

wolałbym zwyczajnie zasuszę bu­kie­cik ziół
tak brzmi prościej i lepiej w moim odczuciu.

Pozdrawiam ( :
ajw dnia 11.11.2015 16:19 Ocena: Świetne!
Byłam pewna, że zostawiłam ślad pod wierszem, bo czytałam go już dawno i pamiętam, że mnie zatrzymał, usadził w miejscu na dłuższą chwilę, mało tego - wywołał falę wspomnień. Musiałam się dobrze zamyślić, żę w końcu zapomniałam pozostawić jakieś słowo refleksji.
Podobają mi się takie wiersze nacechowane emocjami, dotykajace wydarzeń, wspomnień .. Jest pięknie, choć tak bardzo smutno..
Czuję te klimaty i dziękuję Ci za ten wiersz.
faith dnia 11.11.2015 19:24
Hallam napisał:
wolałbym zwyczajnie zasuszę bu­kie­cik ziół
tak brzmi prościej i lepiej w moim odczuciu.


Hallamie, nie zastosuję się do tej sugestii, bo wtedy ten fragment pasowałby tutaj jak kwiatek do kożucha. Byłby po prostu bez sensu. Ale... dałeś mi tym do myślenia i chyba nieco zmienię końcówkę. Nie będzie to jednak wielka zmiana, a znaczenie pozostanie takie samo.
Cieszę się, że wpadłeś :)

Ajw, i ja Ci dziękuję, za to przystanięcie przy wierszu i zostawienie w nim swoich wspomnień. To niezwykłe i nadające sens pisaniu. Bardzo mnie cieszy, że zostawiłaś ślad :)
Uściski!
Hallam dnia 11.11.2015 19:34
teraz jest super ( :
Meltemi dnia 13.11.2015 08:11
Tak krótko, a tyle interesujących obrazów. Ładnie, faith. Pozdrawiam!
bruliben dnia 15.11.2015 22:16 Ocena: Bardzo dobre
Wydaje mi się mocno osobisty ten wiersz. Podoba mi się jak akcentujesz bliskość matki. I to, żeby kogoś poznać trzeba wejść w jego skórę. Pozdrawiam :)
faith dnia 15.11.2015 22:27
Meltemi, ogromnie mi miło, że dałaś się wciągnąć w te obrazy. Dziękuję Ci za to :)

Bruliben, masz rację, czasami oceniamy czyjeś wybory zbyt pochopnie, nie trudząc się na zrozumienie. A szkoda. Bardzo się cieszę, że zajrzałeś i zostawiłeś słowo.

Pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty