otarte przestrzenie - faith
Poezja » Wiersze » otarte przestrzenie
A A A

 

jest tak dziwnie odkąd ustał wiatr.
czasami nawet myślę, by opuścić to miejsce.
uwolnić głosy tkwiące w środku.
 
słyszysz ich echa? wiesz o czym szepczą?
nigdy nie istniałam bardziej, niż w te poranki 
wstydliwie wykradane spod pierzyn innych kobiet.
widzę między nami pewne podobieństwo. 
 
twoje oczy są teraz ciemne.
martwe, jak gdyby zabrał je podmuch mrozu.
a może już dawno umarłeś na moich rękach.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
faith · dnia 21.01.2016 20:55 · Czytań: 900 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 28
Komentarze
Opheliac dnia 21.01.2016 21:56
Cytat:
jest tak dziwnie odkąd ustał wiatr.
czasami nawet myślę, by opuścić to miejsce.
uwolnić głosy tkwiące w środku.

słyszysz ich echa? wiesz o czym szepczą?
nigdy nie istniałam bardziej, niż w teporanki
wstydliwie wykradane spod pierzyn innych kobiet.
widzę między nami pewne podobieństwo.

twoje oczy są teraz takie ciemne.
martwe, jak gdyby zabrał je ze sobą podmuch mrozu.
a może już dawno umarłeś na moich rękach.


Pogrubione słowa usunęłabym z wiersza. Wg mnie niepotrzebnie go zapychają bądź dopowiadają.
Poza tym, Faith, interesująco. ;)
etcetera dnia 22.01.2016 01:08
Wg mnie poprawki Opheliac bardzo trafne.
Wiersz rozdzierająco smutny, ale piękny.

"nigdy nie istniałam bardziej, niż w poranki
wstydliwie wykradane spod pierzyn innych kobiet"

"twoje oczy są teraz ciemne
martwe, jak gdyby zabrał je podmuch mrozu"

Przemawia to do mnie, piękne.
Pozdrawiam.
faith dnia 22.01.2016 07:40
Ophelio, masz racjię jeśli chodzi o zaimki, rzeczywiście jest ich za dużo. Wprowadziłam je celowo, ale teraz uważam, że nie są niezbędne i w paru miejscach można się bez nich obyć z korzyścią dla wiersza. Jeśli natomiast chodzi o słowo "nawet" postawiłam je tam z premedytacją, choć wiedziałam, że tu, na portalu może ono nieco zgrzytać niektórym. Jednak dla mnie jest spoiwem łączącym pierwszy wers z drugim.
Dziękuję Ci za odwiedziny i dobre rady, z których wyciągam już wnioski :)

Etcetero, cieszą mnie Twoje słowa, już biorę się do roboty jeśli chodzi o poprawki. To dla mnie niezwykle ważne, że wiersz przemawia i daje się odczuć.

Bardzo Wam dziękuję za wszelkie rady i ślad.

Pozdrawiam
introwerka dnia 22.01.2016 12:23 Ocena: Świetne!
Cudowna poezja nastroju, jakby szukającego swojej sytuacji :) Nie napiszę więcej, ale to wiersz, który trzeba kontemplować cicho i spokojnie.

Pozdrawiam serdecznie :)
Antek dnia 22.01.2016 17:55
"no i fajnie" choć nie. bardzo fajnie. a zwłaszcza:

Cytat:
nigdy nie ist­nia­łam bar­dziej, niż w te po­ran­ki
wsty­dli­wie wy­kra­da­ne spod pie­rzyn in­nych ko­biet.


dla takich właśnie miejsc, warto poświęcić czas na przeczytanie wiersza.
pzdr
faith dnia 22.01.2016 18:58
Introwerko, jesteś niezwykle wrażliwa, więc wiem, że udało Ci się go właśnie tak kontemplować i za to serdecznie Ci dziękuję. Zrozumienie spokoju tego wiersza jest dla mnie niezwykle ważne.

Antku i za ten poświęcony czas jestem Ci bardzo wdzięczna. Dobrze jest wiedzieć, że zawiesiłeś myśl na tych paru słowach.

Kochani, jeszcze raz dziękuję Wam pięknie za poświęconą chwilę na zahaczenie się w moim świecie.

Przesyłam uściski
Arkady dnia 23.01.2016 15:04 Ocena: Świetne!
Niesamowity.... ale zmuszasz do przemyśleń. czytałem ten wiersz kilkakrotnie zanim zdecydowałem się na komentarz i wyobraź sobie, że za każdym razem inaczej odczytywałem treść... Tak trzeba umieć pisać. Chylę czoło. CS
gaga26111 dnia 23.01.2016 19:37
Ja również czytałam ten wiersz kilka razy i nie mogę wyjść z podziwu. "nigdy nie istniałam bardziej, niż w poranki
wstydliwie wykradane spod pierzyn innych kobiet" to usłyszałam w duszy jak gong wybijajacy nierealny puls. Piękny wiersz. Klasa sama w sobie. I nawet "martwe" .... "umarles" nie zwraca zbyt duzo uwagi w caloksztalcie. A jak przypałam cię na hm powtórzeniu? choć jedno to czasownik a drugie przymiotnik. I zechcesz coś z tym zrobić okej. Ale nie wymagam tego :) pozdrawiam:)
faith dnia 23.01.2016 20:07
Arkady, nie pozostaje mi nic jak tylko skłonić się w podzięce na takie słowa, co też czynię. Szczególnie cieszy mnie to, że interpretujesz wiersz na różne sposoby, to znaczy, że nie jest płaski. Na tym mi zależało.

Gabrysiu, Tobie też jestem wdzięczna za tak podnoszące na duchu słowa. Niektóre wiersze powstają przez długi czas i wymagają nieco więcej pracy, ten był jednak z gatunku tych, które pojawiają się jakby samoistnie i bez wysiłku, dlatego tym bardziej cieszy mnie, że może się podobać. Bardzo Ci dziękuję za zostawione w nim emocje. Jeśli zaś chodzi o Twoją uwagę, już tłumaczę. Oba wyrazy nie znalazły się tutaj przypadkiem, wręcz przeciwnie, są celowe, ponieważ jeden wynika z drugiego. Raczej nie traktowałabym tego jako powtórzenie. Ale wiem, że mogę na Ciebie liczyć jeśli chodzi o szczere uwagi i doceniam to bardzo.

Jeszcze raz pięknie Wam dziękuję za tak przychylną opinię o wierszu i wszystkie zostawione w nim myśli.
Pozdrawiam śniegiem za oknem.
mike17 dnia 25.01.2016 12:19 Ocena: Świetne!
Klimatyczny, piękny wiersz, Kasiu, niepokojący w swoim pozornym spokoju i wyciszeniu.
Czuć, że to tylko zasłona dymna, że "pod spodem" wiele się dzieje, płonie ten niezwykły ogień w bryle lodu.
Bohaterka przeszła daleką drogę do punktu, w którym się obecnie znalazła.

Podoba mi się też oniryczny, nieco rozmyty i magiczny nastrój tych wersów.
Wszystko zdaje się, jakby się przyśniło, jakby się było w innym wymiarze.
I jest jakaś nieokreślona tęsknota w tym wszystkim, którą trudno nazwać słowami.

Cytat:
nigdy nie ist­nia­łam bar­dziej, niż w te po­ran­ki
wsty­dli­wie wy­kra­da­ne spod pie­rzyn in­nych ko­biet.

A to jest majstersztyk!
Ileż tu pola do domysłów, interpretacyjnych odkryć.

Takie wiersze to klasyka nowoczesnej poezji.
Wiem, co mówię, i bardzo mi odpowiada takie przemyślane pisanie o "czymś".

:yes:
Zbigniew Szczypek dnia 25.01.2016 13:09
Piękny wiersz faith. Pozwól, że Cię zacytuję - "Tak:) Czuć co chciałaś napisać i udało Ci się to oddać".
To nie jest tak, że łatwiej pisze się wiersze smutne. Takie pisanie boli i ciężko jest się przełamać, podzielić się z innymi, swoim smutkiem. Tym bardziej podziwiam!
O ile treść nie budzi moich "wątpliwości", to zastanawiam się nad tytułem, który interpretuję różnie, co tak naprawdę oznaczał, czy tylko pustkę, czy "wolność" i ulgę?
Pozdrawiam serdecznie
Zbyś
faith dnia 25.01.2016 18:58
Michale, za każdym razem udowadniasz, że w lot potrafisz wychwycić nastrój, który towarzyszy słowom i całej otoczce wiersza. Ogromnie mnie to podbudowuje, bo wiem wtedy, że idę właściwą ścieżką, choć często jest to kroczenie po omacku.
Masz rację - ten spokój to pozór, kryje się pod nim coś zupełnie odwrotnego. A klimaty oderwane od rzeczywistości, które tu wyczuwasz są mi ostatnio bardzo bliskie. Sny, balansowanie na granicy światów, to jeden z tematów szczególnie mnie poruszających.
Za te ostatnie słowa kłaniam się nisko i z zawstydzeniem.
Czuję, że przede mną jeszcze długa, ale fascynująca droga, a każda taka opinia utwierdza mnie, że idę tą właściwą.

Zbigniewie, szczerze powiedziawszy jeszcze kilka lat temu i ja sądziłam, że pisać można tylko o cierpieniu i smutku. Potem jednak, za sprawą życiowych przewrotności, zrozumiałam, że to nieprawda i nauczyłam się pisać o szczęściu. Dowiedziałam się, że i ono może być inspirujące i można układać je w słowa.
Każda barwa życia, warta jest opisania. Smutek, cóż, z pewnością jest bardziej intymny, trzeba nauczyć się go odsłaniać, jednak bez zbytniego ekshibicjonizmu.
Cieszę się, że pochyliłeś się nad tytułem. Chciałam by był nieoczywisty, i oprócz swojej dosłowności miał gdzieś zamglone drugie dno. Słowo "otarte" zestawione z "przestrzenią" narzuca też skojarzenie z innym, podobnym w zapisie przymiotnikiem "otwarte". Nasunąłeś ciekawą interpretację związaną z wolnością, choć ja bardziej miałam na myśli agorafobię. Czasami przestrzeń nie daje nam wolności, przynosi lęki.

Dziękuję Wam serdecznie za te wyjątkowe dla mnie słowa, zabieram je sobie i chowam głęboko.

Miłego wieczoru!
kamyczek dnia 25.01.2016 23:45
Piękny wiersz. Szczególnie zapada w pamięć ostatnia zwrotka.
Pozdrawiam.
faith dnia 26.01.2016 18:46
Kamyczku, dziękuję za zaglądnięcie, cieszy mnie, że się podoba.

Pozdrawiam!
ApisTaur dnia 31.01.2016 12:25 Ocena: Świetne!
Ratując się przed chłodem nieistnienia
wskrzeszamy w sobie ciepło przeminień
i tylko oddech przypomina
że jesteśmy tu i teraz

Pozdrawiam
faith dnia 01.02.2016 10:47
Apisie, brakowało mi Twoich lirycznych komentarzy.

Dziękuję, że zaglądasz :)
ajw dnia 05.02.2016 14:06 Ocena: Świetne!
Wreszcie wróciłam do czytania wierszy i od razu wpadłam na Twój. I chociaż jest we mnie dużo radości z powodów osobistych, to odczułam nastrój wiersza i tę dziwną rozkosz smutku, bo i w smutku jest jakieś piekno, które wydobywa z człowieka coś niezwykle szlachetnego (o ile nie ma w nim zgorzknienia). Musimy czasem cierpieć, wyrażać te uczucia, uwalniać emocje i Ty to zrobiłaś w mistrzowski sposób. Bardzo mi się podoba. Czuję go, a to najważniejsze.
faith dnia 05.02.2016 15:30
Ajw, jak miło Cię widzieć! Przede wszystkim cieszę się z Twojej radości, bo w końcu wróciła i niech już tam u Ciebie zostanie:)

Co do smutku, zgadzam się z Tobą, bywa szlachatny, a potrzeba jego wyrażania jest niezbędna i jest pewnym rodzajem terapii. Każdy ma na to własne sposoby, niezależnie od tego jakie ona są, ważne, by przynosiły rezultaty.
Dziękuję Ci, Kochana, za to, że zaglądasz i odczuwasz. To również pomaga i przynosi pewność, że warto pisać.

Ślę uściski!
Ewa L dnia 10.02.2016 21:36
Cytat:
cza­sa­mi nawet myślę, by opu­ścić to miej­sce.uwol­nić głosy tkwią­ce w środ­ku. 

Każdy czasem czuje potrzebę uwolnienia, tego co drzemie w środku.
Ładny wiersz :yes:
faith dnia 11.02.2016 09:11
Ewo, zgadzam się. A do tego czasami potrzebne są zmiany, wyruszenie w nową podróż i spalenie za sobą mostów.
Cieszę się, że wiersz przypadł Ci do gustu:)

Pozdrawiam
wodniczka dnia 13.06.2016 17:02 Ocena: Świetne!
Przeraziła mnie ta przestrzeń i zafascynowała jednocześnie. Jest taka głęboka, że aż boję się patrzeć. Bo to jest taka prawda prosto w ''życie''. Lubię takie pisanie. Jest coś co zatrzymuje. Końcówka wiersza rewelacyjna. Mocna.

Całość ładnie płynie- nie ma nic za dużo i nic za mało. Taki umiar we wszystkim.

Pozdrawiam
Aronia23 dnia 23.04.2017 15:34 Ocena: Świetne!
faith, cześć. Jestem u Ciebie, jestem w wierszu "Otarte przestrzenie". No toż otrzeć, zamazać jakąś przestrzeń, trzeba mieć wiedzę i siłę. O ten fragment bardzo mną szarpnął:

"jest tak dziwnie (...)
oczy są teraz ciemne.
martwe, jak gdyby zabrał je podmuch mrozu.
a może już dawno umarłeś na moich rękach." Ale to do mnie przemawia. Jest mróz, jest wiatr, jest śmierć... . Tutaj przestrzeń nie została w całości otarta, jeszcze są miejsca zagadkowe i żyjące wg pierwotnych zasad. Ta kobieta - no to koszmar jest. Ona nie potrafi przyjąć do wiadomości, że bliski jej człowiek, zmarł. Wiesz, ostatnio na sb. napisałam "jakoś dziwnie tu jest" - taka prawda. Czasami budujemy sobie historyjki, mówiąc, że to legendy, mity, baśnie. Myślę, że ludzie potrzebują wsparcia w swej samotnej drodze w dal.
faith dnia 24.04.2017 10:00
Cześć, Aronio, bardzo mi miło, że zajrzałaś i zagłębiłaś się w wiersz.
Aronia23 napisała:
Ta kobieta - no to koszmar jest. Ona nie potrafi przyjąć do wiadomości, że bliski jej człowiek, zmarł.

Zawsze trudno pogodzić się z taką stratą. Choć tutaj może chodzić nie tyle o fizyczną śmierć. To może być po prostu odejście, rozstanie, oddalenie się, albo wypalenie się tej drugiej osoby, jakieś psychiczne zmęczenie i brak poczucia sensu. Ale oczywiście każdy czyta wiersze własną duszą, więc cieszę się, że pokazałaś mi kawałek swojej.

Dziękuję, że wygrzebałaś ten wiersz spomiędzy półek. :)

Pozdrowienia!
Aronia23 dnia 24.04.2017 10:34 Ocena: Świetne!
O, faith. Jakże miło, dziękuję za napisanie do mnie. Wiersz podoba mi się, że też ja nie umiem pisać wierszy! Tzn. czasami coś tam nabazgrolę w ramach ćwiczenia, ale to nie jest dobre. Nie pokonam granicy, a szkoda. Pozdrawiam.

Ty masz zwierzaczkach w ręku? Lisa? Zabierasz, aby nie zrobili z niego czapki.
faith dnia 24.04.2017 11:28
Aronia23 napisała:
Nie pokonam granicy, a szkoda.

Aronio, nie pamiętam niestety autora tych słów, ale ich sens zapadł mi w pamięć dosyć głęboko, więc może i Tobie się przydadzą:

Nieważne, czy myślisz, że możesz, czy też uważasz, że nie możesz. W obu przypadkach masz rację.

Większość zależy od nas, więc nie stawiaj przed sobą murów i nie uważaj, że są jakieś granice, przez które nigdy nie przejdziesz. Po prostu pisz, jeśli sprawia Ci to radość i satysfakcję. :)

P.S Tak, to lisek, ale na zdjęciu nie jestem ja, to tylko awatar. :)

Pozdrowienia!
Nalka31 dnia 24.04.2017 11:42
Cytat:
jest tak dziw­nie odkąd ustał wiatr.


Bardzo mnie dotknął ten początek wiersza. Może ze względu na tę moją maksymę w opisie, kiedy piszę coś na forum. Wiatr kroczy moim śladem. Nie nie kroczy. To ja jestem Wiatr. Takie gwałtowne zatrzymanie na dzień dobry daje obuchem. Później robi się tylko trudniej i mroczniej. Aż ciarki przechodzą. Nieciekawy kobiecy los, która doświadczyła bardzo trudnych dla niej uczuć. I myślę, że nie chodzi tu nawet o samą zdradę. Bardziej boli życie obok kogoś, kto nie zwraca na nas uwagi i oddala się z każdym oddechem. Wiersz robi wrażenie.

Serdeczności. :)
Aronia23 dnia 24.04.2017 13:32 Ocena: Świetne!
Dziękuję faith.
faith dnia 26.04.2017 10:09
Nalko, bardzo mi miło, że zajrzałaś.

Nalka31 napisała:
Bardziej boli życie obok kogoś, kto nie zwraca na nas uwagi i oddala się z każdym oddechem.

Mądrze powiedziane. Dziękuję za słowa i ślady.

Kłaniam się! :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty